Wat is er nieuw

Hoeveel liter per uur (potfilter) voor 100 liter bak.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Miekiepiekie
  • Startdatum Startdatum
Volgens mij bewijst dit niet zoveel, want deze grafiek gaat over de relatie tussen opvoerhoogte en stroomverbruik, niet over knijpen/vervuiling en stroomverbruik.
Weerstand is weerstand. Hoe groter de opvoerhoogte, hoe groter de weerstand aan de uitgang, hoe lager de doorstroming en hoe lager het gebruik. Grafieken zijn dus prima te gebruiken.

Overigens gaat de pomp niet trager draaien. De rotor hoeft minder arbeid te verrichten en daardoor neemt het verbruik af. De magneet zal dus minder naijlen ten opzichte van het magneetveld.

De pomp zal van het afknijpen niet meer (eerder minder) slijten dan bij 100% gebruik aangezien de rotor minder belast wordt. Het verminderen van stroming in centrifugaalpompen dmv kleppen is iets dat al meer dan honderd jaar bij pompen wordt gedaan (ver voordat frequentieregelaars bestonden). Uiteraard is dat laatste véél efficiënter (maar of we daar in dit geval echt wakker van moeten liggen bij een < 10W pompje)... Hieronder nog wat uitleg over het knijpen van pompen (Engelstalig maar sorry, ben lui en plakte de eerste link die enige uitleg gaf over deze materie).

https://electrical-engineering-portal.com/comparison-of-4-different-flow-control-methods-of-pumps

Het lijkt mij logischer dat een vuile pomp of een geknepen pomp juist meer verbruikt omdat die harder moet werken om hetzelfde resultaat te halen als een schone pomp.
Een pomp waarvan de rotor tegengehouden wordt door viezigheid zal meer gaan gebruiken. Lijkt me nogal logisch. Als je te lang wacht wordt de wrijving zelfs zo hoog dat de pomp simpelweg stopt (en dus maximaal zal verbruiken en, indien buiten het water geplaatst, oververhit kan raken). Maar door alleen het water tegen te houden hou je de rotor niet tegen, in tegendeel. De rotor krijgt het makkelijker (dus lager verbruik). Zo werkt een simpele centrifugaalpomp als deze nu eenmaal. Idem bij je stofzuiger. Dek de zuigbuis maar eens af. Hoor je het toerental van je stofzuiger omhoog of omlaag gaan???

Mijn stofzuiger gaat dan enorm gieren, geen idee wat het toerental doet. 🙂

Maar goed, ik heb het getest en tot mijn stomme verbazing heb je gelijk. Voluit trekt mijn Prof 4+ 600 (2275) 14,8-15 watt en als ik hem voor de helft knijp met de hendel op het slangenblok gaat dat direct omlaag naar 12,1 watt. Gaat volkomen in tegen mijn gevoel en eerlijk gezegd snap ik het ook niet helemaal, maar het is wel zo.

Het stuk waar je aan refereerde zegt het inderdaad ook, maar legt niet het waarom uit, helaas. (Het Engels was geen punt, dat is mijn vakgebied 😉 ) Wat het wel bevestigd is dat het elektronisch dimmen op de motor het meeste bespaart, maar daar ging het nu niet om. Ik had verwacht dat hij meer moeite met draaien zou krijgen en daardoor warmer zou lopen, maar dat is dus niet het geval.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan