Hoe worden catappa bladeren gebruikt?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
5,074
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Hallo allemaal.
In de chat vroeg iemand hoe catappa bladeren gebruikt worden. Ik heb er al vaker van gehoord maar heb er geen ervaring mee.

Duusss, lang verhaal kort.
Hoe worden catappa bladeren gebruikt? Kunnen die zo in het aquarium en wat zijn jullie ervaringen?
 
Ik steek ze (zeker 6 tot 8 stuks in maat M in 246L) met een lange pincet met het steeltje rechtop in het substraat/bodem tussen de planten, mijn mini japonica garnalen zijn er dol op en worden binnen enkele weken tot op de nerf opgegeten.
Plat leggen maar eerste dagen met iets verzwaren kan ook.
Amandelbladeren zijn erg decoratief dus doe vooral wat je zelf mooi vindt.

Ik weet niet wat het met de waterwaardes doet omdat ik ze al lange altijd gebruik, zie ook geen noemenswaardige “thee” verkleuring van water, misschien minimaal.
Er wordt ook gesteld dat het Ph verlagend is maar dat is voor mij niet meetbaar vanwege Ph-controller.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me laten vertellen dat ze medicinale eigenschappen hebben, en heb er dus eentje in de bak gedaan waar 2 patiëntjes in zitten. Moet ik dat blad nog koken of voorweken of gewoon plop er in en al drijft ie in het begin, de stoffen komen hoe dan ook vrij?
 
Het is een barebottombak,maar ik begrijp dat het zo zou moeten werken.
 
IK gebruik ze jaren bij garnalen en af en toe gooi ik gewoon zo n blad erin. Het is ph verlagend maar 1 blad doet niet zoveel denk ik.
Van onlineaquariumspullen:

Catappa bladeren (ook bekend als Ketapang-, Amandel-, Terminalia of zee-amandelboom bladeren), zijn afkomstig van de zee-amandelboom. Deze bladeren zijn van A kwaliteit.

Catappa bladeren zorgen voor een verlaging van de ph, hebben een antibacteriële werking, geven het aquarium een natuurlijke uitstraling, versterken de kleuren van vissen en garnalen, zijn stress verlagend, en werken preventief tegen ziekten in het aquarium.
 
Op de verpakking van de bladeren die ik heb, dat één blad voor 60 l water is. Ze hebben met zn tweetjes iets van 17 l, dus dat zou dan genoeg moeten zijn lijkt me.

(en ja, ik weet het, dat is op de lange termijn natuurlijk te klein, maar zolang ze ziek zijn, moeten ze maar even in hun ziekenbedje blijven.)
 
Ja dat hangt ook af van het formaat blad want je kan ze vaak in diverse maten kopen.
 
Leg ze hier meestal deels onder een stukje hout, omdat ze in het begin drijven. In de bak boven gooi ik ze er los in en zodra ze zinken plaats ik ze waar ik wil. Spoel ze nooit, gaan zo uit de verpakking de bak in
 
Catappabladeren zijn een beetje overhyped denk ik. Je kunt ze natuurlijk mooi vinden in een bak, of als voedsel aan garnalen geven. Of hopen dat je er allerlei micro-organismen mee krijgt voor je babyvisjes. Maar er klopt verder maar weinig van alle marketingclaims. De pH verlagen ze bijv maar nauwelijks, en een antibacteriële werking krijgen ze pas bij zo'n grote hoeveelheid dat ook je vissen eraan gaan. Netto voegen ze zelfs bacteriën aan je bak toe omdat in de rottende blaadjes veel koolhydraten zitten. Dus het kan mooi staan in je bak, maar het is niet per se in het belang van je vissen om ze te gebruiken.
 
Ik gebruik ze voornamelijk in twee bakken als decoratie. Zo vanuit de verpakking het water in. Duurt een paar dagen voordat ze naar de bodem zakken. PH verlagende werking valt volgens mij erg mee (of tegen, hoe je het bekijkt😉). Wil je een black-water biotoop nabootsen dan zou je ze kunnen koken, het water waarin je ze kookt wordt bruin, om vervolgens na afkoelen het kookvocht in het aquarium te doen.
 
Om de ph echt te verlagen heb je echt behoorlijk wat blad nodig inderdaad.
 
Ik gebruik ze voornamelijk in twee bakken als decoratie. Zo vanuit de verpakking het water in. Duurt een paar dagen voordat ze naar de bodem zakken. PH verlagende werking valt volgens mij erg mee (of tegen, hoe je het bekijkt😉). Wil je een black-water biotoop nabootsen dan zou je ze kunnen koken, het water waarin je ze kookt wordt bruin, om vervolgens na afkoelen het kookvocht in het aquarium te doen.
Of je koopt een paar zakjes biologische rooibosthee, heb die van mij van Jacob Hooy, en giet dit af en toe na een verversing in de bak om t water wat te kleuren
 
Of je koopt een paar zakjes biologische rooibosthee, heb die van mij van Jacob Hooy, en giet dit af en toe na een verversing in de bak om t water wat te kleuren
Heeft dat nog invloed op de ph of enkel voor de kleur Mike?
 
Ja dat dacht ik wel want voor een daling in de ph zul je heel veel blad nodig hebben.
 
De reden waarom ik het blad gebruik is vanwege de antibacteriële en antischimmelwerking. En hoewel ik geen aanhanger ben van homeopathie,geloof ik wél in de medicinale eigenschappen van planten. Alleen begrijp ik dat ik voor die werking wel wat hoger mag gaan zitten als één blad per 60 (in dit geval 20) liter?
 
Ongeveer de helft van je bak vullen met blaadjes kan een antibacterieel effect hebben. Voor zolang dat aanhoudt, met waterverversingen etc. Ik hoop dat je financieel goed zit. :deal:
 
Ongeveer de helft van je bak vullen met blaadjes kan een antibacterieel effect hebben. Voor zolang dat aanhoudt, met waterverversingen etc. Ik hoop dat je financieel goed zit. :deal:
Bedoel je dan de onderste of de bovenste helft?:pp
 
De voorste helft. :p
 
Als het alleen ter decoratie is, kun je ook eikenbladeren of beukenbladeren gebruiken. De meningen over wanneer je ze uit het bos moet halen zijn verdeeld. Ik haal ze van afgebroken takken, dat blad ligt niet op de grond, en laat ze thuis heel lang drogen in een doos.
 
Iemand een verwijzing naar een onderbouwd artikel waarom het wel/niet zou werken? In de 'mensen' wereld wordt het al medicinaal gebruikt.
 
Dit heeft weinig weg van een daadwerkelijk research paper of ook maar iets wat er op lijkt. Heb het artikel gelezen en lijkt meer op iemand die totaal tegen natuurlijke medicatie is

“Natural” Medications are ALL Worthless


Buiten enkele verwijzingen naar sites die de schrijver blijkbaar al in zijn vooropgestelde mening ondersteunen worden zie ik weinig wetenschappelijks in het artikel terug.
Misschien handig om te kijken waar medicatie uiteindelijk initieel vnl. uit gewonnen word... ahja de natuur

Maar goed ben nog niet overtuigd hierdoor :sorry:
 
Ik laat mijn blad drijven,daar kunnen ze zich onder verstoppen. Heeft het toch nog een functie...

enne...kan ik iemand blij maken met 9 catappa bladeren voor garnalen?
 
Mijn vissen kleuren mooier als het water gekleurd is door het gebruik van catappa.
Ik heb bijna nooit zieke vissen.
Ik gebruik 2 bladeren per 20 liter.
Ik koop ze ´niet gestreken´ per 1000, vallen de kosten per blad reuze mee.
Tja ,catappa, hype of niet, er zijn wel meer hypes, een mooi voorbeeld is het wetenschappelijk onderbouwen van argumenten over iets wat eigenlijk niet te meten is.

Groetjes John.
 
Dit heeft weinig weg van een daadwerkelijk research paper of ook maar iets wat er op lijkt. Heb het artikel gelezen en lijkt meer op iemand die totaal tegen natuurlijke medicatie is

“Natural” Medications are ALL Worthless


Buiten enkele verwijzingen naar sites die de schrijver blijkbaar al in zijn vooropgestelde mening ondersteunen worden zie ik weinig wetenschappelijks in het artikel terug.
Misschien handig om te kijken waar medicatie uiteindelijk initieel vnl. uit gewonnen word... ahja de natuur

Maar goed ben nog niet overtuigd hierdoor :sorry:
In het gedeelte over catappa haalt hij een paar bestaande studies aan en vertelt hij m.i. vrij duidelijk waarom die studieresultaten laten zien dat het niet praktisch is om met catappabladeren aan de slag te gaan. Althans niet praktisch als je kijkt naar ziektepreventie of verlaging van de pH. Dat kun je een zwak verhaal vinden, maar de argumenten-voor zijn nog veel zwakker. Ze zijn er zelfs überhaupt niet. Het is allemaal doorvertelde commercie en aquariumevangelie. Als dat is waar iemand zich graag op baseert, is elke discussie kansloos.

Toegegeven, die man van die website is nogal uitgesproken. Hij is vrij bot. Maar als je dieper in de materie duikt blijkt hij heel vaak gelijk te hebben. Zo zag ik laatst ook weer toen ik ging kijken naar hoe bijvoorbeeld Voogle werkt. Ook al zo'n ding wat zich (als je het de mensen vraagt) "bewezen" heeft in de hobby, terwijl als je naar de ingrediënten kijkt, er geen enkele positieve werking van uit kan gaan. Maar mensen geloven het allemaal zo graag.
 

Terug
Bovenaan