Hoelang babyvissen zonder eten?


Het was nooit mijn bedoeling om zo veel haatdragende reacties te krijgen. Ik was nooit van plan om de kleintjes bewust uit te hongeren. Ik ga ze alleen niet bijvoeren als de ouders niets of juist groot eten krijgen. Per dag ben ik makkelijk twee uur met mijn aquarium bezig. Ik verdiep me in de stof om er vervolgens mijn eigen lering uit te trekken. Omdat ik er zo veel energie en liefde in steek, vind ik het verschrikkelijk om overspoeld te worden met verwijten die niet bij mij horen.

Mijn vissen begonnen te schuren, dus ik volgde het advies op om elke dag de helft te verversen. Daarbij vond ik het een goed idee om aan mijn vastendag (zondag) drie extra dagen te plakken. Vissen kunnen immers gemakkelijk een week zonder in een ingedraaid aquarium vol met planten. Ik wilde even geen enkele vorm van troep erin. Vervolgens was ik verbaasd dat mijn kleintjes na vier dagen nog zo fier als wat waren, want ze hebben zo'n klein verteringsstelsel. Dus ik vroeg op dit forum hoelang ze zonder voedsel konden. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Hier kwam slechts ��n passend antwoord op. Volgens Botias teren pasgeborene twee dagen op hun eigen voedselvoorraad. Mijn jongen zijn drie weken oud, dus voor hen geldt dit niet.

Inmiddels krijgen de ouders gewoon weer vlokken (en de jongen dus ook restjes). Ik zou voorlopig liever voeren met dierlijk voer, want dit geeft op het oog minder rotzooi. Hier ben ik echter van afgestapt. Botias (opnieuw) benadrukte namelijk dat mijn levendbarende vissen vooral plantaardig voedsel nodig hebben.

Tot slot kan iemand van mening zijn dat je babyvisjes moet bijvoeren. Of dat ik vissen niet vier dagen lang geen voedsel mag geven, ook al doe ik dit voor hun eigen welzijn (lees: voor niet nog meer nitriet-/nitraatproblemen). Of iemand mag vinden dat ik niet expliciet mag zeggen dat het mij niet uitmaakt als de kleintjes geen voedsel vinden, maar dit slaat weer terug op het bijvoeren. Maar ga als je blieft geen extreme verwijten maken. Ze krijgen eten, �ls het er toevallig is. En als er een paar sneuvelen, dan is dat sneu voor deze schattige visjes, maar dat heb ik liever dan dat ik opgescheept zit met veel nakomelingen. Dus het komt goed uit als er een paar doodgaan, want ik moet er ook weer niet te veel hebben. Als de kleintjes overleven, dan vind ik een eerlijke oplossing voor ze.

Voor nu, bedankt voor alle meedenkende reacties. En mensen die in mijn ogen te ver gingen, zal ik in het vervolg niet anders dan anderen behandelen.
 
Dat is het nadeel van communiceren via geschreven, in dit geval getypte, tekst. Het kan niet zo handig geformuleerd zijn, verkeerd overkomen en ge�nterpreteerd worden. Fijn om te lezen dat je wel je best doet voor de visjes en het advies van Botia over het groenvoer opvolgt. Ik heb ook platy's gehad en dat worden er inderdaad snel veel. Ik heb ze toen ze wat groter waren naar de aquariumzaak gebracht. Kreeg er nog een potje voer voor ook :)
 
Kun je daar ook op komen draven met bij wijzen van spreken 5 visjes? Vroeger kon ik mijn hamsters en cavia's wel kwijt bij dierenwinkels, maar nog nooit met vissen gedaan.
 
Meestal accepteren winkels ze niet, zelf niet als je ze gratis geeft.
 

Terug
Bovenaan