Hoeveel en hoe vaak Oranda’s voeren?


C

CrazyFish

Guest
Hallo, ik heb 2 oranda’s. Ze zijn nu ongeveer 10cm inclusief staart. Ik weet niet hoe oud ze zijn maar ik heb ze nu een maand. Ik voer ze nu Tetra Goldfish Gold Japan. Ik voer ze 4x per dag en doe dan ongeveer 10 korrels per keer er in. Is dit genoeg?
 
Het zijn nog jonge vissen, die kun je het beste inderdaad meerdere keren per dag een klein beetje voeren. Maar niet meer dan ze binnen een minuut opeten, omdat anders de waterkwaliteit te snel achteruit gaat. Ik voer zelf Hikari en ook zinkende korrels van VoerVoorVis voor de afwisseling. Daaraast voer ik ook gestoomde broccoli en omdat er ook een ancistrus bij zit voer ik ook repashy. Als ik te veel voer merk ik dat er van allerlei kleine beestjes verschijnen. Slakken komen ook meer voor als je te veel voert.

Hoe groot is je bak trouwens? Oranda's kunnen behoorlijk groot worden en hebben minimaal 50 liter water per vis nodig. Ook de waterkwaliteit is bij deze vissen extra belangrijk, omdat de wen op hun kop gevoelig is voor bacterieinfecties. Veel houders van Oranda's en andere sluierstaarten houden hun vissen om deze reden in een bare bottom tank.
 
Op dit moment zitten ze te klein, heb daar een andere post over. Ik wissel het soms af met wat groente zoals doperwten. Ik heb ook redelijk wat waterpest waar ze vaak van eten. Dus als ik het goed begrijp doe ik het dus goed? :)
 
Ja, je moet wel goed in de gaten houden of ze het snel opeten, en veel water wisselen zolang ze te klein zitten. Zolang je vissen levendig en alert zijn en vrolijk happend rondzwemmen, vinnen gespreid, heldere kleur, gaat het goed. Maar blijf alert, want het kan snel omslaan...( zie PDF)

Heb je de kardinaaltetra's etc. er nu ook nog bij zitten, of heb je die apart gezet/weggedaan? Want dat maakt het wel riskanter i.v.m. de waterwaarden natuurlijk.
 
Ik heb ze er nog bij zitten maar ik ga ze denk ik binnenkort geven aan een vriend die ook al kardinaal tetra’s heeft. Moet ik nog even met mijn ouders overleggen. Zo ver ik zie zien mijn oranda’s er goed uit. Ik ververs nu 2x per week 50% van het water en ben op Marktplaats op zoek naar een externe filter.
 
Hier zijn wat foto’s van ze.

63246F80-0B14-4FC1-95E6-37655425D4F1.jpeg
3423CCFB-5DEB-4DC8-820A-921AB3858A6B.jpeg
FA61B42F-3B06-44D5-9773-26D7143FFA73.jpeg
 
Leuk dat je oranda vissen hebt ik ben zelf enorme fan van de oranda vissen en heb ook alleen dit soort vissen hou 50 tot 60 liter aan per vis ik voer zelf 3 x per dag een klein beetje en alledrie de keren verschillend voer dit koop ik bij dino pas op met scherpe dingen in je bak daar halen ze zich aan open zal even een foto erbij doen van 1 van mijn vissen
 

Bijlagen

  • 20200210_131117.jpg
    20200210_131117.jpg
    181.3 KB · Weergaven: 74
Hoeveel liter zit er in jouw aquarium? Ik ga over een jaar een 250 liter aquarium kopen voor mijn Oranda's. En dan doe ik er misschien nog 1 oranda bij of een andere soort sluierstaart (Alleen de trage soorten).
 
Ik heb 350 liter en doe daar maximaal 4 oranda.s in en soms laat ik even een jonkie meezwemmen maar 4 is wel max hier op de liters dan groeien ze ook lekker
 
Dan heb je ongeveer 80 liter per vis kan wel maar zou zelf 2 oranda.s erin doen hangt ook een beetje af van de grote ze groeien hard he
 
Ja bij mij zijn ze nu in 1 maand al 3 cm ofzo gegroeid :D dan hou ik ze even een tijdje met zijn 2en en als ik denk dat er meer in kunnen doe ik er misschien nog 1 bij
 

Terug
Bovenaan