Wat is er nieuw

Alles over LED verlichting

Wat veel vergeten wordt bij (led-)verlichting dat alles voor een doel is gemaakt. Zo kunnen ledbuizen op zicht best een redelijk lumen niveau hebben maar deze zijn vaak ontwikkeld als vervanging voor bestaande (TL-)verlichting, in bedrijfshallen bijvoorbeeld. Niet specifiek dus voor aquariums. Je ziet dat hier ook veel misbruik van gemaakt wordt door (koninglijke (?), aanbieders die schermen met lumen en helderheid met strips die eigenlijk bedoelt zijn om overal in en rond het huis te gebruiken behalve in aquariums! Lumen op zich zegt trouwens niet eens zo veel over de doordringbaarheid in water. Waar we best ook eens rekening mee zouden kunnen houden is dat 230 Volt boven water niet het meest veilig is! Er bestaan dan wel ook Dim technieken die werken met 1V-10V met als nadeel dat de buis middels een timer helemaal uitgeschakeld moet worden, het dimt dus niet tot 0. Nieuwere technieken werken al met 0 tot 10 V maar ook hier is vaak nog een rest verlichting van zo'n 0.5% te zien. Eigenlijk moeten we ons dus beperken tot led verlichting duidelijk ontworpen voor aquariums, als gezegd. En daar hangt een prijskaartje aan. Maar het blijkt ook dat op den duur deze producten helemaal niet duur zijn. Smeer het maar eens uit over de gebruikstijd en de kwaliteit die het gedurende die tijd aanlevert. Zet die prijs nu eens in verhouding tot de overige zaken, nodig in je bak. De meeste mensen zouden, zodra ze deze berekening uitvoeren, opkijken denk ik!
 
Misschien intressant voor de mensen die geintreseerd zijn in groei licht voor planten led vs T5 buizen , in ons aquarium zal water licht absorberen dus hangen verlichting ook lager op het water om het x aantal lumen te halen toty op de bodem.
In het 1e filmpje zie dus de goedkope ledjes aan het wek die goedkoop kosten die zo gezegt PAR moeten halen in rood en blauw.. zie het resultaat zoals het in ons aquarium zal gebeuren met planten.


2e 1e deel filmpje kan men zelf zien hoe planten het licht gebruiken en wordt ook gestest wat het groei effect heeft op planten


3e filmpje is deel 2
 
Zet die prijs nu eens in verhouding tot de overige zaken, nodig in je bak. De meeste mensen zouden, zodra ze deze berekening uitvoeren, opkijken denk ik!
Ja dat heb ik al eens bekeken, mijn complete verlichting (T5) koste mij circa 40 euro, de buisjes kosten een paar euro per stuk, en moet je iedere 2 jaar vervangen dus dat kost de kop niet.
Qua stroomverbruik zit ik momenteel slechts op 42 watt, veel lager kom ik dan ook niet met Led, dus qua kosten kan het bijna niet goedkoper.

Maar de voordelen van Led spreken mij zeker wel aan, zo is het makkelijker dimbaar en de kleuren komen mooier uit, dit zie ik in de avond als mijn 3 led stripjes branden.
Maar helaas is het voor mij nog wat te duur, zeker als je het goed wilt doen, vandaar de zoektocht naar een goedkopere oplossing (strips of buizen)
 
Misschien intressant voor de mensen die geintreseerd zijn in groei licht voor planten led vs T5 buizen
Ja ikke!! 😀
Als ik een uurtje over heb zal ik het even bekijken.
 
Ja dat heb ik al eens bekeken, mijn complete verlichting (T5) koste mij circa 40 euro, de buisjes kosten een paar euro per stuk, en moet je iedere 2 jaar vervangen dus dat kost de kop niet.
Qua stroomverbruik zit ik momenteel slechts op 42 watt, veel lager kom ik dan ook niet met Led, dus qua kosten kan het bijna niet goedkoper.

Maar de voordelen van Led spreken mij zeker wel aan, zo is het makkelijker dimbaar en de kleuren komen mooier uit, dit zie ik in de avond als mijn 3 led stripjes branden.
Maar helaas is het voor mij nog wat te duur, zeker als je het goed wilt doen, vandaar de zoektocht naar een goedkopere oplossing (strips of buizen)

Tot nu toe blijkt bij eigenlijk iedereen dat de zoektocht naar goedkoop uitdraait op teleurstelling. Elke keer merk ik dit weer wanneer er doorgevraagd wordt over de aanwezige hardware. Mijn advies is ook altijd, blijf bij TL indien de prijs van goede led verlichting te hoog blijkt. Er is echt niks mis met TL. Deze verlichting is stukken beter dan de rommel die door sommigen gebruikt wordt en je alleen maar beperkt in je keuze van bijvoorbeeld planten. Ik weet, men roept dan, mijn planten doen het wel. Maar doen ze het optimaal? TL is echt ook prima verlichting!
 
TL is echt ook prima verlichting!
Ja klopt, en daar zal ik ook nog wel even op blijven hangen, er komen steeds meer Led producten op de markt, dus de overstap komt vanzelf wel een keer.
 


Mijn aquariumgoeroe zegt:

"The reality is, plants don't really care that much. Somewhere between, let's say, 2700K, all the way up to 10,000K (...) that giant range would do well for plants. As far as the plant is concerned, essentially, light is light. And yes, I know that there's people out there that will go, that's not how light works (...) [and] I know plants (...) see green light the least and reds and blues the most (...) but [in essentie werken alle lampen binnen de genoemde range]."

"There's efficiencies and stuff you can play with, but I'm not convinced it's so much what TYPE of light or what BRAND you have, as it is HOW MUCH light you have. I've grown plants under about anything."

"[For example:] If I had a tank, say a 55 gallon, that had a fluval fresh 2.0, and I had another one with a [tl-lamp van de bouwmarkt], and another 55 that has three T5 bulbs on it, and then I had a 55 that has 15 [spaarlampen met zo'n gedraaide wokkelvorm] they would ALL be able to grow plants at the exact same rate."

Oftewel je kunt dure lampen kopen met een (al dan niet) geoptimaliseerd spectrum die (al dan niet) zuinig zijn, óf je koopt goedkopere lampen die eigenlijk voor andere toepassingen zijn. Deze verbruiken mógelijk wat meer stroom of hebben een wat afwijkend kleurprofiel. En je moet kijken naar de praktische toepasbaarheid waar het aankomt op lichthoeken en ophangsystemen etc. Maar in essentie bereik je voor je planten hetzelfde effect.

Ik ga zelf in elk geval geen lampen kopen van honderden euro's. Misschien als ik op een dag de loterij win en ik niet te veel bezig wil zijn met / na wil denken over mijn verlichting, tsja, dan gooi ik leuke lampjes op m'n bakken van 500 euro. Alleen het "beste" is dan goed genoeg. Maar die loterij ga ik niet winnen.
 


Mijn aquariumgoeroe zegt:

"The reality is, plants don't really care that much. Somewhere between, let's say, 2700K, all the way up to 10,000K (...) that giant range would do well for plants. As far as the plant is concerned, essentially, light is light. And yes, I know that there's people out there that will go, that's not how light works (...) [and] I know plants (...) see green light the least and reds and blues the most (...) but [in essentie werken alle lampen binnen de genoemde range]."

"There's efficiencies and stuff you can play with, but I'm not convinced it's so much what TYPE of light or what BRAND you have, as it is HOW MUCH light you have. I've grown plants under about anything."

"[For example:] If I had a tank, say a 55 gallon, that had a fluval fresh 2.0, and I had another one with a [tl-lamp van de bouwmarkt], and another 55 that has three T5 bulbs on it, and then I had a 55 that has 15 [spaarlampen met zo'n gedraaide wokkelvorm] they would ALL be able to grow plants at the exact same rate."

Oftewel je kunt dure lampen kopen met een (al dan niet) geoptimaliseerd spectrum die (al dan niet) zuinig zijn, óf je koopt goedkopere lampen die eigenlijk voor andere toepassingen zijn. Deze verbruiken mógelijk wat meer stroom of hebben een wat afwijkend kleurprofiel. En je moet kijken naar de praktische toepasbaarheid waar het aankomt op lichthoeken en ophangsystemen etc. Maar in essentie bereik je voor je planten hetzelfde effect.

Ik ga zelf in elk geval geen lampen kopen van honderden euro's. Misschien als ik op een dag de loterij win en ik niet te veel bezig wil zijn met / na wil denken over mijn verlichting, tsja, dan gooi ik leuke lampjes op m'n bakken van 500 euro. Alleen het "beste" is dan goed genoeg. Maar die loterij ga ik niet winnen.

Dankzij, de al eerder genoemde, tolerantie van planten kan het zijn dat ze "het wel doen". Ook weer afhankelijk van de soort. Maar of dit de pracht geeft die we zo graag willen? Ik heb een plantenkweekbakje met verschillende lampen gehad en gemerkt dat er wel degelijk verschil is. Je zou trouwens bij avond licht eens langs de kassen van telers moeten rijden. Wel eens dat oranjeachtige licht opgemerkt? Denk je dat ze dit doen om een mooie uitstraling voor de buurt te creëren? Hoe duur of jou lampen mogen zijn bepaal je natuurlijk helemaal zelf, die aquariumgoeroe laat misschien wel zien dat niet alle goeroe's betrouwbaar zijn.
 


Mijn aquariumgoeroe zegt:

"The reality is, plants don't really care that much. Somewhere between, let's say, 2700K, all the way up to 10,000K (...) that giant range would do well for plants. As far as the plant is concerned, essentially, light is light. And yes, I know that there's people out there that will go, that's not how light works (...) [and] I know plants (...) see green light the least and reds and blues the most (...) but [in essentie werken alle lampen binnen de genoemde range]."

"There's efficiencies and stuff you can play with, but I'm not convinced it's so much what TYPE of light or what BRAND you have, as it is HOW MUCH light you have. I've grown plants under about anything."

"[For example:] If I had a tank, say a 55 gallon, that had a fluval fresh 2.0, and I had another one with a [tl-lamp van de bouwmarkt], and another 55 that has three T5 bulbs on it, and then I had a 55 that has 15 [spaarlampen met zo'n gedraaide wokkelvorm] they would ALL be able to grow plants at the exact same rate."

Oftewel je kunt dure lampen kopen met een (al dan niet) geoptimaliseerd spectrum die (al dan niet) zuinig zijn, óf je koopt goedkopere lampen die eigenlijk voor andere toepassingen zijn. Deze verbruiken mógelijk wat meer stroom of hebben een wat afwijkend kleurprofiel. En je moet kijken naar de praktische toepasbaarheid waar het aankomt op lichthoeken en ophangsystemen etc. Maar in essentie bereik je voor je planten hetzelfde effect.

Ik ga zelf in elk geval geen lampen kopen van honderden euro's. Misschien als ik op een dag de loterij win en ik niet te veel bezig wil zijn met / na wil denken over mijn verlichting, tsja, dan gooi ik leuke lampjes op m'n bakken van 500 euro. Alleen het "beste" is dan goed genoeg. Maar die loterij ga ik niet winnen.

Hij gaat al helemaal scheef over T5 dat ze om de 9 a 12 maande vervangen moeten worden 😳, T5 geeft na een jaar continu branden maar 10% minder licht opbrengst. dus met onze uurtjes van 8-12uur per dag zullen ze pas na 3 jaar 10-20% minder licht op gaan brengen wat gewoon niet echt geen probleem is boven een aqaurium met planten.

Hij heeft het over een amazone zwaardplant, ja die groeid ook onder zwakke led en zwakke tl-buizen dus echt geen verglijkling met de werkelijkheid dat je onder vrijwel elk licht planten kan laten groeien is appels met peren gaan verglijken met bijv rode planten.
Je kan beter naar de tuin/landbouw luisteren die doen continu onderzoek naar licht en groei van planten op professionle basis maar dan praten we ook over dure oplossing en techniek die deze man echt helemaal tegen spreken met meet resultaten in de praktijk.
Mooi verhaal en filmpje maar hij trek hele verkeerde conclusies en hoop dingen klopt gewoon niet dat in de praktijk is gemeten tegenover wat deze meneer beweerd.

Maar daarom is het gewoon goed om eerst je huidige aqaurium setup te overwegen (t5-buizen) tegen de investering als naar led wilt gaan en die is in de praktijk duur als je wel kwaliteits leds wil die daadwerkelijk voldoende licht/PAR geven zoals T5 doet die veel goedkoper zijn in vervanging om de 3 jaar, stroomverbruik zal op langetermijn wel schelen met led, 30-50% maar kost een kilowatt stroom dan zo duur ?

T5 2xbuizen kosten 78euro stroom per jaar bij 10uur belichten op een meter bak , led 1watt variant zijn c.a 25-30watt per balk dus 2x = 60watt tegen over T5 2x 45watt =90watt , 30wat verschil.. ruwweg 35euro minder stroom verbruik op jaarbasis.. maar aanschaffen van led kan al ruim 300euro gaan kosten bij kwaliteit leds.. dus heb je T5 moah is dan rendable om over te stappen in die situatie ? ik zeg nee.
Doe met je huidig aqaurium en T5 verlichting gebruik deze dan todat hij echt opleeftijd is en vervangen gaat worden of een groter aqaurium of ouderdom of ander biotoop wil etc etc.. dus wacht todat je een nieuw aqaurium gaat aanschaffen waar led vaak al ingebouwd.. zoals bij Juwel bijvoorbeeld of je gaat voor losse led balken zelf samen gesteld door jezelf.
 
die aquariumgoeroe laat misschien wel zien dat niet alle goeroe's betrouwbaar zijn.
Hij gaat al helemaal scheef over T5 dat ze om de 9 a 12 maande vervangen moeten worden 😳, T5 geeft na een jaar continu branden maar 10% minder licht opbrengst. dus met onze uurtjes van 8-12uur per dag zullen ze pas na 3 jaar 10-20% minder licht op gaan brengen wat gewoon niet echt geen probleem is boven een aqaurium met planten.
Ik lees verschillende verhalen over de bruikbaarheid van T5's na een jaar branden, maar het lijkt er inderdaad op dat wat MIJN GOEROE 🙂D) zegt, 50% verlies aan lichtopbrengst na een jaar, wel erg pessimistisch ingeschat is. Dat moet ik ook vaststellen.

Vraag me af met wat voor shitkwaliteit lampen hij destijds gewerkt heeft dan. Of zou dit verhaal aansluiten bij zijn pleidooi (als verkoper) voor LEDs. ;-) Daar zal ik nog effies naar vragen in zijn FB-groep.

Vreemd, want in het algemeen is zijn kennis van zaken juist heel goed. Hij staat erom bekend dat hij binnen de hobby alles onderzoekt wat los en vast zit.
 
dus wacht todat je een nieuw aqaurium gaat aanschaffen waar led vaak al ingebouwd.. zoals bij Juwel bijvoorbeeld
Ik vraag me af of dat dan goed licht geeft, zoals eerder gezegd ga je het niet redden met alleen witte en/of warmwitte strips/balken, en laat dat nu net in de Juwel bakken zitten, Multilux bvb.
En deze hebben nog een hoge Kelvin waarde ook, veelal zit er Day en Nature in, respectievelijk 9000 en 6500K

Het ouder type Novolux is nog slechter dan denk ik...
 
Ik vraag me af of dat dan goed licht geeft, zoals eerder gezegd ga je het niet redden met alleen witte en/of warmwitte strips/balken, en laat dat nu net in de Juwel bakken zitten, Multilux bvb.
En deze hebben nog een hoge Kelvin waarde ook, veelal zit er Day en Nature in, respectievelijk 9000 en 6500K

Het ouder type Novolux is nog slechter dan denk ik...

De laaste generatie helailux hebben ze rode blauwe en groen led toegevoegd aan de witte, of dit dan ook in de praktijk de T5 overstijgt in PAR en merkbaar is op je planten weet ik niet uit ervaring en van anderen.
Het is best mogelijk dat het gewoon goed gaat werken met makkelijke planten die middelmatig behoefte hebben aan licht, maar of bepaalde plante die veel licht en PAR benutten zou ik niet durven zeggen of het dan ook voldoende zal zijn.
Zelfs ik combineer T5 1x nature (6500K) 1x JBM balk (3000K) om mijn Enchindorus ozelot red flame niet alleen mooi dieprood eruit te laten zien voor het oog maar ander kijg ik de plant niet ook niet echt groot met grote bladeren en vol met blad met rode pigment.
Voorin staan Crypto's die geef ik 1x T5 Daylight (7000K) en 1x JBM 3500K led balk om ze iets meer gedrongen te houden met meer blauw aandeel dan rood, maar voor assimilatie is rood ook voldoende nodig dus krijgenmz dat ook wat extra.
Dus met andere woorden Led alleen deed echt bij mij geen wonderen en sommige planten zagen er wat minder uit of groeide gewoon minder vergleken met mijn T5 combinatie.
Nu laat ik de T5 4uur mee branden in de middag tot begin avond om dit wat te compenseren op de planten, led brand 12uur op 90% en zelfr dat is niet voldoende voor bepaalde planten terwijl voor led met T5 waren er geen problemen met de groei.
Dus of led helialux echt zo verbetert is van Juwel ik betwijfel het.
 
Onze voorkeur gaat uit naar tl.
We hebben ook een aquarium (juwel) met led-verlichting maar dat was voor ons een hele uitdaging. Normaalgesproken neigen wij naar low light zonder co2 maar bij de juwel met led konden we dat wel vergeten. Inmiddels daar co2 en planten die passen bij gemiddeld tot veel licht en dat gaat goed.

Tegenwoordig gebruik ik op een andere bak (ongeveer 90ltr) 2 led-lampjes van aliexpress. 7 euro elk maar ze zijn er ook goedkoper. En dat gaat verbluffend goed tot nu toe.

Zoals ik hierboven heb gelezen is dat zeer waarschijnlijk niet optimaal.
Maar als onze plantjes het goed doen, groeien, fris groen zijn of mooi rood, geen alg in de bak, dan is dat voor ons prima.
Wij streven niet naar 100%.

Deze bijdrage past niet in de strekking van de eerdere berichten over wat het allerbeste is, maar in het kader van alles over led-verlichting dacht ik dat het er wel bij kon 🙂
 
Zo ziet nu mijn Enichdoras ozelot red flame er nu uit, met t5 ging dat iets trager maar met de JBM balk bleef hij klein en weinig rood pigment zonder echt mooie gegolfde grote bladeren te maken die mooi diep rode pigment gaven.
Op de foto's is het echte rood niet mooi zichtbaar.

70695062_3010615805676453_8796056076899319808_n.jpg
70494959_3010615872343113_1695054125206601728_n.jpg
 
Onze voorkeur gaat uit naar tl.
We hebben ook een aquarium (juwel) met led-verlichting maar dat was voor ons een hele uitdaging. Normaalgesproken neigen wij naar low light zonder co2 maar bij de juwel met led konden we dat wel vergeten. Inmiddels daar co2 en planten die passen bij gemiddeld tot veel licht en dat gaat goed.

Tegenwoordig gebruik ik op een andere bak (ongeveer 90ltr) 2 led-lampjes van aliexpress. 7 euro elk maar ze zijn er ook goedkoper. En dat gaat verbluffend goed tot nu toe.

Zoals ik hierboven heb gelezen is dat zeer waarschijnlijk niet optimaal.
Maar als onze plantjes het goed doen, groeien, fris groen zijn of mooi rood, geen alg in de bak, dan is dat voor ons prima.
Wij streven niet naar 100%.

Deze bijdrage past niet in de strekking van de eerdere berichten over wat het allerbeste is, maar in het kader van alles over led-verlichting dacht ik dat het er wel bij kon 🙂

Wat het beste is zou ik ook niet weten maar weet wel dat veel dingen gewoon niet werken met goedkope ledstripjes, maar planten met matig of middel licht behoefte kan het wel prima gaan en met name kleinere aqauriums met lagere water niveau dus zeg 30cm water en lager.
50cm is al 40cm water niveau en dan kan het zomaar zijn dat je dan ter kort komt.
Als je al nagaat dat boven een aqaurium van 60cm 3x t5 nodig is om genoeg licht opbrengst te halen op de bodem en bij 80cm hoge bakken 4-5buizen net voldoende zijn..zie zee aquariums en zoetwater speciaal aqauriums met planten soorten die zeer groot worden.

T5 is gewoon nog steeds prima als je dat hebt dan is overstappen op led eigenlijk nuttelloos voor planten, alleen het gemak met dimmen en zons onder/op gang is mooi en wat beter voor je vissen die niet meer zo schrikken van plots inschakel of uitschakelen van de Tl buizen.
Dus dat voordeel is natuurlijk mooi maar als ik de prijzen gaat bekijken.. nou dan laat ik liever de vissen maar een beetje schrikken dan dat ik 300euro neer gooi voor deze setup.. nu heb ik dat dus wel zon op en onder simulatie door dat mijn 2 T5 buizen maar 4uur meebranden dus led in de avond lanzaam gaat dimmen tot 2% om maanlicht te stimuleren.
Dus ja ik doe er zelf ook aan mee.. en het was een aardige investering om deze 2 ledbalken + ledcontroller en adaptor aan te schaffen..
 
Wat het beste is zou ik ook niet weten maar weet wel dat veel dingen gewoon niet werken met goedkope ledstripjes, maar planten met matig of middel licht behoefte kan het wel prima gaan en met name kleinere aqauriums met lagere water niveau dus zeg 30cm water en lager.
50cm is al 40cm water niveau en dan kan het zomaar zijn dat je dan ter kort komt.
Als je al nagaat dat boven een aqaurium van 60cm 3x t5 nodig is om genoeg licht opbrengst te halen op de bodem en bij 80cm hoge bakken 4-5buizen net voldoende zijn..zie zee aquariums en zoetwater speciaal aqauriums met planten soorten die zeer groot worden.

T5 is gewoon nog steeds prima als je dat hebt dan is overstappen op led eigenlijk nuttelloos voor planten, alleen het gemak met dimmen en zons onder/op gang is mooi en wat beter voor je vissen die niet meer zo schrikken van plots inschakel of uitschakelen van de Tl buizen.
Dus dat voordeel is natuurlijk mooi maar als ik de prijzen gaat bekijken.. nou dan laat ik liever de vissen maar een beetje schrikken dan dat ik 300euro neer gooi voor deze setup.. nu heb ik dat dus wel zon op en onder simulatie door dat mijn 2 T5 buizen maar 4uur meebranden dus led in de avond lanzaam gaat dimmen tot 2% om maanlicht te stimuleren.
Dus ja ik doe er zelf ook aan mee.. en het was een aardige investering om deze 2 ledbalken + ledcontroller en adaptor aan te schaffen..

Die hoogte is inderdaad een ding. Daarom hou ik zelf ook meer van bakken van 40cm hoogte. Ik kan me voorstellen dat juist dat soort dingen ook veel beter te controleren is met meer gecompliceerde en kwalitatief betere (led) verlichting.
 
Nu laat ik de T5 4uur mee branden in de middag tot begin avond om dit wat te compenseren op de planten, led brand 12uur op 90% en zelfr dat is niet voldoende voor bepaalde planten terwijl voor led met T5 waren er geen problemen met de groei.
Oké, ik ging er eigenlijk vanuit dat jij alleen Led gebruikte, je weet er zoveel over te vertellen.
Maar dus toch nog een paar oldscool buisjes ernaast.
Dus of led helialux echt zo verbetert is van Juwel ik betwijfel het.
Dat durf ik ook niet te zeggen.
Zo te lezen gaat het bij @GCJ wel goed, ik weet natuurlijk niet welke type zij heeft.
Zelfs ik combineer T5 1x nature (6500K) 1x JBM balk (3000K)
Voorin staan Crypto's die geef ik 1x T5 Daylight (7000K) en 1x JBM 3500K led balk
Heb je zoveel licht boven de bak hangen ja, dat is nogal wat, het is een Rio 180 toch?

Ik heb het al eerder vermeld maar boven mijn bak hangen maar 2 T5 buisje van 21 watt, er zit naast de Tl's wel een aluminium stripje (aan één zijde) die als reflector dient, gaf wel iets verschil maar niet bijzonder, de strip aan de voorkant dient ook eigenlijk als afscherming voor de TL, als de klep openstaat kijk ik niet tegen de TL aan nu, wel zo fijn.

De eerste paar maanden heeft er 2 x 39 watt boven gehangen maar dat ging veel te hard, de planten assimileerden als een gek en er ontstond steeds een kaamlaag.

Deze bak dus, en geloof het of niet, slechts 42 watt T5 in totaal, bruto kom ik op 19 Lumen per liter uit en de bak is 45 cm hoog

P9140008222.JPG


T5 is gewoon nog steeds prima als je dat hebt dan is overstappen op led eigenlijk nuttelloos voor planten, alleen het gemak met dimmen en zons onder/op gang is mooi en wat beter voor je vissen die niet meer zo schrikken van plots inschakel of uitschakelen van de Tl buizen.
Ja dat is zeker prima, ik gebruik in de ochtend en avonduren wel Led strips (jawel van Ali voor 1,50 per meter 😀 ) maar die dienen alleen voor zonsop en ondergang, genoeg licht komt daar niet vanaf, heb ze wel eens voluit gehad (drie strips) maar zodra de TL aangaat zie je het verschil heel goed, bijna het dubbele aan licht, terwijl de drie strips volgens specs hetzelfde wattage hebben dan mijn twee Tl's
 
Laatst bewerkt:
We hebben ook een aquarium (juwel) met led-verlichting maar dat was voor ons een hele uitdaging. Normaalgesproken neigen wij naar low light zonder co2 maar bij de juwel met led konden we dat wel vergeten. Inmiddels daar co2 en planten die passen bij gemiddeld tot veel licht en dat gaat goed.
Het kan blijkbaar dus wel goed gaan, en je hebt zo ver ik weet ook niet alleen maar makkelijk planten, welke Juwel verlichting is dat precies?
Tegenwoordig gebruik ik op een andere bak (ongeveer 90ltr) 2 led-lampjes van aliexpress. 7 euro elk maar ze zijn er ook goedkoper. En dat gaat verbluffend goed tot nu toe.
Ja dat heb ik gezien, dat zijn gewoon koelwitte Led's toch?
 
Laatst bewerkt:
Het kan blijkbaar dus wel goed gaan, en je hebt zo ver ik weet ook niet alleen maar makkelijk planten, welke Juwel verlichting is dat precies?

Ja dat heb ik gezien, dat zijn gewoon koel witte Led's toch?

Het is een lido 120 led. Dit is wat de winkel er over zegt.
MultiLux LED verlichting
Door de moderne LED belichtingstechnologie heb je een uitstekende plantengroei. De lengte van de LED verlichting is afgestemd op de grootte van het Juwel aquarium. Hierdoor is er een gelijkmatige verdeling van het licht.
De verwisselbare 12 Watt LED buizen DAY en NATURE zorgen voor een optimaal lichtspectrum en tegelijkertijd besparen ze 50% energie in vergelijking met klassieke T5 TL buizen.
Tijdens het schoonmaken van het aquarium kan de verlichting aan blijven waardoor je meer zicht hebt. De lichtbalk is op een speciale manier gelast waardoor hij 100% waterdicht is. Ook deze vervuld de Europese Veiligheidsnorm en is TUV/GS gecertificeerd.

Wij hebben nu grotendeels planten die wel een slok licht lusten, maar niet echt bijzonder of moeilijk.
We hebben ook wat planten voor gemiddeld licht (limnophila Sessiliflora, belgisch groen) maar die moeten we beschermen. Daar hangt bamboe boven maar evengoed hebben de planten het zwaar als de toppen bovenin komen.
De planten op de bodem doen het enorm goed. Bodembedekking blijft echt laag en groeit daar goed zolang we voldoende voeding en co2 toevoegen.

Het is voldoende licht om de planten echt op te jagen qua groei maar dat doen we bewust niet. We remmen dus iets op voeding en co2. Als we in beide hoog gaan zitten dan borrelt en bruist hier alles en kunnen we elke week snoeien.

De goedkope leds kon ik kiezen voor wit blauw of wit. Ik heb wit gekozen omdat ik een hekel heb aan blauwig licht.
Het is inderdaad standaard wit licht. Niet warm wit.
 
Blijkbaar kan het dus wel onder alleen witte Led's, en dan nog met een hoge Kelvin waarde ook. En zo worden alle feiten weer van tafel geveegd 😀

Dat borrelen en bruisen ken ik maar al te goed, dat deed het hier ook met 2 x 39 watt T5

Wat gebeurd er met het Belgisch groen, de bladeren gaan zeker krullen als ze hoog komen, of niet?
 
Blijkbaar kan het dus wel onder alleen witte Led's, en dan nog met een hoge Kelvin waarde ook. En zo worden alle feiten weer van tafel geveegd 😀

Dat borrelen en bruisen ken ik maar al te goed, dat deed het hier ook met 2 x 39 watt T5

Wat gebeurd er met het Belgisch groen, de bladeren gaan zeker krullen als ze hoog komen, of niet?

Ze worden minder frisgroen. De limnophila wordt echt rooiig bovenaan, het belgisch groen wordt meer gelig.

Op de foto bijna onderaan in mijn topic over de 60x40x40 kan je het zien. Als ze nog hoger worden zie je het duidelijker.
 
Ze worden minder frisgroen. De limnophila wordt echt rooiig bovenaan, het belgisch groen wordt meer gelig.
Zou ook kunnen komen omdat het rode spectrum ontbreekt?
 
Nog even twee foto's gemaakt, de eerste met de TL verlichting (865 en 830) de tweede Foto is met de Ledstrips, warmwit, koelwit en blauw op 100%
Zowel de TL's als de Led's zijn beide 42 Watt, je ziet hoe de camera erop reageert, de kast is op de eerste foto niet te zien, en op de tweede heel goed.

De kleuren zijn wel veel mooier met de Led verlichting.

P9150065.JPG


P9150070.JPG


De ledverlichting lijkt best sterk, maar dat komt omdat de camera zich aanpast, in real life is het een stuk donkerder.
 
Laatst bewerkt:
Oké, ik ging er eigenlijk vanuit dat jij alleen Led gebruikte, je weet er zoveel over te vertellen.
Maar dus toch nog een paar oldscool buisjes ernaast.

Dat durf ik ook niet te zeggen.
Zo te lezen gaat het bij @GCJ wel goed, ik weet natuurlijk niet welke type zij heeft.


Heb je zoveel licht boven de bak hangen ja, dat is nogal wat, het is een Rio 180 toch?

Ik heb het al eerder vermeld maar boven mijn bak hangen maar 2 T5 buisje van 21 watt, er zit naast de Tl's wel een aluminium stripje (aan één zijde) die als reflector dient, gaf wel iets verschil maar niet bijzonder, de strip aan de voorkant dient ook eigenlijk als afscherming voor de TL, als de klep openstaat kijk ik niet tegen de TL aan nu, wel zo fijn.

De eerste paar maanden heeft er 2 x 39 watt boven gehangen maar dat ging veel te hard, de planten assimileerden als een gek en er ontstond steeds een kaamlaag.

Deze bak dus, en geloof het of niet, slechts 42 watt T5 in totaal, bruto kom ik op 19 Lumen per liter uit en de bak is 45 cm hoog

Bekijk bijlage 279957


Ja dat is zeker prima, ik gebruik in de ochtend en avonduren wel Led strips (jawel van Ali voor 1,50 per meter 😀 ) maar die dienen alleen voor zonsop en ondergang, genoeg licht komt daar niet vanaf, heb ze wel eens voluit gehad (drie strips) maar zodra de TL aangaat zie je het verschil heel goed, bijna het dubbele aan licht, terwijl de drie strips volgens specs hetzelfde wattage hebben dan mijn twee Tl's

Mooi bakkie.. ziet er allemaal prima uit.

Totaal plaatje van mijn Rio180.
ik heb wel erg drastische gesnoeid vorige week maar was ook nodig heel de bak was dicht geroeid met valisinera en de zwaardplant links was zo groot geworden dat hij ook alles over groeide en teveel licht wegnam..

De corydoras aneus 10stuks aanwezig lagen er al een aantal weer voor de vooruit te wachten op food :chef:

70353192_3011172002287500_2789504091074592768_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat veel vergeten wordt bij (led-)verlichting dat alles voor een doel is gemaakt. Zo kunnen ledbuizen op zicht best een redelijk lumen niveau hebben maar deze zijn vaak ontwikkeld als vervanging voor bestaande (TL-)verlichting, in bedrijfshallen bijvoorbeeld. Niet specifiek dus voor aquariums
Om hier nog even op in te haken, de Phillips TL buizen zijn toch ook niet gemaakt voor aquariums? :juggle: 😀
 
IMG_20190828_215731.jpgIMG_20190828_215944.jpgIMG_20190828_215740.jpg
Hierboven hangen 3 JMB led balken; 1x warm-wit met rood achter. Een koelwitte balk midden. Voor een wit blauwe balk. De planten doen het allemaal prima. Elke balk is 27 Watt en 90 cm lang, al met al zo'n 7500 lumen. De bak is een Rio 180.
 
Mooi hoor, die kleuren zijn echt zoveel mooier met led, dat is ook de grootste reden dat ik wil overstappen, maar gelukkig heb ik in de avond wel Led.

Heb je alles op (bijna) het volle vermogen draaien?
 
Om hier nog even op in te haken, de Phillips TL buizen zijn toch ook niet gemaakt voor aquariums? :juggle: 😀
Nee, maar toevallig hebben TL buizen, wanneer je een goede kleurcombinatie kiest, een prima kleurindex. Ook wel CRI (Colour Rendering Index) genoemd. De zon heeft een kleurindex van 100. Full spectrum buizen, met frequenties verdeeld over meerdere golflengtes, halen wel score van 95 en sommigen zelfs hoger. TL buizen hebben ook meerdere kleurpieken goed voor onze plantjes. Dat maakt TL heel geschikt voor aquariums. Led verlichting moet om aan de juiste kleuren te komen en om ook meerdere pieken te bieden werken met verschillende kleuren leds.
 
Mooi hoor, die kleuren zijn echt zoveel mooier met led, dat is ook de grootste reden dat ik wil overstappen, maar gelukkig heb ik in de avond wel Led.

Heb je alles op (bijna) het volle vermogen draaien?
8 uur op het, inderdaad bijna, volle vermogen. De rest van de tijden, alles draait van 8:30 uur in de morgen tot 23:00 uur in de avond, zijn gedimde uren. Waarin zowel de intensiteit maar ook de dim duur per intensiteit wissel nogal varieert.
 
Nee, maar toevallig hebben TL buizen, wanneer je een goede kleurcombinatie kiest, een prima kleurindex. Ook wel CRI (Colour Rendering Index) genoemd. De zon heeft een kleurindex van 100. Full spectrum buizen, met frequenties verdeeld over meerdere golflengtes, halen wel score van 95 en sommigen zelfs hoger. TL buizen hebben ook meerdere kleurpieken goed voor onze plantjes. Dat maakt TL heel geschikt voor aquariums. Led verlichting moet om aan de juiste kleuren te komen en om ook meerdere pieken te bieden werken met verschillende kleuren leds.
Uitstekend antwoord, wat ik al een beetje voelde aankomen.
 
Ok, ga ik nu voor de wasmachine.
Haha, jazeker 😀

Nog even een vraag, welke type JMB balken heb jij? ik zie dat ze met warmwitte en koelwitte Led's leverbaar zijn (waarin dus ook de rode en blauwe Led's zitten)
Bright is met de koelwitte Led's (8000K) en zou het best geschikt zijn voor plantenbakken lees ik.
 
AquaCafe
Help Users
      Ed Tensen: Geen spatje hier maar wel ☕️ tijd.
      • Leuk
      Waarderingen: Kosmopoliet
      Terug
      Bovenaan