Hoeveel kilo stenen?


nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
2,960
Leeftijd
25
Locatie
Vlaardingen
bak;

rio 125, 125L bruto
intern filter
dun laagje zand en piepschuim

------------------------

breukstenen komen erin, grijze, zwarte of ardenner (dus sowieso grijs, zwart is bij het tuincentrum grijs :) ).

FKkRbHcC0EyXVDNs7QhCEi9vw0RMVqzy.jpeg

(foto is van tanganyika.nl)

zo moet het een beetje worden, 2 stapels die ongeveer 60% de hoogte van de bak zijn.

hoeveel kilo heb ik minimaal nodig denken jullie?
 
Ga je stenen bestellen per kilo? Of naar een tuincentrum en ze daar halen?

In het laatste geval: neem een meetlint mee en ga gewoon even puzzelen met de stenen tot je wat moois krijgt. Neem je nog een paar stenen extra mee voor de zekerheid. Heb je geen gewicht nodig, gewoon even rustig je creativiteit bij het tuincentrum erop loslaten.

~ Ivo
 
Neem een karton mee dat de grootte van je bak heeft.
Bv. de bak is 100cm lang en 50cm hoog, dan neem je een karton dat zo groot is.
Je tekent op het karton tot waar je stenen moeten komen en zet het nu ergens recht tegenaan en je neemt de tijd om daartegen stenen te stapelen, zo heb je een idee wat wel en niet kan.
Voordeel hiervan is dat je niet teveel of te weinig stenen mee neemt en direct weet wat kan en niet kan ;)
 
Slim! dat ga ik doen, gewoon wat puzzelen daar :) bedankt!

@Ivo; ik ga naar het tuincentrum.
 
:thumbs:

Waarom ik zei 'koop een paar stenen extra' is omdat het in de bak toch altijd anders blijkt te zijn (en a 35 of 40 ct de kilo is dat ook niet zo'n probleem) ;)

~ Ivo
 
Ja, en dan kan ik ook nog een keer wat veranderen, mocht dat nodig zijn. Of vervangen als er eens een steen te bealgd raakt.
 
Of vervangen als er eens een steen te bealgd raakt.??????

Dan haal je hem er toch niet uit,wordt voer voor vissen.
 
Je kan ook een kartonnen doos precies op maat maken van de bak zo heb je de diepte ook.
Oppassen met optillen van het zaakje want anders kunnen de stenen door de bodem van de doos zo op je teentjes vallen ;)
 
nilo1804 zei:
Ja, en dan kan ik ook nog een keer wat veranderen, mocht dat nodig zijn. Of vervangen als er eens een steen te bealgd raakt.

Vervangen? Doe mij die dan maar! alg = goed :D


Seabait zei:
Je kan ook een kartonnen doos precies op maat maken van de bak zo heb je de diepte ook.
Oppassen met optillen van het zaakje want anders kunnen de stenen door de bodem van de doos zo op je teentjes vallen ;)

Ouch ja die ken ik ook. Tip: ook een stevige zak/tas niet vertrouwen, ook al kon je de stenen er wel mee naar je auto sjouwen wil nog niet zeggen dat je ze daarna een paar trappen op krijgt zonder dat de bodem eruit valt :oops:
 
Enne, 125 l= 80 cm,he.
Hoe dik is dan de bodem?
Kan die dat gewicht dragen?
Dat de bodem er niet uitzakt. (had ik met de 100 cm. 6 mm ingezakt) dus.Lekken.
 
Piepschuimen plaat doet wonderen voor de bodem toch?

~ Ivo
 
Bertus zei:
Enne, 125 l= 80 cm,he.
Hoe dik is dan de bodem?
Kan die dat gewicht dragen?
Dat de bodem er niet uitzakt. (had ik met de 100 cm. 6 mm ingezakt) dus.Lekken.

Dat ligt dan niet aan de stenen, maar enkel dat je op een verkeerde manier je bak hebt neergezet.
Zet je je bak waterpas en onderaan het geheel een plaat met piepschuim op zodat oneffenheden worden opgevangen en de bak over zijn hele bodem steunt, dan kan glas zelfs 100derden kilo's aan.
 
Ik neem een boodschappentas mee ;) (en mijn ouders :p ).
De bak staat beneden, in de woonkamer.

724237nilo1804_0_82_naamloos.jpg


Dit is een beetje het plan.

Grijs met bruin is piepschuim met zand erover.
Grijs is piepschuim waar stenen op/tegen komen.
Dat zwarte ding is mijn filter. :)

Tja... Ik houd niet zo van algen. En er komt maar 1 vis in die af en toe groenvoer moet, dus dat wil ik met komkommer ed. doen. De andere vissen zijn echte rovers ;) .

Hoe dik moet de piepschuimen plaat ongeveer zijn?
 
Ik gebruik altijd piepschuimplaten van 2cm dikte.
Ik leg over de hele bodem een piepschuimplaat, bouw mijn stenen wand erin en snij de piepschuim die vrij is weg(laat +- 3cm bloot liggen, voor als ik de wand een beetje naar voren wil laten komen), op deze manier heb je aan de voorkant geen plaat liggen die je kan zien als er een gravertje erin komt ;)
 
Ok�, heb je ook een plaat aan de achterwand/zijwand/filter? Achter en zijwand lijkt mij wel handig maar moet ik mijn filter ook nog extra beschermen?

Gravers komen er zeker in :D Multi's ;)
 
Ik heb geen plaat tegen mijn zijruiten of achterruit, en het lijkt me ook niet nodig.
een filter moet je niet beschermen, wel zou ik zorgen dat de in en uitgang redelijk vrij is.
 
Leunen de stenen dan niet tegen de achter/zijruit? Ik las nl. iets over drukpunten en het scheuren/breken van glas?
 
Bij mij leunen(staan strak)ze tegen de achter en zijkant, maar de drukpunten en het gewicht van de stenen telt bijna voor 100% onderaan, tegen de kanten wordt weinig druk uitgeoefend.
Ik en vele anderen doen er niets tussen, maar dit wil niet zeggen dat jij dit niet mag, als je er rustiger bij kunt slapen moet je het zeker niet laten.
Maar ik doe het niet ;)
 
Bedankt, maar ik denk dat ik er toch nog een plaatje achter zet, better save than sorry :)

Ook staat hij trouwens in de woonkamer, voor het stopcontact. Vanuit dat stopcontact gaan er stekkers naar de tv, radio, dvd en lampen (de tv ed. staan er nog geen meter vanaf). Dus ik denk dat mijn ouders het niet erg vinden als ik extra veilig doe :p ;)
 
Ik zou het idd maar doen Niels,zeker met al die bevingen bij jullie in het Noorden bv...
 
Die bevingen zijn een stuk noordelijker, hier gelukkig geen last van :)
Maar ik denk ook dat ik er toch maar een plaatje achter hang :thumbs:
Dat spul kost toch niet zo heel veel?
 
Prima, als dit bij jullie een veiliger gevoel geeft, waarom dan niet he? :)

Wel zou ik dan de plaat die dient om verticaal te staan donker grijs of zwart schilderen, anders ga je tussen de stenen het wit zien, staat ook niet mooi ;)
 
Ik zou dan die plaat in een golf vorm snijden, dus dat hij alleen echt achter de stenen zit.

Als ik hem nog zou verver, moet ik dan ook nog met epoxy (oid.) overheen?
 
Wat we even vergeten is dat als je algeneters erin zet(nu of later) deze niet beginnen aan de wand te schrapen omdat er daar algen zijn opgegroeid,
want dan mag je zeker zijn dat je alles kunt verwijderen, of je moet dagelijks de bolletjes verwijderen die liggen te drijven, wat dan ook weer gevaar oplevert als je vissen ervan snoepen.
 
De V. Moorii is de enigste omnivoor die erin komt.

Alle anderen zijn carnivoren.

Ik ga geen ancistrus plaatsen.

Zal de Moorii aan de wand gaan knagen?
 
nilo1804 zei:
De V. Moorii is de enigste omnivoor die erin komt.

Alle anderen zijn carnivoren.

Ik ga geen ancistrus plaatsen.

Zal de Moorii aan de wand gaan knagen?

Of de Moorii aan je wand zal knagen weet ik niet, maar als hij algen van de stenen schraapt dan zit dat risico er natuurlijk altijd in, bijkomend dat je misschien later toch graag nog wat extra algeneters erin zet.

Wat je ook kan doen is een klein stukje vijverfolie kopen, een halve M� is groot genoeg.
Hier snij je stukjes af die je terwijl je je stenen op elkaar zet, tussen het drukpunt en het glas een stukje vijverfolie steekt, een 5cm� is groot genoeg.
 
Zou de platen idd wel bewerken met verf en epoxy want lijkt me anders geen mooi zicht ook,net zoiets als de foto bovenaan dan heb je een mooi passend geheel.
 
Vijverfolie zie je ook niet, ook mooi :D ik denk dat dat een betere optie is.

Ancistrussen vind ik wel erg mooi, maar bakje is al redelijk vol... Maar misschien iets voor later inderdaad :)

@John; ook bedankt voor het meedenken :)

Ik denk dat ik piepschuim op de bodem doe, en vijverfolie aan de achter/zijwand.

@Luc; bedoel je dat 5x5cm genoeg is per drukpunt?
 
@Luc; bedoel je dat 5x5cm genoeg is per drukpunt?

Is prima, kan zelfs nog kleiner, ligt er gewoon aan hoe groot het drukpunt is, maar uit eigen ervaring met deze stenen vind ik het drukpunt niet groot.

Je kan ook 10x5 nemen en hem eventjes dubbel nemen zodat het opp. 5x5 is en dan is hij zeker beschermd :)
 
Ok�, bedankt!

------------

Allemaal bedankt trouwens :)

Als ik binnenkort bij de LFS kom neem ik een klein stukje mee. Nu moet ik alleen nog mijn eigen bestand verkopen :( gaat nog niet zo makkelijk.
 
Zou wel rubberen vijverfolie nemen of dikke van pvc want bv een halve mm pvc folie geeft nog niet veel bescherming.
 
ik ga zoeken :)
 
Hoe kan nu iets wat omlaag drukt,en drukpunt geven ,opzij.
Je stapelt op elkaar, Hou je toch iets vrij van het glas..
 
Als het bv niet stevig ligt kan het toch ook opzij vallen Bertus... :S
 
Of het kan een beetje tegen het glas leunen.

Als ik bij een bushokje op de bus sta te wachten, en ik leun tegen het hokje aan, dan heb ik toch drukpunt aan de zijkant en op de grond?
 

Terug
Bovenaan