Wat is er nieuw

Hoeveel liter per uur (potfilter) voor 100 liter bak.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Miekiepiekie
  • Startdatum Startdatum
M

Miekiepiekie

Guest
Goede middag,

Ik weet niet zo goed welke sterkte van een potfilter ik moet hebben voor mijn 100 liter bak.
Het aquarium zal sterk beplant worden.

Zou 900 liter per uur, volgens de leverancier genoeg zijn? Of is een 1100 liter per uur toch beter?

Alvast dank 🙂
 
Er word gemiddeld 3 a 4 maal de bakinhoud per uur gerekend, vanuit de opgave van de leverancier.
 
Ik heb een 80cm van 120 liter en dicht beplant maar een Eheim 2213 doet het prima daarop hoor.
 
900 is wat overkill.

Zoals ton aangeeft zou 300-400L/H die op de doos staat al voldoende moeten zijn
 
Tja, het is maar wat je wilt natuurlijk...
Ik heb twee eheims van 1.000l/u draaien op een plantenbak van 150 liter. En dat is heus geen golfslagbad...
Dat is effectief wel wat overkill maar beter overkill dan underkill. 😉

Persoonlijk zou ik een 400l/u niet gebruiken op een 100l plantenbak.
(edit: Toch niet op een high light bak met lage beplanting.)
De 900l lijkt me een beter plan eigenlijk.
 
Ik heb een JBL greenline 701e
Een bruro 700 liter pomp. Maar netto 500 liter per uur .
Staat hier op een rio 125 met netto 100 liter water.
Je kan denk ik beter een iets te groot filter hebben ivm het filter oppervlak en bacteriën.
 
Heb hier een filter van 440 L/U op een 60liter staan en dan vind ik net leuk.
zou zelf dus iets van 600-700 L/U nemen.
 
Vaak hou je van die 1000 liter nog maar de helft over (bij een ingedraaid filter en niet perfect schone en zeker geen super korte slangen). Voor een bak van 100 liter is dat echter net helemaal prima. Zowel de 900 alsook de 1100 lijken me daarom voldoende (maar als het qua geld en verbruik niet al te veel uitmaakt, leef je uit en neem de zwaarste). Terugregelen kan altijd (en verlaagt het verbruik van de pomp navenant zolang deze niet caviteert).
 
Ik heb hier ook een 800 l/u op een netto 100 liter bak staan. Ook mijn ervaring is om t wat ruim te nemen.
 
Misschien kun je beter voor de e702 gaan van JBL.
 
Tja, wat overkill kan geen kwaad maar mijn 80cm is erg dicht beplant mag je wel zeggen en al jaren draait daar een 2213 op.
 
Volgens mij gaat het meer om de inhoud van het filter dan om het aantal liters per uur. Je ziet ook vaak dat Eheim qua lpu lager zit dan andere merken, maar doordat de filters een behoorlijke inhoud hebben wel de boel goed schoon krijgen. De 2213 die John noemt is daar een goed voorbeeld van en ik heb een Lido 120 altijd prima gefilterd met een 2034.

Ik zou kijken naar de bakinhouden die de fabrikanten aangeven en dan het grootste filter pakken dat voor jouw bak geadviseerd wordt. Dus bij JBL een 702 en bij Eheim een 2213 of 2034, waarbij ik zelf een voorkeur heb voor de 2034 vanwege het lage stroomverbruik. Knijpen van een pomp hou ik helemaal niet van en zal je (behalve bij een Prof 3e) ook geen lager verbruik opleveren.
 
wat ik mis hier is filter grote en opbrengst valt samen met grote van de bak en inrichting en wat gaan we houden in de bak vandaar uit een filter kiezen
opgave op de dozen van de verschillende fabrikanten is altijd in nul last dus zonder slangen en inhoud filter
 
Voor het aantal liters per uur ben ik dat met je eens, maar voor de filtercapaciteit niet. Als een fabrikant aangeeft dat een filter geschikt is voor 100-200 liter, dan durf ik die op elke 100 liter bak te zetten. Met een kleine bestand/lichtere belasting zou het dan ook op een grotere bak kunnen.

Vergelijk het met het Eheim Press 7000 drukfilter dat ik op mijn vijver heb staan. Je kunt daar een vijver van 7000 liter mee doen als er geen vis in zit, 3500 met vis en 1800 met koi. Pompcapaciteit is echter maar 2500 liter/uur. Het gaat om de filtercapaciteit.
 
Met name de biologische werking word niet minder bij een lagere doorstroomsnelheid.
 
Klopt. Maar lager is wat anders dan laag.

Maar wat is laag? Als je de stroming goed wilt hebben is dat natuurlijk niet puur van je filter afhankelijk. De stroming voor de filtratie doet het filter natuurlijk zelf, maar voor de stroming in de bak hoeft dat niet altijd goed te zijn.
 
Een veel gemaakte fout is dat met stroming en filtering door elkaar gooit. Of verkeerd gebruikt.

In het zeewater weten ze het verschil maar al te goed.

In zoetwater willen we meer stroming. En dan nemen we een groter filter. Stom.

Je wilt meer stroming. Neem dan een stromingspomp. Die zijn daar voor bedoeld.

Verbruiken bij dezelfde l/u een bak minder stroom, en dus ook geluid.

De Eheim classic serie is heel eerlijk voor wat betreft de opgave van bakgrote door de fabrikant.
De van tot waarde moet je zien als veel of weinig bezetting.

Heb je veel bezetting, kies dan de laagste waarde.
Heb je weinig bezetting kies dan de hoogste waarde.

Ik heb een Eheim classic 600, vanaf 180 tot 600 liter. Ik heb een 300 liter bak. Bak is mooier schoon dan met de prof 3e 2178.
Deze had 1850 l/u en 8 liter inhoud.

De classic slechts 1000 l/u en 6 liter inhoud.
 
Ik heb de classic zelf ook gehad toen het nog niet de toevoeging classic had 😀

Ook heb ik zo'n 3 e gehad en vond dat erg teleurstellend.
Ik zou dan ook zelf de voorkeur geven aan de Eheim classic als mijn budget niet toereikend was voor een Fluval G3 of G6.

En ja extra stroming in de bak kun je prima met een stromings pompje regelen mocht het nodig zijn.
 
Ik heb de 4+ 600 en die trekt met 1250 liter/uur mijn 400 liter prima, ook met een fors bestand. Er staat nu een tweede filter naast als backup, want voor de filtratie hoefde ik het niet te doen en de bak is nu ook niet schoner dan hij was.

Over het algemeen denk ik dan ook dat je je prima kunt verlaten op de opgave van Eheim, met inderdaad de redenatie dat hoe hoger de bezetting, hoe meer je moet kijken naar de laagste waarde. Zie ook het voorbeeld van mijn vijverfilter. Dat filter verving trouwens een systeem met een pomp van 3500 liter/uur en ik krijg mijn vijver nu met 2500 kraakhelder, met ook nog eens veel minder schoonmaken. Komt puur doordat de inhoud van de filterpot groter is en dus het filterend vermogen.
 
Knijpen is voor langere tijd ook niet goed heb ik begrepen en is alleen goed te doen als je de filter kan regelen maar dat is vaak zo bij de duurdere filters. Met kraantjes knijpen is dus niet echt aan te raden.

https://www.aquaforum.nl/threads/filter-knijpen-met-kranen.96825/#post-1440951
Knijpen is prima zolang de pomp niet caviteert (gasvorming). Je kunt nagenoeg elke aquariumpomp zeker probleemloos tot de helft knijpen (zie ook handleiding in kwestie). En wees maar blij want weerstand in de slangen, uitstroom en het filtermedium doet ook precies dat! Het verbruik van de pomp neemt AF (en NIET toe zoals in het aangehaalde topic geclaimd wordt) als je deze knijpt (hoewel je nooit het rendement haalt van een pomp die optimaal staat te draaien). Zie ook vermogens/stromingscurven van om het even welk gangbaar aquariumfilter of pomp.
 
Dus als je de uitstroom knijpt kan er niet teveel druk ontstaan in de kop bij de rotor en ook als je enkel de instroom knijpt kan dat geen kwaad? Of moet je beide ongeveer evenveel knijpen om problemen te voorkomen. Zoals je vast hebt gelezen werd het in het andere topic afgeraden.
 
En die pomp gaat echt niet langzamer draaien als je hem knijpt of als de slangen vervuild raken, dus dan neemt het verbruik ook niet af. Ik monitor het verbruik van mijn bakken continu via Domoticz en er zit geen enkel verschil in verbruik tussen een geknepen/vuile pomp en een schone pomp.
 
Veel pompen kunnen beide kanten knijpen, anderen alleen de ingang of (soms) uitgang. Met name opvoerpompjes worden vrijwel altijd aan de ingang geknepen (pak daarvoor gerust om het even welk gangbaar opvoerpompje en haal deze even open). Pompen in potfilters zitten vaak ná het filtermedium (en reken maar dat dit filtermedium een weerstand heeft en dus OOK de ingang knijpt). Maar kijk voor de zekerheid altijd even wat de handleiding van de pomp zegt (daar is zo'n handleiding ten slotte voor).

Betreffende mijn claim dat het verbruik van een geknepen pomp lager is dan van een voluit stromende pomp (onder het mom van "hij die claimt bewijst"). Zie bijgevoegde curves van een Tunze Comline 900 pomp.

comline900.png


Dat iemand z'n domotica dat niet kan registeren kan ik helaas niets aan doen. Maar zie dat aub niet als bewijs. Dat is hetzelfde als ik die de straat oversteek met de ogen dicht (gaat probleemloos hier, er rijden geen auto's op mijn terrein) als bewijs dat de straat oversteken met de ogen dicht geheel veilig is. 😀
 
Laatst bewerkt:
De Fluval 306 die ik laatst in bruikleen had kon je ook knijpen en dat heb ik de paar weken dat ik hier had ook gedaan.
Dit wordt ook uitgelegd in de video van Fluval.
 
Betreffende mijn claim dat het verbruik van een geknepen pomp lager is dan van een voluit stromende pomp (onder het mom van "hij die claimt bewijst"). Zie bijgevoegde curves van een Tunze Comline 900 pomp.

Bekijk bijlage 256573

Dat iemand z'n domotica dat niet kan registeren kan ik helaas niets aan doen. Maar zie dat aub niet als bewijs. Dat is hetzelfde als ik die de straat oversteek met de ogen dicht (gaat probleemloos hier, er rijden geen auto's op mijn terrein) als bewijs dat de straat oversteken met de ogen dicht geheel veilig is. 😀

Volgens mij bewijst dit niet zoveel, want deze grafiek gaat over de relatie tussen opvoerhoogte en stroomverbruik, niet over knijpen/vervuiling en stroomverbruik. Kom wat dat betreft dus met een grafiek die gaat over waar we het over hebben, voordat je opmerkingen maakt over blind de straat oversteken.

Maar goed, ik zal eens een wattmeter aan mijn filter hangen (hij hangt nu voor de de bak als totaal) en dan hem knijpen en daar een grafiekje van maken. Dan heb je een gemeten effect van het knijpen op het stroomverbruik. Volgens mij is dat er niet of negatief, want logischerwijze zal een pomp namelijk harder gaan werken als je hem knijpt, niet langzamer. Dat zou alleen het geval zijn bij het elektronisch regelen van de pomp, vandaar dat je bij de e-series van Eheim ook een verschil in verbruik ziet bij de verschillende pompstanden.

Overigens staat dit los van de vraag of knijpen kan/mag want uiteraard kan het. Ik ben er alleen zelf geen fan van en stuur de stroming liever op een andere manier.
 
Laatst bewerkt:
Dat is met alles zo het kan maar of het ten goede komt aan de levensduur van de pomp is nog maar de vraag.


Ja en dat is dan ook voor mij de vraag en ook de reden dat ik niet knijp met kranen.
 
En gelijk heb je John de boel gebruiken zoals het bedoelt is
En wil je door dat je bak of bezetting het nodig heeft de boel verminderen qua stroming geef dan wat meer uit aan een goede pomp die het wel kan bv de eheim pro 3 2078 e
 
Volgens mij gaat het meer om de inhoud van het filter dan om het aantal liters per uur.
Ja dat denk ik ook en daarom kocht ik toen een JBL 701e. Deze heeft 6 liter ruimte voor filter oppervlak.
niet over knijpen/vervuiling en stroomverbruik.
Het lijkt mij logischer dat een vuile pomp of een geknepen pomp juist meer verbruikt omdat die harder moet werken om hetzelfde resultaat te halen als een schone pomp.
Misschien gebruikt een vuile/geknepen pomp niet zozeer meer stroom maar het duurt langer om het totaal aan water te zuiveren dus zal het op langer termijn meer stroom verbruiken.
 
Een pomp motor werkt doordat er een magnetisch (wissel) veld wordt opgewekt met een spoel.
Door dit veld gaat de magneet draaien.

Als dit veld wordt tegengewerkt krijg je een impedantie verhoging. De spoel wordt een weerstand.
Hierdoor neemt de stroom in de spoel af. Dus ook het vermogen.

Als je dit in extremen doorvoerd en de magneet zelf in tegengestelde richting gaat ronddraaien, dan heb je een generator.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan