Alles over LED verlichting

Hoe de kwaliteit is weet ik natuurlijk niet uit eigen ervaring.

Ik gebruik intussen bijna drie jaar de Matrix en ik vind de kwaliteit echt top!
Op alle vlakken: build quality, materiaal, afwerking, gebruiksgemak, lichtkwaliteit, -kleur en -intensiteit ...

En zoals je zegt zijn ze super makkelijk uitbreidbaar en aanpasbaar. Je kan de modules volledig naar wens positioneren om verschillende "lichtzones" te creëren in je bak.
Inderdaad vrij prijzig, ik heb zeer lang getwijfeld vooraleer ik de knoop door kon hakken maar ik kon het niet weerstaan, ik werd super enthousiast door de flexibiliteit van deze balk. Het deed even pijn maar ik heb er echt nog geen seconde spijt van gehad, integendeel.
Ik vind het misschien zelfs mijn beste (meest bevredigende) aquarium gerelateerde investering van de laatste jaren

De controllers zijn wel erg duur daar zou ik zelf voor een andere oplossing kiezen.

Ik gebruik de balk icm een TC420 en dat werkt perfect.
 
Ik gebruik intussen bijna drie jaar de Matrix en ik vind de kwaliteit echt top!
Op alle vlakken: build quality, materiaal, afwerking, gebruiksgemak, lichtkwaliteit, -kleur en -intensiteit ...

En zoals je zegt zijn ze super makkelijk uitbreidbaar en aanpasbaar. Je kan de modules volledig naar wens positioneren om verschillende "lichtzones" te creëren in je bak.
Inderdaad vrij prijzig, ik heb zeer lang getwijfeld vooraleer ik de knoop door kon hakken maar ik kon het niet weerstaan, ik werd super enthousiast door de flexibiliteit van deze balk. Het deed even pijn maar ik heb er echt nog geen seconde spijt van gehad, integendeel.
Ik vind het misschien zelfs mijn beste (meest bevredigende) aquarium gerelateerde investering van de laatste jaren



Ik gebruik de balk icm een TC420 en dat werkt perfect.

Je hebt als man met ervaring mijn gedachten inderdaad precies verwoordt!
 
Je hebt als man met ervaring mijn gedachten inderdaad precies verwoordt!

Hehe!
Maar de flexibiliteit was effectief doorslaggevend.

Want ja, natuurlijk zijn ze bij Daytime ook niet van gisteren. ;)
Je kan dergelijke balk makkelijk "op de groei" kopen en ik denk dat veel mensen dat doen. Ik deed het zo alleszins.
Begon met 4 modules en kocht een extra module (UBRW) na een tijdje.
Helemaal niet om meer licht te hebben (ik heb na plaatsing gewoon meer gedimd :D) maar om een betere kleurspreiding te krijgen en om meer mogelijkheden te hebben.
En extra dimmen is nooit slecht voor de levensduur (dat was mijn argument ;) )...
Want eens je de balk en zo hebt is een module extra niet echt duur terwijl het wel een groot verschil kan maken.
Als je bvb een meterbalk volledig volstouwt met modules dan heb je echt een monsterhoeveelheid licht, meer dan genoeg voor (zo goed als) elke bak en elke plant.
Of stel dat je naar zoutwater wil overstappen dan moet je enkel aangepaste modules kopen en kan je gewoon dezelfde balk blijven gebruiken.

Dus op die manier zorgen ze al voor voortdurende verleiding. En alsof dat nog niet genoeg is brachten ze onlangs een vernieuwde zoetwater module uit met 'nieuwe' kleuren:

https://www.aquasabi.com/daytime-pendix-module-SunLike-freshwater

En als je de balk en zo al hebt dan is één module (of twee) extra altijd een optie... Op papier ziet het er wel leuk uit, die sunlike!
Nu en dan kriebelt het alleszins. :juggle:
Slimme jongens, die marketeers...
 
Nu weet ik wat PAR is maar ik ben benieuwd wat 65% PAR is? 65% waarvan?
65% van het maximaal benutbare.
Althans zo heb ik het altijd begrepen, daarom word het ook niet heel erg aangeraden om te sturen op waardes hoger dan 150
 
Hehe!
Maar de flexibiliteit was effectief doorslaggevend.

Want ja, natuurlijk zijn ze bij Daytime ook niet van gisteren. ;)
Je kan dergelijke balk makkelijk "op de groei" kopen en ik denk dat veel mensen dat doen. Ik deed het zo alleszins.
Begon met 4 modules en kocht een extra module (UBRW) na een tijdje.
Helemaal niet om meer licht te hebben (ik heb na plaatsing gewoon meer gedimd :D) maar om een betere kleurspreiding te krijgen en om meer mogelijkheden te hebben.
En extra dimmen is nooit slecht voor de levensduur (dat was mijn argument ;) )...
Want eens je de balk en zo hebt is een module extra niet echt duur terwijl het wel een groot verschil kan maken.
Als je bvb een meterbalk volledig volstouwt met modules dan heb je echt een monsterhoeveelheid licht, meer dan genoeg voor (zo goed als) elke bak en elke plant.
Of stel dat je naar zoutwater wil overstappen dan moet je enkel aangepaste modules kopen en kan je gewoon dezelfde balk blijven gebruiken.

Dus op die manier zorgen ze al voor voortdurende verleiding. En alsof dat nog niet genoeg is brachten ze onlangs een vernieuwde zoetwater module uit met 'nieuwe' kleuren:

https://www.aquasabi.com/daytime-pendix-module-SunLike-freshwater

En als je de balk en zo al hebt dan is één module (of twee) extra altijd een optie... Op papier ziet het er wel leuk uit, die sunlike!
Nu en dan kriebelt het alleszins. :juggle:
Slimme jongens, die marketeers...
Dat ik vind dat dit Daytime product een uitstekende keuze is en ik dus best wel jaloers ben op het feit dat ik geen dergelijk systeem bezit is nog geen reden om het er nog eens extra in te wrijven met aanklikbare links! :mad::'(:petjeaf:
 
65% van het maximaal benutbare.
Althans zo heb ik het altijd begrepen, daarom word het ook niet heel erg aangeraden om te sturen op waardes hoger dan 150
Het maximaal benutbare zou dan 100 moeten zijn? 100% is het maximum. Maar 65% van het maximaal benutbare? Wat is het maximaal benutbare?
 
Dat ik vind dat dit Daytime product een uitstekende keuze is en ik dus best wel jaloers ben op het feit dat ik geen dergelijk systeem bezit is nog geen reden om het er nog eens extra in te wrijven met aanklikbare links!
:sorry:
Anderzijds:
jij bent perfect geplaatst om de Daytime te vergelijken met de JMB.
Think about it!
Je JMB-balken zijn intussen "afgeschreven" (financieel bedoel ik, hé) en je hebt ze lang (naar tevredenheid) gebruikt en beoordeeld!
Dus die kan je eigenlijk met gerust hart en aan een mooie, eerlijke prijs verkopen aan een andere hobbyist.

Dan koop je een matrix (geld moet nu en dan eens bewegen, Benvo!) en zo kan je beide LED's vergelijken en beoordelen.
Jij blij (met de lampen, dat garandeer ik je),
de koper van je JMB blij (met een mooie deal op kwaliteitsmateriaal)
én wij ook blij (met de vergelijkende studie van beide balken)...

Win Win Win
Waarop wacht je nog? In de rubriek "aangeboden" kan je alvast je JMB adverteren!
Good times!!!
;)
 
Mooi spul, maar als je verschillende kleuren naast elkaar gaat plaatsten heb je toch niet overal hetzelfde licht (kleur) in de bak?
 
:sorry:
Anderzijds:
jij bent perfect geplaatst om de Daytime te vergelijken met de JMB.
Think about it!
Je JMB-balken zijn intussen "afgeschreven" (financieel bedoel ik, hé) en je hebt ze lang (naar tevredenheid) gebruikt en beoordeeld!
Dus die kan je eigenlijk met gerust hart en aan een mooie, eerlijke prijs verkopen aan een andere hobbyist.

Dan koop je een matrix (geld moet nu en dan eens bewegen, Benvo!) en zo kan je beide LED's vergelijken en beoordelen.
Jij blij (met de lampen, dat garandeer ik je),
de koper van je JMB blij (met een mooie deal op kwaliteitsmateriaal)
én wij ook blij (met de vergelijkende studie van beide balken)...

