Wat is er nieuw

hoelang duur bruine alg

60601

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2016
Berichten
261
Mijn nieuwe aquarium draai nu bijna 8 weken.
DE waterwaardes zijn goed.
Ik gebruik co2 de dropchecker kleur groen tegen geel aan.
Ik gebruik all-in-one als plantenvoeding.
Ververs het water 1 keer per week 30 %
Heb een goede stroming in de aquarium.
Mijn vissenbestand is 10 regenboogvissen
15 corydorussen
6 siamese algeneters
14 minor slijer
10 cpo kreeften
en een aantal vuurgarnalen.
Mijn probleem is dat ik nog steeds bruine algen heb.
De snelgroeiende planten zijn aan de bovenzijde mooi groen maar verder naar
beneden zijn ze bruin.
Mijn vraag is nu kan ik hier wat aan doen of moet ik nog langer wachten totdat het vanzelf over gaat.
 
Bruinalg trekt behoorlijk snel weg in een nieuwe bak, met een week of 3 a 4 moet het toch wel weg zijn.
Is je verlichting sterk genoeg? als de onderkant van een plant slecht of bruin wordt is dat vaak het probleem, heb je de planten misschien erg dicht op elkaar staan?

Of de onderkant van de plant is nog het oude emerse deel, dat wordt ook slecht op den duur namelijk, flink inkorten is dan de oplossing, onderkant weggooien en de mooie top terug plaatsen.

:foto:
 
Ik heb ledverlichting van jmb en die branden deze week voor het eerst op 90%.
Met de verlichting ben ik begonnen met 60% en ongeveer om de 2 weken verhoogd met 10%
 
mijn aquarium is 165x60x65cm
hoeveel licht weet ik zo niet maar het zijn drie ledlichtbalken
1 rood/wit
1 wit
1 blauw/wit
 
Heb er nu ook een paar dagen purigen in het filter zitten kan dit ook wat helpen?
 
Als ik even snel reken (uitgaande van 120 cm balken) kom je rond de 15 lumen per liter uit, dit is niet erg veel maar voor een gemiddeld lichtbehoevende plant wel voldoende.
Purigen helpt weinig tot niets tegen alg.
Heb je een goede filtratie? en stroming over de bodem van de bak? zit de bruinalg overal of op bepaalde plekken?
En welke planten heb je zoal, een foto zou welkom zijn
 
Plantenpakket bestaat uit:
1. Echinodorus barthii 1x pot
2. Echinodorus bleheri 1x pot
3. Althernanthera rosefolia 2x pot
4. Elodea densa 2x terracotta
5. Echinodorus argentinensus 1x pot
6. Heteranthera zosterfolia 1x pot
7. Echinodorus harbich 1x pot
8. Limnophila heterophylla 2x pot
9. Echinodorus tenellus 3x pot
10. Eleocharis acicularis 2x pot
11. Micranthemum micranthemoides 2x pot
12. Heteranthera zosterfolia 1x pot
13. Mayaca vandelli 1x pot

dit zijn de planten die ik als een pakket heb gekocht.
In het aquarium zit een spraybar in over de hele lengte hij staat iets schuin naar beneden gericht.
Volgens mij heb ik een goede stroming in mijn aquarium.
De filters die ik gebruik zijn 2 juwel filters met elk een pomp van 1000 l/uur.
Het water is vrij helder en hoop door middel van purigen het nog helderder te krijgen.
foto`s volgen nog
 
Is de bak goed ingedraaid en heb je de bewoners langzaam toegevoegd want anders kun je weer een situatie krijgen dat de opgebouwde bacterien het niet aan kunnen en dat kan weer wat bruinalg geven. Foto van de bak zou welkom zijn.
 
De bruine alg zit hoofdzakelijk op de planten en iets op de achterwand.
Ik kan er evt. nog een stromings pompje bij aan zetten.
 
Ik heb om de week wat vissen geplaatst.
 
De bak is 4 weken ingedraaid heb toen de waterwaarders gemeten en waren goed.
In de vijfde week zijn de eerste bewoners geplaatst.
 
Kun je de waterwaarden posten met foto? Gelet op wat je aangeeft denk ik toch dat de belasting na het toevoegen van de eerste vissen wat teveel van het goede is geweest en dat dit weer de bruinalg heeft gegeven. Meestal zie je deze als de bacteriecultuur niet goed op orde is.
 
Zal vanmiddag even foto's plaatsen en waterwaarders doorgeven.
 
Hier kun je zien dat 15 Lumen wel erg beperkt is hoor.

Op die site geven ze wel erg hoge waardes hoor, zelf heb ik ook maar 19 lumen per liter (TL5) en je weet hoe mijn bak erbij staat. planten die ik heb vragen medium licht.
Als ik die waardes aan zou houden betekent dat dat ik rond de 8000 lumen zou moeten hebben, en ik heb maar 3700.

Hier geven ze een stuk minder aan, gebaseerd op Led verlichting.

@60601 er zijn wel wat planten bij die wat licht vragen, een foto zou fijn zijn ja, we wachten even af...
 
Laatst bewerkt:
Ja dat zal denk ik komen omdat de waarden uit mijn link zijn gebaseerd op TL en daar heb je veel verlies door strooilicht en dan is het effectief een stuk minder denk ik.
 
Mijn waterwaarders zijn:
PH 6,5
KH 7
NO2 0
NO3 15
PO4 0,8
FE 1
watertemperatuur is 23,9 °
Deze waardes zijn zijn gemeten voor een waterverversing ,plantenvoeding toediening en een voerbeurt.
 

Bijlagen

  • 20190816_132734.jpg
    20190816_132734.jpg
    43.2 KB · Weergaven: 197
Plaatsen van foto's gaat moeizaam

20190816_132857.jpg
20190816_132843.jpg
20190816_132857.jpg
20190816_132834.jpg
20190816_132823.jpg
20190816_132817.jpg
20190816_132807.jpg
20190816_132745.jpg
20190816_132734.jpg
 
Als ik kijk naar je foto's, dan denk ik, zo ziet bruinalg er bij ons uit wanneer we het ergste achter de rug hebben, maar de restjes nog niet zijn weggewerkt door slakken en garnalen. Er zijn nieuwe bladeren, ook bij de langzame groeiers, die niet gelijk bedekt zijn.

Ik weet niet of je opruimers in de bak hebt, maar ik denk dat ik het eens ben met het eerdere advies. Bij snelgroeiers waarbij dat kan even wachten tot je goede nieuwe toppen hebt, die afknippen en herplanten, de oude lelijke onderkanten verwijderen.

Bij langzame groeiers heel zachtjes met een zacht kwastje proberen wat van de bruine alg weg te vegen. Liefst voor een waterwissel waarbij je de vrijkomende alg gelijk kan wegzuigen.

Verder goed blijven kijken naar smeltende en/of slechte plantendelen van planten die nog bezig zijn met of net klaar zijn met de overgang van emers naar submers. Die omzetting geeft vaak een forse organische belasting waar bijna automatisch bruinalg door ontstaat.

Bij ons wordt het vaak, maar niet altijd, gevolgd door een golf groene alg. Daarna wordt het meestal beter.

Succes en plezier met je mooie nieuwe aquarium 🙂
 
Ik zou de stengelplanten verder uit elkaar planten en wel zo dat de blaadjes elkaar net niet raken. De onderste delen zijn wellicht minder mooi door lichtgebrek.
Dan gelijk de lelijke onderstukken weggooien zou ik zeggen en de goede toppen terug plaatsen.
Geef je ook plantenvoeding?
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Als ik even snel reken (uitgaande van 120 cm balken) kom je rond de 15 lumen per liter uit, dit is niet erg veel maar voor een gemiddeld lichtbehoevende plant wel voldoende.
Purigen helpt weinig tot niets tegen alg.
Heb je een goede filtratie? en stroming over de bodem van de bak? zit de bruinalg overal of op bepaalde plekken?
En welke planten heb je zoal, een foto zou welkom zijn
Deze berekening wil ik wel eens uitgelegd zien? Ts heeft 3 JMB balken van 120 cm die op 90% branden?
 
lekkere groep eieren man!

welk vis?

1565961808270.png
 
Deze berekening wil ik wel eens uitgelegd zien? Ts heeft 3 JMB balken van 120 cm die op 90% branden?
Komt ie dan 😀

3 balken van 36 watt = 108 Watt
90% van 108 Watt = 97,2 Watt
100 lumen per Watt = 9720 lumen
9720 lumen gedeeld door een kleine 600 liter = 16, 2 lumen per liter 😉
 
Ik zie volgens mij nog een groepje eitjes
 
Zo te zien aan de foto's lijkt er toch wat te weinig licht onderin de bak te komen.
 
Komt ie dan 😀

3 balken van 36 watt = 108 Watt
90% van 108 Watt = 97,2 Watt
100 lumen per Watt = 9720 lumen
9720 lumen gedeeld door een kleine 600 liter = 16, 2 lumen per liter 😉
Hoe je dit uiterekend begrijp ik wel. De vraag stelde ik omdat ik helemaal niet las dat er sprake is van 120 cm. balken. Verder, gezien de hoogte van de bak, 65 cm., zouden 3 watt powerleds al noodzakelijk zijn. Bij jouw berekening ga je uit van 1 watt leds. Dat kan natuurlijk wel kloppen, Patrick. Maar ik heb nog niet gezien dat dit juist is. Wanneer dit wél zo is dan moeten wij Ts aanraden om er beslist een aantal 3 Watt balken bij te zetten!
 
De eıtjes zijn volgens mij van de zebraslak maar het wordt niets want de eieren hebben brakwater nodig.
Ik geef plantenvoeding all - in - one

Is nu de volgende stap de verlichting na 100 % ?
 
Volgens mij legt de Neritinaslak de eitjes meer verspreid door de bak heen.
 
Is het aan te raden om de verlichting na 100 % te brengen ?
 
Is het aan te raden om de verlichting na 100 % te brengen ?
Afhankelijk welke balken je nu precies hebt. 100% is nooit goed. Voor een betere levensduur van je leds moet je op 98/99% procent gaan zitten. Heb je 3 Watt versies, welke voor jou aan te raden zijn(!), dan kan je wel naar 100% gaan. Daar zit namelijk in de JMB versies een veiligheidsmarge ingebouwd.
 
Hoe je dit uiterekend begrijp ik wel. De vraag stelde ik omdat ik helemaal niet las dat er sprake is van 120 cm. balken
Ooh, haha op die manier 😳

Ik heb een sterk vermoeden dat deze balken erin zitten, het was ook een snelle berekening aan de hand van mijn gedachtes, ben benieuwd of mijn gedachten kloppen.
Als het de 150 cm balken zijn (1 watt) is er nog een kleine 3000 lumen extra.

@60601 welke balken heb je precies? (erg benieuwd)
 
Ben zover ik weet heb ik de zelfde jmb verlichting als wat jij hebt.
De verlichting is in te stellen per 10% dus 98 - 99 %
kan ik niet instellen
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Heater heb je niet nodig nu
      Terug
      Bovenaan