Wat is er nieuw

hoe te snoeien??

• Onderwerp starter Onderwerp starter Khoppie
  • Startdatum Startdatum
K

Khoppie

Guest
Beste mede forumleden.

Ik wil graag mijn cabomba en ludwigia snoeien maar hoe mort ik dit aanpakken?
Moet ik ze van onder inkorten en dr huidige wortels verwijderen en de korte stelen weer terug plaatsen of kan ik de plant oom halverwege afknippen en dan de toppen weer herplanten? En zo ja groet het onderste gedeelte dan nog wel aangezien de top ontbreekt.

Hoor het wel

Onderste deel zal nieuwe toppen aanmaken. Vaak worden het onderste deel weggehaald en de bovenste deel terug gezet.

Je kunt bij eigenlijk elke plant de top er af halen en beide delen laten doorgroeien.

In de top wordt een hormoon aangemaakt (auxine), wat lengtegroei stimuleert en vertakken onderdrukt. Haal je de top weg, dan zal wat er overblijft vertakken en in wezen nieuwe toppen vormen. Vandaar dat een plant in de breedte gaat groeien als je hem in de hoogte snoeit. Evenzo gaat een plant waar wel auxine komt, maar geen cytokinine (dat wordt in de worteltoppen gemaakt), in combinatie met een gebrek aan licht (het deel dat je in de bodem steekt), wortels vormen.

Niet ALLE planten zijn hier heel geschikt voor, maar dit is een vrij algemeen geldende regel voor plantengroei. Auxine en cytokinine zijn antagonisten (werken elkaar tegen). Cytokinine stimuleert zo ook bijvoorbeeld vertakking. Vandaar dat een plant verder van de top sneller vertakt. Er zijn nog wel wat processen in planten die door dit verhaal be�nvloed worden, en er zijn nog een paar andere hormonen met ieder hun rol, maar dit is eigenlijk de basis.

Bedankt voor de reacties 🙂

Dan ga ik de planten gewoon in het midden doorknippen net boven de bladeren zodat het net lijkt of het een top is en ik gelijk een steeltje heb om in de bodem te steken 🙂

Je moet wel even de onderste bladeren van de top helft weghalen. Deze gaan anders rotten in de bodem.

Marcel Biermans zei:
Je kunt bij eigenlijk elke plant de top er af halen en beide delen laten doorgroeien.

Dit geldt voor vrijwel elke stengelplant.

Er zijn ook planten die uitlopers maken onder het grind, die je vermeerdert door scheuren of los van elkaar te knippen en uitplanten.

Of planten die stekjes maken op bladeren zoals bij de Javavarens.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan