Alles over LED verlichting

Nee, je zou het met een conventionele buis moeten testen! Want dat was toch onze insteek,
Hier begrijp ik je niet helemaal. het gaat toch over witte Led's, dus moet ik een Led buis halen of een witte led strip toch? en dan 6000K
Dat het met een conventionele buis goed gaat weten we toch al?
Jij denkt dat ik jou theorie bestrijd
Nee hoor, begrijp me niet verkeerd, ik lees nu vanavond pas dat alleen witte Led's voldoende zouden moeten zijn, en jij vertrouwd daar nog niet in, ik zie dat niet als een bestrijding maar meer als het niet willen geloven.
En ik zou het toch echt even moeten testen om het zelf ook waar te gaan nemen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de hele discussie niet gelezen (kwestie van gebrek aan geduld en concentratie) maar meen dat ik al in mijn eerste posting had gezeg dat alles hier in de woonkamer op led-tlbalken draait en alles groeit en bloeit? en nu 4 pagina's verder komen jullie tot de conclusie dat dat nog verder onderzocht moet worden en rode leds overbodig zijn? Blijkbaar zijn mijn bijdragen dan net zo zinvol als dat ik in de woestijn ga wachten op regen?
 
Blijkbaar zijn mijn bijdragen dan net zo zinvol als dat ik in de woestijn ga wachten op regen?
Haha, ja daar zeg je wat.
het is op het einde meer een discussie tussen Ben en mijzelf geworden, en dat het bij jouw dus goed gaat zet alles meer kracht bij, en mij heb je niet horen zeggen dat ik jouw niet geloof toch?

En het is toch leuk om hier wat dieper op in te gaan, als één iemand zegt dat het wel goed gaat is oké, maar wel wat magertjes.
Ik wil ook graag weten waarom het dan goed gaat, plus dat er boven water is gekomen dat witte Led's wel het volledige spectrum hebben.
 
Laatst bewerkt:
En het is toch leuk om hier wat dieper op in te gaan, als één iemand zegt dat het wel goed gaat is oké, maar wel wat magertjes.
Ik wil ook graag weten waarom het dan goed gaat, plus dat er boven water is gekomen dat witte Led's wel het volledige spectrum hebben.
Zoals ik ook al eens elders op dit forum heb gezegd: je leest altijd alleen maar de verhalen waar het niet goed gaat of tegen problemen aanloopt, alle andere mensen (en dat zijn er aanzienlijk meer dan het aantal waar het niet goed gaat) hoor je of zie je niet om het simpele feit dat die tevreden zijn en dus niet opzoek gaan naar antwoorden en dus ook hun ervaringen niet delen
 
Ik heb de hele discussie niet gelezen (kwestie van gebrek aan geduld en concentratie) maar meen dat ik al in mijn eerste posting had gezeg dat alles hier in de woonkamer op led-tlbalken draait en alles groeit en bloeit? en nu 4 pagina's verder komen jullie tot de conclusie dat dat nog verder onderzocht moet worden en rode leds overbodig zijn? Blijkbaar zijn mijn bijdragen dan net zo zinvol als dat ik in de woestijn ga wachten op regen?
Wij onderzoeken niets. De Wageningen Universiteit is bezig met onderzoek op dit gebied omdat hier nog weinig over bekend is. En wij, in ieder geval ik, wacht verdere resultaten af alvorens conclusies te trekken.
 
Ja dat klopt was al bekent, maar de reden daarvoor was dat rood licht niet diep doordringt, en je die kleur dus beter achterin kon doen omdat daar de hogere planten staan. Plus dat rood licht goed zou zijn en de meeste planten achterin staan

inderdaad rood licht dringt niet diep door in water, als duiker herken ik dat....maar onze aquariums zijn zelden hoger dan 60 cm.
https://www.researchgate.net/figure...er-Blue-Light-is-the-Strongest_fig3_220785640
 
inderdaad rood licht dringt niet diep door in water, als duiker herken ik dat....maar onze aquariums zijn zelden hoger dan 60 cm.
https://www.researchgate.net/figure...er-Blue-Light-is-the-Strongest_fig3_220785640

Klopt wat je zegt alleen stralen onze Tl-buizen of led niet het aantal lumen uit in het rood spectrum zoals de zon doet die vele malen krachtiger is met lumen dan ons kunstlicht boven het aquarium, daarom is een aquarium boven de 50cm meestal al extra Tl-buis of ledbalk bij plaatsen.
 
Wij onderzoeken niets. De Wageningen Universiteit is bezig met onderzoek op dit gebied omdat hier nog weinig over bekend is. En wij, in ieder geval ik, wacht verdere resultaten af alvorens conclusies te trekken.
Hoef ook niet, ik ga zelf een expiriment doen boven mijn aquarium..

Omdat ik toch zoveel zooi heb voor Aquariums en ook diverse verlichting doe ik een test.

Maanden heeft er 2x JBM balken 1x wit/rood en warmwit/rood samen (11uur belichten) met T5 boven 1 daylight en nature 45Watt (4uur per dag bij belichten met T5 ) de planten gehangen met goed resultaat, en met name op rode planten.
Nu heb ik T5 eruit gehaald en daar voor in de plaats gehangen, achterin Eheim plants deze heeft witte leds rode en blauwe , voorin Eheim daylight enkel witte leds, JBM balken draaien nu op 20% om zon op/onder te stimuleren omdaty ik dat met de Eheim balken niet kan (ik heb geen controller hiervoor en is oude type powerled dus geen powerled+)
Lumen opbrengst Eheim plants bedraagd 2440lumen daylight 2800lumen , oude situatie 2x jbm beide 2400lumen +2800lumen en 3300 T5 buizen die 4uur per dag branden komen nu te vervalen.

Gisteren gestart met deze belichting en zal het eens een aaltal weken of paar maanden zo laten draaien om te zien of er groei verandering gaat optreden als mede snelheid in de groei en water waardes hoe veel nitraat en fosfaat er nu wordt gebruikt door de planten.
Ik zal nog even foto's maken van met JBM en T5 oude situatie en de planten en daarna maak ik foto's van nieuwe verlichting van Eheim dat ook veel blauwer en witter oogt als JBM, maar das logische de Kelvin is nu veel hoger met meer blauw aandeel als rood.
Lumen per liter zijn c.a 32 en met de oude setup JBM vrijwel het zelfde alleen ik licht nu niet meer bij met t5 waar ik op ruim 45lumen kwam de liter dus plantjes goed assimileerde (dit kan verschil maken voor de test)
Verder injecteer ik gewoon Co2 op 30mg en zelfde dosis planten voeding en ritme van 3x gedeelde dosis voor week.
Gedrag van vissen is al veranderd, kardinaaltjes scholen meer en de platy's verschuilen zich onder de planten , paartje Maanvissen intreseert het niks en doe niet anders dan normaal hangen en jagen op jongbroed tussen de planten, corydoras lijkt wat schisser op dit moment dus lichtkleur veranderingen kunnen wel degelijk invloed hebben op gedrag van vissen.. wat vaak niet beweerd wordt.
 
De foto's van voor en na veranderen van de verlichting.
De bak is 2 weken geleden uitgedund en iets heringericht maar plantenh zijn allemaal het zelfde.
We gaan het zien of het in de groei uitmaakt ander type verlichting met een hogere kelvin waarde dus meer blauw aandeel dan rood.
foto oude sitiatie veel rood spectrum 3500K ,foto nieuwe situatie ruim 6500kelvin , foto type led van Eheim , foto bovenzijde verlichting foto zij aanzicht door de bak heen nou we gaan het zien hoe goed de planten gaan groeien op deze verlichten tegen over mijn oude setup. , ik hou jullie op de hoogte van alg vorming en dergelijke ook groei en groei snelheid van bepaalde planten. :koffie:
70993993_3021013891303311_2368122100884963328_o.jpg
70538742_3021014351303265_3910766257871257600_o.jpg
71082197_3021014514636582_4367488158095376384_o.jpg
70462978_3021013994636634_1191795962272546816_o.jpg
71284118_3021014691303231_2800346667293868032_o.jpg

70627074_3021013584636675_3783257539370549248_o.jpg
 
Je hebt in elk geval geen intensief licht vragende planten dat is iets om rekening mee te houden. Zowel Echinodorus, Javavaren als ook de Cryptocoryne behoeven een minder sterke licht hoeveelheid. Het zijn ook verder geen moeilijke planten.
 
Je hebt in elk geval geen intensief licht vragende planten dat is iets om rekening mee te houden. Zowel Echinodorus, Javavaren als ook de Cryptocoryne behoeven een minder sterke licht hoeveelheid. Het zijn ook verder geen moeilijke planten.
opzich zou het met 15-20lumen ook moeten werken, maar de enichdorus ozelot red flame was het daar niet mee eens, door extra de t5 buizen 4uur mee te laten draaien groeide hij ineens explosief en werd roder en voller van kleur.. dus ik betijfel of dit soort red flame onder matige/middel belichting goed tot zijn recht komt in kleur en groei.
Nu gaan we het zien wat deze gaat doen onder minder intensief licht met meer blauw spectrum als rood en iets minder lumen. , javavaren maakt het weinig uit al groied hij wel iets harder met meer licht maar niet echt veel, enichdoras Bleri is met meer licht frisser groen en goeid ook explosief.
Dus nou proef op de som..meer blauw als rood, en daar voor meer rood als blauw.. ben benieuwd wat het doet op algen omdat die juist profiteren van het blauwspectrum.
 
Ik ben benieuwd.
die 15 tot 20 lumen is per liter aquarium inhoud ? Brutto of Netto ?
 
Ik ben benieuwd.
die 15 tot 20 lumen is per liter aquarium inhoud ? Brutto of Netto ?

Netto op 150-160liter water, bodem etc moet je altijd eraf trekken is ongeveer 20-30% van brutto inhoud. (dikte bodem kan verschil maken en decoratie,achterwand ook grote stenen en kienhout)
Nu zit ik ongeveer op 2400lumen + 2800lumen = 5200lumen boven de bak gedeeld door 150liter = c.a 34-35lumen de liter, met de JBM 2x 2400lumen was dit 32lumen dus zal niet zoveel verschillen, enkel de Kelvin is meer blauw aandeel dan rood bij de JBM balken.
 
Je hebt in elk geval geen intensief licht vragende planten dat is iets om rekening mee te houden. Zowel Echinodorus, Javavaren als ook de Cryptocoryne behoeven een minder sterke licht hoeveelheid. Het zijn ook verder geen moeilijke planten.
Dit zelfde wilde ik ook al aangeven, het zou een betere test zijn met de wat moeilijkere (bont) gekleurde planten.

opzich zou het met 15-20lumen ook moeten werken,
Ja makkelijk, ik heb maar 19 lumen bruto per liter, en ook wat moeilijkere planten ertussen en dat gaat prima zoals je hebt kunnen zien.

Zelf ga ik het ook testen binnenkort, maar dan met witte 5630 stripjes van Ali op een 60 liter bak.
 
heb zelf hier diepstralers led in combinate met tl balken wit licht werkt erg goed eind van de dag is de hoeveel watt die gebruikt belangrijk met een 5 watt lampje kom je gewoon nie ver hier is 20 watt aan licht per 40 liter genoeg om planten snel te groeie
 
Vind het wel leuk te lezen dat je zo dedicated bent voor planten en lampen.

Wellicht weet jij het, ik kan het amper vinden een ledlamp voor een juwel korallux 60.

Heb wel laatst bij Hornbach een t8 van glow sun van Hagen gekocht. Maar wil liever led.

Maar kan daar ook eem T5 in? Ben zelf a technisch in dit? Want ik zie meer t5 dan t8 overal
 
Dat is nog best veel, hier 42 watt (T5) op 200 liter.
ja ik doe bijna geen vertilezer gebruiken dan heb je denk ik ook meer licht nodig je kan ook de verschillen zien in planten groeie check dit filmpje
 
ik doe bijna geen vertilezer gebruiken dan heb je denk ik ook meer licht nodig je
Juist niet lijkt me, veel licht en weinig voeding is vragen om problemen.
 
Maar kan daar ook eem T5 in? Ben zelf a technisch in dit? Want ik zie meer t5 dan t8 overal
Nee, een T5 past niet in een T8 armatuur, T5 is dunner, heeft andere afmetingen in lengtes, en vraagt om een ander voorschakelapparaat.
Je kan er wel een T8 Led buis in plaatsen.
 
Juist niet lijkt me, veel licht en weinig voeding is vragen om problemen.
als je veel water ververst wel ja maar je ziet in dat fimpje onder led krijg gewoon niet de zelfde wortel groeie als onder een tl buis
 
als je veel water ververst wel ja maar je ziet in dat fimpje onder led krijg gewoon niet de zelfde wortel groeie als onder een tl buis

Voor mijn gevoel is Led nog lang niet zo goed als T5 afstraling in delen van het lichtspectrum waarop planten reageren, nu is led pas 8jaar zijn intrede aan het doen terwijl TL-buizen al ruim 50jaar door zijn ontwikkeld op CRI en ook output in lumen.
Ik zie op youtube genoeg filmpjes over led en planten en de oude T5 en T8 buizen waat T5 het gewoon wint op groei en vorm, wat ik nu gaat zeggen zal misschien fout zijn of ik heb het correct,
Zolang er geen PAR meter wordt los gelaten wat planten nodig hebben vindt ik het ook vaak raar dat je dat maar weinig ziet dan lumen meten, lumen zijn oke maar zegt verder niks over rood en blauw afstraling die planten benutten in micromols.
Ben zelf van mening dat led nog helemaal niet zo goed is voor planten al men beweerd, verkoop is belangrijker omdat er veel vraag naar is door marketing reclames en het is een mode trend net als bij kleding.. Zuiniger minder energieverbruik tot wel 50% tegen over T5 buizen, maar er wordt nergens bij vermeld wat de PAR opbrengst is voor planten terwijl dit juist belangrijk is om te weten en geen fabrikant of aqaurium winkel die je het kan vertellen dan heel goede groei voor aqauriumplanten en minder stroomverbruik.

Nou om eerlijk te zijn als je het kostenplaatje gaat uitrekenen benm je voor kwalitatief goede led al 300-400euro kwijt met een controller om dat mooie zon op/onder te stimuleren, terwijl je maar in de praktijk 30-40% haalt op besparing van energie.
Heb je T5 dan is het ook echt niet redementvol om over te stappen om energiie te gaan besparen tegenover de aanschaf kosten.. maar das een ander verhaal verder.. we willen goede groei en zo goed mogelijk en al zeker als je 300euro of meer gaat investeren.
Dus waar zijn nu al die plantekundige die dit led licht verkopen met hun PAR ratings ????????? zie alleen maar lumen opbrengst en verbruik en wat gezever over een spectrum samen stelling van ledjes maar wat zeg dat over PAR wat planten zien en gebruiken ?
Dus daarom doe ik zelf wel een test met led, ik ben niet zo goed gelovig wat er allemaal mee wordt geadverteerd en beweerd.. zien is geloven en meten is weten.. zolang ik geen fabrikanten die led maken voor aqauriums een PAR vermelding mee geven of te vinden zijn op youtube geloof iker allemaal niet veel van dat Led beter is dan T5 dat zich wel bewezen heeft de afgelopen 30jaar boven de mooiste bakken met planten.
 
Met het verhaal over het kostenplaatje ben ik met je mee, goede Led verlichting kost al snel 300 euro voor een meterbak, voor dat geld koop ik 150 T5 buisjes waar ik 75 jaar mee doe :D

Maar dat Led niet goed genoeg is..... dat denk ik toch wel, kijk bijvoorbeeld naar de bak van @benvo, die planten staan er werkelijk schitterend bij onder die Led balken van JMB.
Qua vermogen zit Ben gelijk aan 2 T5 buizen van 39 Watt, zijn balken zijn in totaal 81 Watt, en de Lumen output ligt ook redelijk gelijk, voor de T5 zal dat 6200 Lumen zijn, dat halen die drie balken ook met gemak, maar zuiniger is het dan in dit geval niet idd, maar dat maakt (vind ik) ook niet zoveel uit.

Met Led verlichting ziet een bak er ook beter uit, dat is voor mij eigenlijk ook de enige reden dat ik wellicht een keer overstap, het eenvoudige en uitgebreide dimmen (kleuren aanpassen etc.) is ook mooi meegenomen.

PAR wordt bij de LED nergens vermeld, maar bij TL buizen zie ik dat ook niet staan.
 
Laatst bewerkt:
Met het verhaal over het kostenplaatje ben ik met je mee, goede Led verlichting kost al snel 300 euro voor een meterbak, voor dat geld koop ik 150 T5 buisjes waar ik 75 jaar mee doe :D

Maar dat Led niet goed genoeg is..... dat denk ik toch wel, kijk bijvoorbeeld naar de bak van @benvo, die planten staan er werkelijk schitterend bij onder die Led balken van JMB.
Qua vermogen zit Ben gelijk aan 2 T5 buizen van 39 Watt, zijn balken zijn in totaal 81 Watt, en de Lumen output ligt ook redelijk gelijk, voor de T5 zal dat 6200 Lumen zijn, dat halen die drie balken ook met gemak, maar zuiniger is het dan in dit geval niet idd, maar dat maakt (vind ik) ook niet zoveel uit.

Met Led verlichting ziet een bak er ook beter uit, dat is voor mij eigenlijk ook de enige reden dat ik wellicht een keer overstap, het eenvoudige en uitgebreide dimmen (kleuren aanpassen etc.) is ook mooi meegenomen.

PAR wordt bij de LED nergens vermeld, maar bij TL buizen zie ik dat ook niet staan.
Ik heb boven al mijn bakjes een Chihiros RGB van ali. (Bijvoorbeeld RGB30 voor 40,- en dat is 1250 lumen op een 25 literbakje) en mijn plantjes staan er ook schitterend bij zonder enig spoortje alg.
dat kunnen de pics in mijn Fotoalbum wel bevestigen
Doe nu al 5 jaar met dit deze ledjes. Dus goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn en er valt met LED prima resultaten te behalen :thumbs:
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop op de Vivarium beurs de knoop door te hakken als ik de onderstaande led lampen in levende lijve kan zien.
Op dit moment twijfel ik nog tussen JMB en Daytime Matrix. Ben vooral benieuwd naar de kleur van van de verschillende lampen.
De kwaliteit van beide merken is volgens mij prima.
 
Met het verhaal over het kostenplaatje ben ik met je mee, goede Led verlichting kost al snel 300 euro voor een meterbak, voor dat geld koop ik 150 T5 buisjes waar ik 75 jaar mee doe :D

Maar dat Led niet goed genoeg is..... dat denk ik toch wel, kijk bijvoorbeeld naar de bak van @benvo, die planten staan er werkelijk schitterend bij onder die Led balken van JMB.
Qua vermogen zit Ben gelijk aan 2 T5 buizen van 39 Watt, zijn balken zijn in totaal 81 Watt, en de Lumen output ligt ook redelijk gelijk, voor de T5 zal dat 6200 Lumen zijn, dat halen die drie balken ook met gemak, maar zuiniger is het dan in dit geval niet idd, maar dat maakt (vind ik) ook niet zoveel uit.

Met Led verlichting ziet een bak er ook beter uit, dat is voor mij eigenlijk ook de enige reden dat ik wellicht een keer overstap, het eenvoudige en uitgebreide dimmen (kleuren aanpassen etc.) is ook mooi meegenomen.

PAR wordt bij de LED nergens vermeld, maar bij TL buizen zie ik dat ook niet staan.
Die zijn er wel, alleen de fabrikanten zetten het niet op de doos, (tenzij het professionele buizen zijn voor de tuinbouw) de beste PAR wordt gehaald met T8 en T5 met philips 800 en 900serie buizen , de 830-840 (3 banden spectrum) en 930-940 (5banden spectrum) halen 80-95% opbrengst in plantengroei, de 900 serie heeft ietst minder lumen opbrengst maar is 95% CRI waarde dus ook een zeer goede PAR opbrengst voor planten.
Ook Arcadia TL buizen zijn één van de beste voor boven een zee aqaurium in opbrengst lumen en spectrum voor koralen en lageredieren maar dat is voor ons niet van toepassing met zoetwater en planten.
Nu beweerd men wel dat led ook wel 80-95% CRI waarde haalt maar als ik kleur voor aangezicht gaat bekijken vind ik persoonlijk led erg wittig en blauw uitstralen en met gecombineerd blauw/rood/wit erg naar roze gloed neigen , dit zie je niet met T5 buizen.
Maar inderdaad is de combinatie van je led aangepast dan zijn planten wel groener en frisser kwa aanblik ook vissen komen met kleuren wat beter uit de veren dan met T5, en de mogelijkheden die je al op noemt met led zijn natuurlijk erg welkom.

De ouderwetse Grolux haalde maar 65% PAR en weinig lumen dus daarom was warmwit en coolwit een betere en prima combinatie boven het aqaurium, later kwam de Aquastar die wel betere lumen had maar erg blauw licht gaf en meer op een Grolux leek met veel lumen,.. er zijn nog wat types geweest maar allemaal te blauw en onnatuurlijk boven het aquarium , dus bleef het vaak bij philips 830 en 840 of 865 combinatie dat hele goede resultaten gaf in die tijd. Er was ook een type philips warmwit deluxe die gaf je planten dat groen pracht door een extra groen piek erbij..was een prima buis in de T8 tijdperk.

Dus nu led.. tja... ik ben nog niet helemaal overtuigd op dit moment maar de techniek en verbeteringen staan ook niet stil, las al dat ze 5Watt leds gebruiken in bepaalde groeilampen met ruim 500umen opbrengst ! das een klap licht uit een led !
 
Voor mijn gevoel is Led nog lang niet zo goed als T5 afstraling in delen van het lichtspectrum waarop planten reageren, nu is led pas 8jaar zijn intrede aan het doen terwijl TL-buizen al ruim 50jaar door zijn ontwikkeld op CRI en ook output in lumen.
Ik zie op youtube genoeg filmpjes over led en planten en de oude T5 en T8 buizen waat T5 het gewoon wint op groei en vorm, wat ik nu gaat zeggen zal misschien fout zijn of ik heb het correct,
Zolang er geen PAR meter wordt los gelaten wat planten nodig hebben vindt ik het ook vaak raar dat je dat maar weinig ziet dan lumen meten, lumen zijn oke maar zegt verder niks over rood en blauw afstraling die planten benutten in micromols.
Ben zelf van mening dat led nog helemaal niet zo goed is voor planten al men beweerd, verkoop is belangrijker omdat er veel vraag naar is door marketing reclames en het is een mode trend net als bij kleding.. Zuiniger minder energieverbruik tot wel 50% tegen over T5 buizen, maar er wordt nergens bij vermeld wat de PAR opbrengst is voor planten terwijl dit juist belangrijk is om te weten en geen fabrikant of aqaurium winkel die je het kan vertellen dan heel goede groei voor aqauriumplanten en minder stroomverbruik.

Nou om eerlijk te zijn als je het kostenplaatje gaat uitrekenen benm je voor kwalitatief goede led al 300-400euro kwijt met een controller om dat mooie zon op/onder te stimuleren, terwijl je maar in de praktijk 30-40% haalt op besparing van energie.
Heb je T5 dan is het ook echt niet redementvol om over te stappen om energiie te gaan besparen tegenover de aanschaf kosten.. maar das een ander verhaal verder.. we willen goede groei en zo goed mogelijk en al zeker als je 300euro of meer gaat investeren.
Dus waar zijn nu al die plantekundige die dit led licht verkopen met hun PAR ratings ????????? zie alleen maar lumen opbrengst en verbruik en wat gezever over een spectrum samen stelling van ledjes maar wat zeg dat over PAR wat planten zien en gebruiken ?
Dus daarom doe ik zelf wel een test met led, ik ben niet zo goed gelovig wat er allemaal mee wordt geadverteerd en beweerd.. zien is geloven en meten is weten.. zolang ik geen fabrikanten die led maken voor aqauriums een PAR vermelding mee geven of te vinden zijn op youtube geloof iker allemaal niet veel van dat Led beter is dan T5 dat zich wel bewezen heeft de afgelopen 30jaar boven de mooiste bakken met planten.
Deze PAR waardes zijn, als ze al worden opgegeven door de producent ook niet zo gemakkelijk controleerbaar. Er bestaan uiteraard PAR licht meters maar hoeveel van ons hebben zo'n ding. Een Lumen of LUX meter kan je als App op je telefoon zetten dat is dan wel weer wat gemakkelijker. Maar inderdaad is de meting tussen de 380 en 780 nanometer belangrijk. Het zichtbare licht dus.
 
Ik heb boven al mijn bakjes een Chihiros RGB van ali. (Bijvoorbeeld RGB30 voor 40,- en dat is 1250 lumen op een 25 literbakje) en mijn plantjes staan er ook schitterend bij zonder enig spoortje alg.
dat kunnen de pics in mijn Fotoalbum wel bevestigen
Doe nu al 5 jaar met dit deze ledjes. Dus goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn en er valt met LED prima resultaten te behalen :thumbs:
Dat 25 liter bakje zal ook niet zo hoog zijn, denk ik? Dat speelt natuurlijk een belangrijke rol naast, uiteraard, het plantenbestand zelf.
 
Ik hoop op de Vivarium beurs de knoop door te hakken als ik de onderstaande led lampen in levende lijve kan zien.
Op dit moment twijfel ik nog tussen JMB en Daytime Matrix. Ben vooral benieuwd naar de kleur van van de verschillende lampen.
De kwaliteit van beide merken is volgens mij prima.
Dat klopt. Hoewel ik zelf JMB balken heb, en daar heel tevreden over ben, vind ik de manier van Daytime nóg beter. Zij hebben verschillende kleuren modules waaruit te kiezen valt maar het belangrijkste is eigenlijk dat je de mogelijkheid hebt om uit te breiden mocht blijken dat je toch wat meer wilt. Zonder ook maar iets weg te doen. Prima oplossing dus. Hoe de kwaliteit is weet ik natuurlijk niet uit eigen ervaring.
Qua prijs ligt het toch wat hoger dan de JMB producten hoewel de verschillen afhankelijk van de samenstelling niet eens zo groot hoeven zijn. De controllers zijn wel erg duur daar zou ik zelf voor een andere oplossing kiezen.
 
Dat 25 liter bakje zal ook niet zo hoog zijn, denk ik? Dat speelt natuurlijk een belangrijke rol naast, uiteraard, het plantenbestand zelf.
Afstand van licht tot bovenkant waterkolom is 13 cm. Afstand tot de bovenkant (toplaag) van de bodem is ongeveer 32cm. Dus de hoogte van de waterkolom waarin de plantjes kunnen groeien is ongeveer 18cm.
En natuurlijk, ik heb er planten instaan die goed met veel licht kunnen omgaan.
Maar omdat ik weet welke (voedings) targets ik moet aanhouden in deze omgevingscondities en daarbij CO2 optimaal heb kunnen tweaken draait dat probleemloos.
Enige nadeel zou kunnen zijn (voor mij niet) dat ik elke 2 weken moet snoeien.
 
Afstand van licht tot bovenkant waterkolom is 13 cm. Afstand tot de bovenkant (toplaag) van de bodem is ongeveer 32cm. Dus de hoogte van de waterkolom waarin de plantjes kunnen groeien is ongeveer 18cm.
En natuurlijk, ik heb er planten instaan die goed met veel licht kunnen omgaan.
Maar omdat ik weet welke (voedings) targets ik moet aanhouden in deze omgevingscondities en daarbij CO2 optimaal heb kunnen tweaken draait dat probleemloos.
Enige nadeel zou kunnen zijn (voor mij niet) dat ik elke 2 weken moet snoeien.
Aanleiding tot mijn vraag was eigenlijk dat lichtintensiteit behoorlijk afneemt in water. Maar je bakje is inderdaad ook niet erg hoog dus eigenlijk heb je met je Chihiros nog behoorlijk veel licht.
 
de 900 serie heeft ietst minder lumen opbrengst maar is 95% CRI waarde dus ook een zeer goede PAR opbrengst voor planten.
Klopt, helaas hebben ze die niet in de 85 cm uitvoering anders had ik die genomen.
De ouderwetse Grolux haalde maar 65% PAR en weinig lumen dus daarom was warmwit en coolwit een betere en prima combinatie boven het aqaurium,
Ja de normalle buizen scoren idd erg goed, ik heb daar een tabel van gezien, de Phillips 800 en 900 serie steken met kop en schouders boven de veel duurdere buizen uit, qua groeirendement en CRI.
Maar inderdaad is de combinatie van je led aangepast dan zijn planten wel groener en frisser kwa aanblik
Dit is wel waar ja maar dan moet je wel de goede kleuren toepassen idd, ik heb twee ledstrips voor in de avond (6000 en 3000K) maar daar heb ik een blauwe Led strip aan toe moeten voegen omdat het anders heel flets was.
De TL's (830 en 865) geven dan mooiere kleuren, maar met wat extra gekleurde Led's (blauw in mijn geval) is het dan wel weer mooier dan TL.
Ik denk dan ook dat wanneer ik twee Led buizen zou nemen de kleuren toch wat minder mooi gaan worden tov de TL buizen.
las al dat ze 5Watt leds gebruiken in bepaalde groeilampen met ruim 500umen opbrengst ! das een klap licht uit een led !
Dat valt wel mee toch, de 1 watt Led's van JMB halen dat ook.
 
Die zijn er wel, alleen de fabrikanten zetten het niet op de doos, (tenzij het professionele buizen zijn voor de tuinbouw) de beste PAR wordt gehaald met T8 en T5 met philips 800 en 900serie buizen , de 830-840 (3 banden spectrum) en 930-940 (5banden spectrum) halen 80-95% opbrengst in plantengroei, de 900 serie heeft ietst minder lumen opbrengst maar is 95% CRI waarde dus ook een zeer goede PAR opbrengst voor planten.
Ook Arcadia TL buizen zijn één van de beste voor boven een zee aqaurium in opbrengst lumen en spectrum voor koralen en lageredieren maar dat is voor ons niet van toepassing met zoetwater en planten.
Nu beweerd men wel dat led ook wel 80-95% CRI waarde haalt maar als ik kleur voor aangezicht gaat bekijken vind ik persoonlijk led erg wittig en blauw uitstralen en met gecombineerd blauw/rood/wit erg naar roze gloed neigen , dit zie je niet met T5 buizen.
Maar inderdaad is de combinatie van je led aangepast dan zijn planten wel groener en frisser kwa aanblik ook vissen komen met kleuren wat beter uit de veren dan met T5, en de mogelijkheden die je al op noemt met led zijn natuurlijk erg welkom.

De ouderwetse Grolux haalde maar 65% PAR en weinig lumen dus daarom was warmwit en coolwit een betere en prima combinatie boven het aqaurium, later kwam de Aquastar die wel betere lumen had maar erg blauw licht gaf en meer op een Grolux leek met veel lumen,.. er zijn nog wat types geweest maar allemaal te blauw en onnatuurlijk boven het aquarium , dus bleef het vaak bij philips 830 en 840 of 865 combinatie dat hele goede resultaten gaf in die tijd. Er was ook een type philips warmwit deluxe die gaf je planten dat groen pracht door een extra groen piek erbij..was een prima buis in de T8 tijdperk.

Dus nu led.. tja... ik ben nog niet helemaal overtuigd op dit moment maar de techniek en verbeteringen staan ook niet stil, las al dat ze 5Watt leds gebruiken in bepaalde groeilampen met ruim 500umen opbrengst ! das een klap licht uit een led !
Nu weet ik wat PAR is maar ik ben benieuwd wat 65% PAR is? 65% waarvan?
 
Terug
Bovenaan