Wat is er nieuw

Hoe weet ik of mijn l-nummers genoeg voedsel krijgen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bumblebiekje
  • Startdatum Startdatum
B

Bumblebiekje

Guest
Goede morgen deze morgen,

Wie mijn voorgaand topic gelezen heeft, weet dat ik in mijn 200 liter bak (100x40x50) 14 blauwe platy's, 14 corydoras panda en 2x l401 heb zitten... En ancistrus eddy.

Mijn platy's krijgen gewoonlijk rond 17.00u te eten, voor bijna 14 dagen wissel ik af qua voer en dan begint het voedingslijstje van voor af aan. (Heb een voedingsschriftje waar ik het voedselplan heb opgeschreven). Wat de bodem raakt, daar scharrelen de cory's ook van maar dat is niet veel.

De corydoras en de l-nummers geef ik eten als het licht uit gaat, wat bij mij half tien 's avonds is voor desbetreffende bak. Ook voor hun heb ik een voedingsschema opgesteld zodat ze zat afwisseling hebben.

Bij chips / wafers / granulaat / tabletjes doe ik het zo:
Na half tien wacht ik nog een half uurtje tot de platy's op hun rustplekje zijn. Dan plet ik 4 chipjes of wafers en strooi ze verdeeld over de bak. Granulaat wordt afgewogen met een maatlepeltje waarvan ik denk dat het net genoeg moet zijn.

Bij diepvriesvoer / levend voer:
De ene helft van het zakje / ontdooide blokje rond kwart over negen 's avonds
De andere helft van het zakje / ontdooide blokje rond tien uur 's avonds.

Nu zijn die platy's ook geen onnozele beestjes dus zodra de bodembewoners als het licht uit is in actie schieten, komen de platy's ook van hun stationnetje af en gaan nieuwsgierig kijken waar nou die drukte op de bodem toch over gaat. Met gevolg dus dat ze ook nog eens gaan schransen en ik niet weet of nou die l-nummers genoeg te eten krijgen.

Wie weet raad? De l-nummers zien er top uit, heb ze nou een goede week. Ik kan kan geen gewichtsverlies ontdekken maar toch twijfel ik een beetje of ik het goed aanpak.

Ik twijfel of ik mijn platy's iets meer voer moet geven overdag zodat ze als het donker is geen trek meer hebben maar dat is volgens mij een illusie omdat ik het idee heb dat die visjes wel constant kunnen vreten. Wil mijn platy's nou ook geen obesitas geven 🙂

Groetjes Bieke

Ik zou me niet ongerust maken.
Je l-nummers scharrelen zelf hun kostje wel bij elkaar hoor.
Heeft geen zin om je platy's overdag meer te geven...vissen vreten door zolang er voer in je bak gaat.

Dank je voor je snelle reactie Peter.

Die blauwe smurfen van mij zijn inderdaad echte vreetzakjes, daarom geef ik tegenwoordig voer met een maatlepeltje waar ik van weet dat het niet teveel en niet te weinig is... Ben blij te horen dat ze zich wel redden dan, ik zie ze namelijk nooit actief, omdat ze overdag in hun kienhoutgrot liggen/hangen maar dat doen ze vast wel als ik op 1 oor lig...

Doe er een schijf komkommer in, of een gekookt mosseltje.

Komkommer hebben ze al gehad en had er gisteren een stukje wortel in gedaan (geblancheerd uiteraard). Kon aan beide niet zien of ze ervan gegeten hebben... Eddy wel, dat zag ik...

Mosseltjes wil ik ook proberen maar weet niet of dat die mosselen mogen zijn die je in een pot azijn kunt kopen? Die dan goed afspoelen en in een vrieszakje stoppen? Vriezer is niet zo groot en kan er geen jumbo zak mosselen in kwijt. Ik ga straks nog diepvriesblokjes halen van mosselen, die heb ik laatst dus weg moeten smijten omdat ze ontdooid waren geweest.

Iemand nog een idee over die mosseltjes?

Gewoon,gekookte mosselen,diepvries.

Azijn???? heb ik niet gezegt,toch?
Als je ze weg moest gooien, wil toch niet zeggen dat je geen nieuwe neemt?

Nee maar ik dacht omdat levend voer toch ook in pekelwater wordt bewaard dat dat ook wel met zo een pot mosseltjes kon. Die zijn al gekookt en al dus ik dacht azijn weggooien mosseltjes onder de kraan in een vergiet en daarna invriezen.

Zal wel even kiekn... Nou eerst ff naar de stad, broodje, kopje koffie, blokker, v&d, lfs diepvries en levend voer halen.

Azijn,is GEEN pekelwater,he.

En wat jij denkt, zijn levende artimea,s . in zout water.
Is heel wat anders.

Dan zal ik wel eens kijken of ze kleine zakjes mosselen hebben en dus niet die pot halen... Dank je Bertus.

Nee, niet die pot.
Daar krijgen ze het zuur van. hahahahah
In de LFS, mischien.

Of bij een Vishandel, met verse mosselen.
Dan zelf invriezen.

In de lfs hebben ze wel die diepvriesblokjes met mosselen, maar het lijkt me leuker om idd af en toe ook een echt stukje te geven. Zal kijken wat ik vindt, anders ff appie gedag zeggen.

Appie Gein? Hele zak verse??.
Doe ik niet meer,met verse mosselen.
Zijn ze uit de diepvries een stuk goedkoper.

Heb bij lfs wat inkopen gedaan.

Diepvriesblokjes tubifex en diepvriesblokjes mosselen. Wat levend voer en micro wafers van hikari voor de visjes die ze opeten. Moet nou ook geen 5 sterrenrestaurant worden mijn bak. Drie sterren is ook wel goed 🙂... Heb ze nog nooit horen klagen 🙂 staat meer afwisseling aan voer voor de vissen in hun kast dan dat in onze kast staat aan broodbeleg ed... Zal wel goed zijn.

Ik zou me niet zo snel zorgen maken, wanneer de Lnummers echt honger hebben zullen ze de andere vissen wel weg jagen. Ik zie die van mij ook niet heel vaak eten, maar toch heb ik ze al heel wat jaartjes en hebben ze zelfs voor jongen gezorgd 🙂

Ok, dank je! Wat voor l-nummers heb jij dan Ludger?

Mijn L144 heeft intussen door wanneer het etenstijd is. Hij krijgt een plecotablet en wacht geduldig tot die naar de bodem is gezakt. Daarna maait hij iedereen weg die op zijn pad komt en gaat heerlijk van die tablet knabbelen. Tomaat, sperziebonen en komkommer worden ook graag gegeten.

En gekookt mosseltje.
In de natuur val er ook wel vlees in het water,wat ze opruimen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan