Wat is er nieuw

Hoeveel filterzand is nodig

• Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
S

smidsy

Guest
Beste allemaal,
Ik wil voor in mijn aquarium filterzand gaan gebruiken, de bak is 120x 35 zou ik aan 1 zak van 25kg genoeg hebben?

Volgens mij adviseert men de l x b x hoogte van de bodem en dat bij zand maal 1,5.

120x35x4 en dat dan x 1,5 dan kom ik uit op....
25200

120x35x5=21000 gedeeld door 1000 = 21 kg

als je planten wil zetten zou je de bodem op deze plaatsen iets dikker doen bv 6 a 7 cm

Dus met 25 kg zou t goed moeten komen?
Aan de kant waar de slakkenhuis cichlides komen zal ik niet veel zand neer leggen...

De x5 is in de berekening omdat je een dikte van 5 cm aan hield?

Ga uit van 3 cm aan de voorkant tot 6 a 7 cm aan de achterkant, de gemiddelde dikte is dan 5 cm.

120 x 35 x 5 = 21 liter zand, dat keer 1,5 (omdat zand zwaarder is dan water) = 31,5 kg zand

Een zak van 25 kilo zou net kunnen, dan heb je een gemiddelde dikte van 4 cm.

Laatst bewerkt:
Ik heb een bak van 150cm x 50cm en heb net geen 50kg nodig gehad

120x35x5=21000 gedeeld door 1000 = 21 kg

als je planten wil zetten zou je de bodem op deze plaatsen iets dikker doen bv 6 a 7 cm
Is dat niet bij grind het geval en moet je dat met zand niet x 1,5 doen?

Is dat niet bij grind het geval en moet je dat met zand niet x 1,5 doen?

Met grind licht de vermenigvuldigingfactor nog hoger zie ik,

Een big bag zand a 1 kuub weegt gemiddeld tussen de 1400 en 1500 kg. Een big bag Grind daarentegen zit al snel aan een gewicht van 1600 kg

Bron: Google

Dus... wel x 1,5??

Julidochromis Dickfeldi of transcriptus of ornatus als koppel
altolamprologus calvus of compressiceps als koppel
synodontis perticola dwarf 7x
Lamprologus multifasciatus beginnen met 4 of 5 deze breiden vanzelf uit....

In het samenstelling visbestand had ik deze optie geopperd,zonder response, en opnt tanganyika forum werdt er gezegd dat dit wel kon.... wel een deel rots en een deel slakkenhuis, en je hebt territorium bewoners, of vissen die alles afmaken...

Denk dat je bestand wel goedkomt maar geen ervaring met tanganyika.

Je gaat stenen plaatsen, je gaat deze eerst plaatsen en dan pas het zand neem ik aan?

Ja eerst een plaat piepschuim, of iemand moet weten waar ik een plaat xps vandaan kan halen... aangezien die vaak per 10st gaan....
Dan de stenen erop en dan zand....

Dan moet je met 25 kilo genoeg hebben, stenen nemen ook weer een groot deel van het oppervlak in namelijk.

ik heb zelf Styrodur gebruikt als onderplaat, maar ook deze gaan vaak in bulk verpakking.
VKC in Woudenberg verkoopt deze ook los, maar dat is wel een eindje weg voor jou.

Als je stenen geen scherpe hoeken hebben kan het ook zonder want in zeewaterbakken gebruikt men doorgaans niets op de bodem terwijl daar juist 10% van de inhoudt met stenen in moet.

Overigens: Vissen zullen gaan graven, zo'n witte/groene plaat zichtbaar hebben is niet zo heel erg mooi.
ik heb deze daarom bedekt met grindmatten.

Als je stenen geen scherpe hoeken hebben kan het ook zonder want in zeewaterbakken gebruikt men doorgaans niets op de bodem terwijl daar juist 10% van de inhoudt met stenen in moet.

Dat klopt, toch ben ik er altijd wat huiverig voor.
Als je een steen uit je handen laat kletteren ben je overigens wel blij met die beschermplaat op de bodem :juggle:

Ik wou piepschuim insmeren met epoxy en daar zand over strooien... alleen of ik t dan red met 1 zak??

Gewoon kijken hoe ver je komt, en anders nog een beetje bij kopen. En als je het online besteld, gewoon 2 zakken nemen, dat zijn ook de kosten niet.......

In zeewater wordt het juist ook weinig gebruikt omdat je sneller vuil onder de plaat kan krijgen wat weer de waterwaarden kan beïnvloeden en juist dat wil je niet met zeewater.

En die 'egg crates' dan?
Is dat niks voor zoet water?

Ze gebruiken ze bij het zeewatergebeuren voor de stekken dus vandaar die naam. Maar volgens mij worden ze niet alleen daar gebruikt hoor.

Hier worden ze ook Louvre roosters gebruikt maar ook de naam stekkenrooster wordt erin genoemd:

http://www.petersplafond.nl/webwinkel/contents/nl/d28.html

Maar als daar een paar zandkorrels onder zitten en dan een steen erop, dan krijg je puntbelasting... en in het piepschuim kan nog een korreltje indrukken dus de kracht absorberen....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan