Alles over LED verlichting

Dank je.

Zoveel licht heb je toch helemaal niet nodig boven die bak?
Flink gesnoeid zo te zien ja.

Zonder Co2 niet nee, maar omdat ik toch merkte dat met name de Enichdorus ozelot red flame beter groeid met extra t5 erbij + Co2 injectie veel voller en rood eruit kwam te zien.
Ook de zwaardpant bleri is veel frisser groen en groeid als kool, de Crypto's veel donkerdre kleuren en mooi gegolfd blad met veel uitlopers op de wortels is toch wel een verschil.
Niet noodzakelijk omdat het met 2x T5 ook prima ging maar met 2x JBM enkel wou het niet echt helemaal meer groeien zoals ik gewend ben, misschien heb ik een 3e balk nodig met witte leds.. dus conclusie hier is dat 2x led amazone 3000K(warmwit/rood) en 3500K(wit/rood) zelfs op volle sterke niet de groei gaven als T5 45watt 1x nature en 1x daylight van Juwel.
Dus verklaar het maar waarom het dan hier niet beter ging groeien als mijn T5, du misschien balk enkel witte leds erbij voegen ? wie weet maar ik ga volgend jaar toch een rio 350 of 450 aanschaffen dus ik ga nu niet meer investeren in licg voor deze rio180 van 6jaar oud.
Kan beter straks investeren in de nieuw bak..en de rio180 laten voor wat het is of gewoon op T5 laten draaien mocht hij nog blijven na aanschaf van het nieuwe aquarium.
 
Laatst bewerkt:
dus conclusie hier is dat 2x led amazone 3000K(warmwit/rood) en 3500K(wit/rood) zelfs op volle sterke niet de groei gaven als T5
Ik denk dat je voor de laatste wit/blauw had moeten nemen, je zou toch mogen verwachten dat het met twee van die balken wel moet groeien op die bak.
 
Wat kan ik verwachten van de standaard verlichting bij een Aquatlantis fusion?
De LFS waar ik besteld heb beweerde alvast dat die beter was dan de standaard bij Juwel.
 
Die verlichting is volgens mij wel goed, iig beter dan zijn voorganger (de EasyLed) nu hebben ze er meerdere kleuren inzitten, en er schijnt ook voldoende licht uit te komen.
 
Laatst bewerkt:
Haha, jazeker :D

Nog even een vraag, welke type JMB balken heb jij? ik zie dat ze met warmwitte en koelwitte Led's leverbaar zijn (waarin dus ook de rode en blauwe Led's zitten)
Bright is met de koelwitte Led's (8000K) en zou het best geschikt zijn voor plantenbakken lees ik.
Achterin warmwit met rood. In het midden koelwit en voorin koelwit met blauw.
Het zijn 27 Watt, 90 cm. balken. De witte leds hebben 100 á 105 lumen per Watt. Bij de gekleurde leds hou ik altijd de helft aan.
 
Tot nu toe blijkt bij eigenlijk iedereen dat de zoektocht naar goedkoop uitdraait op teleurstelling. Elke keer merk ik dit weer wanneer er doorgevraagd wordt over de aanwezige hardware. Mijn advies is ook altijd, blijf bij TL indien de prijs van goede led verlichting te hoog blijkt. Er is echt niks mis met TL. Deze verlichting is stukken beter dan de rommel die door sommigen gebruikt wordt en je alleen maar beperkt in je keuze van bijvoorbeeld planten. Ik weet, men roept dan, mijn planten doen het wel. Maar doen ze het optimaal? TL is echt ook prima verlichting!
Dat is de reden dat ik gekozen heb voor een combinatie.
2 x GHL Mitras, 4300 lumen per stuk als ik een output geef van 100%
1 x T5 Arcadia tropical pro 80 watt 2000 lumen
1 x T5 Trocal special plant 80 watt 7000 lumen.

alleen zie je dat de trocal veel minder rood tinten heeft, de trocal veel meer blauw, vandaar dt die ook meer lumen scoort.
De arcadia scoort daartegen veel beter vwb PAR, duidelijk een hoge output in het rood.
De mitras stuur ik gedurende dag van 3500 kelvin naar 7000 kelvin op de piek inde middag en daarna weer terug naar 5500 kelvin.
 
Dat is de reden dat ik gekozen heb voor een combinatie.
2 x GHL Mitras, 4300 lumen per stuk als ik een output geef van 100%
1 x T5 Arcadia tropical pro 80 watt 2000 lumen
1 x T5 Trocal special plant 80 watt 7000 lumen.

alleen zie je dat de trocal veel minder rood tinten heeft, de trocal veel meer blauw, vandaar dt die ook meer lumen scoort.
De arcadia scoort daartegen veel beter vwb PAR, duidelijk een hoge output in het rood.
De mitras stuur ik gedurende dag van 3500 kelvin naar 7000 kelvin op de piek inde middag en daarna weer terug naar 5500 kelvin.

GHL producten zijn voor zover ik ze ken ook artikelen van een goede, zelfs hoge kwaliteit. Hier wordt ook informatie gegeven. CRI, kleurindex waardes, Kleurpieken, Lumen en een veilige spanning. Daarom denk ik dat ook dit een goede en vertrouwde keuze is.
 
zoals jezelf ook al aangaf Ben, het is ook een kwestie van prijs omdat het kwaliteit is. Daarnaast en dat vind ik belangrijk….dit is echt ontwikkeld voor de aquariumwereld.
Alleen de software is een studie waard...teveel opties naar mijn mening. Had eenvoudiger gekund.
 
zoals jezelf ook al aangaf Ben, het is ook een kwestie van prijs omdat het kwaliteit is. Daarnaast en dat vind ik belangrijk….dit is echt ontwikkeld voor de aquariumwereld.
Alleen de software is een studie waard...teveel opties naar mijn mening. Had eenvoudiger gekund.
Software, waarvan? Gebruik je een Profilux of een controller? Welke?
 
profilux light met ghl control center, is hetzelfde als de normale profilux computers maar dan specifiekk alleen voor het licht.
Er is dus geen ph controler, en ook geen contactdoos warmeee pompen worden aangestuurd. dit omdat ik al een aparte ph en redox controler heb.
https://www.aquariumcomputer.com/software/ghl-control-center/

Toch mooi spul. En wat die (te(?)) uitgebreide software betreft. Ik mag dat wel, al die mogelijkheden. Maar dat heeft weer te maken met een wellicht doorgeschoten zelfbouw en programmeer manie.
 
de mogelijkheden voor het licht mbt specttrum en intensiteit vind ik ook prima, alleen de opties voor onweer, maanstandverlichting, wolkendek enz vind ik beetje teveel van goede.
Had al in de gaten dat je alles zelf bouwt. lol
 
Dankzij, de al eerder genoemde, tolerantie van planten kan het zijn dat ze "het wel doen". Ook weer afhankelijk van de soort. Maar of dit de pracht geeft die we zo graag willen? Ik heb een plantenkweekbakje met verschillende lampen gehad en gemerkt dat er wel degelijk verschil is. Je zou trouwens bij avond licht eens langs de kassen van telers moeten rijden. Wel eens dat oranjeachtige licht opgemerkt? Denk je dat ze dit doen om een mooie uitstraling voor de buurt te creëren? Hoe duur of jou lampen mogen zijn bepaal je natuurlijk helemaal zelf, die aquariumgoeroe laat misschien wel zien dat niet alle goeroe's betrouwbaar zijn.
De oranje gloed komt door natrium lampen, die zijn niet geoptimaliseerd voor planten maar zijn wel al heel lang een van de meest zuinige lichtbronnen...
Dit geld trouwens ook voor kwikdamp lampen ;)
 
Misschien intressant voor de mensen die geintreseerd zijn in groei licht voor planten led vs T5 buizen , in ons aquarium zal water licht absorberen dus hangen verlichting ook lager op het water om het x aantal lumen te halen toty op de bodem.
In het 1e filmpje zie dus de goedkope ledjes aan het wek die goedkoop kosten die zo gezegt PAR moeten halen in rood en blauw.. zie het resultaat zoals het in ons aquarium zal gebeuren met planten.


2e 1e deel filmpje kan men zelf zien hoe planten het licht gebruiken en wordt ook gestest wat het groei effect heeft op planten


3e filmpje is deel 2

Ik heb de filmpjes bekeken en verbazend genoeg groeit de plant dus erg goed onder alleen een witte Led, de plant die onder de blauw en rode led's stond bleef veel kleiner en was ook van slechte kwaliteit.
Er wordt ook in het filmpje benoemd dat een 6000K Led wel degelijk een Full spectrum heeft en dus ook rood en blauw bevat, extra rood en blauw toevoegen aan het licht is dus niet perse nodig, wellicht iets om de al aanwezige rode en blauwe kleuren te versterken, maar zeker niet teveel zoals is te zien aan de plant die onder de blauw/rode led stond.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de flimpjes bekeken, en verbazend genoeg groeit de plant dus erg goed onder alleen een witte Led, de plant die onder de blauw en rode led's stond bleef veel kleiner en was ook van slechte kwaliteit.
Er wordt ook in het filmpje benoemd dat een 6000K Led wel degelijk een Full spectrum heeft.

Dat klopt, ik was ook erg verbaast dacht dat witte led enkel in het wit wel wat blauw had maar ood is nieuw voor mij... omdat een witte led in feite een blauwe led is met een fosfor laagje zodat hij wit wordt..dus soort fluoricent idee.
Dus waar rood dan vandaan moet komen in een bauwe led met laagje fosfor dat wit word en rood moet uitstralen is voor mij een raadsel. maar goed..zal eens gaan google of dat eigenlijk wel kan.
Maar de grootste en best uitziende kroppen zijn onder T5 daglicht als je op hebt gelet alleen het kropje had blad verbranding wat kan duiden op dat de verlichting te laag boven het gewas heeft gehangen.

Maar.....fullspectrum led ?
Gevonden..

Golflengte conversie
Golflengteconversie is een proces dat hierbij hoorthet geheel of gedeeltelijk omzetten van de straling van een LED in wit licht. Er zijn verschillende beschikbare methoden om wit licht van LED's te produceren via het proces van golflengteconversie. Sommige van deze methoden omvatten het gebruik van blauwe LED en gele fosfor; blauwe LED en verschillende fosforen; ultraviolette LED en blauwe, groene en rode fosforen; en een LED met quantum dots.

Blauwe LED en gele fosfor
In deze methode van golflengte conversie, een LEDdie blauwe kleur straling uitzendt, wordt gebruikt om een gele kleur fosfor te exciteren (Yttrium aluminium granaat). Dit resulteert in de emissie van geel en blauw licht en dit resulterende mengsel van blauw en geel licht geeft het uiterlijk van wit licht. Deze methode is de minst dure methode voor het produceren van wit licht.

Bron:

Hier staan grafiekjes van het licht spectrum.. en wat ik al dacht witte led zit de piek vboor het groot deel in het blauw en straal maar weinig groen en rood uit dus je kan het niet echt een voledig spectrum noemen in mijn ogen ..beste is een PAR meter er op los laten wat deze aan micromols in het rood meet en meet in het blauw.
 
Ja de T5 scoort idd erg goed.
Een Full spectrum led is misschien niet het goede woord, maar alle nodige kleuren zitten er blijkbaar wel in om een plant goed te doen groeien, groen is helemaal niet nodig overigens, zoals gezegd groeit een plant niet onder groen licht.

Wel grappig dat de verschillende kleuren in het spectrum invloed hebben op bvb de smaak van een tomaat, of de geur van een plant, niet dat wij daar iets aan hebben in een aquarium, maar het geeft wel aan wat de verschillende kleuren doen met een plant.
 
Het kost niet meer, maar gedimd gebruikt de Led buis dan nog steeds evenveel vermogen omdat er een weerstand gebruikt wordt, verder niet zo relevant hoor op een buisje van 18 Watt.
Ik ga eens zo'n vermogensmeter halen om dit te testen.
Ik heb alle dimbare verlichting effe aan een stroommeter gehangen. Het eerste en laatste branduur schakelen de lampen dus geleidelijk op/af, en volgens de stroommeter is dit ook precies wat er gebeurt; lampen uit = 0 watt, lampen vol aan = maximum en er tussenin volgt de lichtsterkte simpelweg uit het wattage.

Het zou kunnen dat de dimmer die ik gebruik (Plumladen timer/dimmer) geen triac is maar PWM. Daar zal het andere dimgedrag dan mee te maken hebben... :juggle:
 
Laatst bewerkt:
Het zou kunnen dat de dimmer die ik gebruik (Plumladen timer/dimmer) geen triac is maar PWM. Daar zal het andere dimgedrag dan mee te maken hebben... :juggle:
Ja waarschijnlijk, als er een weerstand zou worden gebruikt kost dat altijd vermogen namelijk.
 
Ik heb de filmpjes bekeken en verbazend genoeg groeit de plant dus erg goed onder alleen een witte Led, de plant die onder de blauw en rode led's stond bleef veel kleiner en was ook van slechte kwaliteit.
Er wordt ook in het filmpje benoemd dat een 6000K Led wel degelijk een Full spectrum heeft en dus ook rood en blauw bevat, extra rood en blauw toevoegen aan het licht is dus niet perse nodig, wellicht iets om de al aanwezige rode en blauwe kleuren te versterken, maar zeker niet teveel zoals is te zien aan de plant die onder de blauw/rode led stond.
Van deze tester ben ik niet zo onder de indruk.
Wageningen test ook met blauw rood ofwel violetlicht met heel andere en betere/meer betrouwbare gegevens!
 
Laatst bewerkt:
De oranje gloed komt door natrium lampen, die zijn niet geoptimaliseerd voor planten maar zijn wel al heel lang een van de meest zuinige lichtbronnen...
Dit geld trouwens ook voor kwikdamp lampen ;)
Dat klopt helemaal maar door het feit dat deze lampen ook veel rood bevatten, beslist nodig voor optimale groei werden die lampen óók gekozen. Het is dus en en. Zou wit licht beter geweest zijn had men zeker geen slechtere groei geaccepteerd voor wat zuiniger lampen en dus voor wit gekozen. Zie ook mijn volgende bericht over Wageningen universiteit.
 
Wageningen test ook met blauw rood ofwel violetlicht met heel andere en betere/meer betrouwbare gegevens!
Ik heb het gelezen, en ook daar wordt aangegeven dat het met alleen witte led's verrassend goed gaat,

een paar citaten,

- Er is nog weinig onderzoekservaring met witte LED’s, die alle golflengtes binnen het PAR-gebied hebben.

- Zoals gezegd moeten de analyses nog plaatsvinden, maar we kunnen nu al concluderen dat je onder de witte LED’s, in vergelijking met HPS, prima kunt telen. De productie ligt in dezelfde lijn of is wellicht iets meer. Vruchtkwaliteit, brix, zuurgraad, houdbaarheid en drogestofgehalte van de vruchten waren hetzelfde

- Bij de witte LED’s hingen onder de bloemen vijf à zes komkommers, bij de wit-rood combinatie waren dat er acht à negen. Dat, gecombineerd met de lange stengels, maakte dat de komkommers op de grond lagen. De teeltsnelheid bij de witte LED’s lag dus een stuk hoger.

- De planten onder wit met verrood strekten iets meer, maar qua productie ontliepen de beide LED-behandelingen elkaar niets. Het beetje verrood voegde op dit punt dus niets toe.

Als je alles even leest wordt het toch wel duidelijk dat het prima gaat met alleen maar witte Led's, ook hebben ze dus wel het volledige spectrum aan boord, weliswaar niet in de juiste verhoudingen zoals de zon dat heeft, maar wel goed genoeg om planten goed te laten groeien.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het gelezen, en ook daar wordt aangegeven dat het met alleen witte led's verrassend goed gaat,

een paar citaten,

- Er is nog weinig onderzoekservaring met witte LED’s, die alle golflengtes binnen het PAR-gebied hebben.

- Zoals gezegd moeten de analyses nog plaatsvinden, maar we kunnen nu al concluderen dat je onder de witte LED’s, in vergelijking met HPS, prima kunt telen. De productie ligt in dezelfde lijn of is wellicht iets meer. Vruchtkwaliteit, brix, zuurgraad, houdbaarheid en drogestofgehalte van de vruchten waren hetzelfde

- Bij de witte LED’s hingen onder de bloemen vijf à zes komkommers, bij de wit-rood combinatie waren dat er acht à negen. Dat, gecombineerd met de lange stengels, maakte dat de komkommers op de grond lagen. De teeltsnelheid bij de witte LED’s lag dus een stuk hoger.

- De planten onder wit met verrood strekten iets meer, maar qua productie ontliepen de beide LED-behandelingen elkaar niets. Het beetje verrood voegde op dit punt dus niets toe.

Als je alles even leest wordt het toch wel duidelijk dat het prima gaat met alleen maar witte Led's, ook hebben ze dus wel het volledige spectrum aan boord, weliswaar niet in de juiste verhoudingen zoals de zon dat heeft, maar wel goed genoeg om planten goed te laten groeien.

Daarbij lijkt dit een belangrijke zin:
"Er is nog weinig onderzoekservaring met witte LED’s, die alle golflengtes binnen het PAR-gebied hebben. Het gaat dus om bepaalde witte leds. Niet om leds die je o.a. in ledbuizen vindt en die al helemaal deze eigenschappen niet bevatten.
Verder lag onder de wit rood combinatie de productie hoger maar was dit door een grotere strekking minder effectief, ze lagen op de grond. Maar, en daar ging het mij om, er is nog weinig ervaring op dit gebied wat maakt dat ik wat minder, eigenlijk geen vertrouwen heb in de eerder aangehaalde persoon.
 
Laatst bewerkt:
"Er is nog weinig onderzoekservaring met witte LED’s, die alle golflengtes binnen het PAR-gebied hebben. Het gaat dus om bepaalde witte leds.
Zoals ik het lees bedoelen ze dat witte led's alle golflengtes hebben, maar ze nog niet veel onderzoek met deze led's hebben gedaan.

Zoals ze hieronder dus ook aangeven,
Witte LED’s zijn minder efficiënt dan de combinatie rood en blauw, maar wel veel plezieriger en gemakkelijker om bij te werken. En misschien verlopen sommige plantprocessen beter onder wit licht. Er is echter weinig onderzoekservaring met witte LED’s

En nog eentje,

“De tomatenplanten onder de witte LED’s vertoonden een natuurlijkere groei dan je in de praktijk onder rood met blauwe LED’s ziet.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik het lees bedoelen ze dat witte led's alle golflengtes hebben, maar ze nog niet veel onderzoek met deze led's hebben gedaan.

Zoals ze hieronder dus ook aangeven,
Witte LED’s zijn minder efficiënt dan de combinatie rood en blauw, maar wel veel plezieriger en gemakkelijker om bij te werken. En misschien verlopen sommige plantprocessen beter onder wit licht. Er is echter weinig onderzoekservaring met witte LED’s

Maar er staat toch dit:

"In één kasafdeling zijn tomaten (rassen Tomagino en Merlice) onder hogedruk natriumlampen (HPS) vergeleken met witte LED’s (beide 180 µmol/m2/s). Het zijn eigenlijk blauwe LED’s met een fosforcoating. Deze hebben alle golflengtes binnen het PAR-gebied, maar niet precies de verhoudingen zoals in zonlicht."

Dat gaat dus volgens mij NIET over gewone witte leds?

Hou je er trouwens rekening mee dat ik geen professor in de led kunde ben? ;)
 
Dat gaat dus volgens mij NIET over gewone witte leds?
Ik vrees van wel Ben.

Alle witte Led's zijn eigenlijk blauwe Led's met een fosfor laagje, dus ze spreken over een normale Led.

Witte led
Een witte led is een blauwe led met een fluorescerende laag (ten onrechte ook wel fosfor genoemd). De fluorescerende laag zet een gedeelte van het blauwe licht om in geel licht. Het mengsel van blauw en geel licht wordt ervaren als wit licht.
 
Hou je er trouwens rekening mee dat ik geen professor in de led kunde ben? ;)
Dit stukje tekst had ik even gemist, maar nee hoor, en ik allerminst ;)

Maar door het aangehaalde artikel en nu we het er zo over hebben, een paar posts terug is gezegd door jouw en Edje dat alleen witte Led's niet goed genoeg zijn, en er rode en blauwe led's bij moeten om het complete spectrum te behalen.
Achteraf blijkt dat dus niet nodig, en zou je dus een conventionele TL buis zo kunnen vervangen door een Led tl buis.

En de Juwel verlichting met buizen van 6000 en 9000K zou dan ook goed moeten zijn, blauw licht is belangrijker dan rood licht.
Zoals je kunt lezen in dat artikel zorgt (teveel) rood licht ervoor dat de planten lang gerekt groeien, en dat is wat we eigenlijk niet willen in ons aquarium.
 
Laatst bewerkt:
helaas ben heeft patrix gelijk.
een witte led is inderdaad een baluwe led met daaroverheeen een fosfor laag.
er zijn legio soorten fosforen die weer licht naar een andere kleur kunnen omzetten.
zo zijn er zelfs fosforen diee uv licht kunnen omzetteen naar wit licht zoals in een tl buis.
Info van een kennis die projectmanager is bij Philips led divisie.
maar er komt wel iets meer bij kijken om een "gewoon "stripje als groeilamp te kunnen zien...letterlijk en figuurlijk.
er is nog weinig onderzoek naar het effect op lange termijn op een plant. In kassen is dat iets anders...seizoensplanten !
 
maar er komt wel iets meer bij kijken om een "gewoon "stripje als groeilamp te kunnen zien...letterlijk en figuurlijk.
Dat wel, maar zelfs een goedkoop wit ledje zal toch alle benodigde kleuren aan boord hebben om een plant te laten groeien, alleen zijn die goedkope Led's vaak niet sterk genoeg.
er is nog weinig onderzoek naar het effect op lange termijn op een plant. In kassen is dat iets anders...seizoensplanten !
Daar kan ik ook weinig over zeggen, ook ik ben (net als Ben) geen professor op dit gebied.
Maar als een plant in een kas goed groeit onder wit licht zal een plant in een aquarium dat ook doen, het zijn tenslotte allemaal verwanten van elkaar en gebruiken licht om te groeien.

Het is mij vooral van belang om nu te weten dat een witte Led dus wel degelijk het complete spectrum aan boord heeft, iets wat vaak wordt tegengesproken in diverse topics op dit forum.

Dit is ook echt niet bedoeld om het beter te weten, en ook ik moet alle info van internet trekken, maar het is een leuk discussie punt geworden, en de stellige stelling dat alleen wit licht niet goed zou zijn is bij deze toch redelijk ontkracht.
 
Laatst bewerkt:
Maar er staat toch dit:

"In één kasafdeling zijn tomaten (rassen Tomagino en Merlice) onder hogedruk natriumlampen (HPS) vergeleken met witte LED’s (beide 180 µmol/m2/s). Het zijn eigenlijk blauwe LED’s met een fosforcoating. Deze hebben alle golflengtes binnen het PAR-gebied, maar niet precies de verhoudingen zoals in zonlicht."

Dat gaat dus volgens mij NIET over gewone witte leds?
Dit stukje tekst had ik even gemist, maar nee hoor, en ik allerminst ;)

Maar door het aangehaalde artikel en nu we het er zo over hebben, een paar posts terug is gezegd door jouw en Edje dat alleen witte Led's niet goed genoeg zijn, en er rode en blauwe led's bij moeten om het complete spectrum te behalen.
Achteraf blijkt dat dus niet nodig, en zou je dus een conventionele TL buis zo kunnen vervangen door een Led tl buis.

En de Juwel verlichting met buizen van 6000 en 9000K zou dan ook goed moeten zijn, blauw licht is belangrijker dan rood licht.
Zoals je kunt lezen in dat artikel zorgt (teveel) rood licht ervoor dat de planten lang gerekt groeien, en dat is wat we eigenlijk niet willen in ons aquarium.
Maar dat rood licht rekt en blauw licht zorgt voor een meer compacter groei wisten we allang, toch? Daarom hangen we licht met rood achterin boven de hogere planten, licht met blauw voorin waar de lage begroeiing meestal staat.
Men gebruikt bij de test dus geen witte leds maar aangepaste blauwe. Bovendien is nog niet veel bekend over de groei zoals we ook kunnen lezen in het artkel over de groei onder deze dus aangepaste leds. welke ook nog kunnen variëren per gewas. Jouw conclusie dat alles ook kan met een conventionele ledbuis wordt in het door mij aangehaalde artikel zeker nog niet bevestigd. Verder schrijf je dat blauw belangrijker is dan rood. In het artikel wordt er juist gesproken over rood met blauw aanvulling; 85/90% rood aangevuld met verrood. Zoals dus het huidige gebruik veelal is. Maar wij gebruiken ook niet alleen rood en blauw in onze bakken, wij gebruiken wit aangevuld met rood en blauw. Al langer is bekend dat juist een rode piek ook belangrijk is voor plantengroei. Maar het staat toch een ieder vrij om dat, het gebruik van een gewone tl buis, eens uit te testen? Kijk eens wat het doet met je planten zou ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:
helaas ben heeft patrix gelijk.
een witte led is inderdaad een baluwe led met daaroverheeen een fosfor laag.
er zijn legio soorten fosforen die weer licht naar een andere kleur kunnen omzetten.
zo zijn er zelfs fosforen diee uv licht kunnen omzetteen naar wit licht zoals in een tl buis.
Info van een kennis die projectmanager is bij Philips led divisie.
maar er komt wel iets meer bij kijken om een "gewoon "stripje als groeilamp te kunnen zien...letterlijk en figuurlijk.
er is nog weinig onderzoek naar het effect op lange termijn op een plant. In kassen is dat iets anders...seizoensplanten !
"een witte led is inderdaad een baluwe led met daaroverheeen een fosfor laag."
Dat gaf ik al aan in het door mij aangehaalde artikel en daarna nog eens in mijn reactie..
 
Laatst bewerkt:
Men gebruikt bij de test dus geen witte leds maar aangepaste blauwe.
Nee Ben het zijn geen aangepaste Led's, het zijn blauwe led's met een fosfor laagje dat maakt het een witte Led, zoals alle witte Led's dat zijn.
Ik vrees van wel Ben.

Alle witte Led's zijn eigenlijk blauwe Led's met een fosfor laagje, dus ze spreken over een normale Led.

Witte led
Een witte led is een blauwe led met een fluorescerende laag (ten onrechte ook wel fosfor genoemd). De fluorescerende laag zet een gedeelte van het blauwe licht om in geel licht. Het mengsel van blauw en geel licht wordt ervaren als wit licht.
 
Maar dat rood licht rekt en blauw licht zorgt voor een meer compacter groei wisten we allang, toch? Daarom hangen we licht met rood achterin boven de hogere planten, licht met blauw voorin waar de lage begroeiing meestal staat.
Ja dat klopt was al bekent, maar de reden daarvoor was dat rood licht niet diep doordringt, en je die kleur dus beter achterin kon doen omdat daar de hogere planten staan. Plus dat rood licht goed zou zijn en de meeste planten achterin staan
Jouw conclusie dat alles ook kan met een conventionele ledbuis wordt in het door mij aangehaalde artikel zeker nog niet bevestigd.
Wel een beetje, want onder witte Led (wat dus ook in deze buizen zit) groeien de kasplanten goed.
Maar het staat toch een ieder vrij om dat eens uit te testen? Kijk eens wat het doet met je planten zou ik zeggen.
Wellicht ga ik dat wel een keer testen, het zal dan geen 2 x 6000K worden maar een 3000 en een 6000, alleen de 6000 vind ik te koud.
Of beter doe ik dit in het garnalen/plantenbakje in de schuur, daar komt dan wel één 6000K Led buis boven.
Mijn grote bak draait erg goed, dus om dat als proefkonijn te gaan gebruiken....... de planten moeten waarschijnlijk ook wennen aan het nieuwe licht en dat kan wel eens voor problemen gaan zorgen, nu is alles op elkaar afgestemd.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat klopt was al bekent, maar de reden daarvoor was dat rood licht niet diep doordringt, en je die kleur dus beter achterin kon doen omdat daar de hogere planten staan. Plus dat rood licht goed zou zijn en de meeste planten achterin staan

Wel een beetje, want onder witte Led (wat dus ook in deze buizen zit) groeien de kasplanten goed.

Wellicht ga ik dat wel een keer testen, het zal dan geen 2 x 6000K worden maar een 3000 en een 6000, alleen de 6000 vind ik te koud.

Nee, je zou het met een conventionele buis moeten testen! Want dat was toch onze insteek, je zou ook met gewone witte leds een zelfde resultaat moeten kunnen bereiken. Je eerste zin is inderdaad een bevestiging van wat ik al schreef. Je tweede zin; Wel een beetje... Dat is dus de reden dat ik dus zeg, afwachten totdat er meer over bekend is, een beetje vind ik nog te weinig. Jij denkt dat ik jou theorie bestrijd, dat is niet zo. Ik ben alleen nu nog niet overtuigd. Net zoals trouwens de onderzoekers die dat ook aangeven.
 
Terug
Bovenaan