Wat is er nieuw

Hoelang werkt een waterverbeteraar?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rick777
  • Startdatum Startdatum
R

Rick777

Guest
Hoi

Ik heb net gezien dat één van mijn vissen stip heeft. Alleen heb ik net een waterwissel gedaan met waterverbeteraar erin.

hoelang moet ik wachten vooraleer ik esha exit erin doe? Ik neem aan als ik dat nu doe dat een deel van de medicatie zal vernietigd worden?

bedankt voor de info

Easylife aquamaker

Ik kan nergens vinden wat er nu precies in die aquamaker zit. Woon je in Nederland? Dan kun je wat centjes besparen door dat soort middeltjes voortaan niet meer te gebruiken. Het kraanwater in Nederland bevat geen chloor of chloramine en kun je direct gebruiken in jouw aquariums.

Voor nu kun je wat mij betreft twee dingen doen.

1) Esha exit gewoon gebruiken, eventueel zal de behandeling wat langer duren maar ik vermoed dat het niet zo'n probleem is met die aquamaker.
2) Geen Esha exit gebruiken maar de stip bestrijden met een hitte behandeling. Aquarium naar minimaal 30 graden, goed beluchten voor voldoende zuurstof in het water en zo minimaal 7 dagen laten staan. Als de stip helemaal weg is pas terug naar normale temperatuur.

Nummer 2 gebruik ik zelf meestal maar je vissen moeten wel tijdelijk tegen deze hoge temperaturen kunnen. Wat voor vis zit er in je aquarium?

Jammer genoeg woon ik in belgie en kan ik dus niet zonder die verbeteraar.
Mijn visbestand

maanvissen
Apisto cacatuoides
Kardinaal tetras
Corydoras
Sierslakken

kunnen die op zo een hoog temperatuur?

temperatuur staat normaal op 25. Heb ze nu op 26 gezet. En ik zal die verder opbouwen. Ik denk dat 28 moet lukken.

ik heb maar 1 kardinaal die stip heeft. De rest is er nog van vrijwaard. mijn mannetje apisto ziet vrij donker. Kan dat door die stip zijn?

Welke Corydoras? De rest van het visbestand zie ik geen probleem.

28c is net niet genoeg, moet echt minimaal 30c zijn en stabiel blijven, ook snachts.

Durf je het niet aan dan kun je ook gewoon exit proberen.

Corydoras trillineatus

mijn co2 is laatst onverwachts uitgevallen waardoor mijn ph plots van 7.00 naar 7.6 is gegaan. Moet intussen een week wachten achter nieuwe fles. Kan dat een reden zijn voor die stip? Aquarium draait verder al 3 jaar goed. 400l en wekelijks waterwissel van 10%

Die corydoras moet het ook wel een tijdje vol kunnen houden op 30c.

Een pH schommeling kan voor de vis inderdaad een reden zijn om vatbaarder te worden voor ziektes, met zekerheid zeggen durf ik het echter niet. Je weet zeker dat het witte stip is en geen bacteriële infectie?

Misschien kan een foto het verduidelijken.

Ok, ik zal zien of ik hem vanavond op de lens krijg. Ben niet thuis nu. In totaal heb ik een tiental stipjes geteld.

Raoul attendeerde mij erop dat Esha Exit i.c.m. slakken niet zo'n goed idee is. Dus als je toch voor medicijn gaat, dan je slakken even apart zetten. Die kunnen waarschijnlijk wel een tijdje overleven in een bakje.

Volgens hun website zou exit geen kwaad kunnen voor slakken.

https://www.eshalabs.eu/nederlands/faq.html
Maar moest ik het gebruiken dan zal ik ze voor de zekerheid toch maar uithalen. Eerst even zien wat er gebeurd met de temperatuur hoger te zetten. Is dat goed als ik 1 graad per dag verhoog? Of moet het sneller?

En inderdaad slakken kunnen wel eventjes apart. Heb ze in het begin in een quarantaine bak gehouden. 14 dagen in een bakske met bruisteen en verwarming. Ging goed.

Net gelezen dat je 1 graad per uur mag verhogen en 10 dagen lang aanhouden.

Ik heb sera protazol gebruikt voor stip, gaf geen problemen met slakken hier. Al moet je daarbij wel 80% wisselen nadien.

Ik gebruik seachem prime als watervoorbereider (ook België) de fabrikant geeft aan dat na 48uur de prime uitgewerkt zou moeten zijn, maar dat zal ongetwijfeld verschillen per merk en de bestanddelen.

goed waterverversen, de temperatuur wat hoger en zorgen dat de vissen goed eten van een goed voer.
9 van de 10 keer is behandelen met medicijnen bij witte stip niet nodig. zeker bij een kleine infectie zou ik het niet doen.

Medicijnen zijn soms een onvermijdelijk kwaad maar altijd een kwaad dat zoveel mogelijk vermeden moet worden.

5E69DDB0-BC6E-4F41-A51B-D7977EC174EB.jpeg

De vis in kwestie. Aan de andere kant heeft hij er nog een stuk of 5.

Kwa voer heb ik dr bassleer matrine. Schijnt goed te zijn tegen stip?

Wel vreemde dat 1 vis stip heeft op een deel van zijn lijf. Meestal hebben dan alle vissen stip of een groot deel. Zometeen behandel je de hele bak tegen de stip terwijl het wat anders is

Ik ben nog niet aan het behandelen hoor. Heb alleen mijn temperatuur verhoogd tot nu toe.

Wel vreemde dat 1 vis stip heeft op een deel van zijn lijf. Meestal hebben dan alle vissen stip of een groot deel. Zometeen behandel je de hele bak tegen de stip terwijl het wat anders is

een idee wat het anders zou kunnen zijn Albert?

Nee niet echt. Het zijn eerder bolletjes maar niet wattenachtig.

Los van behandeling, ik zou een andere waterverbeteraar gebruiken dan Aquamaker, dat spul haalt zo ongeveer alles uit je water, tot nitraat aan toe.

Zou het geen schimmel kunnen zijn?

Los van behandeling, ik zou een andere waterverbeteraar gebruiken dan Aquamaker, dat spul haalt zo ongeveer alles uit je water, tot nitraat aan toe.
Ow, dan is het messchien daarmee dat mijn nitraat altijd zo laag staat.zit dikwijls tussen 0 en 5. Na een verversing is het nauwelijks te meten. Beter met aquatan dan?

Ow, dan is het messchien daarmee dat mijn nitraat altijd zo laag staat.zit dikwijls tussen 0 en 5. Na een verversing is het nauwelijks te meten. Beter met aquatan dan?
Durf niet te zeggen wat aquatan precies doet; gebruik het zelf niet. Als ik het google lees ik dat het 'beschermt tegen ammoniak', wat an sich fijn is. Maar wat het verder wel of niet doet in de nitraatcyclus kan ik niet vinden.

Ik hou het in de gaten. Temperatuur is nu inmiddels rond de 30. Kon deze morgen nog niets zien want was nog donker.

messchien was dat ene kardinaaltje zwakker dan de rest en daardoor stip opgelopen. Ik hou de rest van de bak nog goed in de gaten. Vanavond zal ik een grote waterverversing doen en de bodem eens goed afhevelen.

De gewone waterbereider, zoals Aquatan bijvoorbeeld, heeft geen invloed op nitraat. Water verversen wel. Nitraat moet ook niet te hoog zijn. (Algen)

Ha de bekende schimmel bij de kardinaal tetra waarschijnlijk een zwak exemplaar visjes zijn niet zo sterk.
Zou hem zelf of apart zetten en behandelen met TRICHOSAL of afscheid nemen als het 1 exemplaar betreft .

Zou hem zelf of apart zetten en behandelen met TRICHOSAL of afscheid nemen als het 1 exemplaar betreft .
Ben het Jaap helemaal eens. Zelf heb ik niet zoveel met medicatie. Ik heb nog nooit de ervaring gehad dat vissen door medicijnen beter werden.
Heb ooit 1x stip gehad, met medicatie behandeld en 3kwart van de vissen dood.
Ik zou hem eruit uithalen en er afscheid van nemen.

Haal gewoon dat visje eruit. Beter voor hem/haar én voor de overige vissen. Ik geloof niet dat het stip is want dan waren de andere vissen zeker al besmet.

Visje is intussen overleden

Weet nu niet wat het was maar ik ga nog een tijdje de anderen extra in de gaten houden. Tot nu toe geen nieuw geval erbij.

Temperatuur ga ik nog eventjes op 30 houden. Je weet maar nooit dat het toch stip zou zijn.

Visje is intussen overleden

Weet nu niet wat het was maar ik ga nog een tijdje de anderen extra in de gaten houden. Tot nu toe geen nieuw geval erbij.

Temperatuur ga ik nog eventjes op 30 houden. Je weet maar nooit dat het toch stip zou zijn.
Nou, dat kun je gewoon zien. Als je andere vissen geen stip hebben, is er geen reden om je water zo warm te houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan