Wat is er nieuw

Hoeveel D. margaritatus (R. galaxy) in 125L met appelslakken?

MarliesR

Well-known member
Lid geworden
24 januari 2021
Hai allen!

Voor de kogeltjes wil ik een serieuze poging doen om te kweken met mijn appelslakken. De grote eiplaksels zijn ideaal als het eenmaal gaat lopen (de kogeltjes eten nogal wat...) en we vinden de appelslakken ook stiekem best leuk om te zien. Met een beetje mazzel heel goedkoop een Rio 125 kunnen scoren via Marktplaats en bij iemand anders een goedkope onderkast.

Nu hebben we samen met de grote bak er een leuk hoekje van gemaakt in de woonkamer en zou ik er graag ook nog een groep Danio margaritatus/Rasboras galaxy/hemelse danio bij willen. Oorspronkelijk overwogen om daar een groepje van bij de garnalen te doen na het goed ingroeien van de planten, maar dan kan die lekker bij alleen garnalen blijven.

Eventueel nog een groepje Corydoras habrosus (of eventueel Corydoras panda) mede als "dither fish" voor de galaxy's.

WhatsApp Image 2021-03-29 at 19.10.27.jpeg

Afmetingen bak; 81 x 36 x 50 cm
Aantal liters; 125L
Huidige bewoners; 8 appelslakken
Filtering; Op dit moment een reeds ingedraaid sponsfilter, maar als het goed is komt vandaag de bestelde JBL e902 binnen (90 - 300 liter / 900l/h)

Op dit moment nog wat summier ingericht, bedoeling is om nog flink wat beplanting toe te voegen. Heb hier in de buurt iemand gevonden met een groep wildvang Galaxy's die voor mij een groep F1 gaat opkweken, dus ze komen op zijn vroegst over een maand of drie zodat de bak nog wat meer 'volwassen' kan worden ook qua beplanting etc.

Hoeveel galaxy's kan ik in deze bak kwijt? Ik wil er het liefst "zo veel mogelijk", zonder dat het overbevolkt raakt. De appels zijn natuurlijk ook best vervuilers. Eiplaksels kan ik eventueel verplaatsen naar de slakken opkweekbakken zodat de jonge appelslakken niet tot extra belasting leiden.

Appelslakken leggen hun eiertrosjes boven het water, dus in een aquarium in de kap, deze kan je het beste laten zitten en natuurlijk laten uitkomen, of gebruiken zoals jij wilt.
Appelslakken zijn alles eters maar eten niet van gezonde planten hooguit een stukje blad wat al aan het verslijmen is ook op sommige drijvers kan je ze vinden en eten dan de slechte stukken daarvan, maar ook wel zorgen voor wat diepvries dierlijk voer naast algen tabletten of dergelijk voer.

Tip; check eerst je eigen waterwaarden en de vereisten van de vis zodat je zeker weet dat je kunt bieden wat ze nodig hebben. Qua aantallen kun je best ruig doen met jouw formaat bak, denk dat je makkelijk 30 á 40 stuks kunt plaatsen. Ik zou ze wel in batches toevoegen, zeg de ene helft eerst en 2 weken daarna de andere helft.

Appelslakken leggen hun eiertrosjes boven het water, dus in een aquarium in de kap, deze kan je het beste laten zitten en natuurlijk laten uitkomen, of gebruiken zoals jij wilt.
Appelslakken zijn alles eters maar eten niet van gezonde planten hooguit een stukje blad wat al aan het verslijmen is ook op sommige drijvers kan je ze vinden en eten dan de slechte stukken daarvan, maar ook wel zorgen voor wat diepvries dierlijk voer naast algen tabletten of dergelijk voer.
Ik voer nu inderdaad ook vrij afwisselend. Diepvries dierlijk heb ik overigens nog niet gegeven maar kan ik zeker ook eens doen. Ze krijgen nu afwisselend algentabletjes, dierlijke tabletjes met knoflook en verschillende soorten groente (paprika, courgette, sperziebonen, brocolli).

Heb nu een aantal trosjes van iemand anders hangen om te zien of dat wil, die zijn dus ook verplaatst. Ik weet dat het vaker wordt gedaan, maar als de uitkomst veel beter is in de eigen bak dan kan ik ze ook laten zitten en de kleintjes daarna uitvangen en verplaatsen natuurlijk.

Tip; check eerst je eigen waterwaarden en de vereisten van de vis zodat je zeker weet dat je kunt bieden wat ze nodig hebben. Qua aantallen kun je best ruig doen met jouw formaat bak, denk dat je makkelijk 30 á 40 stuks kunt plaatsen. Ik zou ze wel in batches toevoegen, zeg de ene helft eerst en 2 weken daarna de andere helft.
Ja goed dat je dit noemt! Had ik al wel naar gekeken, maar vergeten in de post op te nemen inderdaad. Van wat ik heb gevonden kunnen deze visjes tot een dGH van 15, daar zit ons kraanwater onder (kH 8 / gH 12). Ze worden ook gekweekt op kraanwater met vergelijkbare waarden (zelfde waterleverancier - paar km verderop) en zijn "dit water" dan dus al gewend vanuit de kweker ook. Qua temp doen ze het ook goed op de temp waarop ik de appelslakken ook wil houden (~22 graden). Kweker gaf overigens ook 30 ~ 40 stuks aan, dus dan ligt dat in lijn met jouw advies. Bedankt! Wilde toch graag even "neutraal dubbelchecken".

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan