Wat is er nieuw

Hoeveel plantenvoeding en licht zonder CO2

Annabellagroen

Well-known member
Lid geworden
2 juni 2020
Leeftijd
28
Wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van CO2 hoeveel voeding zou ik dan toedienen? verder lees ik dat je dan vaak ook minder moet verversen alleen ik kan niet anders.
Wij hebben een doorzon woning. Het aquarium staat in een kamer waar veel licht naar binnen komt. Zonlicht komt er niet direct in maar krijgt wel veel indirect licht. Mijn vissen zijn al druk voor de lampen aan gaan. Hoelang is het verstandig om het licht aan te hebben?
wat is een goede plantenvoeding die zowel Nitraat als Fosfaat bevat?

Mijn planten zijn:
cryptocoryne wendtii red
cryptocoryne wendtii green
waterpest ( denk 1.5 bosje)
Java varen
Bacopa Amplexicaulis

Ik heb kleibolletjes bij de platen. Behalve bij de Java varen en de waterpest.
verder heb ik ook een beetje last van draad alg op de oudste bladeren.

De bedoeling van licht in je bak is om je planten groeimogelijkheden te bieden. Vissen houden eigenlijk niet zozeer van hoge lichtsterktes. Jouw planten vragen gelukkig ook niet echt om een hoge lichtintensiteit. Wanneer je dus geen CO2 zou willen gebruiken kan je en moet je daar eigenlijk ook rekening mee houden v.w.b. je plantenkeuze. Dus planten die niet te veel licht vragen. Wat je platenvoeding betreft moet je er wel rekening mee houden dat verreweg de meeste van onze planten moerasplanten zijn die bodemvoeding willen. Daarvoor kan je kleibolletjes of capsules gebruiken die je bij de wortels steekt. All-in One is bijvoorbeeld een plantenvoeding, gebruikt via de waterkolom, die ook nitraat en fosfaat bevat. Gemiddeld is een maximum lichtsterkte aan te bevelen voor zo'n 8 uur. Gedimd licht kan je daar wel voor of na toevoegen.

Gebruik wekelijks de aanbevolen hoeveelheid profito. Dit zou wel te veel zijn en bevat geen nitraat of fosfaat. Ik merk trouwens ook geen verschil. de waterpest is alleen mooi donkergroen. voorheen wat lichter.
Maar dit zou wel te veel zijn voor alleen de waterpest en de varen zonder CO2. En omdat deze kamer redelijk licht is moet ik dan het licht nog verder terug draaien?

Low light of wel makkelijk planten die geen veel/hoge licht behoefte hebben volstaat 15-20lumen de liter water met led en 0,2-0,5Watt TL licht per liter water ruimschoots voldoende bij 8-12 licht uren per dag.
Bij een low light aquarium is het belangrijk dat je planten neemt die wortelen in het substraat omdat echte waterplanten nauwelijks wortelen en vaak ook meer licht vragen, buiten anubis en javavaren die wortelen alleen op hout en decoratie en niet in de bodemen doen het onder low light prima
Voeding opname zal minder zijn met minder licht en Co2 dus heb je ook niet zoveel vloeibare plantenvoeding nodig vaak is een halve dosering per week al voldoende zolang er maar wel voldoende voeding in de bodem zit zoals een voedingsbodem of kleibollen/tabs/capsules bij de planten.
Dus makkelijker aquarium kan je niet hebben die ook stukken goedkoper uitpakt als een high light aquariums waarbij meer voeding en zeker Co2 moet worden aangeboden aan de planten om geen algen en tekorten te krijgen.
Hoe reken je lumen uit.. heel makkelijk bekijk hoeveel lumen jouw ledbalk(ken) opleveren en dit aantal delen door liters van je aquarium en je weet hoeveel lumen je hebt de liter en hier kan je alles op aanpassen met dimmen of bij te weinig iets verhogen.
Bij TL neem je de totaal Wattage van je TL verlichting en deel deze wattage door het aantal liters van het aquarium en je weet hoeveel Watt aan licht de liter aanwezig is, helaas kan je TL niet dimmen maar bij teveel licht kan je een TL-buis afplakken met folie of als je reflectors gebruikt deze weg laten of zwart maken met tape.

Gebruik wekelijks de aanbevolen hoeveelheid profito. Dit zou wel te veel zijn en bevat geen nitraat of fosfaat. Ik merk trouwens ook geen verschil. de waterpest is alleen mooi donkergroen. voorheen wat lichter.
Maar dit zou wel te veel zijn voor alleen de waterpest en de varen zonder CO2. En omdat deze kamer redelijk licht is moet ik dan het licht nog verder terug draaien?
Waterpest doet het juist met lowlight beter dan met veel licht, je zal eerst even moeten berekenen hoeveel licht je nu hebt en daar een beetje mee spelen..vaak is 15lumen bij led of 0,2Watt bij TL al prima.
Nitraat en fosfaat hoef je nauwelijks of nooit te geven aan een lowlight aquarium omdat de groei trager is zal het ook minder nitraat en fosfaat gaan verbruiken, dus heb je vissen erbij en je voert ook wel eens diepvries zou ik me daar geen zorgen over maken dat komt er dan wel voldoende in en wordt niet snel opgebruikt door de planten.
Direct licht inval vanaf een raam of dakraam etc..kan invloed hebben maar dan moet het wel behoorlijk veel daglicht zijn wil je er problemen mee krijgen, vissen reageren al bij iets licht omdat vissen bij een beetje licht dat ze zicht hebben al aktief worden..zo gaat dat in de natuur ook in sterke schaduw rijke gebieden of al er volle maan is dan zijn vissen ook 's nachts aktief.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan