Of je dat moet koken dat weet ik niet want dan wordt het wel zacht dus het is wel zaak om het maar even te koken denk ik. @Nicolientje kan dat goed vertellen denk ik.
Hahha ik hou het wel bij alg tablet 😂 en vissen krijg er naast. Gewoon korels eten ook mee van de alg tablet gooi er een heele in en dan beetje korrels.Groenvoer (courgette, broccoli, gepelde(!) tuinbonen) kun je even kort koken in een kopje met wat water in de magnetron, dat is het makkelijkste. Even laten afkoelen of onder de koude kraan houden en dan geven. Courgette zinkt als het gekookt is. Kleine beetjes per keer. Bijvoorbeeld eerst gewoon een halve tuinboon, uitproberen of ie het lust, dan is je bak niet gelijk een soort groentensoep als het niet wordt opgegeten. Zo'n plakje courgette etc. kan je ook aan een aquariumzuignapje met haak bevestigen, dan kun je het overschot er na afloop ook weer makkelijk uithalen.
Oke dus moet eigenlijk effen warm zijn weer wat geleerd ik dacht ik doe het beetje law water er van maken niet te warm niet te koud dit omdat de verwarming dacht ik ze werk er na weer doetHet doel van een waterverversing is het afvoeren van stoffen die zich op kunnen hopen, bijv organische stoffen, NO3 etc, en stoffen die verbruikt raken terug toe te voegen. zoals bicarbonaten ( je KH).
je kunt oneindig veel en oneindig vaak verversen MITS je daarbij geen grote schommelingen in waterwaarden veroorzaakt. Dus zolang de hardheid, pH en temperatuur van je aquariumwater en het verse water redelijk overeenkomen hoef je nooit bang te zijn dat je het teveel doet.
je kunt beter minimaal wekelijks verversen, komt er een keer iets tussen (vakantie, ziekte of andere ongebruikelijke dingen) dan is het niet het eind van de wereld als het eens een paar dagen of een week later is.
1/3 per week is een beetje mijn standaard op de meeste bakken, dan kan ook twee keer per week 1/6 zijn. en bij grote snoeibeurten etc is het vaak veel meer. tot meerdere keren al het water. Is er veel troep vrijgekomen bij onderhoud is er ook veel dat ik af wil voeren.
als je stenen in je bak hebt die kalk afgeven niet, maar inprincipe zorgt nitrificatie in je bak ervoor dat de hoeveelheid bicarbonaten langzaam daalt.Bicarbonaten zullen niet zo snel zakken volgens mij.
Oke dus moet eigenlijk effen warm zijn weer wat geleerd ik dacht ik doe het beetje law water er van maken niet te warm niet te koud dit omdat de verwarming dacht ik ze werk er na weer doet
Oke en dan kan je haast geen schefen waardes meer krijgen ?als je stenen in je bak hebt die kalk afgeven niet, maar inprincipe zorgt nitrificatie in je bak ervoor dat de hoeveelheid bicarbonaten langzaam daalt.
een paar graden afkoeling is niet erg, hangt ook een beetje van de vis af. maar doe het niet te gek de lichaamstemperatuur van een vis gaat mee met de watertemperatuur dus snelle grote schommelingen zijn voor hen niet heel fijn.
Vandaar groenteboer uitstervend ras isIk knal hele groenteboer er in. Vinden mijn Lnummers en Uaru's en Herossen wel lekker 🙂
Dit eet ze wel allen de algeter laat het liggen en met diepvries voer bedoel je wormpjes of iets?diepvries voer icm een goed granulaat is een beter dieet. Levendvoer mag natuurlijk ook op het menu.
Vlokken worden door de meeste vissen minder goed gegeten en zijn doorgaans ook wat minder voedzaam.
Dit eet ze wel allen de algeter laat het liggen en met diepvries voer bedoel je wormpjes of iets?
Is er ander voer dat jij zeg dat ik aan die algeter kan geven inplaats van dit neem aan dat zo tabllet voor de vissen wel genoeg is?De tetra wafer mix bevat maar 1.5 % algen, voor de rest is het voornamelijk plantaardig eiwit, vismeel, granen etc wat je in elk voer van Tetra vind. Niet heel gek dat dwergcichliden het aantrekkelijker vinden dan de algeneters dus. Sowieso moeten algeneters vaak relatief lang wennen aan ander voer.
