Wat is er nieuw

Hoe warm is jullie aquarium?

Edwin74

Well-known member
Lid geworden
16 juni 2026
Leeftijd
51
Eigenlijk is dit een poll.

Regionale hittegolf nummer 5 is in volle gang. De middagtemperatuur is hier (Midden Limburg) de afgelopen maanden buiten eigenlijk nauwelijks beneden de 25 graden geweest, de dagen van boven de 30 graden kan ik inmiddels ook al niet meer tellen en de 40 is bij het lokale meetstation ook een paar keer gehaald....

Afgelopen week was mijn aquarium 28,3 graad. En ik vermoed de weken daarvoor toen ik op vakantie was nog warmer...

Ik heb wat water ververst en het ging naar 26,5 en kroop vervolgens in twee dagen weer naar 27,5. Ik zet de airco overdag op 24 en 's avonds uit. Het aquarium neemt grofweg de nachttemperatuur aan (een bizarre 27 graden). Ik merk dat de lampen na een paar uur het water met maximaal ongeveer 0,3 graad opwarmen.

Hoe is jullie watertemperatuur? Doen jullie er iets aan?

Laatst bewerkt:
Ik heb ze op kamertemperatuur, met een aantal maatregelen ( vloerkoeling, luchtontvochtiger, ventilator), screens en gordijnen voor de ramen) weet ik de temperatuur binnen onder de 30C te houden, en bij een waterwissel zorg ik dat het aquarium wat koeler is.
's Nachts koelt het door de vloerkoeling een paar graden af.
Het is in de aquaria nu 26C, dat valt dus goed mee.

Ik ben deze zomer tot de conclusie gekomen dat alleen het huis volledig verduisteren de temperatuur nog enigszins weet te temperen. 🥵 Tijdens de hittegolf in juni deed ik dat nog niet en werden de bakken 30 graden. Nu zit het ergens rond de 25/26 denk ik, het gaat nog. Subtropisch bestand zonder verwarming.

Dus wat doe ik eraan: voor mezelf zorgen dat het huis leefbaar blijft. 😉 Soms betekent dat koud water in de bakken pompen om het huis als geheel te koelen. De vissen vinden het allemaal prima.

tussen 24,5 en 26 graden naar dat is afhankelijk van de airco.
Zonder airco zou die al gauw de 28 graden aantikken maar er hangt dan ook 12x80watt t5 boven.

Mijn vissen vinden het allemaal wel prima hier aan het paringsgedrag te zien, maar die komen vrijwel allemaal op 2 na uit Zuid Amerika waar het ook regelmatig 30°+ is natuurlijk.

Mijn regenboogcichliden laten ook geen opmerkelijk gedrag zien en de paardrang is aanwezig dus ik denk ook niet dat het echt een probleem is voor de meeste midden Amerikaanse cichliden.

wat vaker een waterwissel met wat koeler water vinden alle bewoners hier wel fijn overigens met deze temperaturen, maar ook in het wild komen deze temperaturen voor natuurlijk

Afgelopen 30 dagen, de buiten/woonkamer/aquarium temperatuur.
Aquarium varieert tussen de 24 en 25 graden, m.u.v de eerste week van augustus richting de 25 tot 26 graden
IMG_0902.jpeg

In de nacht blaas ik geforceerd koelere buitenlucht in de woonkamer.
Met veel verlichting 34lm/L op een 246L bak staat een dekplaat een beetje omhoog zodat warmte zich niet opstapelt
Nachts staat een ventilator richting de voorruit en geopende dekplaat van het aquarium te blazen, hierdoor koelt het water richting kamertemperatuur

Laatst bewerkt:
Hij staat afgesteld op 23 graden maar blijft daar doorgaans boven deze weken ja. Meestal weten we het nog wel onder de 27 graden in de woonkamer te houden dus de bak zit ook ongeveer daarop. Ik doe er niet te veel aan. Beter dat het langzaam opwarmt en afkoelt dan dat je met vers water het water (bij wijze van) 10 graden koeler maakt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan