Wat is er nieuw

Hoe vaak filters vervangen

Die zijn door chelaten ingekapseld, echter…..

Fabrikanten zijn terughoudend met het delen van de samenstelling van hun producten, we weten dus ook niet altijd wat en neveneffecten kunnen zijn als we verschillende producten samenvoegen.

Waterverbeteraar is in Nederland vooral een verkoopbevorderaar, waarbij men bij beginners de indruk wil geven dat er allerlei middeltjes nodig zijn en vooral moet blijven gebruiken.

Dit soort uitspraken zouden verboden moeten zijn
https://hsaqua.eu/product/hs-aqua-procell/#:~:text=De wetgeving stelt,zware metalen vrijkomen.
Citaat:
De wetgeving stelt strenge eisen aan de kwaliteit van het leidingwater. Leidingwater moet nagenoeg steriel zijn. Daarom worden soms desinfecterende stoffen zoals chloor aan het leidingwater toegevoegd. Deze stoffen zijn schadelijk voor de vissen. Uit de materialen, waaruit de waterleidingen zijn gemaakt, kunnen voor vissen grote hoeveelheden giftige, zware metalen vrijkomen.

Ik ben zo een klant die ervan uit gàat dat dit klopt.... Niemeer doen dus.

Verlichting heb ik even wat gedempt. Zie de citroengarnaal op het bruissteentje zitten.

Bijlagen

• 20260820_221128.jpg
    20260820_221128.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 10
Verlichting heb ik even wat gedempt. Zie de citroengarnaal op het bruissteentje zitten. De vis die boven het catappablad hangt, hangt niet al die tijd zo. Die nam even een duik.

Vorige foto kan ik schijnbaar niet bijvoegen.
20260820_221336.jpg

20260820_223338.jpg

Deze garnaal hangt in de plantjes die bovenin drijven. Het is net een draaikolk nu met de luchtpomp aan en de garnaal geniet er van.

Bijlagen

• 20260820_223651.jpg
    20260820_223651.jpg
    1,000.1 KB · Weergaven: 4
Ik vind het zo zielig.
20260820_230547.jpg

En nog een vuurtetra.

Bijlagen

• 20260820_230801.jpg
    20260820_230801.jpg
    967.7 KB · Weergaven: 8
En nog een vuurtetra die naar beneden hangt.

Bijlagen

• 20260820_230801.jpg
    20260820_230801.jpg
    967.7 KB · Weergaven: 8
Het gaat nog steeds niet helemaal goed. Aantal tetras hangen stil in de middenlaag en ademen wat heftig.

Ik heb een bruissteentje erin gehangen, elastiekje om de slang zodat het niet te hard bruist. Dit vond ik op internet:
Plantenvoeding stimuleert de planten om direct actiever te gaan groeien. Hierdoor gaan ze overdag meer voedingsstoffen en CO2 opnemen, maar 's nachts draait dit proces om: planten gaan dan juist zuurstof verbruiken en CO2 afgeven. Als er dan te weinig waterbeweging is, ontstaat er 's nachts en in de vroege ochtend een onzichtbare CO2-piek en zuurstoftekort. Vuurtetra's zijn hier door hun kleine lichaampjes ontzettend gevoelig voor.

Advies was om een bruissteentje erin te hangen.
Dit gebeurt normaal gesproken niet. Zelfs bij een gecontroleerde co2 toevoeging gebeurt dit niet.

zuurstof verbruiken en CO2 afgeven. Als er dan te weinig waterbeweging is, ontstaat er 's nachts en in de vroege ochtend een onzichtbare CO2-piek en zuurstoftekort. Vuurtetra's zijn hier door hun kleine lichaampjes ontzettend gevoelig voor.
Nee,

Deze natuurlijk aanwezige CO2 (misschien 5 mg/L) is maar een fractie van de hoeveelheid van een geregelde CO2 (bijvoorbeeld 20mg/L) en waar ze tegen moeten kunnen

Dit gebeurt normaal gesproken niet. Zelfs bij een gecontroleerde co2 toevoeging gebeurt dit niet.
Ook niet waar :-(.

Gisterenavond heb ik het bruissteentje er een tijd laten inhangen, slangetje wat geknikt en het elastiekje erom gelaten zodat het gematigd bubbels afgaf om stress te voorkomen. Het leek na een tijd beter te gaan. Guppen en de citroengarnalen vonden het sws lekker en zaten op het steentje, zwommen door de bubbels. Vannacht luchtpomp uitgezet.

Vanmorgen hingen de vissen in de middenlaag, niet actief maar niet meer verticaal hangend.
Ik heb geen voer gegeven maar stuk of 5 doperwten gepeld, even laten wellen en de erwten in hele kleine stukjes gesneden om te voorkomen dat de garnalen en de guppen alles zouden opeten.

Het lijkt erop dat het beter gaat, nieuwsgierigheid naar de erwten werd groot en de vuurtetras gingen voorzichtig op jacht. Nu zwemmen ze rond, nog wel wat aangeslagen maar er zit letterlijk beweging in. Dus ik hoop dat het nu de goede kant op gaat.

Als s'nacht geen co2 wordt toegevoegd en je uitstroom zorgt voor een lichte rimpeling op het wateroppervlak dan er normaal gesproken geen zuurstofgebrek optreden. In mijn aquarium wordt co2 toegevoegd dmv een ph controller. Ook s'nacht wordt er tijdelijk co2 toegevoegd als de ph stijgt boven de ingestelde waarde. Nog nooit een zuurstofgebrek gehad ondanks dat ik een zwaar beplant aquarium heb.

Als s'nacht geen co2 wordt toegevoegd en je uitstroom zorgt voor een lichte rimpeling op het wateroppervlak dan er normaal gesproken geen zuurstofgebrek optreden. In mijn aquarium wordt co2 toegevoegd dmv een ph controller. Ook s'nacht wordt er tijdelijk co2 toegevoegd als de ph stijgt boven de ingestelde waarde. Nog nooit een zuurstofgebrek gehad ondanks dat ik een zwaar beplant aquarium heb.

Dacht hier net ook aan omdat de vissen niet hangen aan het oppervlak dus tekort aan O2 kan het niet zijn geweest
Uitstroom zorgt idd voor voldoende rimpeling. Staat net onder het water, beetje omhoog en naar de zijkanten gericht. Maar je grijpt van alles aan. Toch lijkt het erop dat door de zuurstofpomp even aan te zetten toch wel iets gedaan heeft.
En het jachtinstinct naar de erwten. Tetras zaten net ook achter elkaar aan wat ze normaal ook doen. Krijg hoop dat het goed komt.

Dacht hier net ook aan omdat de vissen niet hangen aan het oppervlak dus tekort aan O2 kan het niet zijn geweest
Uitstroom zorgt idd voor voldoende rimpeling. Staat net onder het water, beetje omhoog en naar de zijkanten gericht. Maar je grijpt van alles aan. Toch lijkt het erop dat door de zuurstofpomp even aan te zetten toch wel iets gedaan heeft.
En het jachtinstinct naar de erwten. Tetras zaten net ook achter elkaar aan wat ze normaal ook doen. Krijg hoop dat het goed

Laat je niet misleiden door AI

Laat je niet misleiden door AI
Die gaf het advies:
Doe waterwissel
Doe waterwissel
Doe waterwissel

Ja doei 😂

Volg gewoon het advies van de bemesting die je gebruikt. Daar staat volgens mij in dat je wekelijks een waterwissel doet van 50%

Volg gewoon het advies van de bemesting die je gebruikt. Daar staat volgens mij in dat je wekelijks een waterwissel doet van 50%
Ik zit met garnalen en de kans dat bij zo een grote waterwissel het temp verschil te groot is dan gaat dat ten koste van deze. Twee graden verschil kan al funest zijn.
Ik ga het langzaam oppakken met de all in one. Misschien minder dan 1 ml om de dag en dan een kleinere waterwissel.

En het ziet er naar uit dat de tetras weer de oude zijn. Degene die ik zie zijn weer lekker beweeglijk in de bak.

Help!
vanuit het niets een amoniakpiek van 0,05 - 1 mg
Ben al bezig met een waterwissel van 50%.

Nitriet en nitraat zijn goed. Ik heb niets overvoerd. Net wel weer een dode vis eruit gehaald maar lag er vanmorgen nog niet. Niet overvoerd, sterker, 2 dagen niets gegeven.

Wel gisteren nieuwe planten toegevoegd, mos (inn vitro).

Wat moet ik nu. Luchtpomp aanzetten?
Ik zag het aan mijn garnalen die bovenop de decoratie zaten boven het water. Met de vissen lijkt niets aan de hand.

Kan het zijn dat je ergens een deadspot met bodemrot eronder hebt? Het verhaal doet mij eraan denken toen ik als voorbereiding voor de verhuizing een aantal bakjes met planten in de bak had staan. 's Nachts rusten sommige (veel) vissoorten tussen de planten min of meer op de grond. Als daar bodemrotgassen uit komen, kunnen die zeker bij zo'n slapende vis -die dan minder snel reageert als zou moeten- een probleem ontstaan.
Ik had ook een paar slachtoffers, vooral 's nachts. Van alles gemeten en gedaan en geprobeerd, maar het probleem was over toen ik de bak met bodemrot te pakken had en eruit haalde.

Ja dat zou idd kunnen. Ik heb dennerlee deponit mix en gisteren plantjes geplaatst en 1 die erbij stond is losgekomen. Ik heb dit gelijk afgedekt met steentjes.
Is het nog te redden?
Ik heb nu flinke waterwissel gedaan. Pomp draait en luchtpomp ook. 2x getest,1x voor de waterwissel en 1x een uur na de waterwissel. Het was iets gezakt maar niet veel. Zou ik HS Bacto opstart bacteriën over de filters gooien. Ik lees dat dit ook de amoniak kan verlagen.

Vissen zwemmen nog goed, dat is zo raar. Je zou zeggen die komen juist naar boven. De garnalen die op de drijvende stukken zaten zitten inmiddels ook weer op de bodem en scharrelen rond. Ik zie ze niet allemaal. En dit ondanks dat de amoniak nog steeds te hoog is, zo rond de 05-0,8.

Wat erg dit. Het is wel gezakt na 2x waterwissel vanavond maar 0.5 is veel te hoog. Durf morgen nauwelijks te kijken of er nog wat leeft.
En dan komt er ook nog een nitrietpiek aan.
1000031430.jpg

Amoniak is weer gestegen.
1000031438.jpg

Wat kan ik nou het beste doen?
Deel van dit water met groter deel vers water, en wat sponsfilter in een (kleinere) oude filterpomp doen en alles overzetten naar de superfish 30 liter aquarium?
Dennerlee deponitmix eruit en vervangen voor....?
Planten en stenen goed uitspoelen?
Zijn de filters nu ook aangetast met ammoniak? Of kan ik deze er in laten zitten, dit fluval quarium opnieuw vullen, goed meten in de hoop dat alles zsm kan wordem teruggezet?
Eén garnaal zit bovenin op een deco, nog een beetje onder water maar dit is niet goed. En de rest zwemt en kruipt rond voor zover ik kan zien.

Kan het zijn dat je ergens een deadspot met bodemrot eronder hebt? Het verhaal doet mij eraan denken toen ik als voorbereiding voor de verhuizing een aantal bakjes met planten in de bak had staan. 's Nachts rusten sommige (veel) vissoorten tussen de planten min of meer op de grond. Als daar bodemrotgassen uit komen, kunnen die zeker bij zo'n slapende vis -die dan minder snel reageert als zou moeten- een probleem ontstaan.
Ik had ook een paar slachtoffers, vooral 's nachts. Van alles gemeten en gedaan en geprobeerd, maar het probleem was over toen ik de bak met bodemrot te pakken had en eruit haalde.
Had jij ook een voedingsbodem erin zitten?

Gewoon dagelijks of tweemaaldaags een hele grote waterwissel doen, verder overal zoveel mogelijk vanaf blijven. Als je je zorgen maakt om je levende have, doe je die tijdelijk overbrengen in een andere container/aquarium.
Hou er rekening mee dat als je het aquariumwater niet durft te gebruiken daarvoor, dat je ze overwent aan je kraanwater, net zoals je dat ook gedaan hebt toen je ze kocht en aan je aquariumwater hebt laten wennen.

Ik zou er een extra buitenfilter bijzetten en idd elke dag een grote waterwissel tot de rust is wedergekeerd.

Gewoon dagelijks of tweemaaldaags een hele grote waterwissel doen, verder overal zoveel mogelijk vanaf blijven. Als je je zorgen maakt om je levende have, doe je die tijdelijk overbrengen in een andere container/aquarium.
Hou er rekening mee dat als je het aquariumwater niet durft te gebruiken daarvoor, dat je ze overwent aan je kraanwater, net zoals je dat ook gedaan hebt toen je ze kocht en aan je aquariumwater hebt laten wennen.
Djw voor het snel reageren. Om ze niet in vers water over te brengen dacht ik misschien 1/3 aquariumwater en 2/3 verswater en dan idd langzaam aan laten wennen. Enig idee hoe lang een piek kan duren? En is een amoniakbinder nog een toevoeging?
Ik heb wel HS bacto turbo toegevoegd. Amoniakbinder heb ik niet.

Ik zou er een extra buitenfilter bijzetten en idd elke dag een grote waterwissel tot de rust is wedergekeerd.
Ik heb geen buitenfilter.

Als een amoniakbinder werkt dan koop ik deze vandaag nog.

Als je de kap van aquarium omhoog doet dan mag het daaronder niet stinken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan