Hoeveel malawi chicliden in 180 liter


Jasper96

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2024
Berichten
78
Leeftijd
28
Ik heb sinds een aantal dagen mijn oude juwel vision 180 weer opgestart.
Ik heb altijd deze chicliden willen hebben maar mijn voorkeur ging toch naar een gezelschapsaquarium.
Vandaag heb ik 10 malawi chicliden toegevoegd aan het aquarium.

Nu lees ik dat, om agressie te verminderen een grote groep wordt aanbevolen.
Zit ik dan met 10 stuks aan de weinige kant? Ik weet dat ze vrij groot worden, dus misschien is 10 wel ok?
 
Om wat voor Malawi cichlide gaan het er zijn namelijk veel verschillende soorten.
 
Dat hangt ervan af hoe je het aquarium wilt bezetten. Mijn zoon heeft op een 240 liter aquarium vijf Labidochromis caeruleus zitten. 1 man en 4 vrouwen. Nooit geen agressie.
 
Het belangrijkste om te weten is wat voor soort je hebt. 10 Labeotropheussen is bv een ander verhaal dan 10 Pseudotropheus demasoni's. Beide Mbuna, maar verschil in grote is aanzienlijk. Grotere groepen of meer soorten kan helpen agressie tegen te gaan (mits het om Mbuna's gaat). Dit kan voornamelijk helpen als je al weet dat je een soort hebt dat bekend staat om zijn agressie. Met de kantekening dat er genoeg schuilmogelijkheden moeten zijn dmv stenen zodat vissen elkaar uit de weg kunnen gaan (ook weer uitgaande van Mbuna's.

Heb je een Aulonocara soort dan heb je minder stenen nodig en meer zwemruimte. Meer vissen zou ik dan niet toevoegen.

Heb je vrijzwemmers dan is je bak te klein. Bv Nimbochromissen etc.
 
Ik ben van mening dat aulonocara soorten in een groter aquarium thuis horen.
 
Ik ben van mening dat aulonocara soorten in een groter aquarium thuis horen.
Opzich niet erg, dat geeft me wel weer een reden om een grotere bak aan te schaffen voor hun. Ik wist het helaas niet. Heb me dan toch verkeerd ingelezen helaas. Dan zal er voor de auloncara op korte termijn een groter aquarium komen en kan ik de 180 liter weer voor andere dingen gebruiken.
 
Niet teveel stenen om zoveel mogelijk ruimte voor ze over te laten. Verder niet uitbreiden in ieder geval! Groter is idd beter, maar voor nu kan het prima zijn 👍.
 
Hier even een foto van de bak, @Ed Tensen
Denk je dat er wel wat steen uit kan of zit het wel goed zo?
 

Bijlagen

  • 20240302_163248.jpg
    20240302_163248.jpg
    4.2 MB · Weergaven: 40
Inmiddels heb ik toch een groter aquarium gekocht. Een tweede juwel rio 450. Ik heb het groepje uitgebreid en heb nu 20 stuks.
Hoeveel kunnen hier nou in? Ik dacht zelf aan 30-35.
Zou er ook een klein schooltje clownbotia bij kunnen of is de bak daar toch net iets te klein voor?

Sinds ik de chicliden omgezet heb, zijn de kleinere exemplaren (2-3cm) in een klein groepje van ik denk een stuk of 10 steeds van links naar rechts op en neer het zwemmen langs de achterwand in een redelijk tempo. Ik zie ze dit eigenlijk regelmatig doen. Het lijkt me een teken van stress.
Ze zitten nu 3 dagen in deze bak. Kan het zo zijn dat ze nog altijd moeten wennen? Alle waterwaardes zijn verder ok.
 
Inmiddels heb ik toch een groter aquarium gekocht. Een tweede juwel rio 450. Ik heb het groepje uitgebreid en heb nu 20 stuks.
Hoeveel kunnen hier nou in? Ik dacht zelf aan 30-35.
Zou er ook een klein schooltje clownbotia bij kunnen of is de bak daar toch net iets te klein voor?

Sinds ik de chicliden omgezet heb, zijn de kleinere exemplaren (2-3cm) in een klein groepje van ik denk een stuk of 10 steeds van links naar rechts op en neer het zwemmen langs de achterwand in een redelijk tempo. Ik zie ze dit eigenlijk regelmatig doen. Het lijkt me een teken van stress.
Ze zitten nu 3 dagen in deze bak. Kan het zo zijn dat ze nog altijd moeten wennen? Alle waterwaardes zijn verder ok.
Clownbotia zou ik niet doen, deze worden toch zeker minimaal 30 cm
 
Zouden Krobia xinguensis samenkunnen met malawi chicliden? Dit zijn geen afrikaanse maar zuid amerikaanse chicliden. Ik gok dat ze het beter zullen doen tussen de maanvissen maar vroeg me af of het mogelijk is.
 
Malawibakken wil je het liefst endemisch laten, er zullen bestwel oscars bij geplaatst kunnen worden etc maar dan vind ik het niet meer mooi Malawi is al een hele kunde op zich lees maar de bundels van ad konings een keer of wat want dan verkrijg je wat inzicht.
 
Zou er ook een klein schooltje clownbotia bij kunnen of is de bak daar toch net iets te klein voor?
Voor een tijdje wel, misschien een aantal jaar. Maar op den duur kunnen die erg groot worden. :)

Zouden Krobia xinguensis samenkunnen met malawi chicliden? Dit zijn geen afrikaanse maar zuid amerikaanse chicliden. Ik gok dat ze het beter zullen doen tussen de maanvissen maar vroeg me af of het mogelijk is.
Ik vraag me af of die agressief/assertief genoeg zijn voor een combinatie met malawi's. Als ze zich constant moeten verdedigen lijkt het me niet de beste combi. Maar misschien kun je op het internet voorbeelden vinden van mensen die deze soorten wél succesvol hebben gehouden.
 
Zouden Krobia xinguensis samenkunnen met malawi chicliden? Dit zijn geen afrikaanse maar zuid amerikaanse chicliden. Ik gok dat ze het beter zullen doen tussen de maanvissen maar vroeg me af of het mogelijk is.
Hmmm twijfel. Ik heb er 4 en gaat prima met maanvissen inderdaad, tot nu toe in mijn bak dan. Het zijn wel hele rustige vissen, dus twijfel of ze in een malawi bak passen
 
Maar misschien kun je op het internet voorbeelden vinden van mensen die deze soorten wél succesvol hebben gehouden.
Ik heb hier wel voor gekeken maar kan niets vinden eigenlijk.
Waarom wil je het eigenlijk zo?
Ik heb 2x een juwel rio 450.
1 is een gezelschapsbak en de ander een malawi bak.
Nu is het zo dat de gezelschapsbak al erg druk is qua bewoners dus ik hoopte dat de malawi bak misschien een optie was voor ze.

Hmmm twijfel. Ik heb er 4 en gaat prima met maanvissen inderdaad, tot nu toe in mijn bak dan. Het zijn wel hele rustige vissen, dus twijfel of ze in een malawi bak passen
Ik heb er ook mijn twijfels over. En met levende dieren willen ik ook niet gaan experimenteren. Ik kijk dan liever van te voren of iets wel of niet gaat, dan er op een nare manier achter te moeten komen.
 

Terug
Bovenaan