Hoeveel licht in opstartfase

anomalie

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2019
Berichten
342
Locatie
Eindhoven
Ik ga ergens de komende dagen een nieuwe bak beplanten en ik wil vast een programma in stellen voor de verlichting.
De pomp draait nu al anderhalve week met stenen en zand erin, de meeste plantjes die ik koop zijn natuurlijk nog heel klein.
Met hoeveel lichturen per dag zou ik moeten beginnen in deze situatie, en moet ik de lampen nog op 70 of 80 procent zetten bijvoorbeeld?

alvast bedankt voor het advies!
 
De meningen zijn hierover verdeeld. Zelf doe ik nooit iets speciaals voor nieuwe planten want ik zie niet waarom je planten, juist in het begin als ze het al moeilijk hebben zou limiteren in de groei door beperkt licht aan te bieden. Planten die je in de tuin zet gaan ook niet eerst een maand onder de parasol toch?

Echter zie ik ook regelmatig wel mensen die 'voorzichtig' beginnen dus het kan blijkbaar wel, maar hoeft in mijn beleving zeker niet. Gewoon direct beginnen met licht zoals je die uiteindelijk wilt hebben.
 
Ik begin ook met de normale verlichting want als je tzt een nieuwe plant koopt dan zet je die ook in de bak en gaat dan niet eerst de verlichting aanpassen.
Ik verwacht dat dit geen problemen zal geven hoor.
 
In de aquariumzaak vertelde ze me dat je met minder licht moet beginnen zodat de alg minder kans krijgt.
 
Ik ga ergens de komende dagen een nieuwe bak beplanten en ik wil vast een programma in stellen voor de verlichting.
De pomp draait nu al anderhalve week met stenen en zand erin, de meeste plantjes die ik koop zijn natuurlijk nog heel klein.
Met hoeveel lichturen per dag zou ik moeten beginnen in deze situatie, en moet ik de lampen nog op 70 of 80 procent zetten bijvoorbeeld?

alvast bedankt voor het advies!
Probeer, alvorens planten te kopen erachter te komen wat je keuze aan licht vraagt. Let er wel op dat je wat je hardware betreft ook kan bieden wat die vraag is. Dat betekend ook dat de planten ook qua lichtvraag bij elkaar moeten passen tenzij het kan omdat ook de plek, in de schaduw bijvoorbeeld, van de plant bepalend is. Zodra je dit weet geef je voor in ieder geval 8 uur deze licht intensiteit. Je planten gaan dan groeien en vragen om bemesting. Die bemesting bestaat uit CO2, bemesting via de waterkolom en bodemvoeding. Wil je geen CO2 toevoegen kies dan planten die een gemiddelde lichtsterkte of minder vragen. Gegevens over planten vind je veelal bij de online aanbieders die bij alle planten benodigde informatie geven.
 
In de aquariumzaak vertelde ze me dat je met minder licht moet beginnen zodat de alg minder kans krijgt.
Kan waar zijn, als je tijdens het indraaien namelijk concentraties aan NH3 (ammonia) in je bak hebt dan kan alg daar goed gebruik van maken. Beste manier om dit te omzeilen is om pas planten te kopen zodra de bak is ingedraaid.
 
Verlagen van de lichtintensiteit in de opstartperiode heeft niets te maken om planten te laten wennen.
De primaire reden is algpreventie tijdens de opstart
 
Als je voornamelijk submers gekweekte planten in je bak hebt staan hebben die eerst wat tijd nodig om over te schakelen naar een onderwater vorm. Zeker de eerste 2 weken daarom om beperkte lichtsterkte opstarten (50 % is meestal prima). Anders verwen je alleen maar de algjes.....
Heb je hoofdzakelijk waterplanten dan kan je beginnen met 75% of zo. Als je bak begint dicht te groeien kan je ophogen naar 90-100%
 
Als je voornamelijk submers gekweekte planten in je bak hebt staan hebben die eerst wat tijd nodig om over te schakelen naar een onderwater vorm. Zeker de eerste 2 weken daarom om beperkte lichtsterkte opstarten (50 % is meestal prima). Anders verwen je alleen maar de algjes.....
Heb je hoofdzakelijk waterplanten dan kan je beginnen met 75% of zo. Als je bak begint dicht te groeien kan je ophogen naar 90-100%

Maar goed als je in een draaiende bak nieuwe submerse planten zet dan pas je de verlichting toch ook niet aan? Algen krijg je door tekorten dus bij een draaiende bak met voldoende voeding verwacht ik echt geen problemen met nieuwe planten.
 
Ze vertellen zo veel
Ja daar was ik ook al achter, daarom vraag ik het hier nog even. Ze adviseerde me 5 uur licht per dag in het begin.

Probeer, alvorens planten te kopen erachter te komen wat je keuze aan licht vraagt. Let er wel op dat je wat je hardware betreft ook kan bieden wat die vraag is. Dat betekend ook dat de planten ook qua lichtvraag bij elkaar moeten passen tenzij het kan omdat ook de plek, in de schaduw bijvoorbeeld, van de plant bepalend is. Zodra je dit weet geef je voor in ieder geval 8 uur deze licht intensiteit. Je planten gaan dan groeien en vragen om bemesting. Die bemesting bestaat uit CO2, bemesting via de waterkolom en bodemvoeding. Wil je geen CO2 toevoegen kies dan planten die een gemiddelde lichtsterkte of minder vragen. Gegevens over planten vind je veelal bij de online aanbieders die bij alle planten benodigde informatie geven.
Dat heb ik gedaan, De schaduwplanten komen in de schaduw van andere planten (als de boel aan het groeien gaat) Ik heb maar weinig planten gekozen die echt veel licht willen, die komen dan ook vol in het licht te staan.
Ik heb ook vooral "gemakkelijke" planten gekozen op een paar soorten na. Ik ben een paar dagen bezig geweest met inlezen over de planten.
Ik heb ongeveer 3200 lumen voor een rio 125 en ik ga co2 toevoegen. Ik heb de tropica soil gebruikt.

Kan waar zijn, als je tijdens het indraaien namelijk concentraties aan NH3 (ammonia) in je bak hebt dan kan alg daar goed gebruik van maken. Beste manier om dit te omzeilen is om pas planten te kopen zodra de bak is ingedraaid.
De bak draait nu een dag of tien, ik heb elke drie dagen 50% ververst, en druppeltests gedaan.
NH4 was elke keer 0,05, PH min of meer stabiel op 6,8,, KH 2, NO3 stabiel op 2, ik heb alleen de NO2 een beetje zien veranderen; van 0,1 naar 0,5 in zes dagen, nu is het weer iets gezakt naar 0,3
Ik moet erbij zeggen dat mijn test kit over datum is, ik heb net een nieuwe bestelt.

@ cornelius en format_z; Ik heb voornamelijk invitro planten gekocht, Met enkele "bosjes en plantjes in potjes".
 
Is het een idee om op 50% lichtsterkte te beginnen maar wel gewoon 10 tot 12 uur licht?
 
Is het een idee om op 50% lichtsterkte te beginnen maar wel gewoon 10 tot 12 uur licht?
(y)(y)

idd dit lijkt me goed idee 10 uur op 50% in deze periode co2 en plantenvoeding opstarten
wekelijk een 5% aan verlichting erbij en de groeiende plantenmassa zal dan ook meer voeding vragen
 
@ cornelius en format_z; Ik heb voornamelijk invitro planten gekocht, Met enkele "bosjes en plantjes in potjes".
Met 3200 lumen zit je laag in Medium Light.
Zou starten met 75% voor 6 uur per dag, elke week een kwartiertje langer tot 8 uur. Daarna intensiteit stapgewijs verhogen naar 100%

Als het merendeel In-Vitro is direct beginnen met een lean-dose bemesting inklusief kalium
 
Maar goed als je in een draaiende bak nieuwe submerse planten zet dan pas je de verlichting toch ook niet aan? Algen krijg je door tekorten dus bij een draaiende bak met voldoende voeding verwacht ik echt geen problemen met nieuwe planten.


Jamaarja, volgens mij is er toch een (subtiel) verschil tussen

-een draaiende (dus stabiele) bak met dito plantenbestand
-een 'nieuwe' bak met allemaal 'nieuwe' emers gekweekte planten (ik vermoed dat jullie emers bedoelen)

In de ingedraaide bak zou ik inderdaad niets aan het licht veranderen wanneer er enkele nieuwe planten bij komen...
Maar in een nieuwe bak (wat hier het geval is...) met enkel nieuwe planten (zeker wanneer deze emers zijn gekweekt) kan je imo toch beter met aangepaste verlichting starten tot je duidelijke submerse groei waarneemt.
Is vrij logisch vind ik.
 
Laatst bewerkt:
Met 3200 lumen zit je laag in Medium Light.
Zou starten met 75% voor 6 uur per dag, elke week een kwartiertje langer tot 8 uur. Daarna intensiteit stapgewijs verhogen naar 100%

Als het merendeel In-Vitro is direct beginnen met een lean-dose bemesting inklusief kalium

Excuses, ik heb een vergissing gemaakt, ik heb 4300 lumen in de bak.
 
daytime eco 2 keer neutral white, een keer warm white
 
Dan begin ik met 6 uur per dag op 75 %, en dan ga ik wekelijks verhogen.
Ik zal posten over de voortgang van de bak in mijn album en dan kan ik altijd op advies gaandeweg nog het een en ander aanpassen

Als het merendeel In-Vitro is direct beginnen met een lean-dose bemesting inklusief kalium

Dan zal ik eens gaan lezen wat dat is....:unsure:

Dan zit je precies in medium Light. Maakt voor jou opstart verder niet uit

Het is zo verwarrend als beginneling om op verschillende sites informatie te krijgen die niet overeenkomt.
Ik heb mijn aankoop hierop gebaseerd, dit vond ik op een website.

Licht intensiteit10-20 Lumen per Liter
Matige verlichting
20-30 Lumen per Liter
Normale verlichting
30 Lumen en hoger
Veel verlichting

Dus ik dacht 4300 gedeeld door 125 is 34,4 lumen per liter, dat is dus veel licht.....
Ik hoop dat die paar planten met hoge lichtbehoefte die ik gekocht heb het nog een beetje gaan doen!
 
Dan zal ik eens gaan lezen wat dat is
Het is zo verwarrend als beginneling om op verschillende sites informatie te krijgen die niet overeenkomt.
welkom op het internet
Dus ik dacht 4300 gedeeld door 125 is 34,4 lumen per liter, dat is dus veel licht.....
Dit is de leidraad die ikzelf gebruik. Die heb ik niet zelf verzonnen; deze word door Tropica geadviseerd.

licht_co2.png
 
Als het merendeel In-Vitro is direct beginnen met een lean-dose bemesting inklusief kalium
waarom hier lean-dose zou eerder opteren halve EI-methode zo ben je zeker dat er voldoende voeding aanwezig is
 
Jammer dat ik dat nu pas zie, maar ik zal het voorlopig met deze lampen moeten doen.
Wat het nog moeilijker maakte is dat de ene site praat over lumen, de andere over watt per liter en weer een andere over "veel gemiddeld of weinig licht".
Dan heb ik misschien toch een paar soorten gekocht die misschien in lichtbehoefte wat tekort gaan komen, ook als ik ze vol onder de lamp ga plaatsen.
Ik heb ook de ludwigia palustri en ,alternanthera reinecki mini bestelt namelijk, de eriocaulon cinerum had ik nog niet bestelt en heb ik bij deze uit mijn hoofd gezet.
De rest van de planten zijn volgens tropica allemaal gemakkelijk tot medium qua moeilijkheidsgraad, en allemaal lage tot medium lichtbehoefte.
 
waarom hier lean-dose zou eerder opteren halve EI-methode zo ben je zeker dat er voldoende voeding aanwezig is
In vitro planten hebben bijna geen interne voedingsreserve en ze gaan de 1e weken hoofdzakelijk de voeding halen uit de bodem en nauwelijks uit de waterkolom. Voeding wat je aan de waterkolom gaat doseren
word de 1e periode niet gebruikt omdat simpelweg het blad nog niet is getransformeerd naar de submersde staat. Toegevoegde waterkolombemesting zal in het begin vooral worden opgeslagen in de bodem.
En aangezien 9 van 10 mensen opstart-algen gaat krijgen profiteren algen meer van die voeding in het water dan de jonge plantjes.
Daarom is het beter beginnen met een lean dose bemesting en naar mate het gewas steeds verder overgaat in de submersde vorm kan je hier de voeding op aan passen.
Sommig blijven lean dose en anderen gaan voor rich-dose zoals EI.
 
Ik heb even je artikel over de lean dose en rich dose gelezen.
Ik heb nog een flesje easy life profito plant fertilizer staan, dat heb ik bij het aquarium gekregen.
Is dat verder prima om toe te passen? Er staat 10 ml per 100 liter per week op het potje, ik heb natuurlijk geen idee of dat een lean dose is of juist een rich dose.
 
Oja, nou ik hier toch een expert aan de lijn heb.... ;)
Moet ik dan met mijn co2 ook mikken op 15 tot 20 ppm? Of kan ik prima richting 30 ppm voor alle planten?

Bedankt voor alle tips allemaal! (y)(y)(y)
 
Profito zijn alleen microvoedingsstoffen. En de dosering is gelijk in lean-dose als rich dose. Dus kan je gewoon gebruiken.
Maar...lean-dose en rich dose zijn gebaseerd op de macro's NPK (nitraat, fosfaat, kalium)
Lean dose zijn de produkten van bijvoorbeeld ADA, VIMI, AquaNeo, Tropica enz. De bekenste Rich dose is de Estimative Index.
 
lean -dose met zand daar heb ik mijn twijfels over,
 
Profito zijn alleen microvoedingsstoffen. En de dosering is gelijk in lean-dose als rich dose. Dus kan je gewoon gebruiken.
Maar...lean-dose en rich dose zijn gebaseerd op de macro's NPK (nitraat, fosfaat, kalium)
Lean dose zijn de produkten van bijvoorbeeld ADA, VIMI, AquaNeo, Tropica enz. De bekenste Rich dose is de Estimative Index.

Ik snap hem, dan ga ik die profito in ieder geval gebruiken en me nog eens orrienteren op de andere produkten.

Het is ook een heel slecht plan om een lean-dose te gaan doen met een inherente bodem.
Ik heb de tropica soil gebruikt voor de plantenbedden, en filterzand voor een strandgedeelte.
Maar ik ga in het filterzand geen planten plaatsen.
 
:sorry:Dan is lean dose wel een goed idee
No worries! :thumbs:
Ik ben blij dat er zoveel mensen zijn die mee willen helpen en hun kennis willen delen! zo word het hele aquarium project misschien nog wat!
 
Maar goed als je in een draaiende bak nieuwe submerse planten zet dan pas je de verlichting toch ook niet aan? Algen krijg je door tekorten dus bij een draaiende bak met voldoende voeding verwacht ik echt geen problemen met nieuwe planten.
Ja. klopt, maar de vraag was
"Ik ga ergens de komende dagen een nieuwe bak beplanten en ik wil vast een programma in stellen voor de verlichting.
De pomp draait nu al anderhalve week met stenen en zand erin, de meeste plantjes die ik koop zijn natuurlijk nog heel klein."
 
Terug
Bovenaan