Wat is er nieuw

Hoelang moet verlichting branden

schakelaar

Member
Lid geworden
15 december 2019
Berichten
24
Leeftijd
59
Locatie
Apeldoorn
Hoi allemaal
Heb een rio240 zinds kort met led verlichting 2x29 watt dag en plant
Had eerst zoals gewone tl 11uur ging niet goed nu nog maar 8 uur maar is nog niet top veel algen doe elke dag 4 ml co2
erbij kan nergens een documentatie vinden die iets zegt over branduren
alvast bedankt voor reactie groet willem
 
8 a 9 uur is in principe niks mis mee.
Algen betekend meestal dat je evenwicht tussen voedingstoffen, licht en CO2 niet goed is.

Handigst is om hiervoor een druppeltest aan te schaffen waarmee je je voedingstoffen in het water kunt meten (nitraat/fosfaat).

Heb je een foto van het betreffende aquarium ? (zijn meerdere soorten algen en meerdere mogelijke oorzaken)
 
hoofd zakelijk licht bruin.heb een watertest besteld komt morgen binnen.heb niet teveel vis erin 15stuks wil als het goed gaat met de bak wel meer(6 goerami 1 maanvis(deze heeft alles overleeft had de verwarming kapot toen ik thuis kwam van werk was het water al 35 graden alles verder dood)4 kleine algen eters (klein)en nog 4 ben naam kwijt
 
hoofd zakelijk licht bruin.heb een watertest besteld komt morgen binnen.heb niet teveel vis erin 15stuks wil als het goed gaat met de bak wel meer(6 goerami 1 maanvis(deze heeft alles overleeft had de verwarming kapot toen ik thuis kwam van werk was het water al 35 graden alles verder dood)4 kleine algen eters (klein)en nog 4 ben naam kwijt
Ik kan erover meepraten, vissterfte vanwege CO2.
 
Licht zet je gemiddeld 8 uur op een maximum sterkte. Daarvoor of daarna zou je nog wel gedimde lichttijden kunnen toevoegen. Maar veel hangt ook af van je plantenbestand. Het beste ga je dus even googelen en bekijk je wat je planten vragen qua lichtsterkte. De meeste online aanbieders zetten dat bij de aangeboden plantjes, dus dat is gemakkelijk te vinden. Wanneer je dat weet zet je het licht, zo mogelijk, voor 8 uren op die sterkte. Nu zullen je plantjes gaan groeien en gaan vragen om CO2 en overige bemesting. Omdat de meeste planten in onze bakken moerasplanten zijn moet je ook denken aan bodemvoeding. De "CO2" die jij waarschijnlijk toevoegt mag je trouwens eigenlijk geen CO2 noemen zoals we dat kennen in de gasvorm.
 
Ben je opnieuw begonnen met het opstarten van het aquarium na de sterfgevallen ? Dan zou het opstart alg kunnen zijn (bruin) wat na verloop van tijd weer verdwijnt. (silicaten)
 
opstart was nog met gewone verlichting daarna ben ik overgegaan met led (niet dimbaar)toen ging het fout heb nu op 8 uur staan eerst op 10 uur
 
Led verlichting, nieuwe verlichting planten moeten daaraan wennen. Dat is eigenlijk altijd zo.
Zelf houd ik daar nooit rekening mee. Ik gooi planten gewoon van licht naar donker en andersom. Nooit iets van een effect gemerkt eigenlijk. Maargoed, kwaad kan het ook niet om het geleidelijk te doen. Zelf vind ik het niet nodig. Plant overleeft het wel.
 
Wanneer je nieuwe planten koopt dan zullen die in 99% van de gevallen te maken krijgen met ander licht en zullen ze wat aan moeten passen maar ook ik hou daar geen rekening mee.
 
Planten wennen aan nieuw licht en dit kan weken duren. Zelf hou ik er ook geen rekening mee hoor maar het kan dus wel even duren voor je effect ziet, dat is denk ik wat Friesian bedoelt.

Zoals ik het lees heb je een aquarium zonder toegevoegde co2 (co2 uit een flesje is geen co2) en dan is 8 uur licht per dag een prima uitgangspunt.
 
Zo ziet het er nu uit nadat ik dit weekend heb schoon gemaakt zelf op wortel stok zat bruine laag op .waar kan ik me inlezen voor co2 indtalatie
 

Bijlagen

  • 20200928_131857.jpg
    20200928_131857.jpg
    444.4 KB · Weergaven: 101
Planten wennen aan nieuw licht en dit kan weken duren. Zelf hou ik er ook geen rekening mee hoor maar het kan dus wel even duren voor je effect ziet, dat is denk ik wat Friesian bedoelt.

Zoals ik het lees heb je een aquarium zonder toegevoegde co2 (co2 uit een flesje is geen co2) en dan is 8 uur licht per dag een prima uitgangspunt.
oh ja dat de plant zich volledig aanpast aan het nieuwe licht is absoluut waar. Gebeurt van alles binnenin de plant.
Maar of wij daar echt rekening mee moeten houden.. Dat valt wel mee vind ik.
 
De vloeibare co2 zoals ze dat vaak noemen voegt eigenlijk ook amper co2 toe en is bijna verwaarloosbaar. Het is meer een bestrijdingsmiddel voor algen en gelijk dus een gemeen chemisch goedje.
 
Welk merk led heb jer boven hangen als dit de standaard juwel dag en plant is het te overwegen om de day buis te vervangen voor nog een plant
Dit ivb de belachelijke hoge kelvin waarde van de day buis De kleurtemperatuur van 9000 Kelvin zorgt voor helder en levendig licht en als het tegen zit algen soep.
 
Standaard juwel. Als dit teveel is waarom past juwel dit niet aan dan?
 
Standaard juwel. Als dit teveel is waarom past juwel dit niet aan dan?
Om dat dit voor het gevoel van de koper een berg licht afgeeft. Een marketing trucje dus. Maar wij mensen zien licht niet zoals planten dit zien. Je hebt niet aan lichtfelheid, zoals wij dit dus opmerken, van dat koud witte licht. Overigens heeft men het al wel wat gewijzigd in de balken series. Bij de eerste serie zat men ruim boven de 9000K waardes. Nu zijn er al wat rode en ook groene ledjes toegevoegd. Maar ook van die groene ledjes zie ik het nut nog niet.
 
Ik ben het eens dat met de nieuwerwetse LED verlichting het lastig kan zijn om een 'low-tech' aquarium te maken want vaak heb je te veel licht. Zelf ben ik niet zo bang voor een hoge Kelvin waarde, dat zegt alleen iets over de gemiddelde kleur. Er zijn lampen van 12.000K die het prima doen en ook lampen van 4000K. Het gaat m.i. om de intensiteit van de lamp en die is bij de nieuwe LED lampen vrij hoog wat ook weer meer van voeding en co2 vraagt.

Waarom past Juwel dit niet aan? Omdat niet elke aquarist hetzelfde wil bereiken met zijn aquarium en al die 'kant-en-klaar' systemen zijn hierdoor helemaal niet zo 'kant-en-klaar' als het wellicht op het eerste gezicht lijkt.
 
Hier een update heb de verlichting minder dan 8 uur heb nu een co2 set 40 bellen min.en testset gedaan n03.10,nog.0,gh.4,kh.4.5,ph7.2,chloor0,co2. 11 maar nog steeds veel algen dit moet nu toch minder worden ook zonder algen middel?
 
Als je nu co2 toevoegt is minder dan 8 uur wellicht wat weinig. Je zal nu aan de knoppen moeten draaien tot je het gewenste effect bereikt en nooit te veel tegelijk veranderen. Nu heb je de lichtduur aangepast naar minder dan 8 uur en co2 toegevoegd. Dar zijn twee extreme veranderingen en straks weet je niet wat wat veroorzaakt. Verwacht overigens niet binnen een week grote veranderingen, die vinden namelijk vaak plaats over een tijd van enkele weken en soms zelfs maanden. Het is lastig om na een week conclusies te trekken.

Wordt er overigens plantenvoeding toegevoegd? Dat is helemaal nu je co2 toevoegt wel nodig vermoed ik.
 
Klopt ik geef plantenvoeding .zag op YouTube een film over aquarium inrichten zag dat de planten toen al gegroeid waren in 1 week.bij mij niet
 
Dat kan, ligt een beetje aan welke plant. Die plant die bij jou in het midden staat is een crypto en die groeien erg langzaam. Verwacht daar in een week niet zo veel te kunnen zien. De planten die bijna helemaal links achterin staat wel, die zou je na een week of misschien twee toch wel moeten zien groeien. Post nog eens een foto dan kunnen wij zien hoe het nu is t.o.v. jouw foto van vorige week.
 
Je ziet aan filter de algen had de ruiten al schoon gemaakt
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: maar goed... 😀
      Terug
      Bovenaan