Wat is er nieuw

Hoeveel liter minimaal ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jelani
  • Startdatum Startdatum
J

Jelani

Guest
Hallo allemaal,

Wegens drukte een poosje niet op het forum geweest maar ik heb echt weer even hulp nodig....

Ik ben sinds een paar maanden trotse bezitter van een Juwel vision 180....

De bak draait naar volle tevredenheid met het volgende inwoners bestand : ongeveer een 80 (kunnen er ook 100 zijn ) CR en CB garnalen en een 25 a 30 rasbora brigittae.

Nu moet ik de visjes soms echt zoeken in de bak....maar plaatsgebrek hebben ze in ieder geval niet 😉

Helaas moet ik nu vanwege problemen met de vloer van ons huurhuis op zoek naar een kleinere bak. De vloer begint weg te zakken en omdat we binnen een jaar gaan verhuizen wil de woningbouw het liefst de vloer pas vernieuwen als we eruit zijn 😉
Maar ruim 200 a 250 kilo aquarium helpt niet mee aan de situatie natuurlijk....

Nu dus besloten om een kleiner aquarium te gaan zoeken om de vloer te ontlasten.....aquarium verplaatsen is helaas geen optie ivm ruimte gebrek doordat de bak dan anders komt te staan.

Maar hoeveel liter moet ik minimaal hebben voor dit vis / garnalen bestand ?

De nieuwe bak mag maximaal een 50 cm breed zijn.... Dus ik heb al diverse aquariums bekeken maar ik blijf twijfelen over het minimale aantal liters......ik zweef ergens tussen de 60 en 130 liter....nogal een ruime marge om te zoeken dus.....waarbij ik weer ga twijfelen of 60 liter niet te weinig is....

Kunnen jullie me het doorslaggevende antwoord geven ? Alvast bedankt ! 😀

Ik denk dat je met een sterk genoeg filter en voldoende waterverversen goed weg moet kunnen komen. Die brigittae's zijn namelijk maar kleine frummeltjes.

~ Ivo

Ja erg klein....moet ze nu soms echt zoeken 😛
Maar wel erg leuk een schooltje van die kleintjes.....maar 60 liter is dan inderdaad een beetje aan de kleine kant ?
Heb liever ruimte over voor mn beestjes dan dat het net aan is.....

Ben ook al een mooie 130 liter bak tegen gekomen van Sera van maar 50 breed namelijk 😉

Maar dan pas ik mn zoektocht aan naar minimaal 80 liter.....verwacht niet dat de bak gelijk morgen door de vloer zakt....maar je ziet duidelijk dat de vloer harder is gaan zakken sinds de bak er staat.....

Er zit nu een kier tussen mn vloer en mn plint waar ik ruim anderhalve vinger tussen kan stoppen....terwijl het eerst een klein kiertje was....

Wat ik zei dat ging over 60 liter, sorry voor de onduidelijkheid.
Maar meer liters is natuurlijk beter.

~ Ivo

Daar ging ik al vanuit een beetje 😉 Maakt niet uit, kan gebeuren 😉

Nou m'n bod op de 130 liter sera bak is geaccepteerd 😀

Nu even kijken wanneer we hem op kunnen halen 😉

Aantal liters dus niet echt veel aan verloren zo 😉

Is het toevallig niet mogelijk om onder de vloer te komen en daar de boel te verstevigen? kan de bak gewoon blijven staan.

Nee dat gaat jammer genoeg niet.... het kruipluik ding zit (waarschijnlijk) in de keuken.... en daar hebben de vorige bewoners heel leuk plavuizen overheen gelegen....
Dus dan zou mn keukenvloer eruit moeten. En dan nog durven we niet met zekerheid te zeggen dat hij daar inderdaad zit... dus met een beetje pech , geen kruipluik en ook nog eens mn keukenvloer in bonken.....

Plus dat de woningbouw het dan ook nog eens goed moet keuren en daar zijn ze niet heel makkelijk mee omdat het een belangrijk onderdeel van het huis is natuurlijk....

Dan maar de simpeltste oplossing....een andere bak....
Met een beetje geluk krijg ik de bodem er goed uit en kan ik hem draaiende houden tot hij ingericht is. Dan zou theoretisch gezien alles in 1 dag over kunnen..... Bodem blijft bewaard, filter blijft draaiend en water kunnen we overhevelen voor een deel.... heb ik gelijk de verversing gehad 😉

Als mn moeder even een dagje op de kleine man wil passen moet dat lukken 😉

De vision gaat dan gewoon de opslag of verkoop in, even afwegingen maken, ik heb plek maar vind het iets teveel risico om hem op het bedrijf op te slaan.... Voor je het weet ligt de ruit aan bonken.... maar daar kan ik nog op het gemak over nadenken gelukkig 😉Denk dat het verkopen word, visions staan er gelukkig genoeg te koop 2e hands, dus het is niet zo dat je niet meer aan zo'n bak komt 😉

Dat met de kruipruimte hebben wij ook gehad: heerlijk verborgen, in ons geval door laminaat. Er is op zich wel een manier om relatief veilig het luik zichtbaar te krijgen (mocht je dat interessant vinden 😉 ): Bij rijtjeshuizen kun je bij de buren spieken waar het luik precies zit. Anders geeft een dieptemeter (�10) ook wel aan waar het luik zal zitten. Dan een klein gat zagen ten hoogte van het midden van het luik (dat is een veilige plek) en vanuit daar voelen (met bijv een liniaal) waar de randen van het luik zitten. Dat uittekenen en met een handcirkelzaag de buitenranden zagen.

Ik lees iets over een 130 liter aquarium van Sera..dat moet wel een Biotop zijn?
1ONalezd-IoCi23OGXSsUR-cR22RKeEr.jpeg

Heb je de LED of 'normale' variant? Vind ze erg mooi, zeker omdat er maar weinig aquaria zijn welke echt de hoogte in gaan (zoals Juwel Lido).

Nou ik heb zoiets van : Voor dat half jaartje dat we hier nog zitten ..... zit hij me helemaal goed onder die plavuizen 😀 Daarna is het de zorg van de woningbouw 😉

Het is inderdaad die bak, er zit nog gewone PL verlichting in , ik wil het waarschijnlijk wel aanvullen met led (in ieder geval een blauwe strip en afhankelijk van hoe sterk de verlichting is misschien nog wel een extra witte erin ook.)

Ik vond het ook een erg mooie bak om te zien , en voor mij nu precies de mooie maat ! Slechts 50 cm breed....
Meubel zit er ook bij, mooi setje om te zien :smitten:

Vanavond gaan we hem halen....

sera.jpg

sera2.jpg

sera3.jpg

sera5.jpg

Dat met die kap zo open lijkt me ook echt ideaal..... alle ruimte om te werken en de kap blijft in zn eigen rails hangen.

Nou de bak is opgehaald en staat inmiddels in de kamer..... In 1 woord....... Wauw :smitten:

Hier ga ik zeker geen spijt van hebben 😀

Heb vanavond op mn gemak naar een lege bak met brandende verlichting zitten staren 😀 Prettig gestoord geloof ik 😛

Morgen op het gemak eens een plan van aanpak bedenken en wat de nieuwe plek gaat worden..... in 1x goed proberen te doen......

Even hier brainwaven hoor 😉

Regelen.... 2 Melkbussen (totaal 60 a 70 liter) en emmers, melkbussen voor het water, kan het filter even op blijven draaien, emmers voor mn planten.....

Stap 1 planten eruit....
stap 2 deel van het water eruit.....
stap 3 oude bodem in nieuwe bak doen en deeltje water alvast ivm eventueel opgeschepte garnalen.....
stap 4 Inrichten en planten in nieuwe bak.....voor die tijd oude water in melkbussen doen en daar het filter even op laten draaien.....
stap 5 Nieuwe bak deels vullen met m'n ingedraaide water daarna filter aansluiten op nieuwe bak
Stap 6 garnalen en vissen vangen
Stap 7 rest van het water bijvullen met vers water zoals bij een verversing.....

Zo ben ik er geloof ik.....
Of stap 6 en 7 omdraaien ?

Volgorde lijkt me prima. eerst visjes overzetten en dan bijvullen zorgt voor een langzamere overgang dan naderhand overzetten lijkt mij. Afhankelijk van hoe snel je het water erin gooit natuurlijk...

Zal kijken of ik straks een paar foto's kan plaatsen 😀

Bak draait nu 2 dagen naar volle tevredenheid 😉
Ik heb bijna alle bewoners over, zit nu alleen nog te tobben met de laatste garnalen die achter mn achterwand zitten.....zetten nu het meubel steeds een beetje schuiner....Ze komen vanzelf een keer erachter vandaan..... dan water zuigen met een slang en dat maar weer door een garnalennetje halen......lekker geduld klusje......

Vandaag gaat hem niet meer worden, hoop morgen 😉 Word ondertussen lekker geveild door t griepje van mn zoontje.....
Morgen nog weg ook...paracetamol voorraad in de tas en gaan maar....
Voor nu kruip ik lekker onder de wol.... 😉

Bak ziet er mooi uit zo op de foto. Ben benieuwd naar wat je er van hebt weten te maken. Heb je foto's van de vorderingen of alleen van het eindresultaat.

Ik heb geprobeerd foto's van de tussen stappen te maken, maar door de tijdsdruk zijn het uiteindelijk meer foto's van het eind resultaat 😉

Zal zo eens kijken of ik ze van m'n telefoon op m'n pc kan krijgen....

Ik zie zelf wel al een aantal dingen die ik anders of erbij wil hebben, maar hoor natuurlijk graag nog meer meningen 😀
Maar zo eerst even lekker badderen zelf 😉

Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, maar je hebt het over 200 - 250 kg. Dat zijn 2 (flinke) � 3 volwassen mannen. Zakt jouw vloer daar van door ??? Dan heb je een foute woningbouwvereniging, want dat is gewoon gevaarlijk. Je betaalt toch (nog een jaar) huur, of niet ??? Laten verstevigen, die vloer. Op hun kosten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan