Wat is er nieuw

Hoe vaak, wat en hoeveel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter kizzrenate
  • Startdatum Startdatum
K

kizzrenate

Guest
Sinds zaterdag heb ik de volgende vissen in mijn aquarium:

6 Barbus hulstaerti (vlinderbarbeel) Waarvan 1 gisteren al dood gegeaan!
9 Epiplatus annulatus (ringsnoekje)
6 Otocinclus Macrospilus
2 Trichogaster lalius

Bij de Aquariumspeciaalzaak Utaka kreeg ik het volgende mee:

Ze zeiden 1 keer per dag een btj voer is voldoende.

Wat als je teveel voert kan dit dan kwaad, dan ligt het een tijdje op de bodem?
CDuI-LUXydB9ZRJtkPDDfxXOgIJtRnMI.jpeg

Zelf wil ik eens in de twee weken muggenlarven geven ofzo.

Wat is jullie advies?

Een snelle google.nl over het dieet van deze vissen toont dat ze allen een heel andere samenstelling van voeding willen.. van puur plantaardig naar voornamelijk dierlijk. Je even flink inlezen over deze dieren en hun behoeften lijkt me nu een must.. zeker omdat je (je andere thread lezend) blijkbaar problemen in je bak hebt. Ook inlezen over basaal aquarium-onderhoud, zoals ook bodemonderhoud lijkt me nu erg belangrijk.
Wel is duidelijk dat alleen deze voeding geven niet toereikend zal zijn, aquariumhouders die ervaring hebben met deze dieren zullen daar meer over kunnen vertellen. maar in plaats van daar op te wachten zou ik google.nl gebruiken, alle objectieve informatie kun je daar vinden.
En dus niet in de zaak waar jij je spullen kocht, die hebben duidelijk geen kennis van zaken.

Enkele sites waar je voor verdere info terecht kunt m.b.t dieet van de visjes zijn bv..
http://aquavisie.retry.org/
http://www.seriouslyfish.com/knowledge-base/
http://www.hobbykwekers.nl/vissendatabase

Als je je alleen beperkt tot dit busje gaan een aantal van je vissen zeker te kort komen. Inlezen in de behoeftes van je dieren is dan inderdaad wat je zal moeten doen. De meeste vissen hebben het liefst afwisselend voer, jij eet tenslotte ook niet iedere dag friet met biefstuk. Zorg er dus voor dat ze krijgen wat ze nodig hebben.
Voeren kan je normaal beperken tot 1 keer per dag. Je moet dan zoveel voeren als ze in 5 minuten op kunnen. Als er dan nog voer ligt voer je teveel en moet je dat verwijderen anders gaat het schimmelen

PS

Ik hoop wel dat je niet teveel sterfgevallen krijgt, je bent namelijk veel te snel begonnen met vissen toevoegen. Dat kan eigenlijk pas na 3 weken. Tot die tijd loop je veel risico's met de z.g. nitrietpiek, die dodelijk is voor je vissen

Barbus hulstaerti is een gevoelig visje.
Maar wat vooral belangrijk is om in de gaten te houden is dat ie klein is!
Als je niet te lang met een busje doet (na een aantal maanden zijn de vitaminen geoxydeerd) voldoet vipagran in principe goed.
Er zijn zat vissen die je alleen groenvlok mag voeren (Tropheus) die krijgen ook geen afwisseling.

Maar omdat de vis zo klein is, krijgt ie die grote granulaatballen niet weg.
Even fijner maken voordat je voert (kneuzen, brokkelen).
En dan goed kijken of ze een stukje kunnen pakken.

Bedankt voor jullie behulpzame reacties.
Ga de linkjes eens goed bekijken.

Helaas door verkeert advies en als nieuweling te hard van stapel gelopen. Heb gewoon vertrouwd op een wat ik hier op het forum meende een goede speciaalzaak.

Ik heb iig al wat diepvriesvoer gehaald. Nu lijkt me een heel blokje wat veel. Kan ik iig afwisselen.

Problemen met nitriet ga ik ook aanpakken. Hopen dat het allemaal nog beetje goed komt.

Wat is er verkeerd geweest aan t advies dan?
Vipagran voldoet, mits je t een beetje kleiner/fijner maakt voor je vissen, dat heb ik hierboven uitgelegd.
Otocinclus eet -in de regel- alleen aufwuchs.
Heb je bij Utaka verteld dat je bak nog maar net is opgestart?

