Hoevaak filter schoonmaken?


Nadira

Active member
Lid geworden
30 mei 2021
Berichten
39
Leeftijd
24
Hi,

Sinds een jaar hebben we hier een drukfilter (zie foto onder dit bericht) voor de vijver (twee bij vier).

Ik vroeg me af hoevaak de filter schoongemaakt moet worden? Toen we de filter net hadden deden we dat te vaak én te grondig. Ik lees in verschillende berichten op dit forum dat je het alleen moet schoonmaken als de stroming minder wordt, maar dit gaat vrijwel altijd over filters in aquaria. Geldt dit ook voor vijverfilters?

In de vijver zitten verschillende soorten goudvissen en goudwindes.

Alvast bedankt voor de hulp!

(de filter waar ik het over heb)
2A832BEC-934B-4D45-A2F6-112999D04AA6.jpeg
 
Je voordeel van deze filters is dat je ze moeilijk te veel kan kuisen. Je hoeft ze (voor zover ik weet )bij gelijk welk type nooit open te maken om routine onderhoud op te plegen.
1x per maand eens enkele keren de sponsen knijpen en even backwashen(opgepompt water gebruiken om te spoelen) is veelal voldoende om de filter in goede conditie te houden.
Na de winter kan je dan eens groot onderhoud plegen.
 
Je voordeel van deze filters is dat je ze moeilijk te veel kan kuisen. Je hoeft ze (voor zover ik weet )bij gelijk welk type nooit open te maken om routine onderhoud op te plegen.
1x per maand eens enkele keren de sponsen knijpen en even backwashen(opgepompt water gebruiken om te spoelen) is veelal voldoende om de filter in goede conditie te houden.
Na de winter kan je dan eens groot onderhoud plegen.
Hi Vis&versa,

Dank je wel voor je reactie. Onder de sponzen zitten een soort van balletjes met gekartelde randjes. Moet ik die verder met rust laten? Voorheen spoot ik ze schoon met de tuinslang en haalde al het water en de drab uit de filter, maar ik begrijp dat je dat sowieso niet moet doen. Klopt dat?
 
Klopt, de balletjes daar zet de biofilm zich op af. Die bestaat uit nitrificerende bacterien, dus die raak je zo min mogelijk aan.
 
Klopt, de balletjes daar zet de biofilm zich op af. Die bestaat uit nitrificerende bacterien, dus die raak je zo min mogelijk aan.
Ok, duidelijk! En het water/modder dat in de filter zit, haal je dat er eruit? Of zitten daar ook goede bacteriën in?

Dank je wel voor je hulp :)!
 
Normaal gesproken knijp je alleen de sponzen uit als het niet meer doorstroomt. Of een keer per maand zoals @Vis&versa aangeeft, en alleen bij groot onderhoud, dus na de winter, kun je de filter zelf schoonmaken. In ieder geval de rubber ringen checken etc. Maar alles verder zoals hierboven aangegeven in opgepompt water spoelen.
 
Zelf ook een druk filter.
Maak hem helemaal schoon in vroege voorjaar.
En in het najaar.

Mvg ronald
 
Normaal gesproken knijp je alleen de sponzen uit als het niet meer doorstroomt. Of een keer per maand zoals @Vis&versa aangeeft, en alleen bij groot onderhoud, dus na de winter, kun je de filter zelf schoonmaken. In ieder geval de rubber ringen checken etc. Maar alles verder zoals hierboven aangegeven in opgepompt water spoelen.
Zelf ook een druk filter.
Maak hem helemaal schoon in vroege voorjaar.
En in het najaar.

Mvg ronald
Dank jullie wel voor het antwoorden. Ik weet genoeg :)!
 
Hi Vis&versa,

Dank je wel voor je reactie. Onder de sponzen zitten een soort van balletjes met gekartelde randjes. Moet ik die verder met rust laten? Voorheen spoot ik ze schoon met de tuinslang en haalde al het water en de drab uit de filter, maar ik begrijp dat je dat sowieso niet moet doen. Klopt dat?
Die balletjes dien je idd niet schoon te spuiten.
De drap haal je er beter wel uit. Dat is namelijk een voedingsbodem voor bacteriën (niet de nuttige soort) en ongedierte) en als het op filtermedia zit zal het deze zone dood maken, er kan immers geen zuurstof meer aan de filterbacteriën.
De raad om zo lang mogelijk te wachten is eigenlijk even slecht als die op het zeer vaak (of te goed) te doen.
Best is om op frequente basis een licht, oppervlakkig onderhoud te plegen.
Hoe vaak dat is, is geheel afhankelijk van je systeem.
 
Die balletjes dien je idd niet schoon te spuiten.
De drap haal je er beter wel uit. Dat is namelijk een voedingsbodem voor bacteriën (niet de nuttige soort) en ongedierte) en als het op filtermedia zit zal het deze zone dood maken, er kan immers geen zuurstof meer aan de filterbacteriën.
De raad om zo lang mogelijk te wachten is eigenlijk even slecht als die op het zeer vaak (of te goed) te doen.
Best is om op frequente basis een licht, oppervlakkig onderhoud te plegen.
Hoe vaak dat is, is geheel afhankelijk van je systeem.
Ok. Ik heb zojuist de filter opengemaakt en de sponzen voorzichtig uitgeknepen. Er zat deze keer bijna geen drab in de filter, alleen een beetje op de sponzen. De filtermedia, ik moest even opzoeken wat dat is, maar daar bedoel je de balletjes mee toch?
 
Ok. Ik heb zojuist de filter opengemaakt en de sponzen voorzichtig uitgeknepen. Er zat deze keer bijna geen drab in de filter, alleen een beetje op de sponzen. De filtermedia, ik moest even opzoeken wat dat is, maar daar bedoel je de balletjes mee toch?
Filtermedia is alles wat er in de filter zit.
Het medium waarmee er gefilterd wordt.
 

Terug
Bovenaan