Wat is er nieuw

Hoe weet je of nitrietpiek is geweest

xSanne

Member
Lid geworden
15 maart 2022
Leeftijd
26
Goedemiddag allen,

ik heb nu ongeveer 4 weken mijn aquarium draaien met een externe pomp (70 liter met redelijk wat planten) en zit te wachten tot de vissen erin mogen.
Nu is mijn vraag hoe ik weet of de nitrietpiek al is geweest? ik heb mijn nitriet gemeten en die was 0, maar hoe weet ik nou of de piek is geweest? kan ik dit weten door middel van het testen van wat anders? Ik heb een colombo druppeltest waarmee ik het nitriet heb gemeten.
Ik kom er niet helemaal wijs uit 🙄

Inmiddels heb ik ook ammoniak en nitraat gemeten, maar net zoals bij de nitriet meet ik geen ammoniak en nitraat. Gaat hier iets mis?

Laatst bewerkt:
Ik gebruik trouwens ook all in one plantenvoeding waar nitraat in zit

Opzichzelf is 4 weken indraaien genoeg om de eerste vissen te plaatsen. Niet meteen alles, maar als je uiteindelijk 2 of 3 soorten wilt dan neem je eerst 1 mee. Of als je 1 grote school wilt dan haal je eerst de helft. Vervolgens ga je iedere dag de ammoniak en nitriet meten, als je geen ammoniak of nitriet meet is het prima. Meet je wel ammoniak dan ververs je de helft van het water, meet je nitriet dan zoveel mogelijk waterverversen.

Als je een week lang geen nitriet of ammoniak meet kun je de volgende visjes kopen.

Het is onwaarschijnlijk dat je nitraat daadwerkelijk 0 is. Maar dat is voor het plaatsen van vissen niet zo relevant.

Ik vind het ook heel raar. Jouw manier zou een oplossing kunnen zijn om vissen erin te kunnen doen, maar daar gaat het me niet persé om, want geduld is een schone zaak. Echter vind ik het gewoon raar dat ik niks meet. Het is nu net alsof er in 4 weken geen vooruitgang is geweest

Het kan zijn dat de nitraat die is geproduceerd door de planten is verbruikt en dan meet je dit dus niet. Zoals Tonio beschrijft beschrijft hoe je vissen kan gaan toevoegen is een goede methode want nooit teveel in 1x erbij plaatsen.

Het kan zijn dat de nitraat die is geproduceerd door de planten is verbruikt en dan meet je dit dus niet. Zoals Tonio beschrijft beschrijft hoe je vissen kan gaan toevoegen is een goede methode want nooit teveel in 1x erbij plaatsen.
Is dit ook wat jullie aan zouden raden? Of is het meer raadzaam om juist nog een aantal weken te wachten

Ik voeg ook vaak de eerste bewoners na 4 wk toe als je geen nh3/4 of no2 meer meet en dan na zo n 10 dagen voeg ik weer wat visjes toe. Zo kan de bacteriecultuur zich goed aanpassen.

Heb je wel bacties gevoerd. Als je niet vervuild heb dan gebeurd er weinig tot niets.

Wat Michelle al zegt is vaak het geval. Een aquarium vullen met wat plantjes, stenen en misschien een stukje hout en dan wachten is niet voldoende. Je zal actief voor vervuiling moeten zorgen om zo de stikstofkringloop op gang te helpen. Een ouderwetse methode is visvoer verkruimelen en af en toe in de bak strooien. Ik ben hier zelf niet zo'n voorstander van want hoe veel visvoer? Welk visvoer? Hoe vaak? Te veel variabelen om hier iets zinnigs over te zeggen en vaak doet men dit op gevoel. Het is in ieder geval beter dan helemaal niets doen.

Er is een mooie post op dit forum over het indraaien met salmiak poeder, dat is al een stuk beter alleen lijkt dit wellicht wat complex. Het valt uiteindelijk wel mee hoor en de stappen die daar omschreven staan zorgen voor een sterke biofilm voor een zeer robuste opstart. Wellicht vaak voor een 'simpel' gezelschapsaquarium iets overdreven maar zeker de moeite waard om door te nemen. Zo leer je het proces te begrijpen.

Wat ik zelf doe? Ik gebruik vaak huishoud ammoniak (<5%) en voeg 3ml ammoniak per 100L water per week toe.

Bovenstaande twee methodes overigens het liefst zonder planten en licht maar wel altijd zonder vis!

Hoe kun je nu zien of je bak is ingedraaid? Dat is eigenlijk vrij simpel. Gooi er wat ammoniak in (alleen als er geen vis in de bak zit!) en volg wat er gebeurt door te meten.
De Nh3/4 (ammoniak) moet No2 (nitriet) worden en de No2 moet No3 (nitraat) worden. Als dat eenmaal plaats vindt is je bak ingedraaid.

Goedemiddag allen,

ik heb nu ongeveer 4 weken mijn aquarium draaien met een externe pomp (70 liter met redelijk wat planten) en zit te wachten tot de vissen erin mogen.
Nu is mijn vraag hoe ik weet of de nitrietpiek al is geweest? ik heb mijn nitriet gemeten en die was 0, maar hoe weet ik nou of de piek is geweest? kan ik dit weten door middel van het testen van wat anders? Ik heb een colombo druppeltest waarmee ik het nitriet heb gemeten.
Ik kom er niet helemaal wijs uit 🙄

Inmiddels heb ik ook ammoniak en nitraat gemeten, maar net zoals bij de nitriet meet ik geen ammoniak en nitraat. Gaat hier iets mis?
Nee je kan hem missen, schijnt zelfs dat je met ieder uur meten de piek nog kan missen

Heb je wel bacties gevoerd. Als je niet vervuild heb dan gebeurd er weinig tot niets.
Dat heb ik gedaan. Ik heb een aantal keer een kleine hoeveelheid voer versnipperd

Nee je kan hem missen, schijnt zelfs dat je met ieder uur meten de piek nog kan missen

Dan spreek je niet over pieken , maar over acceptabele lage niveau's , want als je deze cyclus echt eens volgt dag per dag met voldoende belasting erop kan je de piek zonder enig probleem vastleggen .
En vanaf de piek duurt het nog wel 2 tot 3 dagen eer hij op 0.00 mg/l staat . Dus je hebt alle tijd .

Ik vind het ook heel raar. Jouw manier zou een oplossing kunnen zijn om vissen erin te kunnen doen, maar daar gaat het me niet persé om, want geduld is een schone zaak. Echter vind ik het gewoon raar dat ik niks meet. Het is nu net alsof er in 4 weken geen vooruitgang is geweest

langer wachten is opzichzelf niet zo heel zinvol. Na 4 weken heeft zich een biofilm gevormd en die kan wellicht nog geen volledige visbezetting aan maar als je het langzaam opbouwt is het prima. En groeit de biofilm mee met je visbezetting. Als je het net ook nog in de gaten houd met testen is er imo geen reden om langer te wachten of gekke dingen te doen.

Wat ik zelf doe? Ik gebruik vaak huishoud ammoniak (<5%) en voeg 3ml ammoniak per 100L water per week toe.
5% van 3 gram is 0,15 gram NH4OH. Dat is voor 39,96% van de massa stikstof (N) dus laten we voor het gemak zeggen dat het maximaal 60 milligram stikstof is.
60 x 6,25 ( de conversie factor naar ruweiwit) is 375 milligram. Visvoer zit meestal ergens rond de 50% ruweitwit dus dat staat gelijk aan 0,7 tot 0,8 gram voer per 100 liter per week. Dat is geen groot visbestand.

en idd dit soort indraai praktijken (waarbij ik een enorme voorkeur voor ammoniumchloride/salmiak heb gezien de pH van huishoudammonia) is niet geschikt voor aquaria waar al planten in staan.

5% van 3 gram is 0,15 gram NH4OH. Dat is voor 39,96% van de massa stikstof (N) dus laten we voor het gemak zeggen dat het maximaal 60 milligram stikstof is.
60 x 6,25 ( de conversie factor naar ruweiwit) is 375 milligram. Visvoer zit meestal ergens rond de 50% ruweitwit dus dat staat gelijk aan 0,7 tot 0,8 gram voer per 100 liter per week. Dat is geen groot visbestand.
Eerlijk, ik heb geen idee hoe je dit moet berekenen!

Ik gebruik een online calculator om de 5% huishoud ammonia naar ppm om te rekenen (deze) en houd mijn target op 1.5 ppm aan ammonia als 'dosis;. Dit komt overeen met wat ik meet na het doseren van de huishoud ammoniak en is inderdaad niet veel, mijn doel is dan ook om een cyclus op gang te hebben en voeg dan altijd stapsgewijs vis toe. Wellicht ben ik wat te terughoudend en zou 5ml beter zijn, kom je volgens de calculator op 2.5 ppm aan ammoniak op 100l water. Wil je het hele visbestand in een keer toevoegen dan is een hogere dosis nodig en dan wellicht verstandig om de salmiak manier toe te passen met het mooie stappenplan.

Eerlijk, ik heb geen idee hoe je dit moet berekenen!

Ik gebruik een online calculator om de 5% huishoud ammonia naar ppm om te rekenen (deze) en houd mijn target op 1.5 ppm aan ammonia als 'dosis;. Dit komt overeen met wat ik meet na het doseren van de huishoud ammoniak en is inderdaad niet veel, mijn doel is dan ook om een cyclus op gang te hebben en voeg dan altijd stapsgewijs vis toe. Wellicht ben ik wat te terughoudend en zou 5ml beter zijn, kom je volgens de calculator op 2.5 ppm aan ammoniak op 100l water. Wil je het hele visbestand in een keer toevoegen dan is een hogere dosis nodig en dan wellicht verstandig om de salmiak manier toe te passen met het mooie stappenplan.
Ik eigenlijk ook niet. Het is me niet helemaal duidelijk of een 5% oplossing 5% NH3 is of 5% NH4OH.

150 mg NH3 op 100 liter = 1.5 ppm NH3
150 mg NH4OH op 100 liter = 0.73 ppm NH3

Op basis van de calculator zou ik dan aannemen dat de eerste optie het geval is.
In visvoer is het dan:
150 mg NH3 = 123.4 mg N = 771,25 mg ruweiwit = 1.5-1.6 gram droogvoer ongeveer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan