Wat is er nieuw

Hoe vaak water verversen

Visforlive

Well-known member
Lid geworden
29 januari 2022
Leeftijd
29
Goedendag ik had een vraagje mij bakje draaid nu 4 weekjes goed en nu ook de eerste vissen dus 3 stuks waar van 1 algeeter in gedaan mij vraag is wat raade jullie aan met verschonen het is een 70liter bak dus. Hoeveel procent water en hoe vaak water verversen

Laatst bewerkt:
Zitren nu 2 dwerg chiclides in en 1 algeeter pomp naam zal ik daadelijk eff opzoeken
Bioflow super filter. Heb ik er in zitten is dan 25 aan ververs water genoeg? Bak draaid nu trouwens pas 4 weekjes. Zat te denken van de week de eerste keer het te doen

Ik denk dat je met 25% per week goed zit.

Ik heb ook en 70l bak en ververs wekelijks 30-50%. Beetje afhankelijk van hoeveel troep ik wil opzuigen, tussen de plantjes en van de bodem. Denk zelf dat je na 4 weken prima kunt starten met een wekelijkse waterverversing.

Hoe vaak je moet verversen hangt volledig af van je waterwaardes. Je kunt een testkoffer kopen om dat in de gaten te houden. Als je geen uitschieters op je giftige waardes hebt, hoef je niet te verversen. (NO3, No2, NH3 o.a.)
Die waardes zijn weer afhankelijk van hoe groot je vissen zijn, hoe goed je filter al werkt, hoe vaak, hoeveel en wat je voert etc... Dat is niet zomaar te zeggen.

Even off topic: wat voor algeneter heb je?

Geheel afhankelijk van je filter en de bezetting, zelf ververs ik wekelijks 30%
Hoe vaak je moet verversen hangt volledig af van je waterwaardes. Je kunt een testkoffer kopen om dat in de gaten te houden. Als je geen uitschieters op je giftige waardes hebt, hoef je niet te verversen. (NO3, No2, NH3 o.a.)
Die waardes zijn weer afhankelijk van hoe groot je vissen zijn, hoe goed je filter al werkt, hoe vaak, hoeveel en wat je voert etc... Dat is niet zomaar te zeggen.

Even off topic: wat voor algeneter heb je?

Bijlagen

• BDF87192-2D17-4BF0-BBBD-F1BB07EA2E7C.png
    BDF87192-2D17-4BF0-BBBD-F1BB07EA2E7C.png
    2.5 MB · Weergaven: 142
Zo 1 heb ik er in en dan een twee dwerg chiclides bak staat nu 4 weekjes bijna 5 trouwens en de bodem ook elke week of is dat 1 x in de twee weeken genoeg en voeren doe ik 1 x per week

Laatst bewerkt:
Helaas zijn er vele andere stoffen die zich ophopen, of juist worden verbruikt, en die niet worden gemeten. Een testkoffer gaat wel helpen om een idee te krijgen hoe de afbraak van NH3 ->NO2 -> NO3 verloopt. Maar zelfs bij perfect waarden wordt, mede afhankelijk van je planten en bewoners, regelmatige verversing aanbevolen. Daarom mee eens om als richtlijn 25$ wekelijks te verversen.

Helaas zijn er vele andere stoffen die zich ophopen, of juist worden verbruikt, en die niet worden gemeten. Een testkoffer gaat wel helpen om een idee te krijgen hoe de afbraak van NH3 ->NO2 -> NO3 verloopt. Maar zelfs bij perfect waarden wordt, mede afhankelijk van je planten en bewoners, regelmatige verversing aanbevolen. Daarom mee eens om als richtlijn 25$ wekelijks te verversen.
Maar ook de bodem of moet dat 1 x in de twee weken ?

1x per week voeren?
Jup weinig dan ik leesde overal dat vissen in 30 secondens alles op moeten eten daarnaast kunnen vissen wat ik leesde heel lang zonder eten dus dacht is genoeg.

De bodem moet je zo weinig mogelijk aankomen en je kan prima elke dag wat voeren maar dan zoveel als ze in een paar minuten op kunnen eten.

Ik doe wekelijks zo een 60 - 75%, en zie geen issues

De bodem moet je zo weinig mogelijk aankomen en je kan prima elke dag wat voeren maar dan zoveel als ze in een paar minuten op kunnen eten.
Oke ik lees en kijk ook YouTube daar zeggen sommige weekelijks bodem doorbladeren van planten afknipen en 20/25%verversen

Ja planten doen is wat anders dan de hele bodem zuigen of omwoelen hoor. Ik doe ook wekelijks de planten maar de bodem hooguit 2x per jaar en dan in kleine gedeelten.

Ja planten doen is wat anders dan de hele bodem zuigen of omwoelen hoor. Ik doe ook wekelijks de planten maar de bodem hooguit 2x per jaar en dan in kleine gedeelten.
oke ja. Dan doe ik dus gewoon 25% eruit halen en dan beetje bodem heuvelen dus beetje plant restjes weg halen en pomp tussen stenen met stofzuiger. Elke week ik denk dat het idee is ?

Ik zou niet in de bodem komen. Wat losse troep wegzuigen kan prima maar verder de bodem met rust laten want de bacterien in de bodem doen hun werk wel hoor.

Ik zou niet in de bodem komen. Wat losse troep wegzuigen kan prima maar verder de bodem met rust laten want de bacterien in de bodem doen hun werk wel hoor.
Oke dan kan ik eigenlijk dan ook water er uithalen en nieuwe in doen en eff met dr hand over de bodem kijken wat loskomt
Of zie liggen en eventueel met net op vissen

Ik doe wekelijks zo een 60 - 75%, en zie geen issues
Voor een beginnen zonder drupjes ws het beste, zo voorkom je beginnersfoutjes. Zeker na filter onderhoud.

Voor die algeneter een stukje courgette met lepeltje erdoor om te verzwaren op de bodem leggen. Weet niet of dat soort ook hout nodig heeft en je hout in je aquarium heb?

Jup weinig dan ik leesde overal dat vissen in 30 secondens alles op moeten eten daarnaast kunnen vissen wat ik leesde heel lang zonder eten dus dacht is genoeg.

Jij kan ook wel 6 dagen zonder eten maar zul je niet leuk vinden 😉 ik vrees je visjes ook niet. Voor die algen eter heb je speciale tabletjes.

Jij kan ook wel 6 dagen zonder eten maar zul je niet leuk vinden 😉 ik vrees je visjes ook niet. Voor die algen eter heb je speciale tabletjes.
Ja idd heb ik ik doe dat meer om te verkome dat het blijft liggen de vissen eten ook van die alg tabletten wel doe ik appart flokken er bij

Zoals hierboven ook al staat ligt het helemaal aan je inrichting en vissen. Heb je bijvoorbeeld een aquasoil als bodem dan komen daar veel meststoffen af en wil je vaker water verversen. Of als je bijvoorbeeld erg vervuilende vissen hebt dan wil je misschien ook een wat groter gedeelte van het water verversen. Succes met je aquarium!

Voor een beginnen zonder drupjes ws het beste, zo voorkom je beginnersfoutjes. Zeker na filter onderhoud.

Voor die algeneter een stukje courgette met lepeltje erdoor om te verzwaren op de bodem leggen. Weet niet of dat soort ook hout nodig heeft en je hout in je aquarium heb?
Ik knal hele groenteboer er in. Vinden mijn Lnummers en Uaru's en Herossen wel lekker 🙂

Maar daarom lekker veel waterwissels.

Maar hoe ruim jij de poep van de vissen op dan als ik vragen mag als je niet in de bodemkomt

Poep wordt door de bacterien omgezet en wordt uiteindelijk dus no3. De bacterien in je bodem verwerken poep en vuil van de plantjes. Dat is juist de functie van bacterien.

Poep wordt door de bacterien omgezet en wordt uiteindelijk dus no3. De bacterien in je bodem verwerken poep en vuil van de plantjes. Dat is juist de functie van bacterien.
Dus eigenlijk hoef ik de planten resten die soms er af vallen niet op te ruimen

Een los blaadje hoef je niet telkens weg te halen en als planten het goed doen zal er weinig blad afkomen . Mocht dat toch gebeuren dan wapper je tijdens het verversen even met de hand over de bodem en zuigt zo losse stukjes wel mee.

Een los blaadje hoef je niet telkens weg te halen en als planten het goed doen zal er weinig blad afkomen . Mocht dat toch gebeuren dan wapper je tijdens het verversen even met de hand over de bodem en zuigt zo losse stukjes wel mee.
ah oke wist ik geen eens haha ik was elk blaadje er uit aan het vissen 😂 soms zien de blaadjes wel beetje bruin en idd breken wel is wat af toch waren de waardes wel
Goed

Groenvoer (courgette, broccoli, gepelde(!) tuinbonen) kun je even kort koken in een kopje met wat water in de magnetron, dat is het makkelijkste. Even laten afkoelen of onder de koude kraan houden en dan geven. Courgette zinkt als het gekookt is. Kleine beetjes per keer. Bijvoorbeeld eerst gewoon een halve tuinboon, uitproberen of ie het lust, dan is je bak niet gelijk een soort groentensoep als het niet wordt opgegeten. Zo'n plakje courgette etc. kan je ook aan een aquariumzuignapje met haak bevestigen, dan kun je het overschot er na afloop ook weer makkelijk uithalen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan