Hoelang mag een buitenfilter uit staan?


A

AmazoneRoy

Guest
Ik vroeg me af hoelang een Eheim buitenfilter maximaal uit mag staan voor b.v. onderhoud. Ik neem aan dat de bacterie culturen in het filter toevoer moeten hebben van zuurstof en dus van water en dat ze maar een beperkte tijd zonder kunnen, maar hoelang? Ik kon hier niets over vinden op het forum.
 
Als ik het goed zeg is dit een periode van ongeveer 1 uur, voordat er bacterien door zuurstof gebrek gaan afsterven......

Maar ik hoop dat er iemand is die hier heel veel vanaf weet.
 
Wij hebben meermaals met meerdere filters stroomstroringen van 4 uur en meer gehad zonder problemen. Hierbij stonden de filters ook stil uiteraard.

Bedenk goed: als je gaat onderhouden doe je het filter open en komt er dus via gasuitwisseling met de lucht altijd wel wat verse zuurstof ik het water.

Rustig en gedegen werken zonder te stressen kan dus gewoon. Haast bij onderhoud aan filters zou zomaar eens tot meer ellende kunnen leiden.
 
Het schoonmaken van mijn Eheimfilters duurt een minuut of vijf per filter. Ik heb er zeven van in gebruik op 7 beplante aquaria De sponzen onderin spoel ik uit en er komen nieuwe watten in. Verder niets. Ik sluit de pomp daarna weer aan en controleer gelijk op lekkages.

Ik besteed bij het schoonmaken geen enkele aandacht aan bacteri�n. Die zitten namelijk in voldoende mate in de bodem van de aquaria.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik doe er zo n uurtje over en dat geeft geen problemen.
In een topic werd laatst gezegd dat de bacterien in ruste gaan en vrij lang kunnen overleven.
Ze zullen dus niet snel doodgaan. Maar ja wat nu precies de duur is dat durf ik niet te zeggen.
Laatst had ik de binnenfilter vergeten aan te zetten en na 1 dag zag ik dat. Ik heb geen problemen gehad hierdoor en dagelijks wel de no2 gemeten. Dus als ik daarnaar kijk dan kan een filter best wel even uit hoor.

Zoals Jos ook al aangeeft zullen die in je bodem ook een groot deel opvangen als je bacteri�n verliest.
 
Ik heb een extra binnenfiltertje,die mee draait in andere bak, die ik dan er bij kan doen.

En een Ecco buitenfilter.
 
Ik heb sinds kort ook een extra Aquaflow 100 meedraaien voor het geval dat.
 
Het is al eens eerder voorgekomen dat ik vergeet de stekker er weer in te doen dus dan heb je toch iets mocht er onverhoopt wat misgaan. Anders moet je weer een filter eerst laten indraaien en dat kost weer enkele weken.
 
Volgens mij is deze vraag niet zo 123 te beantwoorden met een bepaalde tijdsduur,omstandigheden zijn in elke bak weer anders en dat is van invloed lijkt me.
Hier ook weleens het filter 24 uur per ongeluk uit laten staan en na het aanzetten totaal geen probleem net als een hoop ervaringen van andere mensen.
Kan ook weleens anders gaan en voor een hoop problemen zorgen weet ik toevallig.
Beste lijkt me gewoon om het filter zo kort mogelijk uit te laten.
 
Seabait zei:
Volgens mij is deze vraag niet zo 123 te beantwoorden met een bepaalde tijdsduur,omstandigheden zijn in elke bak weer anders en dat is van invloed lijkt me.
Hier ook weleens het filter 24 uur per ongeluk uit laten staan en na het aanzetten totaal geen probleem net als een hoop ervaringen van andere mensen.
Kan ook weleens anders gaan en voor een hoop problemen zorgen weet ik toevallig.
Beste lijkt me gewoon om het filter zo kort mogelijk uit te laten.

:thumbs:
 
Een buitenfilter die meer dan 10 uur uit staat maak ik eerst grondig schoon voordat ik hem weer aan zet. Ze kunnen namelijk na een lange tijd uitstaan flink stinken binnenin. Dat is geen gezond water meer maar eerder gif voor het aquarium. Vandaar dat ik dan de filter eerst schoon maak om geen risico te lopen.

Pak maar eens een potfilter vol water en doe die 24 uur uit.
Maak hem dan maar eens open en ruik hoe smerig de inhoud dan ruikt. Het lijkt dan een rioollucht. Dat water wil ik echt niet in een aquarium!

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Is idd ook wel een goed punt over welk filter precies.
Had het zelf over een simpele binnenfilter maar zoals Jos aangeeft is dat weer een heel verschil met zo'n potfilter.
Daarom zeg ik,elke bak en filter is weer anders ;)
 
Bedankt allemaal voor jullie reactie. Hier kan ik wel mee verder.
 
@Jos: dan ging het zo te lezen om een filter dat ook afgesloten was van de buitenlucht?
 

Terug
Bovenaan