Hoe veel tijd investeer je


Zanna

Well-known member
Lid geworden
30 april 2020
Berichten
392
Halloo beste leden.
laatst had ik een kleine discussie over het aquarium onderhoud.
volgens een vriendin is een aquarium geen werk en hoort ook niet veel werk te zijn.
zelf ben ik wel dagelijks met iets bezig zoals:snoeien, vuil eruit vissen, water testen, voeren, bodem reinigen en Noem maar op. Ik vind dit juist best leuk om te doen.
nu mijn vraag is. Hoe veel tijd nemen jullie voor jullie aquarium?
:petjeaf:
 
Nou wekelijks ververs ik de helft en doe ik wat aan het onderhoud zoals snoeien op een bak van 1.20. Dat kost me ik denk zo n 1,5 uur per week incl het verversen met osmose.
 
Het totale onderhoud kost mij incl water verversen iets meer dan een uur, anderhalf uur als ik echt veel wil doen, verder alleen dagelijks voeren en kijken.
Ook eens in de 2 a 3 maanden een filter schoonmaken, maar dat is ook max 20 minuten per filter.
 
Denk dat ik elke dag wel kwartiertje bezig ben. Voeren, beetje prutsen met een takje, blaadje knippen.

Elk weekend 2 uur met verversen en onderhoud. 1x per kwartaal filters schoonmaken maar das 15 minuten per stuk.

Dus ongeveer een 3.5/4 uur per week
 
Hoe beter je bak in evenwicht is hoe minder werk je er aan hebt en rust is goed voor de vissen
dus tot zover ben ik het met vriendin eens.

maar hoeveel tijd je kwijt bent is persoonlijk een heeft ook met de techniek te maken die er in en om de bak zit
er zijn ook mensen waarbij het water automatische wordt ververst of die hun vissen zoveel ruimte geven
dat dit eigenlijk nauwelijks nodig is
 
Half uur in de week. (waterwissel en algemeen onderhoud). Behalve met een snoei, dan komt er een half uurtje bij (1x per maand)
 
Ik vind dat je wel is waar het aquarium goed moet onderhouden maar dat dagelijks ingrijpen niet goed is. Ik blijf dan ook zo veel mogelijk met mijn handen uit het aquarium. Natuurlijk ververs ik in de meeste bakken wekelijks wat water (sommige bakken om de week) en dat is ook het moment dat ik wat snoei en de ruiten poets maar op de andere 6 dagen in de week is het alleen kijken met de oogjes. Het snoeien en echt wat in het aquarium doen komt ongeveer 1x per maand voor de andere 3x is het alleen water verversen.

Dus 1 dag in de week plan ik een middagje of ochtend (meestal zo'n 1 tot 3 uur afhankelijk van wat er gedaan moet worden) om aan de aquaria te werken, buiten dat is het alleen observeren en voeren.
 
Laatst bewerkt:
Klein bakje, netto 70 liter op een oppervlak van 60 x 30 cm.
Een kleine 3 kwartier en dan vul ik met een 1,5 liter gietertje de 30 liter die ik er uit haal weer bij. Grote gieter verstoort de bodem teveel.

Met de Fusion, 120 x 40 cm, was ongeveer 1 uur kwijt per week aan onderhoud, dat was inclusief de "zooi" opruimen en de vloer droog maken. Met een plantenbak met CO2 groeien de planten als kool en vermoed ik dat je iets meer tijd kwijt .
bent doordat je moet snoeien en herplanten.

Interne filter, Turbo 500 van Aquael, 5 minuten, 5 minuten meer als ik de pijpjes eruit moet halen om de drab weg te spoelen.
Filter van de Fusion was ik zo'n 20 minuten met kwijt. Meer als je de slangen schoon maakt maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dat nooit deed omdat de uitstroom vrij krachtig bleef


vuil eruit vissen, water testen, voeren, bodem reinigen

Niet zoveel aan de bodem frutten. Je verstoort de bodem (= ook een deel van je filtratie). Grote stukjes kun je af hevelen. Klein vuil (poep) zou de bodem zelf moeten kunnen afbreken, in elk geval voor het grootste deel.

.
 
Tja onderhoud hoort er nu eenmaal bij maar 1,5 uur per week waarvan de meeste tijd met :coffee::coffee::coffee: gevuld wordt met wachten tot de bak weer vol is.
Soms langer maar dat heeft niets met onderhoud te maken meer met inrichten.
 
Hier zo'n 10 minuten per week (waterwissel) en af en toe vissen voeren.
Als ik planten ga knippen duurt dat minimaal 20 minuten en soms wel meer dan een uur. Meestal is dat 1 x per maand.
 
1x per week zo'n 40% waterwissel (met stofzuigen bodem), tegelijk doe ik dan de planten één soort per week ongv., ruiten schoonmaken. Kost ongeveer 1,5 uur. (met alles opruimen)
Dagelijks vissen bekijken duurt enkele minuten? Voeren doe ik om de dag, soms 2 dagen niet. En dat is ook 1 minuut werk ;)

Filter 1x per kwartaal, zal ongv 20 minuutjes zijn.
 
Op zondag ben ik meestal een uur bezig. Waterwaarden testen die ik nodig vind, waterverversen, wat dode blaadjes weg knippen en even met wat filterwol over het glas om de aanslag (alg) te verwijderen. Het onderste gedeelte doe ik met een tandenborstel, omdat anders de hele zandbodem aan de wol blijft hangen. Groot snoei werk doe ik als ik het nodig vind.
 
Hoe groter de bak (+ bioloog) hoe stabieler en hoe minder onderhoud in principe.
Zeker in combinatie met automatisch water verversen.
Plantenvoeding via automatisch doseer systeem.

Wat over blijft af en toe snoeien en voeren.
Beetje bij stellen van de kogelkranen voor de overloop, af en toe een filtervlies vervangen.
Stelt vrij weinig voor.
 
Ik voer uiteraard dagelijks, op beide bakken.

De Eheim kost mij verder 2 x (soms 3 of 4 x) per week een uur voor een 100% waterwissel, met ramen schoonmaken, soms filter reinigen en verder "wachten".

De Akva ververs is 1 x per week voor 70%. Uiteraard met ramen schoon maken, voorfilters reinigen en soms lampen even afnemen. Dit gaat bijna altijd gepaard met een uitgebreide snoei beurt, omdat er weer het nodige hard gegroeid is. Ik doe dit ontzettend relax, met koffie tussendoor en soms ook een boterhammetje. Dit kost mij ongeveer 3 uur op het relax. Als het moet dan doe ik de waterwissel binnen 1 uur, maar dat hoeft niet......

Filter 1 x per 3 maanden, klusje van 15 minuten ongeveer
UV Lamp vervangen 1 x per jaar, combi met pvc inwendig reinigen en CO2 reactor schoon maken (uhmmmmm 1 of 1,5 uur?????)
 
Het is niet zo dat ik elke dag met me handen in het water zit☺ Behalve als ik iets zie zoals een kapot of rond zwervend blaadje
Ik denk dat ik ook zo een 1,1/2 uur bezig ben met het totale onderhoud van ons aquarium (80Liter)
Doe ik hierbij nog de bodem zuigen, zal het ietsjes langer zijn. Net zoals de dag dat de filter even schoon gemaakt word.
 
Alles samen...
zo'n 2u per dag tijdens de week en al snel dubbel zoveel in het weekend. (zeker de laatste tijd met het opzetten van 2 nieuwe buitenbakken)
Maar ja met 14 bakken in huis komt dat eigenlijk maar op 1u per bak per week?
 
Dat is hier per week verschillend… soms 2x waterwissel bij de discussen 2x1uurtje
Voeren diepvries ontdooien 30min dan voeren als ik thuis kom van het werk plus nog een keer om 21uur in de avonde een diepvires voeding
dan nog de het andere aquarium waterwissel meestal 30min per week.
Dit bij minimaal onderhoud + elke dag voeren en de rest doet de voer automaat op de dag als ik aan het werk ben.
1x water testen en alles nalopen bij het filter zoals slangen en Co2 fles + magneetventiel.
Wel elke week even doekje over de bovenkap en de ruiten buiten zijde schoonmaken + als het nodig is ook even de binnenkant met een algenmangneet.

Bij groot onderhoud zoals filter reinigen, planten wat snoeien bodem her en der afzuigen in de discusbak 2uurtjes
Andere aquarium 1uurtje als er genoeid moet worden en bodem afzuigen van vuil + filter schoonmaken
geen waterwissel bij groot onderhoud..week uitstellen indien de water parameters het wel toelaten dan beide bakken 30% waterwissel komt er een uurtje bij.
dus ik ben gemiddeld wel 2-4uur kwijt per week aan onderhoud.. maar dat is juist ook zo leuk lekker prutsen aan het aquarium
soms 1x in de maand maak ik de ledbuizen schoon van aanslag en vuil.
En vergeet natuurlijk ook nog elke week de tijd om het water te testen en te meten dat doe ik soms 2x in de week als ik iets niet vertrouw of ik merk iets aan de vissen maar dat gebeurt sporadische dat ik 2x per week mijn water gaat testen en meten.
Meet meestal het Nitraat + fosfaat GH en KH en geleidbaarheid van het water, PH wordt via een computer geregeld met Co2 dus die lees ik elke dag wel op de display.
 
Waterverversen; één uur á anderhalf uur. Altijd op vrijdag morgen.
Planten verzorgen; ook zo'n uur, soms anderhalf uur. Dat gebeurd altijd op dinsdagmorgen.
Eventuele schoonmaakklusjes pas ik altijd in op een van deze morgens.
 
Hoe groter de bak (+ bioloog) hoe stabieler en hoe minder onderhoud in principe.
Zeker in combinatie met automatisch water verversen.
Plantenvoeding via automatisch doseer systeem.

Wat over blijft af en toe snoeien en voeren.
Beetje bij stellen van de kogelkranen voor de overloop, af en toe een filtervlies vervangen.
Stelt vrij weinig voor.
Dit dus. Meeste tijd is voeren en plantjes site de l nummers hebben uitgegraven weer teug plaatsen.

Garnalen bak kost iets meer tijd omdat die wel ververst moet worden

Gelukkig doet judith het meeste werk... :)
 
Wekelijks,soms op Zaterdag,of op Zondag zo'n 2,5 uur en dan puur voor waterverversen,daar neem ik de tijd voor.
Het externe filter pak ik elke 3 Maanden op en maak dit schoon,de week daarop weer het eerste vak van de bioloog.
En zo gaat het maar door en door en door. :)
 
Ik heb 14 aquaria. Het kost mij elke dag wel een uurtje werk om de vis te voeren een aquarium schoon te maken en tevens ben ik ook veel bezig met kweken, eitjes verzamelen en doorverkopen.

Groetjes John.
 
5 uurtjes per week ben ik wel bezig denk ik. Maar goed, ik begin met een heerlijk kopje koffie en ik eindig altijd met een heerlijk kopje koffie. Ik doe alles op mijn dooie gemakje en geniet er erg van om bezig te zijn met de bak. Ik houdt momenteel vrij uitgebreid onderhoud omdat dit nodig is i.v.m. aardig wat algen die de laatste tijd de kop op steken en ik ben momenteel veel planten uit de grond aan het trekken, knip ze doormidden en plant het bovenste (mooiste) gedeelte opnieuw in de grond. Dit doe ik groepje voor groepje en neem hier rustig de tijd voor en werk redelijk nauwkeurig.


volgens een vriendin is een aquarium geen werk en hoort ook niet veel werk te zijn.
Hier heeft ze ook (deels) gelijk in hoor. In de tijden dat mijn bak wel stabiel draait ben ik als het nodig is niet meer dan 1 uur per week bezig. Dan werk ik wel flink door en reken ik de kopjes koffie niet mee die ik drink. :petjeaf:
 
Och bij mij is dat maar hoe je het bekijkt. Ik kan genietend kijken. Puntje precies soms altijd:p

Laat ik zeggen toch altijd wel navenant nodig is. De ene week wat meer dan de ander. Planten laat ik flink groeien.
 
Toen ik mijn 160 cm bak had, was ik ongeveer 1 uur / week bezig. Water verversen en af en toe filter schoonmaken.
 
Inderdaad Hoogheid,allen jammer dat interessante onderwerpen zo snel weg zijn/verdwijnen.
 
1x per week voorfilters schoonmaken kwartier werk maar ben er een uur mee bezig omdat er altijd garnalen zijn doorgeglipt. Ook wapper ik over al mijn fissidens heen om het vuil eruit te krijgen.
1x in 2 weken water verversen en hier zuig ik dan de opgehoopte viezigheid op. Doe meestal ook de mosjes en plantjes dan bijhouden. Hier ben ik makkelijk 3/4 uur mee bezig.
 
Inderdaad Hoogheid,allen jammer dat interessante onderwerpen zo snel weg zijn/verdwijnen.
Je kunt het eerste bericht van een topic ook markeren als favoriet. Je kunt dan eenvoudig het topic weer terugvinden. Als het naar jou smaak niet actief genoeg meer is kun je er zelf weer (opnieuw) leven in blazen door er weer eens een berichtje in te plaatsen. Vaak wakkert een topic dan weer opnieuw op.
 
De tijd die 't nodig heeft. Nu even wat meer omdat ik afgelopen maand heb opgestart. Bij m'n oude bak was het toen deze eenmaal draaide denk gemiddeld 1 uur om de week zeg maar 30min/wk, voeren niet meegenomen. Nu ben ik denk 2 tot 3 uur in de week kwijt. Zit wel veel te lezen, o.a. op dit forum op dit moment.
 

Terug
Bovenaan