Hoeveel licht in opstartfase

Ik zou niet alle planten tegelijk erin doen maar beetje bij beetje en de verlichting elke dag een uurtje langer tot de gewenste tijd is bereikt
 
Ik zou niet alle planten tegelijk erin doen maar beetje bij beetje en de verlichting elke dag een uurtje langer tot de gewenste tijd is bereikt

Die optie is er niet meer, want de planten worden morgen bezorgt en ik heb maar een aquarium..
 
Planten er gewoon in zetten en verlichting zon 8 uur vol of zon 80% sterkte laten branden
Hangt een beetje van de soort verlichting of dit op volle sterkte moet bij goede led verlichting is het vaak verstandig om deze rond de 80% te laten branden
dit vanwege de felheid en levensduur van de leds.
 
Jammer dat ik dat nu pas zie, maar ik zal het voorlopig met deze lampen moeten doen.
Wat het nog moeilijker maakte is dat de ene site praat over lumen, de andere over watt per liter en weer een andere over "veel gemiddeld of weinig licht".
Dan heb ik misschien toch een paar soorten gekocht die misschien in lichtbehoefte wat tekort gaan komen, ook als ik ze vol onder de lamp ga plaatsen.
Ik heb ook de ludwigia palustri en ,alternanthera reinecki mini bestelt namelijk, de eriocaulon cinerum had ik nog niet bestelt en heb ik bij deze uit mijn hoofd gezet.
De rest van de planten zijn volgens tropica allemaal gemakkelijk tot medium qua moeilijkheidsgraad, en allemaal lage tot medium lichtbehoefte.
Die Eriocaulon cinerum is sowieso een erg moeilijke plant om te houden. Ze wil echt veel licht en CO2. Als ze al gaan bloeien leggen ze daarna nog wel eens het loodje. Dan doen ze ook snel als garnalen of vissen aan de bladeren plukken. Men beweerd dat deze planten ook erg gevoelig zijn voor eutrofiëring. Dat kan tot extra algengroei leiden. Ik weet natuurlijk niet hoe ervaren je bent. Misschien is het voor jou geen probleem. Wat je Alternanthera reineckii mini aangaat. Dit plantje wil veel licht én CO2 met daarnaast een voedselrijke bodem. Ook je Ludwigia gaat het goed doen met veel licht en bodemvoeding. Bij minder licht blijven bladeren meer groen en vertraagd de groei aanzienlijk. Zij houdt ook van ijzer, trouwens.
 
Die Eriocaulon cinerum is sowieso een erg moeilijke plant om te houden. Ze wil echt veel licht en CO2. Als ze al gaan bloeien leggen ze daarna nog wel eens het loodje. Dan doen ze ook snel als garnalen of vissen aan de bladeren plukken. Men beweerd dat deze planten ook erg gevoelig zijn voor eutrofiëring. Dat kan tot extra algengroei leiden. Ik weet natuurlijk niet hoe ervaren je bent. Misschien is het voor jou geen probleem. Wat je Alternanthera reineckii mini aangaat. Dit plantje wil veel licht én CO2 met daarnaast een voedselrijke bodem.
Die planten heb ik gekocht in de veronderstelling dat die 34 lumen per liter veel licht was, de Eriocaulon cinerum komt er dan ook niet in. (heb ik ook niet gekocht)
De Alternanthera en de ludwigia ga ik gewoon planten, en als ze het echt slecht doen dan vervang ik ze voor andere planten. Ik heb ze al bestelt en vind het zonde om het in de prullenbak te gooien, en ik weet anders toch niet wat ik ermee moet.

Mijn ervaring is nul! 😄
Maar ik probeer me zo goed mogelijk in te lezen over alles, ook al probeer ik ze te voorkomen, beginners fouten horen er gewoon bij.
Ik kan nou eenmaal niet een aquarium expert worden in een paar weken tijd, maar ik doe mijn best.

Ik heb de rest van mijn lijstje nog even gecheckt en de rest van de planten vallen allemaal in de categorie medium of weinig licht.
Uiteraard ga ik rekening houden met lichtbehoefte als ik ga planten.

Vanmiddag is het eerste pakketje planten bezorgd en morgen komen ze de rest brengen.
Morgenochtend ga ik het aquarium leeghalen en dan kan ik aan de slag.
 
Mijn ervaring is nul! 😄
Maar ik probeer me zo goed mogelijk in te lezen over alles, ook al probeer ik ze te voorkomen, beginners fouten horen er gewoon bij.
Prima natuurlijk en je moet zelf ervaring op doen door te.. doen!

Heb inderdaad niet de illusie dat je alles in een keer goed kunt doen. Natuurlijk is inlezen belangrijk en zeer verstandig maar onze hobby kent zoveel nuances en trekjes dat er niemand is die echt alles weet. Dat is soms ook lastig zoals je in dit topic al kunt zien. De een adviseert A de ander weer B en zo kun je van ieder z'n ervaring wat leren maar, neem het niet direct als enige waarheid aan. Er zijn vele wegen die je kunt bewandelen en de ene werkt wellicht net iets beter dan de ander, of ze werken beide even goed of eentje gaat naar een afgrond. Soms moet je vallen om weer op te kunnen staan ;)

Persoonlijk vind ik dat ook het leukste aan de hobby. Wat uitproberen en soms zelfs tegen de stroom in zwemmen, het zal je verbazen hoe vaak je toch de kant weer bereikt.
 
Prima natuurlijk en je moet zelf ervaring op doen door te.. doen!

Heb inderdaad niet de illusie dat je alles in een keer goed kunt doen. Natuurlijk is inlezen belangrijk en zeer verstandig maar onze hobby kent zoveel nuances en trekjes dat er niemand is die echt alles weet. Dat is soms ook lastig zoals je in dit topic al kunt zien. De een adviseert A de ander weer B en zo kun je van ieder z'n ervaring wat leren maar, neem het niet direct als enige waarheid aan. Er zijn vele wegen die je kunt bewandelen en de ene werkt wellicht net iets beter dan de ander, of ze werken beide even goed of eentje gaat naar een afgrond. Soms moet je vallen om weer op te kunnen staan ;)

Persoonlijk vind ik dat ook het leukste aan de hobby. Wat uitproberen en soms zelfs tegen de stroom in zwemmen, het zal je verbazen hoe vaak je toch de kant weer bereikt.
Sluit me hier volledig bij aan. ervaring opdoen ,uitproberen ,fouten durven maken en eruit leren.
Het is een hobby waar iedereen wel een eigen mening of advies geeft hoe het moet of kan.
Sommige zien dit als verwarrend maar ik hou het erbij dat er een ruime tolerantie is hoe het kan.
 
Ik vraag graag advies over dingen die ik niet weet, maar ik ben daarna ook eigenwijs genoeg om mijn eigen plan te trekken.
De adviezen lopen inderdaad nogal uiteen, dat vind ik eigenlijk wel geinig.
Ik ga gewoon beginnen met een soort gemiddelde van alle adviezen qua belichting.
Er word 50% tot 100 % geadviseerd, Ik ga rond de 75 % beginnen voor een uur of zes en dan langzaam de tijdsduur verhogen, en dan ga ik gaandeweg kijken hoe het gaat.
Als ik twijfel of alles wel goed gaat dan gooi ik het hier wel weer in de groep. 😄

Iedereen bedankt voor de input!
 
Terug
Bovenaan