Wat is er nieuw

Hoe verwijder ik voedingsbodem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter solo l'oro
  • Startdatum Startdatum
S

solo l'oro

Guest
Hallo allemaal ik ben nieuw hier en heb ook pas een nieuw aquarium aangeschaft eentje van 100x40x50 voor 2 sluierstaarten.
Nou heb ik geprobeerd me zo goed mogelijk in te lezen alvorens te beginnen met het aanschaffen van de visjes.
Heb al weleens eerder visjes gehad, zoals kempvis en een Oranda etc. Mijn favoriet is de sluierstaart en vind alle soorten wel leuk, maar vooral de Ranchu, Telescoop en de Pearlscale.
Nou heb ik de bak al bijna 2 weken draaien, met voedingsbodem, zand, aantal stenen en zuurstofplanten.

Maar nu komt het...
Heb gelezen dat een voedingsbodem dus eigenlijk niet echt nodig is en dat het best snel gaat rotten...
En nou ben ik niet van plan om elke keer de bodem te verwisselen, omdat me dat niet goed lijkt voor de bacteriecultuur, maar ook stress oplevert voor de vissen.
Nou heb ik gelukkig de visjes nog niet. Wil nog een aantal weken wachten, totdat het aquarium beter is ingedraaid.

Maar wanneer en hoe kan ik de voedingsbodem verwijderen? Is het nu wel goed om dat nu bijvoorbeeld te doen? Kan het veel kwaad voor de bacteri�n(groei)?

Alvast bedankt!

waarom verwijderen omdat je iets gelezen hebt? ik heb al een jaar een voedingsbodem en nergens last van!

wil je planten? zo ja, lekker laten zitten.

Met een bodemzuiger (zelf maken oid) kun je best de bodem schoonmaken, lekker diep steken en je voedingsbodem komt ook mee.

bijv. een waterflesje, onderkant eraf snijden, slang er boven in en zuigen maar....
in de bodem zitten ook goede bacterien die je dan inderdaad verwijdert, maar dit valt in het niet tegen de bacterien in de filter...

meeste zuurstofplanten zijn, naar mijn idee, echte waterplanten, die de voeding uit het water halen en niet perse een voedingsbodem nodig hebben...

hopelijk heb je er wat aan Solo L'oro!

Een voedingsbodem is inderdaad niet nodig, doorgaans volstaat een klei- en/of lateriet bolletje bij een plant die daar behoefte aan heeft. Zelf heb ik ook een tijd een voedingsbodem gehad en uiteindelijk verwijderd omdat het irritant was met het verplaatsen van de planten. Ik heb er verder geen nadelen aan ondervonden. Als je de bodem er uit wilt halen, kun je dat het beste nu doen (de bak draait immers nog niet zo lang en moet toch nog verder indraaien). Makkelijkste is om de bodem op te zuigen met een slang (slang in de bak, aanzuigen en alles stroomt zo in een emmer). In de bodem gaan uiteraard ook bacteri�n zitten, dus deze cultuur moet dan wel weer opnieuw beginnen. Je zal de bak dus nog wat langer moeten laten indraaien.

Als je zorgt voor goed bodemonderhoud is er niets mis met een voedingsbodem.
En als het is uitgewerkt kun je altijd nog klei/lateriet-bolletjes bij de plantjes zetten die dat nodig hebben.

Met sluiers is het aan te raden de voedingsbodem eruit te halen inderdaad, want sluiers gaan met je grind aan de haal en dan komt je voedingsbodem naar boven. Ik zou dat inderdaad nu gewoon doen en dan nog iets langer laten indraaien.

Bedankt voor de reacties!
Ik zal morgen de voedingsbodem maar verwijderen met een slang, zoals HBee81 dat aan geeft.
En ja Mieke91 dat dacht ik ook al idd 😉.
Heb zelf ook niet veel bodemplantjes hoor, heb waterpest, hoornblad en die laat ik gewoon in het water drijven, vind ik persoonlijk wel mooi en zo kunnen de vissen er ook niet aan gaan trekken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan