Hoeveel bellen CO2 per minuut en vraag over magneetventiel...


N

nori

Guest
Beste mede-aquarianen,

Sinds kort heb ik een CO2 systeem aangeschaft samen met een CO2 indicator. Installeren is goed gegaan, maar zodra de juiste concentratie CO2 gevonden moest worden, heb ik er moeite mee... Gelukkig zitten er nog geen vissen in dus kan ik wat makkelijker experimenteren met de concentratie CO2.
Ik had voor de indicatie opgezocht hoeveel bellen per minuut in het algemeen moeten worden uitgestoten. Hierbij heb ik dit gelezen :

Rule of thumb for the basic adjustment of the bubble count: 10 bubbles per minute per 100 l aquarium water. Example: 200 l aquarium: 2 x 10 = 20 bubbles per minute. Adjust the added CO2 in small steps until the desired CO2 concentration is reached.

Met deze hoeveelheid ben ik begonnen om vanaf daar de hoeveelheid bellen per minuut aan te passen met behulp van de CO2 edge checker. In mijn geval zou dit betekenen (als het goed is) dat ik met mijn 35 liter bak 3.5 bellen per minuut moet hebben. Dit heb ik dus gedaan. De checker die aan de richel hangt bevat een indicator voor 30 mg/L. Ik heb een aantal dagen gekeken of de kleur veranderde, maar dat deed het niet, de kleur bleef donkergroen, terwijl ik licht groen moet hebben. Ik had de checker als eerst in het uiterste hoekje gehangen, dus waarschijnlijk zou daar sowieso minder CO2 concentratie zitten in vergelijking met de plek bij de diffusor. Vandaar dat ik de checker vervolgens bij de diffuser hing. Echter bleef de kleur precies hetzelfde. Had daarna besloten steeds ietsjes meer bellen per minuut in te stellen per dag.
Inmiddels ben ik bij 10 bellen per minuut en de kleur is nog steeds donkergroen... Weet iemand hoe dit komt en of het normaal is dat ik dan nog veel meer bellen per minuut moet hebben voor een kleine bak van 35 liter? Ik maak me vooral zorgen dat het dan te veel CO2 is voor mijn betta die er later in zal gaan, zodra de bak is ingedraaid.

(Heb de CO2 checker altijd gecheckt na 2 uur, zodat de indicator volledig op kleur is en elke week de indicatorvloeistof vervangen)

Ik vroeg me ook af of de CO2 goed genoeg wordt verspreid door de filter uitstroom om bij de planten te komen...

Hierbij wat foto's :

Op de eerste foto hangt de CO2 checker bij de diffuser waar juist een hoge concentratie zou moeten zitten, wat niet te zien is aan de kleur van de indicator...

IMG_20180713_120052.jpg


IMG_20180713_120115.jpg



IMG_20180715_153023.jpg


Bij de laatste foto hangt de checker in het hoekje bij de meeste planten waar alle CO2 eigenlijk naartoe zou moeten.

IMG_20180715_153033.jpg


Weet iemand of de magneetventiel ervoor zorgt dat er een te hoge piek CO2 concentratie ontstaat in de bak zodra het ventiel weer opengaat in de ochtend. Ik merkte namelijk op dat er dan een tijdelijke hogere druk is ontstaan doordat het ventiel die nacht heeft dichtgezeten. Zouden vissen daarvan last kunnen krijgen?
 
Die scapers flow geeft voldoende stroming in je bakkie. Aan je planten te zien zou ik het aantal bellen fors opschroeven naar 40.
Dan verwacht ik dat je dropchecker mooi groen is. Liefst geelgroen.

En nee, je krijgt geen CO2 piek als de CO2 aangaat in de ochtend.
 
Die scapers flow geeft voldoende stroming in je bakkie. Aan je planten te zien zou ik het aantal bellen fors opschroeven naar 40.
Dan verwacht ik dat je dropchecker mooi groen is. Liefst geelgroen.

Er zit inderdaad nog niet heel veel schot in de plantjes! De bacopa colorata is ook nog niet op kleur... Ik zal dat aantal bellen proberen, bedankt!
 