En diepvries voer moet je denken aan muggenlarven, artemia, e.d. Vooral muggenlarven worden door veel vissen heel graag gegeten. Maar variatie is gezond natuurlijk.
Zou ik niet standaard doen. Ik zou toch wel één keer per dag voeren. Sommige vissen hebben vaker nodig.Jup weinig dan ik leesde overal dat vissen in 30 secondens alles op moeten eten daarnaast kunnen vissen wat ik leesde heel lang zonder eten dus dacht is genoeg.
Hoi ja ik lees ook op veel sites dat ze zeggen 1 x in de 3 4 weeken 25%verschonen dit omdat dat het everwicht van water minder aantast geen iedee wat hier dan van waar is? Ook voegen iedereen er middeltjes door in het nieuwe water wat dan weer in bak gaat hoe zit dit preciesZoals je al gemerkt hebt hangt het verversen voor een groot deel af van de belasting/vervuiling die in je bak gemaakt wordt .
Starten met 25% wekelijks en je waterwaardes opvolgen.
Ik geef iedere dag voer en als je bodembewoners hebt zoals bv. corydoras , khulli of L-nrs dienen deze voldoende tijd te hebben om voedsel te kunnen vinden ( 15 a 30 minuten )
Je kunt jezelf eventueel werk besparen door i.p.v. 1x per week een kleine verversing, 1x per 2/3/4 weken een grotere te doen. Voor de stabiliteit van het water maakt dat (voor je vissen) niet uit hoor.Hoi ja ik lees ook op veel sites dat ze zeggen 1 x in de 3 4 weeken 25%verschonen dit omdat dat het everwicht van water minder aantast geen iedee wat hier dan van waar is? Ook voegen iedereen er middeltjes door in het nieuwe water wat dan weer in bak gaat hoe zit dit precies
Geen idee je gooit toch ook goeden bacteriën dan weg neem ik aan en je gooit er dan niks in terug ja schoon water zonder bacteriën lijk mij en 25 %zeggen veel 3 4 weeken om de bacteriën op belans te houden ik heb ook gelezen dat sommige 2 weeken zeggen op geven moment weet je gewoon niet wat goed is en wat niet wil geen scheven waardes maar blijft lastig zoVelen hebben een aquarium met veel planten, ze gooien dan bemesting erbij. Zoveel dat ze elke week 50% water moeten vervangen. Als u wekelijks een emmer nieuw water doet is dat geen probleem. Doet mijn schoonvader ook bij zijn 60liter.
Ahha oke dan geloof ik dat 😂 maar dan blijf ik gwn 25 % verversen en hoef ik die middletjes niet toe te voegen aan het water. En kan het dus van de kraan er gelijk inZoals je al merkt, wordt er op het internet veel over deze hobby geschreven. Iedereen met een hand en een toetsenbord kan iets plaatsen. In het begin kan het wat veel worden allemaal. Vaak lees je verschillende dingen, en weet je niet wie of wat je moet geloven...
Geloof mij dan maar, okee? 😂 Voor deze ene keer zal ik je de waarheid vertellen: met water verversen raak je geen goede bacteriën kwijt, don't worry. Die wonen voornamelijk op je filtermateriaal.
Ja bodem had ik hier ook gelezen hoef ook haast nooit gedaan te worden alleen met stofzuiger eff de vuil er uit halen zoals dooden bladerenDe meeste bacteriën zitten in het filter en de bodem. Maar uit mijn eigen begintijd was het prettig om een vast ritme aan te houden.
Zoals je al gemerkt hebt hangt het verversen voor een groot deel af van de belasting/vervuiling die in je bak gemaakt wordt .
Starten met 25% wekelijks en je waterwaardes opvolgen.
Ik blijf bij mijn eerst post , starten met 25% wekelijk en opvolgen waterwaardes.Hoi ja ik lees ook op veel sites dat ze zeggen 1 x in de 3 4 weeken 25%verschonen dit omdat dat het everwicht van water minder aantast geen iedee wat hier dan van waar is? Ook voegen iedereen er middeltjes door in het nieuwe water wat dan weer in bak gaat hoe zit dit precies
Zoals met zoveel dingen is op elke vraag een hapklaar antwoord. Alleen geldt dat antwoord dan alleen voor een specifieke situatie. En dus mogelijk niet voor de jouwe. Minder leuk dan een hapklaar antwoord, maar wel veiliger is het om je te verdiepen in de overwegingen.
Wat gebeurt er bij water verversen?
Je haalt een deel water weg en je doet daarvoor een deel ander water (meestal kraanwater) terug.
Het idee is dat er in het water wat je weghaalt bepaalde stoffen zitten die ongewenst zijn. Het water wat je toevoegt heeft die stoffen niet en daarbij misschien nog weer andere stoffen die wel gewenst zijn. Door verversen verdun je dus de stoffen in je bak en voeg je weer wat andere stoffen toe.
Afhankelijk van jouw situatie kan het zo zijn dat er niet alleen ongewenste stoffen in jouw water zitten, maar ook gewenste stoffen. Bijvoorbeeld nitraat (NO3) en fosfaat (PO4). Deze worden in je filter gemaakt uit afvalproducten als vissenpoep. Planten hebben deze stoffen nodig om gezond te blijven en te groeien. Door water verversen pak je deze stoffen van ze af. Van de andere kant, als je weinig of geen planten hebt dan kunnen deze stoffen zich ophopen en teveel worden. Dan wil je er dus juist wel vanaf.
In kraanwater zitten bepaalde stoffen die planten en vissen ook nodig hebben. Deze worden langzaam opgebruikt en moeten van tijd tot tijd weer aangevuld worden.
Helaas kun je niet de ongewenste stoffen aanwijzen en alleen deze afvoeren. Je haalt gewoon een deel van alles weg. Dus ook de gewenste stoffen. Veel mensen met veel planten zullen dit niet erg vinden omdat ze sowieso veel plantenvoeding toevoegen. Alles wat er afgetapt is wordt dan uit een flesje weer aangezuiverd. Sterker nog, deze mensen moeten vaak juist veel verversen om te voorkomen dat al die toegevoegde stoffen zich teveel ophopen. Als alles wat je nodig hebt in ruime hoeveelheden aanwezig is dan zul je dit na een waterwissel dus niet missen.
Anders wordt dat als je, zoals ik, niet meer dan nodig wilt toevoegen. Je gaat de weggehaalde stoffen dan wel missen. Ook merk ik dat de balans verstoord wordt. Ik voeg geen CO2 toe. De planten krijgen alleen die CO2 waar de natuur zelf in voorziet. Ik merkte dat er na een waterwissel een CO2 piek kwam. De planten gingen heel enthousiast groeien totdat de piek voorbij was. De planten crashen dan, met algen als gevolgd. Elke zaterdag ging ik verversen en donderdag kwamen de draadalgjes. Ik ben dus juist minder gaan verversen.
Met meten kom je een boel te weten Je kunt dan het verversen en evt. ook bemesten gaan afstemmen op jouw situatie. Je moet dan wel zin hebben om regelmatig met druppeltjes aan het meten te gaan. Niet iedereen heeft daar zin in.
Ik denk dat je een aantal scenario's kunt bedenken:
Veel en/of grote vissen (veel belasting) ---> wekelijks verversen 25-50%
toegevoegd CO2 en veel plantenvoeding (bijvoorbeeld EI) ---> wekelijks verversen 25-50%
Geen toegevoegd CO2 en veel planten --> 25% elke 2-4 weken.
Aquarium uit de opstartfase en toch geen helder water --> vaak verversen 25-50% (mogelijk ook kijken wat er misgaat met het filter)
Als je NH3 of NO2 meet terwijl je al vissen hebt zwemmen natuurlijk ook verversen.
Het einddoel is dat de boel in balans is. Dat je planten genoeg voeding krijgen en je vissen niet in hun eigen afval rondzwemmen. Om deze balans te krijgen hangt ook veel af van de hoeveelheid licht, het soort planten en hoe veel en vaak je voert.
Verversen is eigenlijk compenseren voor een stukje onbalans.
Als ervaren aquariaan kun je zien en ruiken wat er nodig is. Als beginner zou ik toch wel aanraden om af en toe een meting te doen. Je krijgt dan wel meer gevoel voor wat er aan de hand is.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.