Wat is er nieuw

Hoeveel licht per dag?

ZEN

Well-known member
Lid geworden
3 december 2020
Berichten
95
Leeftijd
72
Heb nou de bak +/- 1 en 1/2 maand in gebruik waarvan 3 weken met visjes. Nou had ik ondertussen de led verlichting aanstaan van 13h tot 20h Is dit voldoende, te weinig , mag het meer?
Anderzijds heb ik een timer aangeschaft waar ik intensiteit traploos kan mee regelen . Heb deze als volgt ingesteld.
22 h tot 13h 0 %
13h tot 13h15 geleidelijk naar 25 %
13h15 tot 13h30 geleidelijk naar 50 %
13h30 tot 14 h geleidelijk naar 100 %
14h tot 20h 100%
20h tot 20h30 geleidelijk naar 75 %
20h30 tot 21h geleidelijk naar 50 %
21h tot 22h geleidelijk naar 0 %
Is dit OK?
Alvast bedankt
 
Ik heb het ongeveer hetzelfde als bij jou, uurtje meer. Maar in het begin is het toch even lange termijn kijken. Hou dit niveau een tijdje aan, kijk wat het doet met je planten (algengroei). Heb je ook CO2 waar je rekening mee moet houden?
 
Geen CO², geen algengroei maar ook niet al te veel planten
 
Je verlichting mag op de maximum sterkte stand zo'n 8 uur aanstaan excl. de dimtijden. Alleen is nu de vraag wat is die maximum stand? Dat wordt namelijk bepaald door de aanwezige planten en uiteraard de overige levende have. Je planten vragen namelijk in de eerste plaatst om licht om überhaupt groei mogelijk te maken. Wanneer je verlichting juist is ingesteld volgt er na die groei vraag om bemesting, denk daarbij naast voeding via de waterkolom ook aan bodemvoeding. Mogelijk wordt er ook gevraagd om CO2.
 
Ik geef ze wekelijks de voorgeschreven Ferropol zijnde +/-10 cl vr 90 liter bak, is dat voldoende?
 
Dit is voeding via de waterkolom. Om te weten of dit afdoende is moeten we weten welke planten je hebt. De meeste planten in onze bakken zijn sowieso moerasplanten die dan ook bodemvoeding in meer of mindere mate gebruiken. Ook speelt je licht zoals ik hierboven al aangaf een belangrijke rol.
 
Je verlichting mag op de maximum sterkte stand zo'n 8 uur aanstaan excl. de dimtijden
Wel raad men vaak aan om led niet op 100% te hebben om de levensduur te verlengen maar dat terzijde. Ik had ze max op 95% staan.
 
De intensiteit van het licht maakt denk ik ook wel dat je korter of juist langer kunt verlichten. En dat je daarmee af kan wijken van de veelgenoemde 8 uur. Door niet te intensief te belichten, zou je het licht dus langer aan moeten kunnen doen bij een gelijkblijvend (maar dan meer over de dag uitgesmeerd) voedselgebruik. Uiteraard houd je hierbij rekening met de minimale lichtbehoefte van je planten.

Hier werkt dat in elk geval wel. Lamp gaat van 0 naar 100% tussen 10:00 en 11:00. Brandt dan volle bak tot 20:30 (= 9,5 uur). Ten slotte schakelt hij gedurende een uur weer af. In het aquarium zelf (vrijwel) geen alg te bespeuren, en de voorruit hoeft maar eens in de zoveel maanden even nageveegd te worden.
 
De intensiteit van het licht maakt denk ik ook wel dat je korter of juist langer kunt verlichten. En dat je daarmee af kan wijken van de veelgenoemde 8 uur. Door niet te intensief te belichten, zou je het licht dus langer aan moeten kunnen doen bij een gelijkblijvend (maar dan meer over de dag uitgesmeerd) voedselgebruik. Uiteraard houd je hierbij rekening met de minimale lichtbehoefte van je planten.

Hier werkt dat in elk geval wel. Lamp gaat van 0 naar 100% tussen 10:00 en 11:00. Brandt dan volle bak tot 20:30 (= 9,5 uur) Ten slotte schakelt hij gedurende een uur weer af. In het aquarium zelf (vrijwel) geen alg te bespeuren, en de voorruit hoeft maar eens in de zoveel maanden even nageveegd te worden.
M.i. is dit niet juist. Lichtduur verschilt duidelijk van lichtintensiteit. Stel je hebt in je bak een lichtintensiteit tekort voor je planten dan blijft dit zo ook al verleng je de lichtduur. Iedere plant heeft die eigen intensiteit nodig om de interne omzettingen te doen. Bovendien licht er aan die duur ook een grens, zo ongeveer twaalf uur.
 
Is het niet zo dat bij minder/te weinig intensiteit de plant nog best het "goed" kan doen maar je er niet uithaalt wat er inzit? Je zal dan de plant minder zien groeien dan met meer intensiteit denk ik. Datzelfde geld denk ik ook voor de belichtingsduur.
 
Is het niet zo dat bij minder/te weinig intensiteit de plant nog best het "goed" kan doen maar je er niet uithaalt wat er inzit? Je zal dan de plant minder zien groeien dan met meer intensiteit denk ik. Datzelfde geld denk ik ook voor de belichtingsduur.
Als het waar zou zijn dat te weinig intensiteit te compenseren zou zijn door de duur te verlengen waarom kijken we dan nog naar lumen? Dat zou een Alternathera reineckii het nog best doen onder een zwakke lamp als ze er maar lang genoeg onderstaat. Maar we weten allemaal dat het niet zo werkt. Een plant heeft vereisten was de licht intensiteit betreft zoals we ook kunnen zien bij alle online aanbieders van planten. Ik heb daar nog nooit iets gezien over lichtduur...
 
M.i. is dit niet juist. Lichtduur verschilt duidelijk van lichtintensiteit. Stel je hebt in je bak een lichtintensiteit tekort voor je planten dan blijft dit zo ook al verleng je de lichtduur. Iedere plant heeft die eigen intensiteit nodig om de interne omzettingen te doen. Bovendien licht er aan die duur ook een grens, zo ongeveer twaalf uur.
Dat ben ik met je eens hoor. 🙂 Dat is eigenlijk waar ik op doelde met:

Uiteraard houd je hierbij rekening met de minimale lichtbehoefte van je planten.

Dat had ik wat specifieker kunnen verwoorden. Het schijnt inderdaad ook dat er een maximale fotoperiode is waar planten mee kunnen werken. Ik gok haast dat ook díe waarde mede afhangt van de lichtintensiteit. Oftewel wanneer een plant voldoende heeft aan een lichtintensiteit van... ik zeg maar wat, 20 PAR, en jij stelt de belichting in op 25 PAR, dan lijkt het mij sterk dat de maximale fotoperiode voor de tweede waarde net zo lang zou zijn. Meer boerenverstand dan kennis van zaken dit, hoor.
 
Zoals reeds gemeld veel staat er niet in, die rode is plastic, shame on me maar is tijdelijk tot als de echte tot wasdom komen 🙂 Aande andere kant staat nog zo een graspol en in de 2 hoeken staan van die Vali.......en nog wat die zijn echter in het begin wat verrot en zijn nu amper tussen 1 en 5 cm hoog. Ook staan er (niet zichtbaar) een drietal polletjes tussen 3 en 10 cm hoog van die rode planten.
 
Dat ben ik met je eens hoor. 🙂 Dat is eigenlijk waar ik op doelde met:



Dat had ik wat specifieker kunnen verwoorden. Het schijnt inderdaad ook dat een maximale fotoperiode is waar planten mee kunnen werken. Ik gok haast dat ook díe waarde mede afhangt van de lichtintensiteit. Oftewel wanneer een plant voldoende heeft aan een lichtintensiteit van... ik zeg maar wat, 20 PAR, en jij stelt de belichting in op 25 PAR, dan lijkt het mij sterk dat de maximale fotoperiode voor de tweede waarde net zo lang zou zijn. Meer boerenverstand dan kennis van zaken dit, hoor.
Inderdaad bestaat er voor elke plant een zekere tolerantie wat die intensiteitsvraag aangaat.
 
Als het waar zou zijn dat te weinig intensiteit te compenseren zou zijn door de duur te verlengen waarom kijken we dan nog naar lumen
Ik bedoelde denk ik iets anders Ben. Stel een plant heeft een aantal uren nodig om de max eruit te halen. Als hij dan ipx een x aantal uren een aantal uren minder belicht of minder intensiteit dan is het goed mogelijk dat de plant nog behoorlijk groeit. Dat zal per plant natuurlijk verschillen maar ook met wat minder of kortere periode licht kan een plant het best nog goed doen al haal je niet alles eruit.
Misschien ben ik zo iets duidelijker, of niet dus 😉.
Dat heb je ook met voeding. Een plant kan met voldoende voeding prima en goed groeien maar met minder voeding zal de groei minder zijn maar de plant houdt wel zn systeem nog instand terwijl met nog minder voeding dat niet meer lukt en de plant zal afsterven. Kortom geef je max wat de plant nodig heeft dan zal hij beter functioneren dan met minder voeding maar toch kan hij nog functioneren.
 
Wat gebeurd er als je teveel (te lang) belicht? Algen?
 
Ik bedoelde denk ik iets anders Ben. Stel een plant heeft een aantal uren nodig om de max eruit te halen. Als hij dan ipx een x aantal uren een aantal uren minder belicht of minder intensiteit dan is het goed mogelijk dat de plant nog behoorlijk groeit. Dat zal per plant natuurlijk verschillen maar ook met wat minder of kortere periode licht kan een plant het best nog goed doen al haal je niet alles eruit.
Misschien ben ik zo iets duidelijker, of niet dus 😉.
Dat heb je ook met voeding. Een plant kan met voldoende voeding prima en goed groeien maar met minder voeding zal de groei minder zijn maar de plant houdt wel zn systeem nog instand terwijl met nog minder voeding dat niet meer lukt en de plant zal afsterven. Kortom geef je max wat de plant nodig heeft dan zal hij beter functioneren dan met minder voeding maar toch kan hij nog functioneren.
Het antwoord, beter mijn antwoordt, staat boven jouw bericht....
 
Wat gebeurd er als je teveel (te lang) belicht? Algen?
Dat hangt weer helemaal af met welke intensiteit je hoelang belicht boven welke planten...
Dit soort vragen kan je eigenlijk niet zo beantwoorden. Alles in een aquarium hangt in verhoudingen in elkaar. Anders gezegd, alles heeft een correlatie met elkaar.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan