hoeveel discus vissen in aquarium


J

john1968

Guest
ik heb nu een nieuw aquarium gekocht van 900 liter en ga daar discus vissen in doen maar hoeveel zouden jullie in dit aquarium doe aangezien de een 15 zegt en de ander weer 25 en aangezien een discus vis 50 liter per vis nodig heeft en ik er ook 20 corydoras en 25 potloodvisjes en 20 neon tetra's erbij heb en op dit moment heb ik 7 discussen van 8 cm erbij zwemmen en 2 van 6,5 cm maar wil nu nog graag discussen bij kopen maar weet nu even niet of het beste 6 stuks erbij of meer beter is
 
Discus best 50l per vis , maar hou ook rekening met de andere vissen . Dus als je 700l besteed aan jou discussen bv. heb je nog 200l over voor alle andere visjes . De kunst is om voldoende discussen te hebben in jou aquarium zodat er geen onderlinge ruzie is .Bij te weinig discussen bestaat deze kans namelijk .
 
Dat idee had ik ook maar was zaterdag in een discus winkel en die vroeg hoeveel liter mijn aquarium was en welk filter erop stond en ik zei is 900 l met 1 fluval fx6 filter erop en hij zei dan kunnen er 25 in want met zo 'n filter zijn de bijvissen te verwaarlozen had zelf een idee max 13 discussen
 
Welke afmetingen heeft je bak? Je hebt al dik 60 andere vissen zwemmen dus dat is opzich al vrij veel.
 
Dat idee had ik ook maar was zaterdag in een discus winkel en die vroeg hoeveel liter mijn aquarium was en welk filter erop stond en ik zei is 900 l met 1 fluval fx6 filter erop en hij zei dan kunnen er 25 in want met zo 'n filter zijn de bijvissen te verwaarlozen had zelf een idee max 13 discussen
Verbazend advies van de winkel de grote van je filter maakt dat er 25 discus vissen in de bak kunnen arme vissen krijgen weinig ruimte om te zwemmen dan
Dat lijkt meer op willen verkopen als een goed advies geven
12 lijkt me meer in de richting al zal je dan wel de water kwalitijd goed in de gaten moeten houden want tja wat er aan voer ingaat is niet gering en moet er op zijn tijd ook uit:sorry::D:D
 
ik zou gwn beginnen met de aangeraden hoeveelheid. Als je dan echt merk dat het nog kan kan je het altijd rustig proberen met een paar meer. Je hebt geen haast toch :koffie:
 
ik zou gwn beginnen met de aangeraden hoeveelheid. Als je dan echt merk dat het nog kan kan je het altijd rustig proberen met een paar meer. Je hebt geen haast toch :koffie:
Welke aangeraden hoeveelheid bedoel je nu 6 13 25 das de vraag van de Ts:sorry::D:D
 
12 lijkt me inderdaad een hele mooie groep. Met de bijvissen die je nu hebt, heb je nog ongeveer 600 liter te besteden aan discus. Nu ze nog klein zijn zal je grote bak nog niet zo vol lijken, maar dat komt wel als ze groeien. Let wel op met de neons en de potloodvisjes. Als de discussen groot worden heb je kans dat die vissen duur voer worden.
 
John

Je kunt de groep echt wel uitbreiden naar 20-25 met dit formaat bak.Maar vergeet niet dat met deze grote waterinhoud van jou aquarium verversen nog wel regelmatig moet gebeuren.
Verder wil ik je meegeven / aanraden om de nieuwe vissen wat groter te kopen vanaf zo'n 10 cm.

Zoek voor de aanvulling van je bestand naar een goede kweker of handelaar en koop het restand van de vissen in een keer.Een van de belangrijkste dingen in deze hobby is om een goed vissenbestand te kopen w

Zit er verder een bioloog onder jou aquarium of werk je met potfilters.
 
dank jullie wel dus de discussen die ik nu bij mijn groepje van 9 zet moeten dan vanaf 10 cm zijn treb aangezien ik er nu 7 van 8 cm in heb zitten en 2 van 6,5 cm
ik werk met 1 fluval fx6 filter en nog een filter intern waar een uv lamp van evolution aqua de evo 15 en heb er ook co2 op staan van jbl de m1003
 
John

De hoogte van 10 cm. had eigenlijk de beginstandaard moeten zijn,de huidige vissen zijn 8 en 6,5 cm hoog,als ik daar de onder en bovenvinnen vanaf haald dan zijn ze erg klein.
De aanbevolen hoogte van de aan te kopen vissen heeft te maken met het feit dat ze een beetje door de opgroeifase heen zijn en dat de beginnend liefhebber een moeilijke fase kan overslaan.Het is veel en intensief werk om te jonge vissen op te laten groeien naar een volwassen stadium.

Indien de school (aantal) vissen redelijk hoog is dan zullen de vissen vaak en meer gaan eten omdat er voedselnijd ontstaat,een soort van voedsel concurentie.
Dus een groter aantal heeft zijn voordelen,en er vanuitgaande dat er na een zekere tijd toch wat uitval is door ziekte hou je uiteindelijk een minder groot bestand aan vissen over.

Het is over een Jaar of 2 makkelijker om wat vissen kwijt te geraken dan er op dat moment weer enkele bij te moeten kopen.Bij een aantal van 20-25 "jonge" discusvissen ga ik er vanuit dat er zo'n 15 goede vissen overblijven na de genoemde periode.Hierbij ga ik er ook vanuit dat je uiteindelijk wat vissen uitselecteerd.

Pas wel op met de Co2 de discus heeft geen lage PH nodig veroorzaakt door Co2,deze is er enkel voor de planten.
Met een lage PH veroorzaakt door Co2 doe je ze eigenlijk geen plezier,zeker niet als er erg weinig planten in de bak staan welke dit opnemen.
 
Oké dank je wel ga zaterdag bij de parel in Tilburg kijken voor discussen van 10 cm aangezien die er gewoon bij kunnen ik dacht dat ze allemaal ongeveer de zelfde grote moesten hebben en mijn co2 staat ook laag ivm dat de discussen daar niet zo van houden maar heb dat erbij voor de planten
 
Dit is mijn aquarium

IMG_20180930_172234.jpg
 
Op basis van de afmeting van je bak zou ik zelf kiezen voor 20 a 25 discusvissen. Omdat je bak zeker niet bare bottom is, zou ik zeker niet voor te jonge vissen (onder de 10 cm) gaan, omdat deze gewoon 6 a 8 x per dag eten nodig hebben en heel veel waterverversingen.

Ik zou eerder neigen naar halfwas 12/14 cm zodat je met een 4 x per dag voeren uit kan komen. Wel zou ik hierbij een wekelijkse waterwissel van minimaal 50% aanbevelen.

Verder zou ik gezien het formaat van je bak ook sterk overwegen om hier een tweede filter op te zetten, ik denk dat je dat wel kan gebruiken, onafhankelijk van de bezetting.

Je huidige vissen vind ik redelijk mager en het oog ook al fors ten opzichte van het lijf, dus je zal veel moeten voeren en waterverversen om te kijken of je ze deze achterstand nog kan laten inlopen. Weet je hoe oud je vissen zijn, want ze hebben al heel veel kleur voor deze maat, wat het idee van groei achterstand versterkt.


Verder ben ik benieuwd hoe warm je bak is en wat je voert. Let op, geen runderhart/kalkoenhart voeren onder de 30 graden celsius, dit geeft op termijn onherroepelijk de nodige problemen.
 
hoe oud de vissen zijn weet ik niet aangezien ik er 7 bij iemand heb overgenomen en de 2 van 6,5 cm heb ik afgelopen zaterdag bij discus totaal in westzaan gekocht
het aquarium staat op 30 graden en ze krijgen diepvries voer en discus bio gold en van tetra discus colour heb zelf ook zitten denken om er nog een fluval fx 6 erbij te zetten aangezien ik nu naast mijn fluval ook nog met een intern filter naar uv lamp werk
 
John

Ik ben het met mijnheer schot eens dat de vissen een groeiachterstand hebben opgelopen,volgens mij ben je nog niet zo lang op dit forum,en dan krijg je meteen te horen dat de huidige vissen niet je van het zijn.
Ik hoop dat je niet teleurgesteld ben in deze opmerkingen,de antwoorden op vragen moet je altijd als opbouwend zien en zo ervaren.

Het adres wat jij gaat bezoeken is er een van de weinige goede,mijn vissen komen daar ook vandaan en zijn nu 4 Jaar oud en zo goed als uitgegroeid.

Het zal best wel wat kosten als je een grote school Discusvissen bij wietse (de eigenaar) van de Parel aanschaft,maar zoals eerder verteld is dit de beste start en uitgangspunt voor een goed en gezond visbestand.
Wietse geeft ook advies voor wanneer er kleine problemen zijn je kunt hem naderhand altijd via e-mail om raad vragen,dus samengevat is dit een heel goed adres.

Voor wat betreft jou huidige visbestand zou ik adviseren om de huidige Discusvissen eruit te halen,deze gaan problemen geven,haal deze eruit en geef ze weg,doe er afstand van.

Tevens zou ik jou willen adviseren om het aantal te kopen vissen van een soort of kleur te nemen,als je een vasthoudend hobbyist blijft en je hebt een prachtige school van een kleur/variant dan kun je daar later wat mee,zeker als je na een aantal jaren met deze vissen wilt kweken,nu denk je daar nog niet aan maar dat komt een keer voorbij op een bepaald moment.

Er worden momenteel nog redelijk wat jonge vissen aangeboden op marktplaats,maar al te vaak is dit een mix van kleuren,en dan gaan de fantasie-namen een soort van gegeven worden.

Als jij nu een visbestand heb en houd van bijvoorbeeld de kleur turquoise of welke je ook gaat kopen en verzorgen dan heb je een kleur die vastligt.

Ik zou nog wel even door kunnen gaan,maar ik wacht wel af hoe het een en ander gaat verlopen,hou er ook rekening mee dat je bij wietse niet kan pinnen,is geen probleem,maar dan stuurt hij jou vanzelf naar een pinautomaat.

Nou,,succes ermee.
 
ik ben nog niet zo lang op dit forum en ben ook niet teleurgesteld dat dit wordt gezegd over mijn discus vissen ben nog aan het leren en hier zijn meer mensen met meer ervaring dan ik
en welke problemen zouden deze discus kunnen gaan geven aangezien ik ze erg mooi vind en heb graag veel kleur in mijn aquarium dus ook veel verschillende kleuren discussen
maar ga morgen naar wietse en ga daar ook eens om advies vragen en kijken voor discussen van 10 cm of iets groter
 
Kleur in het aquarium door verschillende discusvissen te houden dat vind ik persoonlijk helemaal niks.Maar goed als iemand wie dan ook kleur in het aquarium wilt begin dan een zee-water aquarium.dan krijg je de meest fantastische kleuren in je aquarium,maar hou het met discusvissen simpel door een kleurvariant te houden.

Dat ik niet goed doorgegroeide discusvissen afkeur is omdat het altijd,ook op de lange duur problemen opleverd in de zin van ziekte's.Heel vaak zie je bij deze vissen witte ontlasting en zijn ze in meerdere mate aangetast door flagalaten,ook secundaire infecties met wormen zijn niet uitgesloten,ook vaak zie je een hexamita infectie en boven de ogen een ingevallen zgn. Mesrug.
Al met al heeft een dergelijke discus met achterstand een gebrek opgelopen wat een "vorige"eigenaar niet of te laat heeft opgemerkt.

Vaak zie je deze vissen dan ook te koop op marktplaats,en de reden van verkoop is dan meestal of vaak van ik stop ermee omdat ik overstap op andere vissen,,,nee,,het lukt ze niet zijn om ze op te voeden naar volwassen vissen.

Deze tak van hobby het houden van discusvissen gaat alleen maar goed wanneer er goed wordt opgestart en nogmaals dit begint met het aanschaffen van gezonde vissen bij een kweker of handelaar die zijn naam niet te grabbel gooit.
 
vandaag bij wietse geweest en 3 mooie discus vissen gekocht 2 van 8cm en 1 van 6,5 cm en hele goede informatie gehad is echt een top zaak waar ik nog meer terug naar toe ga
 
Mooi aquarium, lekker ruim. Jammer dat je ze niet in een kleiner bakje kan groot trekken, 50L per vis regel is ver achterhaald trouwens. Eten ze zonder ruzie maken?
 
Mooi aquarium, lekker ruim. Jammer dat je ze niet in een kleiner bakje kan groot trekken, 50L per vis regel is ver achterhaald trouwens. Eten ze zonder ruzie maken?

In welk opzicht is dat achterhaald? juist meer of minder L per vis?
 
In welk opzicht is dat achterhaald? juist meer of minder L per vis?
Indien je voldoende ververst, wat je toch moet bij jonge discusjes aangezien ze veel moeten eten, minder L per vis. Wil je hun temperament onderdrukken moet je ervoor zorgen dat je groep voldoende groot is. Anders gaan de grootste de kleintjes onderdrukken tijdens de voederbeurten en ga je discussen met groeiachterstand krijgen. Het hangt er allemaal vanaf wat je wilt bereiken met je discussen.
 
Jammer dat er door John niet meer gereageerd wordt,zo enthousiast en ineens stil.
 
De bak is in mijn ogen ook veel te vol om fatsoenlijk schoon te kunnen maken.

En met één klein filtertje er op is dit vragen om probleem.

Hou er rekening mee dat je 6 - 8 keer per dag moet voeren bij zulke kleine vissen.

Ik heb ze ook ooit rond de 8 cm gekocht en als je zag hoeveel werk (verversen en voeren) mij dat kosten zou ik dat nooit meer zo doen.

Zou eerder voor halfwas vissen gaan zodat je ze zeker minder hoeft te voeren en te verversen.

Jammer dat het goede advies van treb en sschot wordt genegeerd!
 
ben helemaal gestopt met discusvissen en overgegaan naar regenboogvissen omdat ik dat toch mooier vond
 

Terug
Bovenaan