Wat is er nieuw

hoeveel betta vrouwen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Amber de Beer
  • Startdatum Startdatum
A

Amber de Beer

Guest
Hoii,
Ik ga morgen betta vrouwen halen voor in mijn rio 300 (als ze tenminste mooie hebben zitten) maar heb eigenlijk geen idee wat een geschikt aantal is. De bak is dus 120cm lang en 50 breed. Medebewoners (gaan) zijn gymnocorymbus ternetzi, paracheirodon axelrodi, L201 en corydoras. Ik denk dat de vrouwtjes ook allemaal een klein territorium willen en weet dus niet hoeveel erin zouden kunnen. Hoop op snelle antwoorden hoeveel vrouwen ik erin kan zetten (er komt dus g��n man bij)
Groetjes Amber

Hmmmm ik zou geen vrouwen bij dit bestand zetten, dat Is mijn mening. Ook dames kunnen fel reageren en je bestand Is normaal niet geschikt voor betta's.
Je mag het proberen maar zou het heel goed in de gaten houden of het dan gaat.

Juist hier op het forum werd me verteld dat dit bestand goed zou zijn, zelfs nog met een bettaman erbij. Om het al op safe te spelen kies ik voor alleen vrouwen. Ben dus ook benieuwd waarom dit niet zou gaan. Zou erg jammer zijn want dan heb ik geen vissen voor de bovenlaag en gezien de hoogte van de rio 300 blijft er dan een grote open ruimte.

Ik ga waarschijnlijk rond 11 uur naar de winkel, hoop dan nog een antwoord te hebben. Anders denk ik dat het er 5 gaan worden.

Waarom geen man erbij dan? Lijkt me echt niet zo'n probleem, met zoveel liters, maar goed. Er wordt hier net gedaan of het een soort Aqua40 betreft.. Zou wel zorgen voor flink wat drijfplanten, bovenin en misschien niet te veel stroming. Maar in 300 liter kun je er echt wel een paar kwijt hoor.

dat zou idd kunnen mits de bak meer dan voldoende schuilplaatsen heeft
ik zou als je alleen vrouwen wilt 2 of 3 vrouwen nemen en deze wel allemaal gelijk in de bak zetten ik heb slechte ervaringen met een vrouw later toevoegen deze wordt dan door de andere als indringer gezien met alle gevolgen van dien

De salvinia natans neemt nu al de helft van het oppervlakte in beslag en de cabomba is ook al tot boven gegroeid. Is de bedoeling dat dit nog meer dicht gaat groeien. De drijfplanten nemen heel veel stroming weg en ik het de uitstroom iets naar beneden gericht.

over de man, er word gezegd dat het goed gaat, maar ook dat het fout kan gaan om hem zijn hele leven bij vrouwen te houden. Wil geen risico nemen en ga dan liever voor alleen vrouwen.

die keuze is aan jou ik ben als leek begonnen met 2 vrouwen en een man in 30ltr dat is gelukkig goed gegaan maar toen ik er een 2de 30ltr bij had ging het fout maar goed verkeerde info gehad in de lfs een fout die ik nooit meer maak dit heeft me het leven van 1 van mijn vrouwen gekost mijn mannen hebben nu allemaal individueel minimaal 15 ltr tot hun beschikking
ik heb hier wel 6 vrouwen uit 1 nest in 40 ltr zitten maar moet wel zeggen dat deze bak om de dag een water wissel heeft deze vrouwen zijn nu 6mnd oud
PS de 7de vrouw zit appart omdat die voor bonje in de bak zorgde

Ik heb gezien dat enkele exemplaren van Gymnocorymbus ternetzi de vinnen van een Betta man behoorlijk sloopten.

Ook wil de Gymnocorymbus ternetzi (22/23 graden) koeler dan de Paracheirodon axelrodi (26/27 graden).

De gymnocorymbus ternetzivheeft in de andere bak (dus al zeker 2 jaar) ook op 25 graden gezeten en lees toch veel verschillende temperaturen. Het gaat prima zo, zijn niet druk ondanks dat ze het zo warm hebben en hebben het naar hun zin. Zou hoogstens zijn dat ze eerder overlijden, maar als de visjes een fijn leven hebben gehad vind ik dat niet zo erg.

Ik ben net terug, heb 6 betta vrouwen. Sommige zullen het niet eens zijn met het aantal. Ik kon gewoonweg niet goed kiezen. Ik heb 2 gewone vrouwen, vrij grote met blauw rode vinnen. 1 lila met rood en wit halfmoon elephant ear en 3 prachtige vrij jonge crowntail dames. Een roze met rode, een met prachtige gele vinnen die uitlopen naar zwart en een met geel licht blauwe vinnen. Mocht het echt niet goed gaan, kan ik altijd nog vrouwen verplaatsen naar de 100L die ik in de tussentijd betta proof ga maken aangezien ik daar een man in wil gaan zetten. Heb het nog bij 2 winkels gevraagd maar het was toch riskant een man erbij te zetten, dan moest het klikken en doe het dus maar niet

Dat iets gaat zegt natuurlijk niet dat het helemaal goed is.

Ik ben benieuwd of ze die elephant ear gaan slopen. Die is nogal traag, dus dat is afwachten. En anders hebt je een elephant ear crowntail qua gezicht.

Succes!

Dezelfde ternetzis hebben al vaker bij bettamannen gezeten die ze gewoon met rust lieten en 2 ervan zijn zelf een sluierstaart variant dus das ben ik niet zo bang voor.

Ik heb alleen maar sluier ternetzi's en die sloopten Betta mannen. Gupmannen doen ze niets.

Maar Betta's zijn natuurlijk veel trager.

Heb ze bij 2 mannen gehad, eerste was een veilteil en de andere was een halfmoon. Die hebben ze nooit iets gedaan dus verwacht niet dat ze nu opeens een vrouw gaan aanvallen

Ik heb wat fotos gemaakt toen ze nog in de zakken zaten, maar dan zie je ze niet echt goed. Zal straks proberen betere te maken

5 van de 6 vrouwen (nummer 6 niet goed op de foto gekregen, daarvoor dus nog even geduld)
819361amberdebeer_0_84_imgp0145.jpg

955862amberdebeer_0_84_imgp0151.jpg

277687amberdebeer_0_84_imgp0162.jpg

283625amberdebeer_0_84_imgp0163.jpg

191571amberdebeer_0_84_imgp0165.jpg

Edit: een vergeten
891417amberdebeer_0_84_imgp0181.jpg

op de foto's 1 3 en 5 lijken er ctvrouwtjes tussen te zitten is het vrouwtje op de 4de foto en dumbo ear?

ze zijn wel mooi

1, 3 en 5 zijn inderdaad de ct dames en foto 4e is verkocht als halfmoon elephant ear (maar volgens mij is elephant het zelfde als dumbo toch?)
Ik zie nu trouwens dat ik ze wel alle 6 op de foto heb, haha niet op aan het letten.

Wauw die 2 met de gele vinnen: MOOI!!!! Is de allerlaatste zeker weten een vrouwtje? Zo n puntige aarsvin vergeleken met de ander crowntails...

Op foto 3 is ook mijn favoriet.
de laatste heeft een heel duidelijk wit puntje en is een van de onderdanigste, dus denk dat het gewoon een vrouw is. Als er al stiekem een man tussen zit, zou het qua gedrag eerder die op foto 3 zijn. Die zet vaker haar kieuwen uit als de andere dichterbij komt en pronkt veel met haar vinnen. Maar ook zij heeft een duidelijk wit puntje en ook hele korte borstvinnen.

Mikyboy40 zei:
Wauw die 2 met de gele vinnen: MOOI!!!! Is de allerlaatste zeker weten een vrouwtje? Zo n puntige aarsvin vergeleken met de ander crowntails...

waarschijnlijk wel deze heeft wel het typische vrouwenbuikje zoals mijn CT vrouwen ook hebben de puntige aarsvin hebben mijn ct vrouwen namelijk ook

Wat een prachtige Ct dames vooral met de gele vinnen, erg mooi en ben stikjaloers :stom: gaaf hoor, deze kom je niet snel tegen namelijk, de vorm Is ook mooi.
Ik hoop dat het goed gaat allemaal. Wat betreft je bestand, er zijn voorvallen dat het met bepaalde tetra's niet goed gaat, sommige worden op en of aangevreten.
Dit zijn niet alleen de heren maar ook de dames kunnen dit in groepsverband doen.
Het Is iets wat sporadisch voorkomt maar toch, gewaarschuwd mens telt voor 2.
Hou het gewoon in de gaten, als ze gewend zijn kan het ook gewoon een mooie bak worden met een leuk visbestand.

Misschien de oorzaak ook omdat er soms veel vragen met dit soort klachten bij mij op de mail komen, en de verwachting voor een oplossing 😉

ZE zijn zeker mooi. Achteraf had ik beter eerst de ct dames kunnen kopen. Ik heb namelijk de dumbo ear en 2 gewone bij een andere winkel gekocht omdat mijn vast lfs er geen meer had. Daar die 3 mooiste gekocht en vervolgens doorgereden naar mijn vaste lfs die pas een nieuwe lading van dit soort prachtige ct dames had gekregen. Ik ben nu eigenlijk behoorlijk aan het twijfelen. Zoals ik nu kan zien zouden een paar meer nog wel kunnen, maar volgens mij vinden jullie (als ervaren personen) 6 al veel. Alleen als dadelijk blijkt dat er nog wat bij hadden gekund, baal ik ervan niet meer van deze ct dames toegevoegd te hebben aangezien het dan erg riskant word en bovendien het moeilijk is zo'n mooie te vinden (voor een mooie prijs) hij heeft er nu nog zeker 20... De dumbo ear is een territorium aan het bewaken, als enige en deze is niet groter dan 10 bij 10 cm ongeveer.

Wat vinden jullie? Mijn ouders maken me ook al gek dat er best nog een paar bij kunnen en het liefst zou ik er zelf ook nog meer van gaan halen. (bedenk wel dat als het niet goed gaat, ik nog een 100L bak heb waar ik ze in nood in kan zetten en er daarna eventueel nog altijd een optie is, mocht het daar ook fout gaan, ik nog voor een nood bakje erbij kan zorgen)

Ik lees op internet veel over grote aantallen vrouwen in bakken samen met ander vissen. Zo lees ik veel dat 6 tot 8 vrouwen in bakjes zoals de rekord 70 gehouden worden en dit gewoon goed gaat. Dat het bij die mensen goed gaat, geeft mij natuurlijk geen zekerheid. Maar zou het dan echt een heel groot risico zijn of kan ik toch nog zo snel mogelijk wat vrouwen erbij halen (zodat ze de bak nog niet goed kennen zoals nu en dus nog vrouwen zullen toelaten zonder problemen) en zoja, wat zou ik dan als max aantal kunnen doen?

zoals al gezgd word de 100L klaar gemaakt voor een beeta man in te gaan zetten, maar dat duurt nog wel even. Als ik er van te voren achter kom dat ik beter wat vrouwen eruit kan hallen, word de 100L ook een betta vrouwen bak.

Aangezien de winkel morgen dicht is en ik woensdag+donderdag niet kon, zou het te lang duren. Had dus geen tijd meer op nog op antwoord te wachten en heb er 3 bij gehaald.
Tegelijkertijd is er een verdwenen. Een van de gewone grote vrouwen, met het meeste blauw, heb ik vanmorgen om 8.00u voor het laatst gezien. Sinds ik terug ben van school heb ik in totaal meer dan 3 uur naar de bak gekeken en heb overal bij de verstopplaatsen gezocht, maar niet gevonden. Als ze morgen weer vrolijk door de bak zwemt, heeft ze haar Hans Klok imitatie uitgeprobeerd geloof ik.

De 3 nieuwe dames:
niet zo'n hele scherpe foto maar zijn dit de verticale strepen die ze normaal krijgen als ze zich goed genoeg voelen om te paren? In het zakje had ze horizontale en na 1 minuut in het aquarium had ze direct de soort verticale strepen:
398252amberdebeer_0_84_imgp0305.jpg

Echt een betere foto van de blauwe heb ik nog niet:
137496amberdebeer_0_84_imgp0343.jpg

En een gele:
643637amberdebeer_0_84_imgp0351.jpg

Ik zet in mijn topic over de rio 300 (zie onderschrift voor een link) nogmeer foto's van de betta's

Hallo Amber, heb je gaten in je kap?? En heb je misschien naast je bak gekeken, dus op de grond?? Zou niet de eerste bettadame zijn die eruit springt net als je je kap open hebt of door de gaten in de achterkant. 😉

Ik heb geen gaten in de kap, alleen aan de achterkant maar daar zitten de kabels doorheen van de lampen en filter enzo. Ik heb met een zaklamp achter het aquarium gekeken, gister al. Maar geen visje. De meest logische reden lijkt me nog dat ze eruit is gesprongen toen ik de klel open had om te vperen en ik even naar de keuken was om de handdoek te pakken. Em dat ze vervolgens door mijn honden op is gegeten. Zie haar nog steeds niet dus het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze nog leeft. Wat er gebeurd is, zal denk ik een raadsel blijven.

Inmifdels zijn we een hele tijd verder. Het is me nog steeds niet duidelijk of deze een man of vrouw is, wat denken jullie?
360.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan