Hoeveel liter heeft mijn aquarium?


J

Johntje1989

Guest
Hallo beste forumleden! Ik heb een bak van 200 50 60(l b h) alleen vroeg me af hoeveel liter dat is, weet het zelf niet en heb hem 2e hands aangeschaft . Kan iemand me helpen?
 
200 x 50 x 60 = 600.000
600.000 : 1000 = 600 liter

Wil je de liters bekijken voor je vissen of i.d. dan moet je er ook nog zo'n 10% vanaf halen voor substraat en hardscape: 600 x 0,9 = 540 liter.
 
als je de maten in decimeter (dus 10cm) neemt heb je direct het aantal liter.
In dit geval dus 20x5x6=600
 
Is allemaal maar bij benadering hoor de berekeningen hierboven. :unsure:
Als je er nu nog de glasdikte aftrekt dan heb je het juiste aantal liters... :deal:

Dus:

Stel dat je glas 12mm is dan krijg je:

19,76 x 4,76 x 5,58

5,58 is de werkelijke waterhoogte = hoogte (60cm) - bodemplaat (12mm) én - bovenrand (ik heb 3cm 'lege ruimte" genomen bovenaan, dit kan je aanpassen naar de werkelijke situatie)
= 524 liter waterinhoud (ipv de 600)
Dus echt puur wat de bak bevat aan water (want glas is nu eenmaal geen water...)

Is toch een merkbaar verschil vind ik persoonlijk... ;)

En daar trek je dan nog de hardscape en het substraat van af...
 
Oke bedankt voor jullie reacties, ik leg er gewoon een paar stukken hout in en het is prima?dus voor de inrichting hoeft niet veel af
 
Hier bij de aquariumwinkel hebben ze een showroombak staan van 200 60 60 en zeggen ze dat het 790 liter is?en mijn bak is 200 50 60 en is 600 liter?10 cm verschil in breedte en er gaat gelijk 190 liter af?
 
Hier bij de aquariumwinkel hebben ze een showroombak staan van 200 60 60 en zeggen ze dat het 790 liter is?en mijn bak is 200 50 60 en is 600 liter?10 cm verschil in breedte en er gaat gelijk 190 liter af?
Mensen hebben altijd de neiging om te optimistisch te zijn mbt de inhoud.

Er wordt bvb maar zelden rekening gehouden met de glasdikte.
Om duistere redenen wordt de inhoud van aquaria bijgevolg bijna standaard berekend op basis van buitenmaten. (??)
Werkelijke waterhoogte is ook zoiets waar nogal snel mee gefoefeld wordt... (is toch ook zeer makkelijk te meten denk ik dan? Je meet gewoon de waterkolom, niet de buitenkant van de bak...)
:stars::S Waarom is dat juist? ;) (is retorische vraag hoor)

Je ziet in de berekening hierboven dat het in jouw geval al snel 75 liter verschil uitmaakt...
 
Oke, zelf denk ik dat het 700 liter is dus dan is mijn bak 625 liter
 
Oke, zelf denk ik dat het 700 liter is dus dan is mijn bak 625 liter

Neenee, je bak heeft een inhoud van 524,8 liter (als je glas 12 mm is en de rand bovenaan 3cm is)... :rolleyes:
Die van de LFS kan je op dezelfde manier berekenen....
 
De meting van waterinhoud is, volgens mij, tot aan de rand gevuld. Dat gaat dus nooit op.
ik heb een fusion 150 staan, die is volgens de maat 150x50x70. Dus 525 liter.
Maar: de trekstrip voorlangs zit op een cm of 7/8 vanaf de bovenzijde, en tot zover vul je de bak meest met water.
en bodem /hout er vanaf gehaald. Ik ga ervan uit dat er ongeveer 400 liter water in zit. Nooit echt gemeten. Alles wat meer is is meegenomen.

wil je het echt weten? Richt je bak in, vul met water, en haal het er dan emmer voor emmer uit.
 
Oke?ik hou het maar op een 2m bak
 
Voor we een bak vullen even de watermeterstand noteren.
 
Is mede ook handig als we voor het eerst een vijver vullen.
 
Oke??Heb nooit een vijver gehad en tot nu toe alleen juwel bakken waarvan het aantal liters in de naam word vernoemd
 

Terug
Bovenaan