Wat is er nieuw

Hoe verzorg je je Betta ?

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Na mijn eerste 2 betta's die binnen een week het loodje legden gaat het met de derde al 3 maand goed. Dwz dat ik minstens een van de mogelijke oorzaken heb verwijderd, een ruw stuk steen & een mengeling van hard leidingwater met onthard water.

20151223_110341.jpg

Het dier zit in een bak met een bruto inhoud van 25 liter, nu schiet daar nog ongeveer 15 liter water van over. Ik voeder hem eenmaal per dag met een beetje OCEAN NUTRITION Atison's Betta Pro en om de 6 � 7 dagen ververs ik 3 liter water om geen te hoge schommelingen qua waterwaarden in het aquarium te veroorzaken.

Het aquariumwater bestaat uit een mengeling van :

Leidingwater : Ph = 7,361
Gh = 16
Kh = 8

Regenwater : Ph = 6,7

Ook voeg ik wekelijks enkele ml vloeibare co� toe en een paar druppels ijzer.

Ik wissel de verversing van 3 liter af en toe af met 1 liter leidingwater en 2 liter regenwater of 2 liter leidingwater en 1 liter regenwater.
Dit doe ik om mijn Kh onder de 8 te houden. Deze durft dus al eens fluctueren van 5 naar 7 maar nooit meer of minder.
De Gh blijft rond de 8.

De watertemperatuur fluctueert tussen de 22�C en 24�C over dag en nacht.

Er steekt een aqua 100 filtertje in met op dit moment actieve kool (om een anti planaria middel te verwijderen) en een sponsje.

Er zit een deksel op het aquarium om de temperatuur net boven het wateroppervlak niet te veel te laten verschillen van die van het water.

De vis doet het heel goed op dit moment. 3 weken geleden heb ik met em een ongelukje gehad en was hij mee in het pompje gezogen waarmee ik overhevel naar een emmer tijdens een verversing. Ik was em even uit het oog verloren toen ik checkte hoeveel water ik er al had uitgezogen. Hierdoor is hij zijn onderste vinnen kwijtgespeeld maar die groeien op dit moment weer aan. Ook heb ik nu een pompje met een rooster zodat het niet weer kan gebeuren.

Als ik volgende site lees doe ik het toch nog niet helemaal zoals het zou moeten. Maar toch heb ik over die site mijn twijfels. Zo zeggen ze o.a. dat een filter niet hoeft, dat de vis weinig licht nodig heeft en dat hij voldoende heeft aan een 10l bokaaltje alhoewel groter altijd beter is. ( Een dierenwinkel iets verderop heeft een 3 m aquarium voor pleco's en daar zit, jawel, ��n Betta in 🙂 )

Nu heb ik een collega die op vakantie is geweest in Thailand en de Betta's daar in het wild gespot heeft. Zo houden ze zich op in een territorium van 30cm op 30 cm ongeveer en zit de volgende betta pas enkele meters verder in een ander territorium van 30 op 30 🙂 Dus ja, veel vragen ze blijkbaar niet.

Hoe doen jullie het en wat zou ik nog beter kunnen doen ?

Je doet het praktisch hetzelfde als mij, alleen bij mij zijn dan de pH en de GH van het leidingwater al lager, dus ververs niet met regenwater. Voeding wissel ik af met wat diepvriesvoer, wordt hier erg gewaardeerd.
Ik heb ook een aqua 100 filter, maar vond persoonlijk alleen een spons niet voldoende filtering, dus heb de spons half door geknipt en er mini siporax en witte watten aan toegevoegd.
Ik zou dus zo snel niet weten waarom je betta's het eerst niet overleefden. Je hebt er ook aardig wat appelslakken inzitten zo te zien, dat zijn best behoorlijke vervuilers. Maar of dat de reden is durf ik echt niet te zeggen.

Die appelslakjes komen uit mijn Juwel en mogen eigenlijk terug. Een dikke 2 maand geleden heb ik een produkt toegevoegd tegen planaria. Voor slakken en garnalen was deze echter niet zo gunstig dus waren deze verwijderd. Ondertussen bijna 2 maand gefilterd over kool en sinds 2 weken even getest met baby appelslakjes of het goedje compleet verdwenen was. Gisteren heb ik weer 2 rode parelslakken toegevoegd en mogen de appels weer in de grote tank.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan