Wat is er nieuw

Hoeveel mg/ml in vloeibare Nitraat en fosfaat van aquariumbemesting.nl?

• Onderwerp starter Onderwerp starter NickdeRijcke
  • Startdatum Startdatum
N

NickdeRijcke

Guest
Ik heb vorig jaar een flink aantal flessen vloeibare Nitraat en fosfaat gekocht van Aquariumbemesting.nl om te gebruiken bij de EI methode. Inmiddels wil ik graag overstappen naar het doseren op Redfield ratio echter weet ik niet wat de stockoplossing is die in het flesje zit.

Geen probleem dacht ik, dan mail ik even naar aquariumbemesting en deze kunnen mij wel vertellen hoeveel mg/ml er is opgelost. Ik krijg echter als antwoord dat ze dit niet willen prijsgeven. En dat ik maar poeder moet kopen.

Lijkt mij een raar iets gezien het feit dat de vloeibare vorm gemaakt was voor het gemak maar in principe verder toch geen geheimen zou bevatten. Tevens zou je toch moeten mogen weten wat je koopt.

Kan iemand mij vertellen hoeveel mg/ml er opgelost is in de vloeibare vorm? Of valt dit uit te rekenen via de EI calculator (tenslotte rekent die calculator met een 22ppm Fosfaat toevoeging dacht ik).Of mag ik al de vloeibare voeding nu door de gootsteen gieten?

Kan je dat niet met druppels meten?
Doe je normaal ook,toch. .10.Mg/l? kom je op 50 mg/l uit, schat je 5 x.

Hoe dom dat ik daar niet aan gedacht heb. Ik meet overigens niet met druppels maar met laboratorium buisjes van Dr Lange. Is een stuk nauwkeuriger 😛 Bedankt Bertus!

Klopt die buisjes moeten in een fotometer. Bij 1 van de 2 metingen moet het zelfs in een apparaat waarmee hij een uur op 100graden zit. Dat is het voordeel van werken op een bedrijf met een afvalwaterzuivering.

Ik was eigenlijk geschokt dat ze het niet willen vertellen. Nu moet ik moeite gaan doen voor iets simpels. We weten toch allemaal vooraf dat het goedkoper is om poeder te kopen, daar moeten ze dan toch niet bang voor zijn?

Tja op de site vind je er ook niks van.
Dat wil dus zeggen dat als je de aanbevolen hoeveelheid gaat doseren dat je niet weet hoeveel je doseerd.
Beetje raar maar ja zal zn reden wel hebben :S.

Van Coca Cola vindt niemand het raar dat die niet vertellen wat en hoe veel erin zit. Wat is er hier anders aan? Commercieel gezien onhandig om je receptuur prijs te geven.

Oftewel ik begrijp niets van de verbazing.

~ Ivo

Bij Coca cola doseer je het niet in een aquarium om aan een bepaalde concentratie te komen. Tevens is dit gewoon kaliumfosfaat opgelost in water. Niks bijzonders aan lijkt mij en daarom ook zo vreemd dat ze niet willen zeggen hoeveel mg/l er in het flesje zit. Hoe moet je anders weten hoeveel er in je aquarium moet?

Maar ik had gisteren al uitgerekend hoeveel mg/l er in het flesje zit op basis van de hoeveelheid ml/l uit de EI calculator en het feit dat deze gebaseerd is op 2ppm fosfaat. Eens kijken door het meten of dit klopt.

Mascha&Ivo zei:
Van Coca Cola vindt niemand het raar dat die niet vertellen wat en hoe veel erin zit. Wat is er hier anders aan? Commercieel gezien onhandig om je receptuur prijs te geven.

~ Ivo

Ik ben het hier mee eens! Als je het zelf uit zou kunnen rekenen, prima, maar je kunt niet verwachten het geheim van de kok mee te krijgen...

OK dan heb ik het mis. Ik wist niet dat er iets geheim was aan kaliumfosfaat en kaliumnitraat in water.

Mascha&Ivo zei:

~ Ivo

Nou,kan je vertellen dat er Heel veel suiker inzat.

Bij C.C. vroeger suikersilo,s gemaakt, van betonplex,ging 16 M3 in 1 silo.

Ingredi�nten - Coca-Cola Nederland

Wat zit er in een light-drank? Wat is de functie van suiker, koolzuur of fosforzuur?
Lees meer over de samenstelling van onze producten en het effect van de ...
www.cocacolanederland.nl/Ingredienten.aspx -

Mascha&Ivo zei:

~ Ivo

Zoals net al is gezegd omdat je een bepaald gehalte in je bak wil. ik volg de EI en doseer wekelijks ook 20/2.
Als ik voor het gemak de vloeibare zou kopen weet ik niet wat ik moet doseren.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Maar ja, wellicht denkt niet iedereen daar zo over 🙁.
De receptuur hoef ik ook niet te weten maar wil wel weten als ik 10 ml doseer op bijvoorbeeld 100 liter wat ik dan aan nitraat of fosfaat erin gooi.
Anders weet je niet of het voldoende is.

NickdeRijcke zei:
OK dan heb ik het mis. Ik wist niet dat er iets geheim was aan kaliumfosfaat en kaliumnitraat in water.
Bekijk voor de gein de beschrijving van de vloeibare nitraatbemesting eens 😉

~ Ivo

Ik hoef niet precies te weten welke soorten nitraat of fosfaat erin zitten. Of dit nu kaliumnitraat of calciumnitraat of magnesium nitraat is doet daarbij niet ter zake het gaat om de hoeveelheid g/l of mg/l nitraat.

Ik denk dat daar het misverstand in zit omdat ik het niet duidelijk had uitgelegd. Ik wil dus niet weten welke producten er precies inzitten en in welke verhoudingen. Ik wil enkel weten hoeveel mg/l nitraat of fosfaat er in zit zodat ik weet hoeveel ik moet doseren om mijn aquariumwater naar een juist niveau te krijgen. Tenslotte koop je daarom Nitraat en Fosfaat toch? Het is toch raar dat je een product koopt om je nitraat of fosfaatgehalte in je aquariumwater omhoog te brengen maar dat er nergens op de fles staat hoeveel je moet toevoegen?

Ik denk ook dat er daardoor een klein misverstand was. Nou ja dat kan gebeuren toch 🙂.
Ik heb bij de stoffen die ik bij de EI toevoeg ook nog nooit gekeken hoe het is samengesteld en of dat er �berhaupt wel opstaat.
Als ik maar weet hoeveel ik moet geven om een bepaalde waarde in mn bak te verkrijgen.
Bij plantenvoeding is dat anders vind ik en daar let ik wel op wat er in de voeding zit. In de huidige poeders van Gilles (csm+b) zit minder aan voeding dan in de kant en klare.
In de poeders zit tegenwoordig geen kalium en magnesium namelijk.
Daarom heb ik nu daarvan de kant en klare gekocht.

De TS gebruikt de vloeibare kant en klare Tom en daar staat dat niet op dus 😉 . Wel op de poeders voor de stockoplossing.
Bij de kant en klare weet je dus niet hoeveel mg/L je toevoegt als je de aanbevolen dosering gaat gebruiken.

Inmiddels na wat mailverkeer toch antwoord gekregen. 10 ml nitraat verhoogd 500l water met 2ppm en 10 ml fosfaat verhoogd 500l met 0.1ppm. Eigenlijk hetzelfde zoals beschreven bij de aanbevolen dosering van de poeders.

Ja dat is hetzelfde ja.
Misschien had Gilles je vraag verkeerd begrepen en heb je nu alsnog het goede en juiste antwoord gekregen.
Ik vond het al raar dat je dat niet direct kreeg.
Nou ja weer opgelost dus. Maar ik denk dat de poeders een stuk goedkoper zijn 😉.

Precies waar ik heen wilde. Ik had straks al een bericht geschreven dat de vraag waarschijnlijk verkeerd was overgekomen (alsof je naar verhouding spul erin wilde hengelen) maar dat bericht is dus hier niet terecht gekomen zo te zien.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan