hoelang boesemani op 1m?


B

Barry-incpiria

Guest
Hallo allemaal.

Ik ben wat info over de boesemani aan het inwinnen.
Heb al wat sites gelezen, Dewinters, irg, hobbykwekers en nog een paar.
Over het algemeen zeggen ze minimaal een 1 meter bak en het liefst meer.
Op dit forum loopt het al snel op naar 2 meter.
Mijn vraag is kunnen ze de eerste anderhalf a twee jaar in een meterbak?
Hoe groot zijn ze na anderhalf jaar?
De ene site zegt dat ze hun hele leven blijven groeien de andere tot een jaar of vijf. .

Mijn bak is een 300 liter 100x55x65.
Dat zou natuurlijk een goede reden zijn om voor iets groters te sparen :p
 
Met 1 m ben je toch al te klein.

Minimaal al 1.20 m
Zijn zwemmers he. willen graag vooruit.
 
Ik heb ruim 10 jaar boesemani's gehad en die blijven inderdaad doorgroeien. Ik weet niet hoe oud de vissen zijn die je gaat aanschaffen (of al hebt?), maar als ze b.v. 1 jaar oud zijn, dan kun je ze best nog wel even houden in een meterbak. Vanaf een jaar of 2 hebben ze echt wel meer ruimte nodig. Ik vind zelf een 1.60 bak een mooie bak voor de soort. Nog groter is natuurlijk fijner, maar daar moet je maar net de ruimte voor hebben. Ik heb zelf nu Melanotaenia affinis 'Pagwi' en dat zijn vissen met vergelijkbare grootte en gedrag. Die zitten in een 1.60 bak en dat gaat heel goed.
 
Toen ik deze bak ging kopen zat ik te twijfelen tussen deze en een maatje groter. Achteraf zou die grotere ook wel hebben gepast. Dat zou dan gaan om 1.30 van 400 liter nog groter gaat waarschijnlijk niet.
Als ik over een tijdje 1a2 jaar toch die grotere wil wat is dan wijsheid.. nu al rekening houden met me vissenbestand..

Ze zouden dan van http://www.ruinemans.com komen daar besteld de dierenwinkel z'n visssen.
Ik weet niet hoe oud ze dan zijn, maar dat is wel iets om ff uit te zoeken.
 
Als je (op termijn) niet groter kunt dan 1.30 zou ik geen boesemani's kopen. Mijn vissen waren na 10 jaar rond de 13-14 cm (de mannen). Dat vind ik te groot voor een 1.30 bak. Of je moet een klein schooltje houden, maar dan is het gedrag van de school veel minder leuk. Misschien kun je dan beter een kleinere regenboogvis kopen, b.v. M. maccullochi, M. praecox, M. pygmae, M. nigrans, M. australis. Sommige lastig te krijgen, maar wellicht via Ruinemans wel te doen. Mocht je voor M. praecox kiezen, dan vooral opletten dat ze in de winkel geen beschadigingen hebben of vreemde plekken. De soort is inmiddels zo ver doorgekweekt dat ze nogal bevattelijk is voor ziekte.

Ik heb nog wel jongen van M. lacustris, maar die worden al net zo groot als de boesemani's. Dat is ook geen optie hier (maar wel mooi! :smitten:).
 
Oke bedankt voor de info!
Ga die andere soorten wel ff googelen.
 

Terug
Bovenaan