Wat is er nieuw

Hoeveel kg stenen voor 60cm

Ja5perW

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2021
Leeftijd
25
Ik wil graag een aquarium inrichten met veel spiderwood en ook een aantal stenen. Seiryu stenen leken me er mooi bij maar nu weet ik eigenlijk niet zo goed hoeveel kg stenen ik nodig zal hebben voor 60cm aquarium. Een stuk of 7/8 stenen met een aantal kleintjes lijkt me voldoende. Heeft iemand hier ervaring mee en een idee hoeveel kilo ik nodig zal hebben?

Ik denk dat het meer afhangt van wat je ermee wil doen.

Het mooiste zou zijn als je in de betreffende winkel de stenen zelf kunt gaan uitzoeken, anders heb je al gauw heel wat kilo’s nodig om er wat moois uit te kunnen halen wat naar jouw zin is.

Misschien kun je overleggen of wat over is terug kan naar de winkel want dan neem je wat extra mee.

Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat steen ongeveer drie keer zo zwaar is als water
Je aquarium past 60 Liter in.
1 liter water weegt bij 4 graden celcius 1kg.

Dus ik denk dat je 180 kilo nodig hebt.
Dat is gemiddeld 22,5kg per steen als je 8 stenen pakt.

Ok, en nu het nuttige antwoord:
Vergeet kilo's en ga bij winkels kijken wat er daadwerkelijk ligt wat je aanstaat 😉

Dus ik denk dat je 180 kilo nodig hebt.
Drenthe GIF by Beeld en Geluid

Ter info: Seiryu stenen schijnen van invloed te (kunnen) zijn op je hardheid.

Ga naar een winkel (of meerdere) en kijk wat ze daar hebben aan steen. Vraag of je daar wat mag uitproberen met diverse stenen en hout en als het jou aanstaat dan pas kopen. Ik heb ooit een stuk hout gekocht in de winkel er er mooi uit zag, maar bij thuiskomst bleek het totaal niet te passen bij de stenen en hout dat ik al had. Zonde van het geld. Als ik een nieuwe inrichting wil ga ik het in de winkel eerst uitstallen.

Voordat je gaat kijken naar stenen etc. kijk eerst even of je aquarium bodemplaat rechtstreeks op je meubel staat. Sommige merken hebben randen om de bodemplaat zitten aan de buitenkant. Om hier dan aardig wat gewicht op te leggen is niet zo'n goed idee.

Ter info: Seiryu stenen schijnen van invloed te (kunnen) zijn op je hardheid.
Bedankt voor de tip! Ik heb er even een stukje over gelezen en kom inderdaad tegen dat het je waterwaardes nogal beïnvloed. Wel jammer want dat vond ik nou net de mooiere stenen haha, maar goed als ik me goed heb ingelezen dan zouden zwarte lava stenen geen enkel probleem moeten zijn?

Lavasteen beinvloed zover ik weet het water niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan