Hoeveel kost het verbruik van een aquariumlamp?


ONiel

Well-known member
Lid geworden
22 september 2020
Berichten
206
Leeftijd
25
Heey

Ik heb in mijn aquarium een Juwel Novulux 60 - 8 watt zitten. Na opzoekwerk zag ik dat deze 12u per dag moet branden voor je planten te laten groeien en het slaapritme van je vissen.
Nu vroeg ik me wel af hoeveel het op maandbasis kost om deze lamp van 8 watt per dan 12u te laten branden (als het moet, moet het, maar ben hier wel benieuwd naar).

Bedankt!
 
Ooh, dus nog geen €10 op jaarbasis?
 
Wat John schrijft klopt helemaal. Ik weet dat het onderwerp gaat over verlichting maar realiseer je dat het verwarmen van het aquarium de grootste kostenpost is en daarna waarschijnlijk de pomp zelf. Tenzij je een aantal grote LED balken hebt natuurlijk. Zelf toevallig laatst met een kWh meter aan de gang geweest om te bepalen wat mijn twee aquariums in de woonkamer precies kosten en kwam op het volgende uit. Wellicht dat jij hier ook nog wat mee kunt.

1x 125L juwel rio
Temperatuur 22c
2x T8 verlichting a 18W per stuk
Interne Juwel pompje van 6W en 1 extern filter van 5W
8 uur licht per dag

1x 250L Trofis
Temperatuur 25c
1x 15W LED verlichting
2x extern filter van 15W
8 uur licht per dag

Totaal:
16 uur per dag 41W met de verlichting uit
8 uur per dag 92W met de verlichting aan.
Piek van 490W (2x 200W verwarming - plus vaste verbruik van pompjes en lampen) - Niet belangrijk voor het gemiddelde energieverbruik maar wel leuk om te weten.
Kamertemperatuur 20c continue. Verwarming zal in de zomer wat minder gaan verbruiken maar wat dieper in de winter wat meer. Oktober leek mij een mooie 'gemiddelde' maand om dit te berekenen.

Totaal gemiddeld 151W/h ofwel 3,624kW/dag dus €0,90 per dag, €27 per maand en €326 per jaar. (Uitgaande van €0,25 per kWh, ik betaal zelf iets minder).
Zou ik de verwarming weg denken en beide bakken op kamertemperatuur zetten dan kom ik uit op gemiddeld 58W/h of 1,392kW/dag dus €0,35 per dag, €10,44 per maand en €125 per jaar. Een bak op kamertemperatuur is in ieder geval veel goedkoper! :)

Mijn bierviltjes berekening laat zien dat het verwarmen van de bak 61% van het energieverbruik is, de verlichting redelijk verwaarloosbaar zelfs met nog een aantal oude T8 balken van 11% en de rest wordt opgesnoept door de pompjes 28%.

Dit gaat om twee aquaria bij elkaar, heb ze niet los van elkaar gemeten maar wel de kosten hierboven een beetje voor je gesplitst.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan