Wat is er nieuw

Hoe vaak filters vervangen

De pot is hier gauw leeg hoor door de guppen.
Ik weet even niet of je dit figuurlijk of letterlijk bedoelt, maar als een potje voer snel leeg is, dan voer je echt teveel. Met vissenvoer doe je bij wijze an spreken "eeuwig".

Kijk, nu komen we misschien ergens. Als je teveel voert krijg je dus organische overbelasting en dus allerlei problemen.
Ik voer heel weinig, maar ze hebben geen honger hier. En ik sla ook wel eens een paar, 2/3/4 dagen over.

Vanmorgen voor het naar mijn werk gaan toch nog getest op ammoniak en de KH, kon het niet laten. Ammoniak staat op 0 en de KH op 5. De vissen en garnalen waren lekker actief.
Ik kan weer met een gerust hart aan het werk.

Persoonlijk gebruik ik bijvoorbeeld het JBL click potje. En Hikari wafels.

Ik heb ook wafels maar die guppen pakken dat van de bodem en gaan er mee aan de haal en dat veroorzaakt een wolk aan voer, idem met de sticks. Ik heb ze heel in de bak gedaan en in stukjes afgebroken, het maakt de guppen niets uit. Verder heb ik korrels, watervlooien (droog) en zo een doosje garnalenvoer met van alles in sticks en vlokken. Dit wissel ik allemaal af. Geloof het of niet, zelfs courgette weten ze nog in stukken te krijgen.

Herkenbaar, guppen pakken alles, ook van de bodem of ze werken het uit een spleet in een stuk hout. Toen ik hier de otocincli wat probeerde bij te voeren was het ook kansloos, de guppen stortten zich er meteen op. Die wafels vinden ze nog lekkerder dan hun eigen voer. Maar nogmaals; beter de garnalen niet voeren dan een overmaat aan voer en afvalstoffen in je bak. De enige keer dat ik zelf meetbaar nitriet in mijn bak had, was toen ik probeerde vissen waar ik me zorgen over maakte bij te voeren (wat dus steeds niet lukte omdat andere vissen ermee aan de haal gingen). Resultaat: waarschijnlijk veel teveel gevoerd en veel afval in het water.

Laatst bewerkt:
Als je moeite hebt om minder te voeren, kun je een vastendag invoeren, waarop je niet voert. Ik heb dat ook, ik voer een dag in het weekend niet en op woensdag niet. Endan kijken ze me heel hongerig aan, maar aangezien er geen een aan de magere kant is, negeer ik ze....

Als je moeite hebt om minder te voeren, kun je een vastendag invoeren, waarop je niet voert. Ik heb dat ook, ik voer een dag in het weekend niet en op woensdag niet. Endan kijken ze me heel hongerig aan, maar aangezien er geen een aan de magere kant is, negeer ik ze
Haha guppen negeren vind ik geen enkel probleem hoor, vuurtetras daarentegen...

Ik hou ook altijd 2 vastendagen aan in de hoop dat ze de bodem gaan afspeuren naar voer.

Ik voer ze om de andere dag, ook tussendoor met diepvriesvoer. En een Sicce skimmertje met magneethouder.

Als je moeite hebt om minder te voeren, kun je een vastendag invoeren, waarop je niet voert. Ik heb dat ook, ik voer een dag in het weekend niet en op woensdag niet. Endan kijken ze me heel hongerig aan, maar aangezien er geen een aan de magere kant is, negeer ik ze

Ik hou ook altijd 2 vastendagen aan in de hoop dat ze de bodem gaan afspeuren naar voer.
Ik weet even niet of je dit figuurlijk of letterlijk bedoelt, maar als een potje voer snel leeg is, dan voer je echt teveel. Met vissenvoer doe je bij wijze an spreken "eeuwig".

O nee figuurlijk. Het is een uitdrukking hier. De pan/pot is gauw leeg maar dan in de zin wat er voorgeschoteld staat. Eergisteren heb ik voor het laatst voer gegeven, 2 guppen, 4 tetras en de garnalen. Ca 6 korrels guppyvoer, stuk of 6 watervlooien gedroogd uit een potje en een kwart van een stick voor de garnalen. Een stick is ca 1/2 cm.
Zou wat zijn als het letterlijk een pot guppyvoer was.

O nee figuurlijk.
Kijk, nu komen we misschien ergens. Als je teveel voert krijg je dus organische overbelasting en dus allerlei problemen.
Ik voer heel weinig, maar ze hebben geen honger hier. En ik sla ook wel eens een paar, 2/3/4 dagen over.

Dat is best lang. Ik denk dat de tetras nu ca een week geen eten hebben gehad. De guppen waren sws hongerig toen ik ze zondag pas weer ging voeren na de ammoniakpiek hier de donderdag ervoor en ik had woensdag ook al geen eten gegegeven (vastendag). Dus van woensdag tot zondag geen eten. Hierboven schreef ik dat ik eergisteren voor het laatst eten heb gegeven maar dat was dus zondag. Dus kort gezegd van woensdag tot nu hebben ze alleen zondag eten gehad.
Ik weet ook niet hoelang ik nog moet wachten met voeren.

Het is sowieso lastig te zeggen of vissen hongerig zijn. Guppen zijn als je ze op een dag twee keer hebt gevoerd de derde keer nog steeds hongerig. Hoe vaak hoor je dat vissen dood zijn gegaan van de honger (kieskeurige soorten met een specifiek dieet zoals bepaalde algeneters uitgezonderd). Nooit, toch? Ik zou het "zielig" vinden voor mijn vissen als ik een week op vakantie ga en er is niemand die ze een paar keer voert. Maar ik denk eigenlijk dat ze zich in een goed draaiend en beplant aquarium na een week zonder voer nog steeds prima voelen.

Laatst bewerkt:
Dit is wel grappig. Het lijkt erop dat een japonica eitjes eruit gooit. Heel veel witte stippen die door de bak gaan nu en wat ik lees is dat vissen deze eten.

Maar hoeveel voer je dan het bestand dat ik heb, garnalen erbuiten. Voor hoeveel vissen zijn de lepels?
Ik hou aan dat het in een paar minuten op moet zijn gegeten.

JBL 1 click per 5 vissen.
https://www.petsplace.nl/jbl-pronov...senvoer-m-4014162311160-pps?volume_calc=12942

https://www.devisvoerwebwinkel.nl/blogs/aquarium/hoeveel-moet-ik-mijn-vissen-voeren/

Laatst bewerkt:
Een andere maat om aan te houden is het formaat van 1 oogbolletje aan voer per vis.

De hoeveelheid voer is idd lastig te bepalen, vooral als je voersoorten gebruikt zoals granulaat die gedeeltelijk zinken en ook vlokken.

Ik weeg de hoeveelheid voor mijn vissen bestand af met een milligram weegschaal, altijd 0.1gr granulaat en 0.2gr vlokken (totaal 0.3gr in één keer per dag) dat is heel erg weinig voor mijn bestand maar daar moeten ze het gewoonweg mee doen.

Liever een actieve vis die altijd "honger" heeft dan een "volgevreten" luie vis, hier heb ik geen schuldgevoel bij.

Met de hand zou ik al snel veel meer voeren.

7 porties voor 7 dagen voorraad

1000031553.jpg

Laatst bewerkt:
Hoeveel vis heb je eigenlijk in je bak, en hoe groot is die bak precies qua liters? Als je zo vaak problemen hebt met ammoniak etc. zou ik eerder neigen naar het filter, dat die niet sterk genoeg is voor je bestand. En als je dan (te)veel voert heb je al snel problemen met de organische belasting. En dus geen stabiele bak om van te genieten.

De hoeveelheid voer is idd lastig te bepalen, vooral als je voersoorten gebruikt zoals granulaat die gedeeltelijk zinken en ook vlokken.

Ik weeg de hoeveelheid voor mijn vissen bestand af met een milligram weegschaal, altijd 0.1gr granulaat en 0.2gr vlokken (totaal 0.3gr) dat is heel erg weinig voor mijn bestand maar daar moeten ze het gewoonweg mee doen.

Liever een actieve vis die altijd "honger" heeft dan een "volgevreten" luie vis, hier heb ik geen schuldgevoel bij.

Bekijk bijlage 398402
Grappig eigenlijk hoe iedereen dat anders doet. Ben je hier zo precies mee dat je ook je vissen af en toe weegt? 😄 Dat zou wel next level zijn.

Hier gebeurt het voeren met de hand, op gevoel. Dat gevoel (en de oog-handcoördinatie) zit er regelmatig naast. En dan ben ik even wat teleurgesteld in mezelf. Maar wat het goedmaakt is dat er even later allemaal blije, bolle snoetjes voorbijwaggelen die spartelen van geluk.

Een andere maat om aan te houden is het formaat van 1 oogbolletje aan voer per vis.
Ik geef zoieis als dit. 5 of 6 korrels. Ik heb na de piek van deze week niets meer gevoerd en nu net pas weer, 5 korrels in het aquarium gedaan.
Morgen weer testen, met angst en beven.

Ik weeg de hoeveelheid voor mijn vissen bestand af met een milligram weegschaal, altijd 0.1gr granulaat en 0.2gr vlokken (totaal 0.3gr in één keer per dag) dat is heel erg weinig voor mijn bestand maar daar moeten ze het gewoonweg mee doen.

Bekijk bijlage 398402
Jij hebt veel vissen zo te zien aan de hoeveelheid voer.

Hoeveel vis heb je eigenlijk in je bak, en hoe groot is die bak precies qua liters? Als je zo vaak problemen hebt met ammoniak etc. zou ik eerder neigen naar het filter, dat die niet sterk genoeg is voor je bestand. En als je dan (te)veel voert heb je al snel problemen met de organische belasting. En dus geen stabiele bak om van te genieten.
Fluval van 55 liter.
2 guppen, 4 vuurtetras en wat garnalen. Er zijn een paar tetras gestorven en ik ga vrl niet meer aanvullen ook zolang het niet stabiel is. Dan heb ik het over maanden dat ik dit wil aankijken. Ik heb verschillende soorten voer oa guppyvoer en geef maar een paar korrels. Idem met gedroogde vlooien. En ik heb van HS granuleswafels die ik door de helft deed maar de guppen gaan hiermee aan de haal en veroorzaakten een wolk aan loskomend voer in de bak met alle gevolgen van dien. Het voer verdwijnt tussen de planten. Dus dit gebruik ik niet meer.

Grappig eigenlijk hoe iedereen dat anders doet. Ben je hier zo precies mee dat je ook je vissen af en toe weegt? 😄 Dat zou wel next level zijn.

Hier gebeurt het voeren met de hand, op gevoel. Dat gevoel (en de oog-handcoördinatie) zit er regelmatig naast. En dan ben ik even wat teleurgesteld in mezelf. Maar wat het goedmaakt is dat er even later allemaal blije, bolle snoetjes voorbijwaggelen die spartelen van geluk.
Als je er regelmatig naast zit dan komt het bij mij over dat je soms teveel geeft.
Heb jij dan nooit een ammoniakpiek?

Als je er regelmatig naast zit dan komt het bij mij over dat je soms teveel geeft.
Heb jij dan nooit een ammoniakpiek?
Het wordt altijd wel opgegeten. 🙂 Je moet het zo zien dat een vis genoeg kan hebben aan bijvoorbeeld 1 portie, maar ruimte heeft (als je maar blijft geven) voor wel 3 porties. Dus als ik dan 1,5 of 2 porties geef, gaat het alsnog op, maar zie je gewoon wat bollere buikjes naderhand.

Vooral met droogvoer is het denk ik wijs om te voorkomen dat het er langere tijd ligt. Zoals @Tutorial ook al zei: beter wat minder voeren dan te veel.

Over ammoniakpieken hoef je je m.i. op een gegeven moment geen zorgen meer te maken. 🙂 Een goed draaiende bak kan veel opvangen. Ik test er nooit op.

Jij hebt veel vissen zo te zien aan de hoeveelheid voer.
De dagelijks 0.3 gram voer is echt weinig voor mijn volgroeide bestand
  • 4 x Maanvis
  • 10 x Kegelvlek (geschat)
  • 15 x Kardinaal tetra (geschat)
  • 12 x Otocinclus Affinis
  • tiental slakken Helena
  • honderden Garnalen mini-Japonica’s
De laatste 3 zijn mijn opruimploeg en krijgen geen eigen voer m.u.v. altijd aanwezige Catapa bladeren

De dagelijks 0.3 gram voer is echt weinig voor mijn volgroeide bestand
  • 4 x Maanvis
  • 10 x Kegelvlek (geschat)
  • 15 x Kardinaal tetra (geschat)
  • 12 x Otocinclus Affinis
  • tiental slakken Helena
  • honderden Garnalen mini-Japonica’s
De laatste 3 zijn mijn opruimploeg en krijgen geen eigen voer m.u.v. altijd aanwezige Catapa bladeren
Ja ik dacht al zoiets aan het voer te zien. Mooie groep vissen.
En honderden mini japonicas? Wow.

Het wordt altijd wel opgegeten. 🙂 Je moet het zo zien dat een vis genoeg kan hebben aan bijvoorbeeld 1 portie, maar ruimte heeft (als je maar blijft geven) voor wel 3 porties. Dus als ik dan 1,5 of 2 porties geef, gaat het alsnog op, maar zie je gewoon wat bollere buikjes naderhand.

Vooral met droogvoer is het denk ik wijs om te voorkomen dat het er langere tijd ligt. Zoals @Tutorial ook al zei: beter wat minder voeren dan te veel.

Over ammoniakpieken hoef je je m.i. op een gegeven moment geen zorgen meer te maken. 🙂 Een goed draaiende bak kan veel opvangen. Ik test er nooit op.
Maar nooit testen vind ik wel riskant voor de vissen en vnl de garnalen.

Moet wel eerlijk bekennen dat ik het water in de superfish 30 die ik hiervoor had nooit heb getest, toch zo een 10 jaar gehad. Ben me pas gaan inlezen toen ik deze Fluval kocht en garnalen erbij wilde.

Hoe vaak zou je dan moeten testen? Elke dag is ondoenlijk. Bij eenmaal per week of twee weken kun je iets missen en zouden je garnalen in theorie al dood kunnen zijn. Het is gewoon niet praktisch. Zolang het niet nodig is test ik niets. Ik heb alleen simpele stripjes gebruikt om de eerste weken te kijken of er nitriet in het water zat. Misschien zou ik mijn planten iets beter kunnen krijgen als ik ging testen en licht en voeding daar op af zou stemmen, maar ja... En verder is er geen enkele vis of garnaal dood gegaan, dus het zal wel goed zijn.... Ik zie wel algen, dus ik acteer daar enigszins op (maar zolang het niet teveel draad- of baardalg is lig ik er ook niet wakker van en de vissen ook niet). Als ik iets raars zie kan ik altijd nog een test kopen.

Hoe vaak zou je dan moeten testen? Elke dag is ondoenlijk. Bij eenmaal per week of twee weken kun je iets missen en zouden je garnalen in theorie al dood kunnen zijn. Het is gewoon niet praktisch. Zolang het niet nodig is test ik niets. Ik heb alleen simpele stripjes gebruikt om de eerste weken te kijken of er nitriet in het water zat. Misschien zou ik mijn planten iets beter kunnen krijgen als ik ging testen en licht en voeding daar op af zou stemmen, maar ja... En verder is er geen enkele vis of garnaal dood gegaan, dus het zal wel goed zijn.... Ik zie wel algen, dus ik acteer daar enigszins op (maar zolang het niet teveel draad- of baardalg is lig ik er ook niet wakker van en de vissen ook niet). Als ik iets raars zie kan ik altijd nog een test kopen.
Mijn aquarium is nu ca 2 maanden en tot 2 weken geleden perfecte waardes.
Vorige week zaten de garnalen op een stuk chollawood dat ik de dag ervoor had ingedaan en nog niet was gezonken. Gelukkig maar, want ammoniak bleek op 5 mg te zitten. Niet 0.5 maar 5 mg.
Ik dacht eerst na een tip van hier dat het kwam door een plantje dat los was geraakt en daardoor wat deponit mix voedingsbodem in de bak was terechtgekomen. Achteraf gezien denk ik het niet, de rotala walichi kan in 6 weken of minder tijd niet 3 cm zijn geworteld. Grindlaag op de voedingsbodem is ca 3 cm daar moeten de wortels eerst doorheen.
Ik denk dat het door het voer is gekomen en de guppen (zie het verhaal van de gup en de voedingswolk hierboven).
Ik wil vrl blijven testen, ook omdat ik wil weten dat ik niet teveel voer.
Ammoniak te hoog = paar dagen niet voeren en weten dat het toch weer teveel gevoerd is.
Ik ben nog niet zo lang bekend met garnalen en wil het goed doen.

Maar nooit testen vind ik wel riskant voor de vissen en vnl de garnalen.

Moet wel eerlijk bekennen dat ik het water in de superfish 30 die ik hiervoor had nooit heb getest, toch zo een 10 jaar gehad. Ben me pas gaan inlezen toen ik deze Fluval kocht en garnalen erbij wilde.
Ik denk dat het een beetje van de situatie afhangt. :book: Een nieuwe bak wil je misschien nog af en toe testen om te kijken of hij leefbaar is en blijft. In jouw geval ligt het nog wat ingewikkelder door die rijke voedingsbodem (deponit toch?). Vooral met garnalen kun je dan inderdaad beter een keer te veel testen dan te weinig. Tot je op een gegeven moment stabiel zit.

Gaat een bak eenmaal goed (stabiele bacteriekolonies etc) dan zul je normaal gesproken niet meer een schadelijke hoeveelheid ammoniak meten. Behalve misschien als er iets foutgegaan is met je enige filter o.i.d. en er gebeuren dingen.

Bij mij gaat het om best veel liters en meerdere filters. Als er ergens in het systeem iets gebeurt, vangt een ander deel dat wel op. Een dode vis hier en daar (stel dat dat gebeurt) of een kapot filter maakt geen verschil voor die meetwaarden. Dus als ik tests zou doen komt er altijd hetzelfde uit. Van dat geld drink ik dan liever ergens een kopje koffie. :DD

Op een gegeven moment leer je ook je bak en je vissen kennen. In het begin, toen ik net aan het aquarianen was, mat ik regelmatig. Nu nooit meer. Als er iets mis is, zie ik dat het eerst aan mijn vissen en doe ik acuut een grote ww en ga ondertussen nadenken wat er fout gegaan kan zijn. Vaak is het dan prima op te vangen met wat extra ww en bacterien erbij vanuit mijn andere filters en een paar vastendagen. En dan is het zo weer in orde.
Wat betreft plantenvoeding geeft een bepaald tekort bepaalde symptomen en dan geef ik van de desbetreffende voeding wat meer.
Dat is gewoon een kwestie van gevoel ontwikkelen, gebaseerd op ervaring.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan