Hoelang tot bevalling ongeveer?


P

puckie0899

Guest
Heyy allemaal,

Ik ben er bijnaa zeker van dat deze gup zwanger is, heb dr "gered" uit de bak van mijn vriendin die veel te klein is voor 5 guppen en een goudvis. Ik heb haar in een aparte bak gestopt zodat mijn sluierstaarten haar niet lastig vallen en nu is mijn vraag of iemand mij kan vertellen hoe lang het nog duurt tot ze ongeveer gaat bevallen. De tijd is meestal zo'n 4 weken alleen heeft mijn vriendin dit meisie al drie weken geleden (zwanger) gekregen. Ze heeft een dikke buik met een zwarte vlek (die soms rood is). Ze zit in een aparte bak met plantjes en kleine steentjes, ook voer ik haar gewoon guppievoedsel (van de dierenwinkel).

Ik wil heel graag een foto erbij zetten alleen weet niet precies hoe dit moet :help:
 
Heyy allemaal,

Ik ben er bijnaa zeker van dat deze gup zwanger is, heb dr "gered" uit de bak van mijn vriendin die veel te klein is voor 5 guppen en een goudvis. Ik heb haar in een aparte bak gestopt zodat mijn sluierstaarten haar niet lastig vallen en nu is mijn vraag of iemand mij kan vertellen hoe lang het nog duurt tot ze ongeveer gaat bevallen. De tijd is meestal zo'n 4 weken alleen heeft mijn vriendin dit meisie al drie weken geleden (zwanger) gekregen. Ze heeft een dikke buik met een zwarte vlek (die soms rood is). Ze zit in een aparte bak met plantjes en kleine steentjes, ook voer ik haar gewoon guppievoedsel (van de dierenwinkel).

Ik wil heel graag een foto erbij zetten alleen weet niet precies hoe dit moet :help:
 
Hey
Wat leuk dat je baby visjes krijgt :D
Na de paring duurt het meestal inderdaad 4 weken voor de bevalling, de vrouwtjes kunnen het zaad van een mannetje bewaren en dan kan ze heel vaak na elkaar zwanger zijn van diezelfde paring. Als een guppy gaat bevallen merk je dat wel aan haar, ze trekt zich terug en gaat tussen de plantjes hangen. En vaak is het ook zo dat de "vlek" rood wordt. dus als ik het zo lees denk ik dat je binnen een paar dagen kleintjes kan verwachten ;)
 
heey dankjulliewel!
hier is een foto van de gup.

img_9521.jpg
 
Dat lijkt me niet zo lang meer te duren!
Het kan morgen zijn of overmorgen..
Laten we zeggen nog max een week en je hebt baby guppies!

Probeer het goed in de gaten te houden want de moeder kan soms haar jongen opeten.

Veel succes!
 
puckie0899 zei:
Heyy allemaal,

Ik ben er bijnaa zeker van dat deze gup zwanger is, heb dr "gered" uit de bak van mijn vriendin die veel te klein is voor 5 guppen en een goudvis. Ik heb haar in een aparte bak gestopt zodat mijn sluierstaarten haar niet lastig vallen en nu is mijn vraag of iemand mij kan vertellen hoe lang het nog duurt tot ze ongeveer gaat bevallen. De tijd is meestal zo'n 4 weken alleen heeft mijn vriendin dit meisie al drie weken geleden (zwanger) gekregen. Ze heeft een dikke buik met een zwarte vlek (die soms rood is). Ze zit in een aparte bak met plantjes en kleine steentjes, ook voer ik haar gewoon guppievoedsel (van de dierenwinkel).

Ik wil heel graag een foto erbij zetten alleen weet niet precies hoe dit moet :help:

Nu die goudvis er nog uit,uit dat te kleine bakje.
 
De goudvis? Ik heb voor mijn sluierstaarten ondertussen een prachtige 1m bak...
 
Kan iemand mij helpen??? De gup zwemt echt precies tegen de bovenkant van het water aan maar hapt geen lucht, ligt heel erg stil en soms ineens heel druk maar blijft op dezelfde plek. (Hangt wel in de planten) is dit een bevalling of is er iets ergers?? (Ik heb gecheckt op buikwaterzucht, is niet te zien)
 
Kan iemand mij helpen??? Mijn gup (vrouw, hoogzwanger) zwemt echt precies tegen de bovenkant van het water aan maar hapt geen lucht, ligt heel erg stil en soms ineens heel druk maar blijft op dezelfde plek. (Hangt wel in de planten) is dit een bevalling of is er iets ergers?? (Ik heb gecheckt op buikwaterzucht, is niets van te zien)
 
Puck wat in ieder geval niet helpt is om drie topics over hetzelfde onderwerp te openen.
Dat is onoverzichtelijk. Voor jezelf en voor forumleden.
Ik vraag beheer om de boel even op te schonen. Komt goed :)
 
Oh sorry, ik wist niet in welke het beter paste :stom: dankjewel!
 
Gewoon even wachten, kan goed dat ze aan het bevallen is ja. Ben er zelf echt nooit goed voor gaan zitten, maar kwam bij me guppen altijd goed. :)
 
Oh gelukkig, ja omdat het een gup is van mijn vriendin die ik tijdelijk verzorg wil ik natuurlijk wel dat alles goed verloopt stresstresstresss :c
 
Beste Puckie,
Zoals je ziet heb ik je 3 topics over deze Gup even samengevoegd. Dit is voor jezelf en voor andere leden overzichtelijker. Anders krijg je overal en nergens reacties namelijk.
Nu heb je alles mooi in 1 topic bij elkaar staan.
 
Ja ik zie het ook, dankjewel!!
Helaas nogsteeds geen baby guppies vanochtend..
 
Ok, maar die gaan vanzelf wel komen hoor. Daar kun je verder weinig aan doen en dat is de natuur gewoon.
 
Hallo, ik heb nu van een andere vriendin baby guppies gekregen en die in een mooi bakje met steentjes en plantjes gestopt. (SUPERSCHATTIG ♡). Maar nu heb ik een probleem: waar moet ik de moedergup houden die in dat bakje zat? Want ik heb de kleine guppies nu daar in zitten. Ik heb de toekomstige moeder tijdelijk bij mijn goudvissen waar ze opzich blij rondzwemt, maar ik wil natuulijk wel dat ze prettig kan bevallen zonder stress van die grote sluierstaarten. Thuis hebben we een grote vaas maar die is helaas wel rond. Ik wil natuurlijk ook zoveel mogelijk babyguppen overhouden.. Wat kan ik doen? :S
 
Ook zwemmen de babytjes veel aan het wateroppervlak, is dit normaal?
 
Zover ik weet niet? Gewoon steentjes op de grond liggen...
 
Weet iemand wat ik met de toekomstige moeder kan doen :S
 
Gewoon bij de babygupjes laten. Zorg voor genoeg drijfplanten en de sterkste en snelste jongen zullen overleven. Probeer niet zoveel mogelijk jongen over te houden, dat heeft geen zin. Je raakt ze nergens kwijt, behalve misschien als levend voer voor andere vissen. En weggeven heeft ook geen zin, je vrienden / vriendinnen zien je al aankomen met een hoop jongen, die weten er ook geen raad mee
 
Ik heb wat prutjes gemaakt als voedsel voor de babyguppies, een tuinboon fijngestampt in water (het water gebruiken om te voeden, ditzelfde met een braam en kleine vlokjes op plantbasis voor alle tropische vissen. Is dit oke of beter van niet? Had ergens gelezen dat dat met tuinbonen een goed idee was..
 
Nou het is helemaal nieuw voor mij hoor. Vervuild een braam het water dan niet heel erg??
De babyguppen zijn best wel op een redelijk formaat en als je gewoon wat voer fijnwrijft dan eten ze dat echt wel denk ik. Zelf heb ik ook veel kleine guppen gehad in het verleden en die aten met de pot mee zeg maar.
 
Ooh oke, ja ik las ergens dat om ze sneller te laten groeien je ook eigen voer kan gebruiken enzo (was ook op dit forum) en dat was dus bijv een tuinboon of doperwt fijnmalen in water en dan t water toedienen. De guppies zijn nog maar 2 dagen oud en eten t vlokvoer als ik t echt gemicromaliseerd heb zegmaar.. Dusja hoop dat t goed is.
Kwa vervuiling, ik ververs het water iets vaker dan gemiddeld dus vervuiling zal er niet komen ;)
 
Heey,

Ik zat zo een beetje te lezen, dus misschien heb je hier wat aan.
De zwangere vrouwen hier, zie je ook een rustig plekje opzoeken.
En veel rond het wateroppervlak hangen.

Degene die ik thuis heb, heb ik nu net iets langer als een maand.
Een week geleden toen ze aan het wateroppervlak gingen hangen.
Heb ik 3 Floating Breeding Boxxes besteld, helaas nog niet binnen :p

Nu uit veel observatie, zag ik achter de (Anal Fin) dat er een iets grotere afstand ontstond.
Kwam ik tot de conclusie, dat ik de eerste toch ergens in de bak apart moest zetten.
Heb een schepnetje met een Breeding Box afmeting, in de bak gehangen.
2 gebaksvorkjes/theelepeltjes erin gelegd als tegengewicht om het netje zo goed en wijd mogelijk te houden.
Het vrouwtje erin gezet met wat javamos en waterpest.

En nu na 2 dagen heb ik er al gauw over de 50 jongen van.
Vrouwtje losgelaten, jongen eruit over gezet in een klein bakje met hetzelfde water.
En snel het volgende vrouwtje erin, en nu deze even afwachten.


Bevindingen in het kort:
-Rustig plekje water oppervlak continu (7-10 dagen)
-Verwijding achter Anal Fin (2-3 dagen)
Bevalling over op voer gedeelte:
- Dag 1-3 geen voedsel nodig.
- Dag 4-10 lekker veel kleine waterluis aanbieden.
- Erna eten ze alles wel aardig :p
 
Veel leden raden die broedboxen af omdat het veel stress voor de vis oplevert. Als je voldoende drijvers in je bak hebt dan zal een groot deel het daartussen best overleven.
 
Inderdaad, die drijfbakjes zijn ondingen, zouden eigenlijk verboden moeten worden. Ze bezorgen de moeder onnodige stress met dikwijls een vroegtijdige bevalling tot gevolg. Bovendien bederft het water in die bakjes razend snel zodat de jongen in bedorven water moeten opgroeien met alle kwalijke gevolgen van dien. Zorg voor voldoende drijfplanten met flinke wortels. De jongen kunnen bij gevaar zich hier in verschuilen. De sterksten en snelsten zullen het overleven. Op die manier doe je aan natuurlijke selectie en houd je de beste jongen over. Die raak je misschien kwijt, hoewel dat met guppen niet echt mee zal vallen
 
Dat begrijp ik van je drijvers.
Maar als je van iedere vrouw die je hebt de worp wil volgen.
Kijken hoe alles uitpakt, de beste jongen eruit wil selecteren e.d.
Is een breeding boxx zeer fijn om te hebben.
Als 2 vrouwen om dezelfde tijd zullen jongen gaat dit helaas niet, zoals je kan begrijpen.

Tevens 2-3 dagen in een breeding box, moet al helemaal geen kwaad kunnen.
Ze zoeken een rustig plekje uit om te werpen, waar ze het liefst niet gestoord worden.
Mijn mening is dan ook in een breeding box hebben ze meer rust.
Dan wanneer ze nagejaagt worden door de mannen.
Je kan ze natuurlijk ook in een andere bak zetten om rustig te jongen.
Maar vergeet niet het water is een andere kwaliteit, en om hieraan te wennen levert ook weer stress op.

Daarnaast vertelde ik ook al wanneer ze geworpen heeft.
De jongen in een andere bak geplaatst worden met hetzelfde aquarium water.
Plus dat je tegenwoordig zeer speciale External Breeding Boxxes heb.
Waar vers water in gecirculeerd word, bij deze ook een video.
https://www.youtube.com/watch?v=rd37fPkIkAw

En om goed te selecteren en alles na te volgen moet je toch alles goed opkweken.
Voor mezelf zie ik geen problemen, heb genoeg manieren om alles weer kwijt te kunnen raken als het moet.

Dit is ook iets waar best behoorlijk negatief over gepraat word naar mijn mening.
Je ziet of hoort bijna niets binnen deze hobby, alleen dit soort negativiteit.
Terwijl dit toch een hele grote potentie kan hebben.
Het bied zoveel mogelijkheden, je kan er zoveel van leren.
Je kan er lekker mee bezig zijn, de schitterende kleuren vrolijken je op.
Straal de positiviteit ervan af, zet ze hoog in de spotlights.

Ofwel stop met die negatieve idee�n, straal positiviteit uit en alles komt goed.
 
Tja, als het beste voor hebben met je dieren door jou als negatief gepraat wordt afgedaan, dan houdt het voor mij ook op. Ik heb door deze grappenmakerij vele misgeboortes gezien door de stress die het vrouwtje ondervindt door het plaatsen in zo'n flutbakje. Wat mij betreft niet echt een voorbeeld van goed omgaan met dieren. Jammer
 
Negativiteit doel ik meer op niet van je vissen af kunnen komen.
Hier zijn altijd wel manieren voor.
Had dit denk ik beter moeten verwoorden, das mijn fout.

Kwa misgeboortes, dan zullen er vast nog andere dingen fout gegaan zijn.
Ikzelf zie hierzelf niet echt een probleem in, en heb ook uitgelegd waarom.
 

Terug
Bovenaan