Ten eerste: Utaka is zo ongeveer de beste LFS die we hebben in Nederland en zij zullen echt niet zomaar iets adviseren. Niet wat betreft de visjes en ook niet wat betreft voer. In Aquavisie.retry edoch zitten heel wat fouten.
Ten tweede: als ik zoek bij Vipagran staat daarin dat er plantaardige en dierlijke bestanddelen in zitten en zouden deze visjes hier zeker voorlopig genoeg aan hebben. Later kun je altijd finetunen. Afwisseling is altijd beter 😉
Ten derde: ik ben niet bij je gesprekken geweest maar idd zit er te snel te veel vis in je bakje en dat zal je merken in je waterwaardes. Ook het toevoegen van oto's in een 'verse' bak zou ik zelf niet adviseren (misschien wat bijvoeren met tabletten?). Advies: regelmatig verversen en eventueel zelf de waterwaardes testen 🙂

Dus ik zou zeggen, gewoon 1x per dag voeren en dan liefst minder als wat jij denkt dat ze willen. Liever een tijdje te weinig als te veel 😉 Voorlopig zo min mogelijk rommelen in de bak en liefst zoveel mogelijk met je handen uit de bak blijven.
EN GEDULD HEBBEN!!! 😀 1e vereiste van deze hobby 😀

Precies net als Fish zegt🙂

Simpel misverstandje?
Al contact opgenomen met Utaka?

Zoals Meksjoef zegt zijn ze daar echt niet nonchalant op die manier zoals je die ergens ander omschrijft met 'ach' en je mag er eigenlijk vanuit gaan dat ze hoe dit is verlopen daar net zo lullig vinden als jijzelf. Geef ze dan ook op zijn minst de kans om samen tot een oplossing te komen. Daar heb je meer aan dan met een verbitterd gevoel over een goede zaak achterblijven.

~ Ivo

sjust 😀

Net wat je zegt Ivo, ik kan mij niet voorstellen dat Utaka dat allemaal zo laat lopen 😉 ga in overleg met ze!

Ik had ook echt een goed gevoel bij deze zaak en ze wisten dat we net een switch naar een grotere bak hadden gemaakt.
De eerste keer kreeg ik ook echt geen vissen mee.
Dit voelde goed en ik wil ook gewoon dat mijn vissen zich goed voelen.

Dus een week later stonden we weer in de winkel en werden we ook herkend.
Nu heb ik alle soorten, op advies van hun in deze bak geplaatst. De grote van de bak waren ze ook van op de hoogte.

Ik ga zeker morgen eens bellen met ze. Wat jullie zeggen op deze manier voelt het niet goed!

Toch maar even reageren, ondanks dat we dit eigenlijk nooit doen.

kellemes zei:
En dus niet in de zaak waar jij je spullen kocht, die hebben duidelijk geen kennis van zaken.

Jammer dat je dit zo ziet Kellemes. Duidelijk dat je ons niet kent, houd dan ook je oordeel achterwege.

Denk je nu werkelijk dat we iemand eerst 'wegsturen' met een te klein aquarium omdat dit tegen onze principes indruist en vervolgens willens en wetens verkeerd advies geven?

Michael - Aquarium Speciaalzaak Utaka

kizzrenate zei:
Ik ga zeker morgen eens bellen met ze. Wat jullie zeggen op deze manier voelt het niet goed!

Goedenavond Renate,

Dit had je natuurlijk ook eerder kunnen doen. Ik heb even contact gehad met de medewerker die je heeft geholpen en die is er (ten onrechte?) vanuit gegaan dat je het -wel lang- ingedraaid aquariumwater van je vorige aquarium ook had gebruikt.

AquaVISie zei:
Als je je alleen beperkt tot dit busje gaan een aantal van je vissen zeker te kort komen.

Wat gaan de vissen precies tekortkomen? Vipagran is namelijk een compleet voer. Uiteraard is afwisseling prima, maar niet echt nodig. En overigens worden we in een ander topic laatdunkend door u aangeduid als "speciaalzaak". Inlezen is altijd goed, we refereren ook graag naar "databases met goede informatie" op internet.

Er wordt altijd heel makkelijk over winkeliers gesproken op fora zoals deze, maar wij moeten het doen met de informatie die we krijgen en voor onszelf sprekend weet ik dat we ons uiterste best doen om WEL de juiste informatie te geven. Bovenal is het ook zo dat als mensen iets kopen ook ze ook zelf verantwoordelijkheid dragen.

MiSte zei:
Ik heb even contact gehad met de medewerker die je heeft geholpen en die is er (ten onrechte?) vanuit gegaan dat je het -wel lang- ingedraaid aquariumwater van je vorige aquarium ook had gebruikt.

Dan nog is het aantal verkochte vissen behoorlijk aan de hoge kant naar mijn mening.

Seabait zei:
MiSte zei:
Ik heb even contact gehad met de medewerker die je heeft geholpen en die is er (ten onrechte?) vanuit gegaan dat je het -wel lang- ingedraaid aquariumwater van je vorige aquarium ook had gebruikt.

Dan nog is het aantal verkochte vissen behoorlijk aan de hoge kant naar mijn mening.
Waarvan we de achtergrond ook niet weten. 't is allemaal zo makkelijk, wijzen.

Seabait zei:
MiSte zei:

Daar zijn de meningen dan over verdeeld. In elk geval heb je -over goed advies en inlezen gesproken- wel je Gastromyzon in een aquarium waar ze totaal niet in thuis horen.

Mascha&Ivo zei:
Waarvan we de achtergrond ook niet weten. 't is allemaal zo makkelijk, wijzen.

que??

MiSte zei:
Seabait zei:
MiSte zei:

Daar zijn de meningen dan over verdeeld. In elk geval heb je -over goed advies en inlezen gesproken- wel je Gastromyzon in een aquarium waar ze totaal niet in thuis horen.

Jammer zo gelijk in de tegenaanval (erg professioneel) terwijl mijn opmerking niet zo bedoeld is en grappig dat je de moeite neemt om in m'n topic te kijken 😉

Seabait zei:
Jammer zo gelijk in de tegenaanval (erg professioneel) terwijl mijn opmerking niet zo bedoeld is en grappig dat je de moeite neemt om in m'n topic te kijken 😉
Oh, dus het jouwe was een aanval?

Ook niet zo chique he? Tegenover een winkelier die nota bene de moeite neemt zijn werknemer te bellen om even wat na te gaan, inlogt hier om te komen aangeven dat er kennelijk iets is misgegaan (in de communicatie bv.) - in plaats van de schuld bij de klant te leggen of de handen in onschuld te wassen - en het telefoontje van Renate graag tegemoet ziet ...

Seabait zei:
MiSte zei:
Seabait zei:
MiSte zei:

Nee hoor, geen tegenaanval. Viel je ons aan dan? 😉 Ik lees precies wat er staat en reageer daar op.

Uiteraard doe ik dat. Zoals je merkt denken we graag mee met aquarianen en voorzien we (ook achteraf) graag van het juiste advies. Ook waaierhandgarnalen zitten graag in stroming, dus wellicht is een hillstream biotoop een idee? Zie www.loaches.com over het houden van loaches. 🙂

Echt jammer dit...
Ik zal naar je vragen om advies als ik in je winkel ben Michael! :thumbs:

Seabait zei:
Echt jammer dit...
Ik zal naar je vragen om advies als ik in je winkel ben Michael! :thumbs:

7 dagen per week welkom John! :petjeaf:

Mercikes!
Heb jij trouwens nog die vissen van 25-30 cm in je 1.50 bak zitten?

Mascha&Ivo zei:
Seabait zei:
Oh, dus het jouwe was een aanval?

Ook niet zo chique he? Tegenover een winkelier die nota bene de moeite neemt zijn werknemer te bellen om even wat na te gaan, inlogt hier om te komen aangeven dat er kennelijk iets is misgegaan (in de communicatie bv.) - in plaats van de schuld bij de klant te leggen of de handen in onschuld te wassen - en het telefoontje van Renate graag tegemoet ziet ...

Nee hoor was helemaal geen aanval en ik gebruikte het verkeerde woord maar laten we elkaar geen mietje noemen...
Is toch duidelijk dat Michael erg de aanval kiest door m'n opmerking,beetje kinderachtig ook om dan in m'n topics te gaan kijken en zo te reageren.

Ik heb me in alle vorige reacties in de topics van de ts neutraal opgesteld en geen enkel oordeel over Utaka gedaan.
Denk ook dat je mis zit met je winkelier verhaal,Michel was hier al langer lid voor hij een medewerker van deze zaak is geworden.
Kijk maar in het topic over Utaka,daar geeft hij ook een vreemde reactie na een negatief bericht van iemand.

Hoezo zit ik mis?

Heeft hij niet zijn werknemer gebeld?
Heeft hij niet hier ingelogd?
Heeft hij niet hier aangegeven dat er iets mis is gegaan?
Heeft hij niet hier (impliciet) aangegeven het telefoontje van Renate tegemoet te zien?

Mascha&Ivo zei:
Hoezo zit ik mis?

Heeft hij niet zijn werknemer gebeld?
Heeft hij niet hier ingelogd?
Heeft hij niet hier aangegeven dat er iets mis is gegaan?
Heeft hij niet hier (impliciet) aangegeven het telefoontje van Renate tegemoet te zien?

Er staat letterlijk dat hij contact heeft gehad met de medewerker die Renate heeft geholpen.
Dat het om zijn medewerker gaat en dat dit telefonisch is gedaan maak je er zelf van bv maar heb verder helemaal geen zin in discussie met je want heeft toch geen nut.

Hopelijk ziet Renate wel in wat ik bedoel 😉

Dat als er morgen even wordt gebeld er een passende oplossing komt.

~ Ivo

ff offtopic,

Nooit geweten dat Miste Michael van Utaka was 🙂
Michael ik heb binnenkort een 20tal Guianacara surinam red spotted (sphenozona "sipaliwini") voor je als je interesse hebt 😉

Beste leden,
Ik denk dat de TS er meer aan heeft als men ontopic blijft en andere bijzaken kan men beter even via de pb afdoen lijkt mij 😉.

Hoi allemaal

Jeetje wat een discussie heb ik losgemaakt.
Ten eerste ik heb Utaka niet in kwaad daglicht willen zetten. Wat ze aangeven bij mijn eerste bezoek goed ge�nformeerd op bijna alle vlakken. (overhevelen water wist ik niet)

En ook mijzelf wil ik niet in kwaad daglicht zetten, want ik ben met het aquarium gestart om me door een moeilijke periode heen te helpen. In de zin van lekker met volle aandacht op mijn aquarium focussen en rustig kunnen genieten van alle pracht in de bak. Ik wil ze dan ook aan niks tekort doen.

Ik ga zometeen contact zoeken met Michael van Utaka.

Jullie horen van me.

Gr. Renate

Goed gesprek gehad met Michael van Utaka.
En we houden het beloop van de vissen in de gaten en houden daar over contact.

Helaas ging het simpel over een kleine miscommunicatie omtrent de wisseling van mijn kleine aquarium naar mijn grote aquarium.

Ik had beter Utaka kunnen bellen met mijn probleem (dat simpel begon met een dood visje)
Ipv. alle vragen gelijk hier neer te leggen.
Maar daar heb ik dan maar weer van geleerd.

Ik ga de nitraat en nitriet waarden goed in de gaten houden

Samen met Utaka kom ik hier zeker uit en ik zou er zeker weer terug keren.

Toch ook jullie bedankt voor alle adviezen die ik in mijn topics heb gekregen.

Ik zou binnenkort laten weten hoe het ervoor staat.

Gr. Renate

Kijk eens aan! :thumbs:
Ben ik blij dat ik het toch even heb gezegd gisteren 🙂

Goed om te lezen dat het zo is geregeld en ook mooi dat je het zelf zo hebt opgelost :thumbs:.
Het is vaak ook wel het beste om met de winkel in contact te treden want er kan al iets misgaan als er iets klein niet goed wordt begrepen.
Prima dat beide partijen zich zo hebben opgesteld en eruit zijn gekomen. Top 🙂.

Ik zou het dus ook mooi vinden als we met zijn allen in het vervolg misschien wat minder oordelen over winkels en dit vaker als advies gaan meegeven.

Iedereen doet wel eens wat doms, maar dat maakt iemand nog niet meteen ook dom.

Geheel en al met Ivo eens!!!!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan