Hoe vaak je pre filter gedeelte schoonmaken?


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Ik heb zo'n Eheim pro 3e(hij is allen nu in reparatie bij Eheim Duitsland)
Daar zit inderdaadboven in de grove blauwe spons.
Hoe vaak moet je die schon maken?
Ik ga als de filter weer terug is net zo indelen als Edje555, dat lijkt mij veel beter.
 
Ja dat zal ongetwijfeld, daar zit een spons in natuurlijk, en die zal je dus regelmatig schoon moeten maken.
Ik had eerst een sponsje ipv dat korfje, dat sponsje moest ik iedere week schoonmaken.
 
Ja dat zal ongetwijfeld, daar zit een spons in natuurlijk, en die zal je dus regelmatig schoon moeten maken.
Ik had eerst een sponsje ipv dat korfje, dat sponsje moest ik iedere week schoonmaken.
wat als je een spons in die korf plaatst?
 
wat als je een spons in die korf plaatst?
Kan, maar dat zal niet veel verschil maken tov van een sponsje over de inaat, en zal je dus ook vaak schoon moeten maken.
Het is bij mij ook niet bedoelt als voorfilter maar puur voor de garnalen die in de bak zitten
 
Wat zijn de afmetingen van zo'n ding? Lijkt mij namelijk wel interessant, want het voorfilter van mijn Prof4+ 600 zit vrij snel verstopt (in tegenstelling tot dat van de JBL 902 die er naast staat...:S) en het is altijd een gedoe om die pomp uit de kast te trekken om hem schoon te maken...
 
Je zou ook deze nog toe kunnen voegen.
Dan zal je pomp veel minder vaak open hoeven.

Mocht je dit doen koop er dan 2.
Dan kun je hem wisselen en de vuile op je gemak schoonmaken.
Deze mogen niet op een prof 3e. Omdat hierdoor de flow meter op hol slaat. Het ding gaat dan ieder half uur in calibratie modus.
Heelaas zelf mee mogen maken.

Ik dacht. Hoe minder vaak ik die 3e open hoef te maken, hoe langer dit ding blijft leven.
Maar die vlieger ging niet op.

Prof 3e kan wel goed vliegen. De deur uit.
 
Wat zijn de afmetingen van zo'n ding? Lijkt mij namelijk wel interessant, want het voorfilter van mijn Prof4+ 600 zit vrij snel verstopt (in tegenstelling tot dat van de JBL 902 die er naast staat...:S) en het is altijd een gedoe om die pomp uit de kast te trekken om hem schoon te maken...
Dat zegt op zich wel wat over de filter werking van zo’n JBL.
 
Ik heb een garnalen korfje op de inlaat, hoef je nooit schoon te maken, belemmert de flow niet en houd het grove vuil goed tegen.

Wij hebben nooit zoveel garnaaltjes uit ons filter gehaald als toen we dat ding gebruikten :) Wij zijn weer terug gegaan naar een sponsje. Dan hebben we er meestal maar een paar. Soms geen.

Ik lees van anderen dat ze er goede resultaten mee hebben en daar twijfel ik echt niet aan. Maar hier werkte het niet.

Wat betreft het prefilter, omdat wij een sponsje om de inlaatkorf hebben werkt dat als voorfilter hier en wij maken het oorspronkelijke voorfilter in het filter eigenlijk nooit schoon. Grof vuil komt er niet in en het is te grof om fijn vuil vast te houden.

Wij maken het sponsje om de korf meestal schoon samen met het filter, eens in de 1 tot 3 maanden.
 
Kan, maar dat zal niet veel verschil maken tov van een sponsje over de inaat, en zal je dus ook vaak schoon moeten maken.
Het is bij mij ook niet bedoelt als voorfilter maar puur voor de garnalen die in de bak zitten
Ok maar dan heeft zo een korf toch geen toegevoegde waarde voor dit topic?
of zie ik dat verkeerd?

Overigens wat Jaap voorstelt is wel goed.
 
Wij hebben nooit zoveel garnaaltjes uit ons filter gehaald als toen we dat ding gebruikten
Ooh echt waar ja, wellicht dat er dan eitjes naar binnen zijn gezogen of zo? dat gaas is behoorlijk fijn.
 
Ik maak op beide potfilters gebruik van de Eheim voorfilters. In mijn setup maak ik ze 1 x per week schoon, alhoewel 2 x beter zou zijn. Zeker de linker vangt veel vuil en dat zie ik ook heel goed aan de doorstroming.

Onderhouds interval kan wel naar ongeveer 1 x per 6 maanden van de pot zelf.
 
Ooh echt waar ja, wellicht dat er dan eitjes naar binnen zijn gezogen of zo? dat gaas is behoorlijk fijn.

Vreemd he. Maar na 2x waren we het zat :)
Terug naar de spons, vooral omdat wij wat grovere sponsjes gebruiken waardoor we zelden hoeven schoon te maken. Dus makkelijk.
 
Ik heb zo'n Eheim pro 3e(hij is allen nu in reparatie bij Eheim Duitsland)
Daar zit inderdaadboven in de grove blauwe spons.
Hoe vaak moet je die schon maken?
Ik ga als de filter weer terug is net zo indelen als Edje555, dat lijkt mij veel beter.

Als je hem goed indeeld, dus inderdaad blauwe grovespons zit boven in dan kan je in het onderste mandje medium spons doen en daarop je filtervlies of filterwatten, medium spons kan je halen bij vrijwel elke tuincentrum die vijver artikelen heef , dus gewoon een mat medium spons van 2-5cm dikte halen en daar een stuk op maatknippen dat in je madje past en daarop lig je het filtervlies of je filterwatten de rest van je mandjes kan je vullen met biologische materiaal, en bovenste mandje niet afdekken met filtervlies of watten...anders hoorp er nog vuil op in dat gedeelte.
Reinigen van het filter verschilt per aquarium groote/visbezetting of pre-filter, bij de één is het 3maanden en bij de ander is het 6maanden, normaal ga je hem pas reinigen als het debiet gaat afnemen ,ietst afnemen is nog niet erg maar gaat hij echt 30-50% minder water geven dan is het echt wel nodig om hem te gaan reinigen.
Nu heb ik een overkill filter een Pro4 600 op een Rio180 die ik met de kraan de flowrate wat knijpt anders lijkt het op een rivier in plaats van een Amazone biotoop :D ,had dit filter vast gekocht omdat mijn planning was een Rio450 aan te schaffen maar is er nog niet van gekomen.. hopelijk einde dit jaar komt er een Rio350 of een Rio450 .. dus dan is dit filter alvast lekker ingedraaid en kan hij vol open met de flowrate :koffie:
 
Ja dat zal ongetwijfeld, daar zit een spons in natuurlijk, en die zal je dus regelmatig schoon moeten maken.
Ik had eerst een sponsje ipv dat korfje, dat sponsje moest ik iedere week schoonmaken.
Twee dus maar je kan ook de helft gebruiken en dan heb je er inderdaad maar één.
Je staat versteld wat een troep je daaruit haalt.
 
Deze mogen niet op een prof 3e. Omdat hierdoor de flow meter op hol slaat. Het ding gaat dan ieder half uur in calibratie modus.
Heelaas zelf mee mogen maken.

Ik dacht. Hoe minder vaak ik die 3e open hoef te maken, hoe langer dit ding blijft leven.
Maar die vlieger ging niet op.

Prof 3e kan wel goed vliegen. De deur uit.
Ja vroeger was ik een EHEIM fan maar tegenwoordig gaat mijn voorkeur uit naar de Fluval G serie.
 
Hoi Edje,

Ik ga mij pro 3e net zoals die van jouw indelen, kijken of hij dan meer debiet geeft.
Nu komt inderdaad al die drap in mij biologisch materiaal.
Zo'n eheim voor filter kan ik niet gebruiken omdat ik een pro 3e heb en mijn aanzuig buis gaat door de bodem van het aquarium en niet omhoog zoals de meeste pompen.
 
Als je hem goed indeeld, dus inderdaad blauwe grovespons zit boven in dan kan je in het onderste mandje medium spons doen en daarop je filtervlies of filterwatten, medium spons kan je halen bij vrijwel elke tuincentrum die vijver artikelen heef , dus gewoon een mat medium spons van 2-5cm dikte halen en daar een stuk op maatknippen dat in je madje past en daarop lig je het filtervlies of je filterwatten de rest van je mandjes kan je vullen met biologische materiaal, en bovenste mandje niet afdekken met filtervlies of watten...anders hoorp er nog vuil op in dat gedeelte.
Reinigen van het filter verschilt per aquarium groote/visbezetting of pre-filter, bij de één is het 3maanden en bij de ander is het 6maanden, normaal ga je hem pas reinigen als het debiet gaat afnemen ,ietst afnemen is nog niet erg maar gaat hij echt 30-50% minder water geven dan is het echt wel nodig om hem te gaan reinigen.
Nu heb ik een overkill filter een Pro4 600 op een Rio180 die ik met de kraan de flowrate wat knijpt anders lijkt het op een rivier in plaats van een Amazone biotoop :D ,had dit filter vast gekocht omdat mijn planning was een Rio450 aan te schaffen maar is er nog niet van gekomen.. hopelijk einde dit jaar komt er een Rio350 of een Rio450 .. dus dan is dit filter alvast lekker ingedraaid en kan hij vol open met de flowrate :koffie:
Dat valt toch nog wel mee, dat overkill filter? Wij hebben een JBL 1502 op onze Rio 180 die zelfs nog een wat hoger debiet heeft. Maar door een goede afregeling met een spraybar heb je geen last van teveel of te weinig.
 
Dat valt toch nog wel mee, dat overkill filter? Wij hebben een JBL 1502 op onze Rio 180 die zelfs nog een wat hoger debiet heeft. Maar door een goede afregeling met een spraybar heb je geen last van teveel of te weinig.

Natuurlijk is het overkill, je hebt 6liter filterinhoud wat goed is voor ruim 300liter water, terwijl 3liter filter inhoud genoeg is voor 180liter.
Debiet is niet het belangrijkste zolang hij maar 2x de inhoud haalt van je aquarium zit je altijd goed 3x is wat beter met Co2 toevoegen en hoger is leuk als je barbelen houd of andere vissen die van stroming houden.. voordeel is wel bij hoog debiet dat je bodem lekker schoon blijft, sins ik dit filter hebt hoefde ik totaal in een jaar 2x keer vuil van de bodem af te hevelen en enkel op de dode hoeken waar het kienhout ligt..
Dus heeft zun voordelen en ook hoef je het filter niet zo snel te reinigen. .6maanden zonder problemen en soms nog langer voordat hij in debiet gaat afnemen.
 

Terug
Bovenaan