Wat is er nieuw

Hoeveel lichtsterke in lumen moet ik kiezen.

Hans Maks

Well-known member
Lid geworden
13 december 2018
Berichten
230
Leeftijd
71
Locatie
Westerbork
In mijn Rio240 heb ik nu 2 T5 buizen (HiLite Day 4000 lumen en HiLite Nature 3800 lumen) het lichtsterke moet dus dan nu ongeveer 7800 lumen zijn.
Ik in van plan over te schakelen naar LED. Maar wat moet ik dan kopen? De prijzen en de lichtsterke zijn ook verschillend.
Als ik bij Sera kijk met 2 buizen om ik op max (2x1725=3450 lumen). Is dat wel voldoende? Een HeliaLux Spectrumis is max 8400 lumen.
 
Laatst bewerkt:
Dat hangt er een beetje vanaf welke planten je hebt in je aquarium en wel of geen Co2 toevoegen.
Die van Sera zijn behoorlijk krapjes op 240liter water dus ik betwijfel of je voldoende licht opbrengst haalt, Helialux 8400lumen is 600lumen meer als 2x jouw T5 buizen maar met een dimmer/controller kan je deze op 70-80% zetten wat rond je T5 buizen zit.
Maar hou wel rekening dat je overstap van T5 naar led dit in de honderden euro's gaat uitkomen terwijl T5 buizen 3jaar mee gaan en het vaak maar 30% minder stroom verbruik opleverd.
Dus op je engergie rekening zal je dit bedrag pas na 7 a 10jaar hebben terug verdiend, maar gemak van led is wel dimmen en zon op/onder gang en of maanlicht stimuleren wat voor vissen al beter is.
of je planten er goed op reageren is altijd afwachten omdat er verschillende resultaten worden gepost met led en groei.
 
Er zitten best wel planten in en CO2. Tja, de T5 buizen zijn nog 1 jaar oud en ik heb ook nog reserve buizen ook. Ik wil eigenlijk dag/nacht e.d nabootsen en nacht verlichting. Dank voor de reactie, de kosten zijn ook belangrijk. 😀
 
Helialux 8400lumen is 600lumen meer als 2x jouw T5
Vergeet hierbij niet dat de Led alleen naar beneden schijnt, dus effectief heb je veel meer dan die extra 600 lumen.
 
Ik wil eigenlijk dag/nacht e.d nabootsen en nacht verlichting
Dat kan je ook doen door er een paar Led strips bij te hangen (naast de TL's) dit heb ik zelf ook.,
Als de Tl's aangaan laat je de Led's uitgaan, en in de avond laat je de Led net iets eerder gaan als dat de Tl's uitgaan.
 
Wat de lumen betreft, ik dacht al dat het krap is. Met de lichtsterke van nu groeiden de plantjes best goed.
 
Vergeet hierbij niet dat de Led alleen naar beneden schijnt, dus effectief heb je veel meer dan die extra 600 lumen.
Dat kan je ook doen door er een paar Led strips bij te hangen (naast de TL's) dit heb ik zelf ook.,
Als de Tl's aangaan laat je de Led's uitgaan, en in de avond laat je de Led net iets eerder gaan als dat de Tl's uitgaan.
dat kan ook natuurlijk.
 
Hier zie je mijn schema van de TC420, kanaal 1 is koelwit, 2 is warmwit, 3 is blauw, en 4 schakelt de TL's aan/uit dmv een relais.

Op deze manier kan je de Led en TL dus exact over laten schakelen.

Time set summer.jpg
 
Hier zie je mijn schema van de TC420, kanaal 1 is koelwit, 2 is warmwit, 3 is blauw, en 4 schakelt de TL's aan/uit dmv een relais.

Op deze manier kan je de Led en TL dus exact over laten schakelen.

Bekijk bijlage 280063
Hier zie je mijn schema van de TC420, kanaal 1 is koelwit, 2 is warmwit, 3 is blauw, en 4 schakelt de TL's aan/uit dmv een relais.

Op deze manier kan je de Led en TL dus exact over laten schakelen.

Bekijk bijlage 280063
Zie ik het goed? 4 strips aan de TC420 he. En hoe lang zijn de strips? Ik zie de afmetingen van je bak.
 
Zie ik het goed? 4 strips aan de TC420 he
Nee dat zie je niet goed 😀 kanaal 4 schakelt de TL's aan en uit, dus op kanaal 4 zit een relais.
De bak is 100 cm, de drie strips zijn 90 cm
 
Nee dat zie je niet goed 😀 kanaal 4 schakelt de TL's aan en uit, dus op kanaal 4 zit een relais.
De bak is 100 cm, de drie strips zijn 90 cm
dus 3, eens kijken of ik zelf iets kan maken voor die bak van mij.
 
Keuze genoeg in stripjes, ik heb ze bij Ali weg (1,65 per stuk) dat ze niet tegen vocht kunnen wordt veel gezegd, maar ik heb daar nog niets van gemerkt.
heb al 5 jaar zulke stripjes in mijn bakken hangen.
De blauwe strip die ik heb geeft net dat beetje koele effect, alleen wit en warmwit is een beetje flets.
In de ochtend begin ik met de warmwitte, daar komt dan langzaam de koelwitte bij, in de avond net andersom (althans de warmwitte gaat redelijk snel naar 0%
Je kan er ook voor kiezen om er twee RGB of RGBW boven te hangen, dan kan je alle kanten op met de TC420.
 
Keuze genoeg in stripjes, ik heb ze bij Ali weg (1,65 per stuk) dat ze niet tegen vocht kunnen wordt veel gezegd, maar ik heb daar nog niets van gemerkt.
heb al 5 jaar zulke stripjes in mijn bakken hangen.
De blauwe strip die ik heb geeft net dat beetje koele effect, alleen wit en warmwit is een beetje flets.
In de ochtend begin ik met de warmwitte, daar komt dan langzaam de koelwitte bij, in de avond net andersom (althans de warmwitte gaat redelijk snel naar 0%
Je kan er ook voor kiezen om er twee RGB of RGBW boven te hangen, dan kan je alle kanten op met de TC420.
ik zag ook een TC421. ik moet mar eens kijken hoe ik die Stips van 1 meter zijn en hoe ik die moet ophangen i.v.m. de 2 T5 buizen. leuk projectje.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even lekker gewandeld
      Terug
      Bovenaan