Win Win Win
Waarop wacht je nog? In de rubriek "aangeboden" kan je alvast je JMB adverteren!
Good times!!!
;)

Er ontbreekt echter nog één, niet onbelangrijk, deel aan dit verhaal. Dat is te wijten aan je onbekendheid om trend een lieftallig wezen dat mij voortdurend verblijd met haar aanwezigheid. En die ook een zeer belangrijke, veelal zelfs beslissende, stem heeft aangaande onze financiën. Haar hobby ligt overigens NIET in de aquaristiek. Verder is alles goed met me...
 
Mooi spul, maar als je verschillende kleuren naast elkaar gaat plaatsten heb je toch niet overal hetzelfde licht (kleur) in de bak?

De balk is een meter lang en aanvankelijk heb ik een tijdje 2 UBRW links en 2 UW rechts gehad om een (rode) zonsopgang/ondergang in één hoek te krijgen terwijl de andere kant nog/al donker was. Toen zag je in de bak (bij sommige instellingen) wel een verschil natuurlijk maar dat was de bedoeling.
Beetje spielerei eigenlijk..
Ik ben fan van koud licht (dus UW) en kocht de UBRW vooral omdat ik wou dimmen via een rode zonsopgang/ondergang.
Daarna ook even UBRW-UW-UW-UBRW geprobeerd en in de bak zelf zag je dat bij sommige settings.
Je zag vooral dat er centraal meer licht was, dat de uiteindes ietwat duisterder leken maar je moest toch goed kijken om het kleurverschil duidelijk te zien (ook omdat ik blauw en rood doorgaans iets meer dim dan wit). Je zag het kleurverschil dan beter op de muur achter de bak (de lamp hangt gewoon aan het plafond boven de open bak).
Met alles op gelijke sterkte merkte ik het effect van de UBRW op de kleur van de planten waarop ik besliste om ook centraal een UBRW te plaatsen om zo, via wat experimenteren met de percentages, overal in de bak een kleur naar wens te krijgen.

Momenteel heb ik deze combinatie:
UBRW-UW-UBRW-UW-UBRW
Dit geeft een uniform licht overal in de bak.
Het samen blenden van de lichtstralen hangt ook af van de hoogte van de balk en natuurlijk van de afstand tussen de modules en het aantal.
Op de bodem overlappen de lichtstralen in de huidige opstelling tot één kleur. En ook de gloed op de muur heeft nu een uniforme kleur.
Vrij koud licht, met een beetje van een paarse gloed.

Er ontbreekt echter nog één, niet onbelangrijk, deel aan dit verhaal. Dat is te wijten aan je onbekendheid om trend een lieftallig wezen dat mij voortdurend verblijd met haar aanwezigheid. En die ook een zeer belangrijke, veelal zelfs beslissende, stem heeft aangaande onze financiën. Haar hobby ligt overigens NIET in de aquaristiek.

Misschien kan je haar overreden door haar te promoveren tot mede-recensent? Want in dit wetenschappelijk en economisch zeer gewichtig onderzoek is haar mening essentieel en haar deelname aan dit experiment is bepalend voor het welslagen, haar oordeel is doorslaggevend inzake objectiviteit.

Je maakt een officieel ogend beoordelingsformulier en je benadrukt uitvoerig dat haar deelname als objectieve observator en evaluator essentieel is. dat het niet voor jou is! Jullie doen het samen, jullie doen het voor het groter geheel!
Het AF rekent op jullie professionele oordeel!

Verder is alles goed met me...

Gelukkig maar! Vasthouden die handel! ;)
 
De balk is een meter lang en aanvankelijk heb ik een tijdje 2 UBRW links en 2 UW rechts gehad om een (rode) zonsopgang/ondergang in één hoek te krijgen terwijl de andere kant nog/al donker was. Toen zag je in de bak (bij sommige instellingen) wel een verschil natuurlijk maar dat was de bedoeling.
Beetje spielerei eigenlijk..
Ik ben fan van koud licht (dus UW) en kocht de UBRW vooral omdat ik wou dimmen via een rode zonsopgang/ondergang.
Daarna ook even UBRW-UW-UW-UBRW geprobeerd en in de bak zelf zag je dat bij sommige settings.
Je zag vooral dat er centraal meer licht was, dat de uiteindes ietwat duisterder leken maar je moest toch goed kijken om het kleurverschil duidelijk te zien (ook omdat ik blauw en rood doorgaans iets meer dim dan wit). Je zag het kleurverschil dan beter op de muur achter de bak (de lamp hangt gewoon aan het plafond boven de open bak).
Met alles op gelijke sterkte merkte ik het effect van de UBRW op de kleur van de planten waarop ik besliste om ook centraal een UBRW te plaatsen om zo, via wat experimenteren met de percentages, overal in de bak een kleur naar wens te krijgen.

Momenteel heb ik deze combinatie:
UBRW-UW-UBRW-UW-UBRW
Dit geeft een uniform licht overal in de bak.
Het samen blenden van de lichtstralen hangt ook af van de hoogte van de balk en natuurlijk van de afstand tussen de modules en het aantal.
Op de bodem overlappen de lichtstralen in de huidige opstelling tot één kleur. En ook de gloed op de muur heeft nu een uniforme kleur.
Vrij koud licht, met een beetje van een paarse gloed.



Misschien kan je haar overreden door haar te promoveren tot mede-recensent? Want in dit wetenschappelijk en economisch zeer gewichtig onderzoek is haar mening essentieel en haar deelname aan dit experiment is bepalend voor het welslagen, haar oordeel is doorslaggevend inzake objectiviteit.

Je maakt een officieel ogend beoordelingsformulier en je benadrukt uitvoerig dat haar deelname als objectieve observator en evaluator essentieel is. dat het niet voor jou is! Jullie doen het samen, jullie doen het voor het groter geheel!
Het AF rekent op jullie professionele oordeel!



Gelukkig maar! Vasthouden die handel! ;)
Dat je slimmer bent als mij? Ik neem het onmiddellijk aan maar slimmer dan mijn echtgenote? Nee!
 
De balk is een meter lang en aanvankelijk heb ik een tijdje 2 UBRW links en 2 UW rechts gehad om een (rode) zonsopgang/ondergang in één hoek te krijgen terwijl de andere kant nog/al donker was. Toen zag je in de bak (bij sommige instellingen) wel een verschil natuurlijk maar dat was de bedoeling.
Dat is wel gaaf ja, je kan de ''zon'' dan van west naar oost over de bak laten gaan.
Met alles op gelijke sterkte merkte ik het effect van de UBRW op de kleur van de planten waarop ik besliste om ook centraal een UBRW te plaatsen om zo, via wat experimenteren met de percentages, overal in de bak een kleur naar wens te krijgen.
Ja precies, dat is wat ik bedoel.
UBRW-UW-UBRW-UW-UBRW
Dit geeft een uniform licht overal in de bak.
Ja dat lijkt mij ook, de twee maal UW's op plek 2 en 4 geven dan een mooiere spreiding dan wanneer je ze naast elkaar had met de 4 modules
 
Nu weet ik wat PAR is maar ik ben benieuwd wat 65% PAR is? 65% waarvan?


Planten hebben een verzadigingspunt, elke plant is dat hoger of lager maar men neemt een gemiddelde over alle gewassen PAR 100% daarvanuit wordt vergleken met TL-buizen hoe het groei rendement is en hoe hoog hij scoord in PAR.
Nu is het wel zo dat met Lowlight planten Anubis, javavaren en andere traag groeiers dit verhaal niet helemaal gaat kloppen, deze planten hebben genoeg aan 10-15lumen licht per liter, dan zou bijvoorbeeld een Grolux hier een PAR op halen van 80-90%.
Bij snelgroeiers , belgies groen, gedoornd hoornblad etc etc gaat deze regel dan weer niet op en is een Grolux maar 65% groeirendement.

Daarom wordt er vaak ook gezegt als je geen hightech aqaurium wil en trage groeiers gaat gebruiken (zoals in de vroegere jaren) dan volstaat T8 buizen gewoon als ruim voldoende voor dit soort planten en is T5 net weer teveel licht.
Nu heb je planten soorten die je vroeger niet had of in je aquarium kon houden door licht gebrek of je moest 3 tot 4 TL buizen gaan plaatsen en dat liep natuurlijk in de kosten met stroom verbruik dus deed men niet vaak..enkel speciaal aquaria of kweker.

Met led zal het gewoon niet anders zijn, iets kan wel veel licht geven op 1watt maar het zegt niets over PAR voor planten dus vandaar dat ik de PAR voor led types en fabrikanten wel eens wil zien omdat CRI wel iets zegt maar voor onze ogen maar niet voor onze planten hoeveel % PAR dat een ledbalk opleverd x-watt de lumen boven een aqaurium.
 
Ik neem het onmiddellijk aan maar slimmer dan mijn echtgenote? Nee!
Je kan dat ook anders bekijken. Je zou je eerder moeten concentreren op haar emoties door het ietwat onbeholpen en stuntelig aan te pakken. Zodat ze beseft dat je haar te slim af wil zijn terwijl ze weet dat je dat niet kan.
Doordat ze dan haar overmacht tenvolle beseft bestaat de kans dat je onbeholpen poging haar charmeert!
Dat ze denkt:
"Ben toch! Ik heb je door nog voor je goed en wel uitgesproken bent."
En dan komt het besef:
"Eigenlijk win ik altijd, dat is zo sneu voor Ben"
Waarop ze een beetje medelijden krijgt en dat is het moment waarop haar altruïsme (hopelijk) de overhand krijgt.
Dan sla je toe!
Want zomaar, uit het niets beslist ze misschien (door een mix van liefde, mededogen en pure vertedering) om je dit keer oogluikend in de waan te laten dat je haar te slim af bent geweest en het spelletje mee te spelen!
Wie weet! Nu en dan doen ze dat eens hoor!
....
Well played!!
Stel je voor!
;)
 
dan volstaat T8 buizen gewoon als ruim voldoende voor dit soort planten en is T5 net weer teveel licht.
Toch vreemd eigenlijk dat T5 meer licht geeft dan T8, het is zeker waar dat heb ik zelf ondervonden.
Maar als je naar de cijfers kijkt.....

T8 36 Watt geeft 3350 Lumen = 93 Lm/W

T5 39 Watt geeft 3100 Lumen = 79 Lm/W

:juggle: :juggle:
 
Dat klopt. Hoewel ik zelf JMB balken heb, en daar heel tevreden over ben, vind ik de manier van Daytime nóg beter. Zij hebben verschillende kleuren modules waaruit te kiezen valt maar het belangrijkste is eigenlijk dat je de mogelijkheid hebt om uit te breiden mocht blijken dat je toch wat meer wilt. Zonder ook maar iets weg te doen. Prima oplossing dus. Hoe de kwaliteit is weet ik natuurlijk niet uit eigen ervaring.
Qua prijs ligt het toch wat hoger dan de JMB producten hoewel de verschillen afhankelijk van de samenstelling niet eens zo groot hoeven zijn. De controllers zijn wel erg duur daar zou ik zelf voor een andere oplossing kiezen.
Ik vindt het licht van jouw JMB balken echt mooi ben helemaal overtuigd van de kwaliteit.
Toch gaat mijn voorkeur uit naar de Daytime matrix.
Als ik ooit een ander aquarium zou kopen van andere afmeting, dan kan ik de modules overplaatsen op de nieuwe led balk.
Verder vindt ik de mogelijkheid om de modules van plaats te wisselen een extra voordeel.
Ik hoop de verschillende modules bij virarium te kunnen zien om een goede kleuren keuze te maken.
Dank voor je advies!
 
Dat klopt. Hoewel ik zelf JMB balken heb, en daar heel tevreden over ben, vind ik de manier van Daytime nóg beter. Zij hebben verschillende kleuren modules waaruit te kiezen valt maar het belangrijkste is eigenlijk dat je de mogelijkheid hebt om uit te breiden mocht blijken dat je toch wat meer wilt. Zonder ook maar iets weg te doen. Prima oplossing dus. Hoe de kwaliteit is weet ik natuurlijk niet uit eigen ervaring.
Qua prijs ligt het toch wat hoger dan de JMB producten hoewel de verschillen afhankelijk van de samenstelling niet eens zo groot hoeven zijn. De controllers zijn wel erg duur daar zou ik zelf voor een andere oplossing kiezen.
Ik vindt het licht van jouw JMB balken echt mooi ben helemaal overtuigd van de kwaliteit.
Toch gaat mijn voorkeur uit naar de Daytime matrix.
Als ik ooit een ander aquarium zou kopen van andere afmeting, dan kan ik de modules overplaatsen op de nieuwe led balk.
Verder vindt ik de mogelijkheid om de modules van plaats te wisselen een extra voordeel.
Ik hoop de verschillende modules bij virarium te kunnen zien om een goede kleuren keuze te maken.
Dank voor je advies!
 
Toch vreemd eigenlijk dat T5 meer licht geeft dan T8, het is zeker waar dat heb ik zelf ondervonden.
Maar als je naar de cijfers kijkt.....

T8 36 Watt geeft 3350 Lumen = 93 Lm/W

T5 39 Watt geeft 3100 Lumen = 79 Lm/W

:juggle: :juggle:

Dat hang wel van het kleurtype af, dit moeten 2 verschillende kleur typen buizen zijn die jij op geeft.

T5 Warmwhite 45Watt zit op 3300lumen = 73lumen/Watt
T8 Warmwhite 39watt zit op 2600lumen = 66lumen/Watt

T5 Highlite daylight 45Watt 2800lumen = 62lumen/Watt
T8 Dayllight 39Watt 2200lumen = 56lumen/Watt

Dit zijn indentieke buizen 89.5mm voor Juwel standaard T8 en T5



 
Laatst bewerkt:
Dat hang wel van het kleurtype af, dit moeten 2 verschillende kleur typen buizen zijn die jij op geeft.
Nee ziijn beide 840, kleurtype maakt ook niets uit eigenlijk.

T5 Warmwhite 45Watt zit op 3300lumen = 73lumen/Watt
T5 Highlite daylight 45Watt 2800lumen = 62lumen/Watt
En dit is ook vreemd dan, je zou verwachten dat Daylight meer Lumen zou geven
Beide van deze lampen geven ook nog minder Lumen dan de T8 van mijn link, ik snap er niets van :D
 
Laatst bewerkt:
Nee ziijn beide 840, kleurtype maakt ook niets uit eigenlijk.



En dit is ook vreemd dan, je zou verwachten dat Daylight meer Lumen zou geven
Beide van deze lampen geven ook nog minder Lumen dan de T8 van mijn link, ik snap er niets van :D

Dan klop de informatie niet op die site, T8 had een opbrengst van 50-67lumen de watt en T5 66-75lumen de Watt , afhankelijk van de kleurcode en merk..

Nee, voor onze ogen lijkt daylite feller maar de werkelijkheid is dat hij juist minder lumen haalt dan een Warmwhite/nature dat was met de T8 tijdperk ook zo.
Heeft met het fluoricentpoeder te maken dat met blauwe straling vaak filter werden toegevoegd om diepblauw en UV af te schermen en dat kost lumen, warmwhite buizen halen meer lumen omdat er meer groen in het spectrum zit en minder blauw dus ook minder uitstraling dieppblauw en UV dus geen filter nodig door het Fluoricent poeder om dit tegen te gaan.
in feite is een witte led gewoon een blauwe led met fosfor poeder dus zelfde princiepe als fluoricent poeder maar op kleinere schaal.
Spaarlampen zijn gewoon een gevouwen TL-buisje en werkt ook met fluoricent poeder om een kleur/kelvin waarde te halen die gewenst is, 11Watt spaarlamp 2700Kelvin levert 800lumen , dus benaderd gewoon T5 op lumen/Watt.
Dus zo bijzonder was de spaarlamp niet dan alleen dat hij in een E10 en E27 fitting paste met eigen electronische starter ingebouwd.
 
Laatst bewerkt:
Dan klop de informatie niet op die site
Dat zou het moeten zijn dan, ik vind het ook vreemd dat de T8 93 Lm/W zou moeten halen.
Uit ervaring weet ik dat 2 x 21 Watt T5 meer licht geeft dan 1 x 58 Watt T8 namelijk.
 
Het maximaal benutbare zou dan 100 moeten zijn? 100% is het maximum. Maar 65% van het maximaal benutbare? Wat is het maximaal benutbare?
Het maximale wat een plant tot zich kan nemen om mee te groeien zou ik denken.

Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie (lichtspectrum/golflengten) nodig voor de fotosynthese om die optimaal te laten verlopen.
Daarom zal je met enkel rood of enkel blauw licht nooit 100% PAR kunnen halen ongeacht de hoeveelheid lumen
 
Dat hang wel van het kleurtype af, dit moeten 2 verschillende kleur typen buizen zijn die jij op geeft.

T5 Warmwhite 45Watt zit op 3300lumen = 73lumen/Watt
T8 Warmwhite 39watt zit op 2600lumen = 66lumen/Watt

T5 Highlite daylight 45Watt 2800lumen = 62lumen/Watt
T8 Dayllight 39Watt 2200lumen = 56lumen/Watt

Dit zijn indentieke buizen 89.5mm voor Juwel standaard T8 en T5



De Highlite en Daylight zijn mogelijk meer aangekleurd?
 
Het maximale wat een plant tot zich kan nemen om mee te groeien zou ik denken.

Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie (lichtspectrum/golflengten) nodig voor de fotosynthese om die optimaal te laten verlopen.
Daarom zal je met enkel rood of enkel blauw licht nooit 100% PAR kunnen halen ongeacht de hoeveelheid lumen
Ik denk wel dat je gelijk hebt met je conclusie maar ik vermoed dat dit eigenlijk ook de reden is waarom producenten eigenlijk nooit spreken over PAR waardes. Deze waardes zullen namelijk sterk variëren bij elke individuele plantensoort. Daarom, mogelijk, het meer algemene Lumen, eventueel Lux perspectief.
 
De Highlite en Daylight zijn mogelijk meer aangekleurd?

Nee allebei 7000Kelvin, Juwel heeft gewoon Highlite er aan toegevoegd omdat het T5 is met een hoger licht opbrengst.. gewoon marketing eigen buis juwel als kenmerk.
 
Ik denk wel dat je gelijk hebt met je conclusie maar ik vermoed dat dit eigenlijk ook de reden is waarom producenten eigenlijk nooit spreken over PAR waardes. Deze waardes zullen namelijk sterk variëren bij elke individuele plantensoort. Daarom, mogelijk, het meer algemene Lumen, eventueel Lux perspectief.
Naja sterk zou ik ook niet zeggen, meeste planten hebben ongeveer hetzelfde golflengte pakket nodig voor de aanmaak van bladgroen.
Alleen de totale lichtbehoefte kan “sterk” variëren per plant
 
Ik denk wel dat je gelijk hebt met je conclusie maar ik vermoed dat dit eigenlijk ook de reden is waarom producenten eigenlijk nooit spreken over PAR waardes. Deze waardes zullen namelijk sterk variëren bij elke individuele plantensoort. Daarom, mogelijk, het meer algemene Lumen, eventueel Lux perspectief.

Klopt ook,

Lowlight planten hebben aan 30-40micromols PAR voldoende om te groeien en zullen met meer PAR niet sneller gaan groeien dus energie verspilling bij 50micromols of meer grote kans op een shutdowm van de plant (vandaar dat een Anubis weg kwijnt onder mid/fel licht)
Midlight planten hebben 40-50micromols PAR nodig om voldoende/goed te groeien meer geven zal wat meer groei geven maar engergie verspilling en kans op te veel licht op een shutdown van de plant
Highlite planten hebben 50-80micromols aan PAR nodig om te kunnen groeien dit zijn de moeilijke planten en meer geven kan tot max 100micromols anders krijg je een shutdown van de plant die niet met zoveel licht kan omgaan en stop met groeien en afsterft.

Daarom is PAR in sommige situaties heel belangrijk met planten en met name lowlight die moet je echt niet boven de 50micromols gaan houden (T5 haalt namelijk gemiddeld deze waarde 40-60micromols op 30cm diepte van het water T8 zit op 30-45micromols)

Dus Led ?

Hier wat tabellen led en T5

PPFDplanttableMay30.png
fluval-planted-2-0_orig.jpg
images.png
PARvsDistVariousBulbs2.jpg
 
20190922_235130.jpg


Omdat mijn goedkope stripjes van 15 euro per halve meter waar ik in totaal incl blauw en rood dus 4 meter van heb niet hebben geleid tot functionerende javavarentjes heb ik er dus maar weer gekocht. Tegelijk heb ik vandaag de 2 meter wit op 10u ongedimd gezet en tegelijk de Java op een berg pvc, stok en steen gezet ter hoogte van boven halverwege mijn aquarium. BAM.

Oh ja je ziet ook nog zo'n leuk mangrovekrabje.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 280341

Omdat mijn goedkope stripjes van 15 euro per halve meter waar ik in totaal incl blauw en rood dus 4 meter van heb niet hebben geleid tot functionerende javavarentjes heb ik er dus maar weer gekocht. Tegelijk heb ik vandaag de 2 meter wit op 10u ongedimd gezet en tegelijk de Java op een berg pvc, stok en steen gezet ter hoogte van boven halverwege mijn aquarium. BAM.

Oh ja je ziet ook nog zo'n leuk mangrovekrabje.

Emm Javavaren kan al met 10lumen de liter groeien, dus hoeveel lumen heb je aan strips? de foto toont behoorlijk fel licht maar dat kan ook aan de camera liggen ?
 
dus hoeveel lumen heb je aan strips?

Dit hebben wij uitvoerig besproken zoals je wellicht herinnerd :D dat ging over die 5630 stripjes met 30 Led's per halve meter.
Maar op een foto is de hoeveelheid licht moelijk in te schatten , de camera past zich altijd aan als die op automatisch staat.
 
Dit hebben wij uitvoerig besproken zoals je wellicht herinnerd :D dat ging over die 5630 stripjes met 30 Led's per halve meter.
Maar op een foto is de hoeveelheid licht moelijk in te schatten , de camera past zich altijd aan als die op automatisch staat.
Ah dat verklaard het :D, dus zelfs je javavaren kwam licht te kort, wijze les voor de mensen die mee lezen dat zulke stripjes niet voldoende zijn dus dan klopt het toch wat ik in dit topic berweerde dat het te weinig lumen opleverde.
Bizar eigenlijk voor 60leds de meter en dan 2 strips boven je bak en zelfs een lowlight plant niet wil groeien, terwijl een bakje in het daglicht met javavaren gewoon groeid.
 
Mijn "stripjes" stonden kort aan en waren erg gedimd. Dat is nu veranderd nav de reacties in mijn topic, het topic waaruit dit topic ontstaan is.

Mijn stripjes geven meer dan voldoende licht voor javavaren daar zijn de meningen eigenlijk niet heel erg over verdeeld. Maar leds schijnen niet 40 cm diep te kunnen door water heen dus toen dacht ik dan zet ik de Java gewoon 20 cm hoger om alles uit te sluiten.
 
Mijn "stripjes" stonden kort aan en waren erg gedimd. Dat is nu veranderd nav de reacties in mijn topic, het topic waaruit dit topic ontstaan is.

Mijn stripjes geven meer dan voldoende licht voor javavaren daar zijn de meningen eigenlijk niet heel erg over verdeeld. Maar leds schijnen niet 40 cm diep te kunnen door water heen dus toen dacht ik dan zet ik de Java gewoon 20 cm hoger om alles uit te sluiten.

Hoe kom je aan de wetenschap dat leds geen 40 cm diep water kunnen doordringen? De water doordringbaarheid hangt namelijk helemaal van de gebruikte leds af.
 
Hoe kom je aan de wetenschap dat leds geen 40 cm diep water kunnen doordringen? De water doordringbaarheid hangt namelijk helemaal van de gebruikte leds af.

Ik denk dat het PAR licht rood niet genoeg door kan dringen op 40cm diepte met zulke geringe opbrengst aan licht, zijn led waren 0,5Watt per stuk, nu zal wit wel 50lumen halen maar een rode/bauwe led haalt dan maar ongeveer 20lumen en ik vreesde al dat dan de PAR onder de 30micromols zou komen en op ongeveer 15-20micromols uit kwam en dat is net niet voldoende om planten te laten groeien en zelfs lowlight planten niet omdat T8-buizen al een gemiddelde PAR haalde van 35-45micromols en dat was voldoende voor lowlight plants zonder Co2.
Dus als je dan de planten op 20cm onder water zou zetten kan je de PAR verdubbelen en minimaal 30 en max 40micromols nu zal halen met zijn strips.. das echt het minium voor planten dus ook Javavaren, Anubis zou het misschien redden met 15-20micromols maar das gissen.
 
Terug
Bovenaan