Hangt ook een Btje van je kh af hoeveel CO2 je nodig gaat hebben
 
Hangt ook een Btje van je kh af hoeveel CO2 je nodig gaat hebben

In deze bak heb ik een vrij lage KH, namelijk een waarde van 6 (d). Mijn pH zit rond de 6.4. Als ik het goed begrijp heb je bij een lagere KH en een lagere pH meer CO2 concentratie dan bij een hogere KH en pH? Ik meet overigens met (onbetrouwbare) teststrips...

Ik was overigens 2 dagen van huis en toen ik eenmaal weer thuis was en het CO2 systeem ging in de ochtend aan, kwam er niks meer uit... Wat blijkt, de fles is helemaal leeg (0 bar), wat zou betekenen dat ik de fles niet meer kan laten hervullen:(. Ik schrok er wel van want 3 dagen geleden zat hij eigenlijk nog bijna vol (namelijk 65 bar!). Mijn bedoeling was ook om er goed op te letten en de fles te sluiten voordat ik geen restdruk meer overheb. Echter had ik niet verwacht dat de fles opeens zo snel leeg zou kunnen raken. Is de fles nu eigenlijk met geen enkele mogelijkheid meer te hervullen?
Ik begrijp dit alleen niet, aangezien het CO2 systeem maar 1,5 week heeft aangestaan. Ik heb een fles van 500 gram en ik had gelezen dat je daarmee wel een paar maanden kon doen op een 35 L bak. Is er dan toch iets lek? Het aantal bellen per minuut was ook slechts 20.
Zou ik dan toch een veel grotere fles moeten hebben voor een 35 L bak met 40 bellen per minuut om die 30mg/L te bereiken?
 
Bij een lage kh heb je minder co2 nodig om een zelfde hoeveelheid co2 in je bak te verkrijgen.Heb je niet een hervulbare fles en welke heb je dan?
 
Hoe is de continutest nu want met deze waarden van 6/6.4 zou je erg veel co2 hebben en is die vast knalgeel.

https://www.aquainfo.nl/co2-tabel/

Ik ben bang dat er ergens co2 verloren is gegaan door een lekkage want op zo n bakje kan dit niet zo snel gaan.
 
Heb je niet een hervulbare fles en welke heb je dan?
Ik heb wel een hervulbare fles, namelijk deze . Ik kreeg te horen van de dierenwinkel waar ik de fles wil gaan hervullen dat ik een restdruk moet overhouden die ik nu dus niet meer heb helaas...
 
Hij geeft nu groen aan, dus eigenlijk nog een tikkeltje te donker. Erg vreemd... En inderdaad denk ik dat er een lek is:S Had in het begin alles met zeepwater ingesopt en gekeken of er ergens een lek was, maar kon toen niks vinden. Wel is me opgevallen dat deze dagen het water in de bellenteller grotendeels is verdampt. Ik geloof niet dat het water naar beneden is gelopen doordat ik vlak daaronder een valve heb zitten die dat voorkomt.
 
Dat van die restdruk is onzin want hier laten ze hem juist leeglopen als er nog iets inzit. Als hij nog niet gelig is en je fles al leeg dan heb je ergens verlies en ik zou dat even checken als hij gevuld is.
Heb je een foto van de bellenteller? Wellicht lekt daar iets?
 
Ik heb wel een hervulbare fles, namelijk deze . Ik kreeg te horen van de dierenwinkel waar ik de fles wil gaan hervullen dat ik een restdruk moet overhouden die ik nu dus niet meer heb helaas...
Heb je geen andere optie om te vullen. Het vulstation waar ik de flessen laat vullen doet niet moeilijk bij een lege fles.
 
Zo ziet mijn systeem eruit (mijn camera op mijn mobiel is niet heel scherp, excuses daarvoor) :

IMG_20180718_115412.jpg

IMG_20180718_115420.jpg

Heb je geen andere optie om te vullen. Het vulstation waar ik de flessen laat vullen doet niet moeilijk bij een lege fles.

Ik heb de fles nooit eerder laten hervullen, dus ik weet eigenlijk niet of ze er echt moeilijk over gaan doen. Ik woon in Leiden, dus ik kon eigenlijk niet zo veel andere vulstations vinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga eerst proberen of deze dierenwinkel de fles echt niet kan hervullen. Mag ik eigenlijk de naam noemen van de winkel? Misschien heeft iemand daar al eerder een lege fles zonder restdruk laten vullen.

Zodra ik weer een gevulde fles heb, zal ik de aansluitingen nog beter checken op lekken. Het is inderdaad een slecht teken dat het water eruit is verdampt. Waarschijnlijk door de hele warme dagen dat dit merkbaar is geworden... Het is ook flink verdampt aangezien het water wel twee keer hoger stond. Kan het ook niet zo zijn dat het water naar de diffuser is verdampt?

Moet de bellenteller eigenlijk überhaupt zo nu en dan weer opgevuld worden? Of blijft dat altijd wel goed?

Maak me nu wel zorgen om de planten die nu steeds onregelmatig CO2 binnenkrijgen. Heb nog een easycarbo flesje staan... Duurt ook nog wel even voordat ik naar die dierenwinkel kan gaan.
 
Ja het is geen reclame maken dus dat is geen probleem lijkt me en wie weet heeft iemand daar ervaring mee. Ik heb geen ervaring met zo n bellenteller dus ik zou even een ander zn reactie afwachten.

Niet alle planten kunnen goed tegen carbo hoor. Vallisneria en waterpest niet zo goed in elk geval.
 
Oke mooi :p Ik wilde dus bij Heems langsgaan, aangezien zij direct vullen met vloeibare CO2 (dat hebben ze gezegd in ieder geval). Dan zal ik inderdaad even afwachten. Hopelijk is er iemand die ook zo'n bellenteller heeft.

Niet alle planten kunnen goed tegen carbo hoor. Vallisneria en waterpest niet zo goed in elk geval.
Dan moet ik daar inderdaad even rekening mee houden. Bedankt!
 
Is het niet gewoon dat het water in je buisje verdampt, en dan dus mee de bak in geperst word? Staat er wel eens condens in dat buisje?

Leg je Co2 fles trouwens ff in de koelkast. Dan kan er straks meer in. Restdruk heb ik nooit als een probleem gezien.
 
Water in een bellenteller verdampt wel eens, niks raars aan.

Zou persoonlijk wel je slangen iets verder op je bellenteller en diffusor drukken, dit is erg minimaal zo..

Maar als 500gr in 1,5 week red ik wel.. op mijn grote bak wel te verstaan..
Op die 35L van jou is het pittig rap gegaan, ik doe nu gemiddeld 10kg per 4 maanden op 200x70x70 met bioloog en een kh van 6
 
Maar verdampt dat ook in enkele dagen dan al? Omdat de co2 ook erg snel is opgegaan dacht ik eerder aan een lekkage ergens.
 
Wel is me opgevallen dat deze dagen

Dat zijn voor mij dus enkele dagen en dan verdampt het wel heel rap toch? Dan zou je steeds de bellenteller moeten hervullen.
 
Als je fles maar 1,5 week leeg is dan ziet er ergens iets niet goed. Dan moet er ergens iets ontsnappen.
Ik doe met een 500 grams fles 15 weken op een bakje van 50 liter. CO2 geef ik totaal 9 uur per dag en met een concentratie van 30ppm
Zo'n bellenteller heb ik ook gebruikt, en dat je 'm soms moet bijvullen met water is vrij normaal.
 
Staat er wel eens condens in dat buisje?

Ik zie nu heel wat condens zitten ja.

Water in een bellenteller verdampt wel eens, niks raars aan.

Zou persoonlijk wel je slangen iets verder op je bellenteller en diffusor drukken, dit is erg minimaal zo..

Maar als 500gr in 1,5 week red ik wel.. op mijn grote bak wel te verstaan..
Op die 35L van jou is het pittig rap gegaan, ik doe nu gemiddeld 10kg per 4 maanden op 200x70x70 met bioloog en een kh van 6

Ik zal inderdaad de slangen een stuk verder erop drukken, misschien helpt het wel. Ik zou dan in vergelijking met zo'n grote bak veel langer moeten doen met 500 gram.

Dat zijn voor mij dus enkele dagen en dan verdampt het wel heel rap toch? Dan zou je steeds de bellenteller moeten hervullen.

Als ik de bellenteller elke week moet hervullen wordt dat wel een beetje lastig, aangezien je steeds die strakke buisjes erop en eraf moet doen.

Als je fles maar 1,5 week leeg is dan ziet er ergens iets niet goed. Dan moet er ergens iets ontsnappen.
Ik doe met een 500 grams fles 15 weken op een bakje van 50 liter. CO2 geef ik totaal 9 uur per dag en met een concentratie van 30ppm
Zo'n bellenteller heb ik ook gebruikt, en dat je 'm soms moet bijvullen met water is vrij normaal.

Hoe vaak moet je de bellenteller gemiddeld hervullen?

Het vreemde is dat de fles de afgelopen twee dagen opeens leeg raakte. De dagen ervoor heeft hij altijd op 65 bar gestaan. Er moet dan iets gebeurd zijn die laatste dagen. Kan er dan zomaar een lek ontstaan ergens?
 
Hoe vaak moet je de bellenteller gemiddeld hervullen?
Eens in de 6 weken is vaak ruim voldoende.

Ik weet niet wat er op de fles zit maar mogelijk 2 drukmeters, kijk eens of je de meters wat vaster op de fles kan zetten, vaak is handvast niet voldoende.

En kijk of er een afdichtingsring in zit.
 
Ik weet niet wat er op de fles zit maar mogelijk 2 drukmeters, kijk eens of je de meters wat vaster op de fles kan zetten, vaak is handvast niet voldoende.

Ik heb de drukregelaar met de twee meters met behulp van een steeksleutel vastgedraaid. Dus ik denk toch dat het probleem ergens bij de slangetjes zit...
 
Is hij van 65 Bar in eens gedaald naar 0 dan? Dan zou ik inderdaad denken dat het ergens is ontsnapt. Ik zou alles dan bij een nieuwe fles nogeens goed controleren op lekkages. Een emmer met water is dan het makkelijkste denk ik. Ik had dit laatst ook en na veel zoekwerk en 2 nieuwe flessen co2 verder kwamen we erachter dat er een lek in het vrij nieuwe terugslagventiel van JBL zat.
 
Is hij van 65 Bar in eens gedaald naar 0 dan? Dan zou ik inderdaad denken dat het ergens is ontsnapt. Ik zou alles dan bij een nieuwe fles nogeens goed controleren op lekkages. Een emmer met water is dan het makkelijkste denk ik. Ik had dit laatst ook en na veel zoekwerk en 2 nieuwe flessen co2 verder kwamen we erachter dat er een lek in het vrij nieuwe terugslagventiel van JBL zat.

Stom dat ik er toen net niet bij was toen het gebeurde... Zal ik doen! Zo'n emmer met water is volgens mij een beter idee dan alles met zeepwater insmeren. Ik zal voor mijn terugslagventiel eens goed bekijken. Ik vertrouw die niet helemaal... Ik meld wel wanneer ik het wel/niet heb opgelost met een volle fles! Denk er eigenlijk ook aan om te sparen voor een 2 kg fles.
 
Ik heb de drukregelaar met de twee meters met behulp van een steeksleutel vastgedraaid. Dus ik denk toch dat het probleem ergens bij de slangetjes zit...
Ik weet de afdichting niet. Als er een rubber ring in zit en deze zit niet goed is je fles zo leeg. JBL maakt gebruik van rubber ringen op de fles aansluiting.
 
Een grotere fles is inderdaad vaak voordeliger om te vullen al doe je normaliter op zo n bakje als die van jouw best wel lang met 500 gram.
 
Wat een gedoe en dan heb ik toch liever een flipper in de bak.
Dat kan idd een gedoe zijn. Maar met wekelijks onderhoud even een pippetje erin en klaar. Maar ik gebruik ze niet meer omdat ik inmiddels een efficiëntere manier hebt uitgevonden (tenminste; in mijn situatie).
Ik heb bellentellers waarvan je de bovenkant kan afschroeven.
Je ziet op de afbeelding dat op zo'n manier makkelijk de diffuser kan verwisselen omdat ik er altijd 1 op voorraad hebt en kan ik eventueel direct de bellenteller bijvullen.
draai.jpg
 
Bij mij zijn al die plastic fantastic dingen gaan lekken..
Ben dus ook gestopt met tellen..
 
Ik denk dat je ook prima op een continutest af kan gaan.
 
En/of investeer je in een ph controller. Dan maken de bellen niet zoveel meer uit.
 
En/of investeer je in een ph controller. Dan maken de bellen niet zoveel meer uit.
De je maandelijks (dacht ik) moet calibreren..
En heb je weer een onderdeel dat stuk kan gaan of voor problemen kan zorgen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan