Hoeveel druppels co2 toevoegen.


R

Ruben76

Guest
Hallo,

Morgen wordt mijn co2 systeem geleverd, hoera!
Ik heb mij alvorens de aankoop te hebben gedaan goed ingelezen. Waar ik niet helemaal uitkom is de hoeveelheid co2 druppels die ik per minuut moet toevoegen.

Hoeveel druppels moet ik per minuut toevoegen om het verantwoord te doen voor de vissen? Moet ik een uur voor het licht aangaat de co2 inschakelen, en moet ik de co2 een uur voor het licht uit gaat weer uitschakelen?

Even in vogelvlucht de nodige informatie:
400 liter bruto.
Veel planten, voornamelijk snelgroeiers.
Led verlichting van Juwel met dagnacht controle. 7 uur op 75% 7 uur op 50%, 14 uur totaal dus. De Lumen ervan weet ik zo snel niet. Temperatuur staat op 25/26 graden. Bevolking maanvissen.

Gh 7
Kh 5
Ph 7.5
No3 20
N02 0
Po4 2

Bedankt voor het mee denken!
 
Dat is helemaal afhankelijk van de Co2 distributie, de afname en in hoeverre zich het in het water oplost.
Veel mensen gebruiken daarvoor een Co2 checker welke in de bak hangt en kunnen aan de kleur zien of er voldoende en niet teveel wordt toegevoegd.

Zelf heb ik hem bij manen niet zo erg hoog staan, daar zijn ze geen echte liefhebber van.

Deze b.v https://www.jbl.de/en/products/detail/4919
 
400 liter is een flinke plas maar ik geef op de meterbak hier 150 bellen maar dat hangt af van meerdere factoren. Ik zou een continutest gebruiken en rond de 100 starten bijvoorbeeld en zien welke kleur dit oplevert. Ook zou ik zoals je al zegt de co2 een uur voor het licht aan en uit laten gaan.

Edit: potjandorie was Ton me net voor:Dk
 
In die link staat netjes welke factoren een rol spelen maar daar kun je geen hoeveelheid bellen uit afleiden;)k
 
Ton was net wat eerder, bedankt beide:thumbs:

Ik heb een co2 set van jbl met hun continue test en een CO2-reactor JBL ProFlora Taifun berekend op 600 liter, kan deze uitbreiden.

De lfs zei tegen mij met 20 druppels per minuut te beginnen. Ik weet niet alles te geloven wat de lfs zegt.

Vandaar deze vraag. Wil mijn vissen niet in gevaar brengen maar wel mooie groene planten. Wil ook niet teveel ph schommelingen, dus uitstroom onderwater maar gericht schuin omhoog om toch oppervlakte beweging te houden.
 
20 bpm is erg weinig denk ik, begin eens met 90 en hou dat in de gaten, let wel op de checker reageert pas na enige uren, dus langzaam opbouwen.
 
In die link staat netjes welke factoren een rol spelen maar daar kun je geen hoeveelheid bellen uit afleiden;)k

Wat mij betreft geeft het artikel juist een zeer duidelijk advies in de laatste zin:
"Ik raad je aan om met 1 bubbel per seconde CO2 te beginnen als je een aquarium van ongeveer 100 liter hebt. Vervolgens kun je de CO2 aanpassen naargelang de reactie van je vissen en planten. Maar zoals altijd: wees voorzichtig en altijd in kleine stapjes je CO2 veranderen!"

Het aantal bellen/minuut is van teveel factoren afhankelijk om daar een zinnig advies over te geven buiten bovenstaande laatste zin.
Neem de tijd en bouw rustig op, let niet enkel op je drop-checker maar ook op de planten en dieren, en alles komt goed.
 
Ja met 20 bellen zit je altijd veilig mar als je ph nu rond de 7,5 is dan mag er best wat af. Als je geen controller gebruikt dan zul je met oppervlaktebewging denk ik tijdens de nacht veel co2 eruit jagen en dat moet s morgens weer opbouwen. Ik heb ik beide bakken met co2 geheel geen stroming aan het oppervlak maar wel veel planten die voor zuurstof zorgen. Een lichte rimpeling is in het algemeen voldoende dus. Maar ik schat zo in dat je continutest niet echt gat verkleuren na enkele uren met 20 bellen maar daar kom je snel achter. Als hij mooi lichtgroen verkleurd dan zit je goed qua hoeveelheid co2.
 
Het ligt er natuurlijk aan hoeveel CO2 jij in je bak wil hebben Maar; 400 liter bruto en een taifun en dan 20 bellen per minuut? Wat een grapjas die LFS.
w7iftj.jpg
Ga maar denken richting de 150...

Maar ik denk dat een taifun niet geschikt is voor een 400 liter. Zou eerder voor een reactor gaan
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ervan overtuigd dat ik rustig met 90 bpm kan beginnen na jullie reacties.Ik zal alles goed in de gaten houden.

Om dit soort zaken vraag ik liever jullie mening dan zomaar de lfs te vertrouwen.

Als de taifun niet voldoende werkt koop ik direct een reactor. Heb nu een 500 fles en een 2 liter fles.

Bedankt voor de link Tom
 
Taifun zal wss wel voldoende zijn, maar qua efficiëntie is er nog zat te winnen.
Bij mij was dat kreng met een maand bruin, na 4x schoonmaken waren de beugels gebroken dus bungelde hij aan z’n slangetje in me bak
 
Taifun zal wss wel voldoende zijn, maar qua efficiëntie is er nog zat te winnen.
Bij mij was dat kreng met een maand bruin, na 4x schoonmaken waren de beugels gebroken dus bungelde hij aan z’n slangetje in me bak


Dat van die beugels herken ik en daarom gebruik ik deze dan ook niet meer. ook werd hij inderdaad erg snel vuil.
 
Het is me niet direct duidelijk hoe sterk je verlichting is maar hoe dan ook vind ik 14 uur belichting teveel van het goede.
Waarom belicht je zo lang? Of valt de fotosynthese al stil tijdens de 50% licht periode?
 
Taifun zal wss wel voldoende zijn, maar qua efficiëntie is er nog zat te winnen.
Bij mij was dat kreng met een maand bruin, na 4x schoonmaken waren de beugels gebroken dus bungelde hij aan z’n slangetje in me bak

Bedankt voor het advies. Ik zal extra voorzichtig zijn met de beugels. Bij onvrede ga ik voor wat beters.

Het is me niet direct duidelijk hoe sterk je verlichting is maar hoe dan ook vind ik 14 uur belichting teveel van het goede.
Waarom belicht je zo lang? Of valt de fotosynthese al stil tijdens de 50% licht periode?

Als ik heel eerlijk ben is dit stukje van onze hobby mij niet duidelijk. Ik ben begonnen met 8 uur per dag, nu ongeveer 4 maanden geleden. Hanteer de ei methode en voeg het nodige toe. Heb geen last van alg op de bruin alg na toen ik te weinig verlichting had, das nu veel minder. Wellicht dat op dit onderwerp winst is te behalen
 
Houd er wel rekening mee dat je planten bij 50% licht op een heel ander groeitempo zitten dan op 100% licht.

Dit betekend dus dat je gedurende de eerste 3,5 uur licht dus een verhoging in het co2 gehalte gaat krijgen, idemdito zal je met een hoog co2 gehalte de nacht ingaan.

Ik weet dus niet of het wenselijk is de co2 set de volle 14 uur te laten pompen.
 
Houd er wel rekening mee dat je planten bij 50% licht op een heel ander groeitempo zitten dan op 100% licht.

Dit betekend dus dat je gedurende de eerste 3,5 uur licht dus een verhoging in het co2 gehalte gaat krijgen, idemdito zal je met een hoog co2 gehalte de nacht ingaan.

Ik weet dus niet of het wenselijk is de co2 set de volle 14 uur te laten pompen.

Hier heb ik niet aan gedacht. Daar heb je zeker een punt!
 
Mijn CO2 gaat uit zodra me verlichting buiten de foto periode gaat.
Maar je kan er Opzich wel op gokken dat zodra je onder de 50% zakt er niet veel fotosynthese gaat zijn
 
Mijn CO2 gaat uit zodra me verlichting buiten de foto periode gaat.
Maar je kan er Opzich wel op gokken dat zodra je onder de 50% zakt er niet veel fotosynthese gaat zijn

Is 50% de grens of zit deze nog hoger?

Zou ik mijn verlichting moeten aanpassen? Wel jammer, het geeft zo'n mooi effect
 
Nee die grens is verschillend per verlichting en bak.
Maar als je op 100% naar een glas Spa rood zit te kijken is die 50% een redelijk afgewogen gok
 
Dus ik zou dit zo kunnen laten. Ik kan uiteraard het progamma aanpassen. Heb 4 fases van de dag die ik kan instellen.
 
Mooie bak heb je trouwens Tuinkabouter!
 
Nee.
Het licht gaat om 10 uur aan en staat om 11 uur op 40%

Om 12 uur gaat hij naar 75%, 13 uur staat hij daar.

18 naar 19 gaat hij naar 50

22 naar 23 gaat hij naar uit.

Zie nu dat ik elk geval niet aan de 14 uur kom :stom:
Ik heb dit pas zo ingesteld op gevoel. Of ik hier goed zit is maar de vraag natuurlijk
 
Nee 13 uur licht met een mogelijke foto periode van 5 uur :p

Maar maakt Opzich ook niet uit
Zolang je planten lekker groeien en jij je dim curve mooi vind
 
Nee 13 uur licht met een mogelijke foto periode van 5 uur :p

Maar maakt Opzich ook niet uit
Zolang je planten lekker groeien en jij je dim curve mooi vind

:thumbs: bedankt
 
Vind je dim curve best aardig. Je 75% mag zelfs wat langer in verhouding tot je dim periode. Je hebt nu een ruime 5 uur fotosynthese, 6-7 uur moet ook kunnen.
 
Vind je dim curve best aardig. Je 75% mag zelfs wat langer in verhouding tot je dim periode. Je hebt nu een ruime 5 uur fotosynthese, 6-7 uur moet ook kunnen.

Ik heb het gevoel dat het idd best een stukje langer op 75% kan. Ik ga dit wat verlengen met een uur. Heb het idee dat de tijd gaat leren wat de uiteindelijke hoeveelheid co2 en licht gaat worden.

Ben best tevreden tot nu toe
 

Terug
Bovenaan