hoe voorkom je een vis tegen de deksel aan te springen?


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,142
Locatie
Rotterdam
Ik heb laatst een erythinus erythinus gekocht. Hoe voorkom je dat een vis tegen de deksel aan knalt of hoe zorg ik ervoor dat zij zich niet verwond als zij springt?

Dacht zelf aan:
-net erover heen, maar das dan weer lastig met de deksel die ik heb.
-meer drijfplanten, heb ik al gekocht maar werkt lijkt niet te werken

- zouden bijv bladeren op de deksel leggen het springen voorkomen? Mijn deksel is doorzichtig dus nu lijkt het alsof er geen deksel opzit.
 
De deksel eraf halen 🤔

Zonder flauwekul, is het een optie om het waterniveau te verlagen?
 
Wat een coole vis heb je weer gevonden @Nekko ! Jij bent wel echt de man van de coole vissen op dit forum. :DD

Als ik je kon helpen, had ik het gedaan.

De deksel eraf halen 🤔
Haha. Na de eerste keer eruit springen zou het gedaan moeten zijn met de overlast. 🙈😂 Effectief, maar ook heel duur om het steeds zo te doen...
 
Ik zou beginnen met het dresseren van zo n vis :DD

Ik weet dat je voor de open zeewaterbakken van Red Sea een omlijsting kan kopen waar gaas in is gespannen en dat voorkomt dat ze uit de bak kunnen springen.
Maar goed jij zit dan nog met je deksel denk ik.
 
Wat een coole vis heb je weer gevonden @Nekko ! Jij bent wel echt de man van de coole vissen op dit forum. :DD

Als ik je kon helpen, had ik het gedaan.


Haha. Na de eerste keer eruit springen zou het gedaan moeten zijn met de overlast. 🙈😂 Effectief, maar ook heel duur om het steeds zo te doen...
zij springt er niet uit maar tegen de deksel aan. Beginnen wat wonden te vormen. En ik denk dat ze het vanzelf wel afleert maar ze moet ook niet een hersenschudding ervoor oplopen... ;)


Het beestje zat al een half jaar in een 50l in de winkel. Wou hem een half jaar geleden al meenemen maar had toen geen bak. Nu is de slangenkop dood, (door de deksel gesprongen) en heb ik haar meteen maar opgehaald. Deksel is verstevigd, daarvoor ook al maar was de slangenkop toch gelukt na 2 jaar door 1 kier heen te gaan. Nu zit daar uiteraard 10 lagen ducktape op
 
Wat hebben jouw vissen met die deksel Nekko want de een springt erdoorheen lees ik en de ander er tegenaan.
 
Kunnen je deksels er dan nog wel op?
 
Jeetje een vis die letterlijk door het deksel springt, dat is nogal wat.

Zelf heb ook wel wat vissen waarbij ik wel eens een bonk tegen deksel of glasstrip hoor.

Hier vliegen de bijlzalmen er wel eens tegenaan of of de dwarsstrip. Dan hoor je een paar keer floep floep floep en dan ligt die weer in het water.

Ook de corydoras vliegen wel een richting het oppervlak voor een hapje lucht.
Maar die schieten soms door. Dan hoor je ook een pokje.

Maar wat je er tegen kunt doen? Geen idee.
 
wat fotos van wat bakjes. De eerste en derde is de wolfvis. Je kan zien dat zij nogal hard met haar kop tegen de deksel springt..
Tweede bak is mijn afrika roofvis/polypterus bestand. en dan nog het schildpadje en mijn lipsalamander
 

Bijlagen

  • 06A6DDF3-2F22-428A-B476-6F62B1DEC01D.JPG
    06A6DDF3-2F22-428A-B476-6F62B1DEC01D.JPG
    145.7 KB · Weergaven: 128
  • 407f33c6-3234-4fe1-8109-b7645f5ec1b8.JPG
    407f33c6-3234-4fe1-8109-b7645f5ec1b8.JPG
    201.8 KB · Weergaven: 127
  • 648d5331-54ac-42fb-9881-3a63b4a68e9c.JPG
    648d5331-54ac-42fb-9881-3a63b4a68e9c.JPG
    142.6 KB · Weergaven: 122
  • A23FC451-DE6A-434C-906B-89C593C24E41.JPG
    A23FC451-DE6A-434C-906B-89C593C24E41.JPG
    172.1 KB · Weergaven: 124
  • IMG_0158.JPG
    IMG_0158.JPG
    174.9 KB · Weergaven: 124
  • IMG_0171.JPG
    IMG_0171.JPG
    311.1 KB · Weergaven: 117
Laatst bewerkt:
Leuke foto s Nekko en toch behoorlijk afwijkend van het gemiddelde lid. War is de reden dat je voornamelijk dit soort bewoners houdt?
 
Leuke foto s Nekko en toch behoorlijk afwijkend van het gemiddelde lid. War is de reden dat je voornamelijk dit soort bewoners houdt?
ik ben begonnen met reptielen. Echter vond ik hagedissen en slangen nogal saai sinds ze de hele dag stil liggen en je er maar een paar of 1 in 1 bak kan houden. Zo ben ik beland bij alen en prehistorische vissen die iets van reptielen weg hebben maar toch stukken actiever zijn en waarvan je er toch vaak wel meerdere in 1 bak kan houden.

Ik ben gewoon heel erg fan van roofvissen sinds je daar toch wat meer interactie mee hebt. Als ik binnen 3 meter van een bak kom komen alle vissen meteen naar mij toe. Dat is toch wel heel lief ofzo, al is het wss meer dat ze eten verwachten. Ze hebben net wat meer persoonlijkheid dan de 'normale' vis.

Denk dat daarom ook betta's zo populair zijn. Voor kleine visjes zijn het best agressieve diertjes die interactief zijn. Ze doen mij altijd wel denken aan slangenkoppen in ieder geval.
 
Iets creatiefs maken met hor gaas. Je heb van die setjes met lijstjes waar je het gaas in span. Als je in de bak wil hebben zuignappen op je raam en frame met hor erop laten rusten. Of zo iets
 
Joey van KingofDIY gebruikt plastic golfplaat voor zijn afdekking. Kunnen ze niet doorheen, maar is buigzaam genoeg dat springers (Arowana in zijn geval) zich er niet aan bezeren. Misschien een idee voor jouw bak?
 
Iets creatiefs maken met hor gaas. Je heb van die setjes met lijstjes waar je het gaas in span. Als je in de bak wil hebben zuignappen op je raam en frame met hor erop laten rusten. Of zo iets
das een goede tip. hor gaas is best sterk.

Die golfplaat is niet plat dus dat vind ik wat lastiger
 
Horgaas lijkt mij niet goed voor de slijmlaag van het beestje. Wordt er mogelijk zo afgeschraapt. Zullen anderen vast beter weten dan ik, echter.
 
Zware deksel erop als hij er tegenaan springt en hij blijft liggen heeft hij zijn werk gedaan
 
Zij springt niet meer tegen de deksel. Denk dat ze gewoon een beetje op rust moest komen.
 
Das fijn. Ik vroeg me al af hoe je zoiets zonder schade aan de vis moet oplossen.
 
Plastic keukenfolie?
 
Plastic keukenfolie?
nou mijn laatste slangenkop is door een plastic dikke deksel heen gesprongen. Denk dat folie echt totaal niet helpt. Iedere beetje roofvis springt daar doorheen.


Het gaat trouwens al stukken beter, zij of hij springt nauwelijks meer.
Hier wat foto'tjes van deze bijzondere vis.


Wat super gaaf feitje is: de jonge wolfvissen hebben de kleuren van killi visjes overgenomen. Een horny killi mannetje komt er dan aan om met de wolfvis te paren, die doet alsof ie een vrouwtjes killifish is. Om dan uiteindelijk te eindigen als een maaltijd voor de wolfsvis.
648d5331-54ac-42fb-9881-3a63b4a68e9c.JPG
IMG_0511.JPG
0C3ED337-A7D6-47F0-AEEC-8584251CE84D.JPG
 
Laatst bewerkt:
nou mijn laatste slangenkop is door een plastic dikke deksel heen gesprongen. Denk dat folie echt totaal niet helpt. Iedere beetje roofvis springt daar doorheen.


Het gaat trouwens al stukken beter, zij of hij springt nauwelijks meer.
Hier wat foto'tjes van deze bijzondere vis.


Wat super gaaf feitje is: de jonge wolfvissen hebben de kleuren van killi visjes overgenomen. Een horny killi mannetje komt er dan aan om met de wolfvis te paren, die doet alsof ie een vrouwtjes killifish is. Om dan uiteindelijk te eindigen als een maaltijd voor de wolfsvis.Bekijk bijlage 343768Bekijk bijlage 343769Bekijk bijlage 343767
Mooi hoor, en slim 😅🤣
 
Nou in zo n bek beland je als vis liever niet denk ik.
 
Gave vis en mooi beplante bak ook! Blij dat het springen uit zichzelf opgelost is.
 

Terug
Bovenaan