Hoeveel plantenvoeding, waarom en streefwaardes?


freshstart

Member
Lid geworden
18 november 2022
Berichten
19
Ik zit nog steeds te kijken naar planten voeding en heb ook al over verschillende methodes gelezen.
Ik zie dat easy life met klei niet voldoende is.

Wat ik begrijp is dat je macro en sporen elementen moet toevoegen.
Macro: nitraat, fosfor, kalium, magnesium en calcium.
Micro: ijzer, mangaan, borium, koper, molybdeen, zink, sulfaat.
De nitraat, fosfor kun je meten en naar gelang toevoegen. Hierbij ga je leren bekijken wat je bak verbruikt. De magnesium en kalium zou je kunnen meten (maar ik krijg niet 100% duidelijk of deze testen ook echt goed zijn) en naar gelang toevoegen. Calcium zou echter niet meetbaar zijn, dus mijn vraag is dan welke waarde streef je na? En hoe kom je achter je start waarde calcium? -> hoeveel ga je toevoegen en is dat wel nodig?

Bij de sporen elementen kan ik nauwelijks streefwaardes terug vinden (mogelijk niet voldoende om meetbaar te zijn)? Ik kan wel terug vinden hoeveel bemesting je kan maken om bepaalde waardes te krijgen. Maar wederom, geen streefwaardes en ook geen nulpunt?

Hoe moet ik dan weten zonder nulpunt en streefwaardes hoeveel sporen elementen er in mijn bak gegooid moeten worden?

Ik snap dat je met de ei-methode een schema in kunt vullen, maar begrijp dan dus nog niet wat de uitwerking is van het erbij gooiengooien?
 
Als begintip ga uit van de start adviezen van de voedselproducent. Maar zie dit ook als een startpunt. Daarna: Kijken naar planten! Daarin ligt de oplossing. Planten laten je zien of je al of niet voldoende micro voeding toevoegt. En daar kan je op sturen en/of bijsturen. Dit vergt alleen wat ervaring. Maar om ermee te beginnen is er wel hulp beschikbaar zoals hier:

 
Nu ben ik de laatste hier om je te adviseren over plantenvoeding(want ik gebruik het niet) maar denk dat je het gezien je andere topic ook moet laten afhangen van de verlichting die je kiest. Een tl met makkelijke planten behoeft naar mijn mening geen groots opgezet voedingsschema.
 
Nu ben ik de laatste hier om je te adviseren over plantenvoeding(want ik gebruik het niet) maar denk dat je het gezien je andere topic ook moet laten afhangen van de verlichting die je kiest. Een tl met makkelijke planten behoeft naar mijn mening geen groots opgezet voedingsschema.
Je gebruikt geen plantenvoeding? Planten zijn levende dingen en levende dingen kunnen alleen maar leven door ze brandstof te geven voor dat leven.
 
Je gebruikt geen plantenvoeding? Planten zijn levende dingen en levende dingen kunnen alleen maar leven door ze brandstof te geven voor dat leven.
Wat dacht je van alle vissenschijt dat is ruim voldoend evoeding voor d eplanten, in de natuur gooit ook niemand extra plantenvoeding in het water
 
Je gebruikt geen plantenvoeding? Planten zijn levende dingen en levende dingen kunnen alleen maar leven door ze brandstof te geven voor dat leven.
Even snelle foto van mijn bakje. Door privé omstandigheden achterstallig onderhoud vandaar de junglelook. Maar geen plantenvoeding. Vind zelf niet dat dit bakje het slecht doet. Natuurlijk zouden de planten mooier zijn en sneller groeien met voeding maar voor mij werkt dit.
20221210_192235.jpg
 
Pantbemesting gebruik je als je planten daarom vragen. Het ligt aan het soort plant, de mate van belichting en welke bodem je gebruikt.
Sommige planten zijn veeleisend en laten snel tekorten zien zonder extra voeding. Andere planten groeien overal en altijd zonder (extra) voeding.
Streefwaarden (of Targets) worden feitelijk bepaald aan de hand van licht, bodem en plantenbestand.

Misschien heb je hier wat aan: https://www.tspt.nl/div/targets.html
 
In enkele gevallen zal plantenvoeding wellicht niet hoeven maar met de moderne verlichting zal dat niet vaak voorkomen en het hangt ook af van welke planten je hebt. Voldoende plantenvoeding is een vereiste om planten goed te laten groeien.
Als je geen tekorten wil en niet van meten bent dan kun je eens je inlezen over de EI.
 
Je kunt niet alles makkelijk meten. Voor de sporenelementen (micro voeding) wordt vaak gemeten op Fe (ijzer). Dat is goed te meten en een van de micro stoffen die naar verhouding het meeste nodig zijn. Voor de rest wordt er dan op vertrouwd dat de fabrikant de andere stoffen in voldoende maten heeft toegevoegd in de mix. Ijzer waarden tussen 0.1 en 0.5 worden gezien als niet teveel en niet te weinig. Ik zelf zit tussen 0.05 en 0.15. maar dat is dus voor langzaam groeiende planten en met bodem voeding.
 
Wat dacht je van alle vissenschijt dat is ruim voldoend evoeding voor d eplanten, in de natuur gooit ook niemand extra plantenvoeding in het water
Nee, maar in een aquarium is er dan ook geen natuurlijke situatie aanwezig. Dat betekend dat je stoffen moet toevoegen om een balans te verkrijgen die wel in de natuur aanwezig is. Een zekere heer Liebig voorzag ons van de wet van het minimum:

"De opbrengst van een gewas hangt af van de bouwstof die het minst in de grond aanwezig is. Is die bouwstof miniem aanwezig dan kunnen er een heleboel andere bouwstoffen ruim aanwezig zijn, maar dat helpt niet: het gebrek aan die ene bouwstof remt de groei."

Daarom moeten wij onze voeding aanvullen om tekorten, die onder meer de oorzaak van algen zijn, te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat wij kiezen voor een andere situatie. In de natuur zul je waarschijnlijk weinig plekken vinden waar zulke weelderige plantentuintjes staan. Als de omstandigheden in de natuur niet goed zijn dan groeien bepaalde planten gewoon niet op die plek. Vaak komt er dan vanzelf iets anders voor terug dat op die plek wel gedijt.
 
Zie mijn bericht hierboven.
Let's agree to disagree.
Ik ben van mening dat er meer manieren van aquariumhouden zijn, ook met planten. Afhankelijk van wat bij je past en wat je wensen mbt het aquarium zijn.
 
Het is ook een samenspel tussen licht, voeding en de vraag van de planten en daar moet alles op zijn afgestemd.
 
Laten we voordat we allerlei discussies gaan voeren over wél of geen voeding etc eerst weer even terug on topic gaan.
@freshstart Wat wil je in je bak? Wil je een fantastische plantenbak met allerlei bijzondere planten of wil je vooral een aquarium met (veel) vissen, waar ook planten instaan die het goed genoeg doen? Wil je de lampen gebruiken die bij je bak zitten en (dus) je planten daarop afstemmen, of hoogkwaliteit licht aanschaffen (of heb je al) en afstemmen op je plantenkeuze?

Advies is van jouw wensen afhankelijk!
 
Even snelle foto van mijn bakje. Door privé omstandigheden achterstallig onderhoud vandaar de junglelook. Maar geen plantenvoeding. Vind zelf niet dat dit bakje het slecht doet. Natuurlijk zouden de planten mooier zijn en sneller groeien met voeding maar voor mij werkt dit.
Bekijk bijlage 353003
En zonder alg ?? Interessant!
 
En zonder alg ?? Interessant!
Nee, niet zonder alg. Zit her en der echt wel wat alg maar vind het zelf niet storend.

Het is ook een samenspel tussen licht, voeding en de vraag van de planten en daar moet alles op zijn afgestemd.
Voor een (bijna) perfect beplante bak, ja.
Voor iemand als mij die geen probleem heeft met wat algjes en geen perfect groeiende planten komt het volgens mij niet zo precies.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Bedankt weer voor alle reacties. Oke, om alles even een beetje samen te voegen:

Ik heb nog geen geschikt licht gevonden. Helaas zelf na tips in mijn andere topic, kan ik nog geen lamp vinden die passend is voor mijn huidige kap (438mm en er zou een LED lamp tot 50 ingeplakt/hangen kunnen worden) en geschikt is qua aantal lumen de liter. Zowel bij LED als TL niet. Dus momenteel hangt er een balk boven die hoogstwaarschijnlijk te weinig licht geeft (ofwel door lumen ofwel door leeftijd).

De bak zoals hij er nu staat:
  • Juwel 60x30x30cm
  • Filter aquaflow 100
  • verwarming – staat op 24C (zou uiteindelijk met de vissen nog iets later kunnen).
  • Geen gebruik van CO2 (easycarbo staat klaar, maar nog niet gebruikt).
  • 2x 2,5 ml easy life profito per week
  • kleibolletjes in grond
  • bodem van zwart filter zand van de hornbach (0,4 mm - 0,8 mm)
Op dit moment staan de volgende planten in de bak:
1) 2x microsorum pteporus (bladeren vertonen zwarte plekken, maar staan ook wel dichtbij verwarming)
2) anubias heterophylla (staat flink in licht, heeft inmiddels een nieuw blad wat nog wel licht groen is)
3) 2x microsorum pteporus Trident (nu recent wat meer bruin blad)
4) microsorum pteporus 'Green gnome' (op hout gelijmd)
5) aantal bosjes eleocharis acicularis, naald gras (inmiddels geheel bruin).
7) invitro bakje javamos op decoratie gelijmd (de bruinalg lijkt er vanaf te gaan en hij lijkt te gaan groeien)
8) minuscuul beetje Amazone kikkerbeet (grote spul is dood gegaan)

Stond nog wat meer in, maar dat is inmiddels overleden (mede door bruin alg). Bruin alg neemt inmiddels iets af en er komt niet meer bij. Het hoornblad is er zo'n twee weken geleden in geplaatst, maar heb ik eruit gehaald omdat het echt dood ging.

Bak staat inmiddels (4-6) weken. Na twee weken is het oude filter kapot gegaan en heb ik de aquaflow aangeschaft. Dus de bak staat nu 4 weken echt in te draaien. Mijn bedoeling is om te wachten tot in ieder geval 6 weken (en enige stabiliteit te hebben in de opzet van plantenvoeding en licht) alvorens ik garnalen als eerste bewoners zou willen plaatsen.

Het visbestand zal iets dergelijks worden:
– 10x vuur garnaal
– 6x corydoras habrosus
– 5x kuhli pangio cunrovirgata (als deze niet passen, dan helaas niet)
– 10x pseudomugil gertruade

De EI-methode trekt mij eigenlijk niet echt. Simpelweg wegens het overdoseren (en mogelijk de grotere behoefte naar CO2) en naar wat ik ook begrijp de hogere geleidbaarheid van het water. Daarnaast zou ik juist liever gaan testen en daarop toevoegen (ik begrijp dat je dat uiteraard alsnog zou kunnen doen). Ik zie trouwens op de website van bijvoorbeeld aquariumbemesting dat een weekschema van micro's en macro's gelijk zou blijven bij verschillende Liters (dus 20 L = 120ml macro en 100L = 120ml macro p/w). Dat begrijp ik even niet...

@benvo: de tip om uit te gaan van startadviezen vind ik op zich niet verkeerd. Alleen vraag ik mij af waar de adviezen vandaan komen/op gebaseerd zijn. Waarom streef je dat dan na? Wat is de uitwerking ervan? Wanneer weet je dat je teveel of te weinig toevoegt (uiteraard kijken)?

@Cornelius: wederom dank voor de hulp. Daar heb ik zeker wel wat aan. Ik zie inderdaad dat je site ook wel een beetje weergeeft waarom ik in de knel raak. Streefwaardes lopen zo uiteen dat er eigenlijk geen exact bestaande streefwaarde is om aan te houden. Het enige waar je dan vanuit kan gaan is dat mijn bak qua planten niet heel erg veel nodig zal hebben. Het punt blijft ook wel dat je dus inderdaad niet alles kan meten en dan op het oog in de gaten zou moeten houden of je teveel of te weinig (bijv. sporenelement calcium toevoegt). Het lastige is dat ik niet getraind ben om hier goed naar te kijken en anderzijds om het goed te interpreteren.

Die bijgevoegde foto met verschillende waardes is erg interessant zeg! Ik ga er eens rustig voor de informatie zitten.

@jessicapilon: Ik vind het denk ik niet persé direct ernstig als er een keer tekorten zijn, zolang ik het dan maar leer te zien en het kan oplossen (niet persé ongedaan maken).

@Ronald_J: Dan houd je dus zoals ik het begrijp bij de sporenelementen Ijzer (en diens streefwaardes) aan als leidraad

@Lysia: Ik wil graag een wat simpele bak, waarbij ik een beetje ga leren wat de uitwerkingen zijn van verschillende dingen. Helaas heb ik niet iedere dag veel tijd om handelingen uit te voeren. Desondanks heb ik er wel affiniteit mee en vind ik het leuk om mij te verdiepen. Een bak waar planten in staan die het goed doen en waar de gesteldheid van de visjes zoveel mogelijk is gewaarborgd. Wat betreft het licht, zie eerste alinea.

Op zich vind ik de planten die nu in de bak staan een leuke combinatie. Er zal als de boel weer iets stabieler is wel nog iets meer bijkomen (eigenlijk wat er meer oorspronkelijk in stond).
 
Let's agree to disagree.
Ik ben van mening dat er meer manieren van aquariumhouden zijn, ook met planten. Afhankelijk van wat bij je past en wat je wensen mbt het aquarium zijn.
Deze onderstaande zin gebruikte ik met de bedoeling om aan te geven dat alle planten voeding nodig hebben. Maar ik had het misschien wat duidelijker kunnen zijn door te vragen; je geeft geen extra voeding? Want je planten krijgen wel voeding binnen, inderdaad van de al aanwezige voeding uit je bak.
Je gebruikt geen plantenvoeding? Planten zijn levende dingen en levende dingen kunnen alleen maar leven door ze brandstof te geven voor dat leven.
Misschien wordt het je nu ook duidelijk waarom ik ook verwees naar deze reactie:
Nee, maar in een aquarium is er dan ook geen natuurlijke situatie aanwezig. Dat betekend dat je stoffen moet toevoegen om een balans te verkrijgen die wel in de natuur aanwezig is. Een zekere heer Liebig voorzag ons van de wet van het minimum:

"De opbrengst van een gewas hangt af van de bouwstof die het minst in de grond aanwezig is. Is die bouwstof miniem aanwezig dan kunnen er een heleboel andere bouwstoffen ruim aanwezig zijn, maar dat helpt niet: het gebrek aan die ene bouwstof remt de groei."

Daarom moeten wij onze voeding aanvullen om tekorten, die onder meer de oorzaak van algen zijn, te voorkomen.
In jouw geval blijkt dus dat er geen toevoegingen nodig zijn want er is voldoende voeding naar jou mening. En de aanwezigheid van alg, die overigens in elke bak horen te zitten, blijkt geen alg probleem. Prima dus!
 
Ok, ik ga je gewoon vertellen wat ik doe:
Ik heb testen van NO3, en PO4.
Ik voeg elke dag een scheutje Makro toe, (25 ml voor 350l). Ik heb met eten voor en na geconstateerd dat NO3 dan stabiel is. Ik mik op de 10 NO3: 1 PO4 verhouding. In de ene bak is dat 20:2, in de andere 15: 1,5. Omdat ik (vaak) diepvriesvoer geef, waar klaarbijkelijk veel PO4 inzit, geef ik geen PO4 als plantenvoeding, maar stem daar mijn NO3 op af.
Dat is even uittesten, maar als je eenmaal de dosis weet, wel zo makkelijk.
Eénmaal per week voeg ik 25 ml mikro toe.
Eens per 3-4 weken doe ik een 75% waterwissel. Ik kijk naar de vissen, naar de planten en in geval van twijfel test ik.
De planten staan er mooi bij, de lotus bloeit zelfs, en het is niet te veel kopzorgen.

Ik wil wel binnenkort nog de Fe test en de K test aanschaffen, om die waarden ook wat te kunnen monitoren.
In het begin is dit wel even een aantal keren testen en kijken wat er gebeurt, maar als je eenmaal de dosis weet, moet je alleen bij grote veranderingen weer aan het meten.
 
Bedankt weer voor alle reacties. Oke, om alles even een beetje samen te voegen:

Ik heb nog geen geschikt licht gevonden. Helaas zelf na tips in mijn andere topic, kan ik nog geen lamp vinden die passend is voor mijn huidige kap (438mm en er zou een LED lamp tot 50 ingeplakt/hangen kunnen worden) en geschikt is qua aantal lumen de liter. Zowel bij LED als TL niet. Dus momenteel hangt er een balk boven die hoogstwaarschijnlijk te weinig licht geeft (ofwel door lumen ofwel door leeftijd).

De bak zoals hij er nu staat:
  • Juwel 60x30x30cm
  • Filter aquaflow 100
  • verwarming – staat op 24C (zou uiteindelijk met de vissen nog iets later kunnen).
  • Geen gebruik van CO2 (easycarbo staat klaar, maar nog niet gebruikt).
  • 2x 2,5 ml easy life profito per week
  • kleibolletjes in grond
  • bodem van zwart filter zand van de hornbach (0,4 mm - 0,8 mm)
Op dit moment staan de volgende planten in de bak:
1) 2x microsorum pteporus (bladeren vertonen zwarte plekken, maar staan ook wel dichtbij verwarming)
2) anubias heterophylla (staat flink in licht, heeft inmiddels een nieuw blad wat nog wel licht groen is)
3) 2x microsorum pteporus Trident (nu recent wat meer bruin blad)
4) microsorum pteporus 'Green gnome' (op hout gelijmd)
5) aantal bosjes eleocharis acicularis, naald gras (inmiddels geheel bruin).
7) invitro bakje javamos op decoratie gelijmd (de bruinalg lijkt er vanaf te gaan en hij lijkt te gaan groeien)
8) minuscuul beetje Amazone kikkerbeet (grote spul is dood gegaan)

Stond nog wat meer in, maar dat is inmiddels overleden (mede door bruin alg). Bruin alg neemt inmiddels iets af en er komt niet meer bij. Het hoornblad is er zo'n twee weken geleden in geplaatst, maar heb ik eruit gehaald omdat het echt dood ging.

Bak staat inmiddels (4-6) weken. Na twee weken is het oude filter kapot gegaan en heb ik de aquaflow aangeschaft. Dus de bak staat nu 4 weken echt in te draaien. Mijn bedoeling is om te wachten tot in ieder geval 6 weken (en enige stabiliteit te hebben in de opzet van plantenvoeding en licht) alvorens ik garnalen als eerste bewoners zou willen plaatsen.

Het visbestand zal iets dergelijks worden:
– 10x vuur garnaal
– 6x corydoras habrosus
– 5x kuhli pangio cunrovirgata (als deze niet passen, dan helaas niet)
– 10x pseudomugil gertruade

De EI-methode trekt mij eigenlijk niet echt. Simpelweg wegens het overdoseren (en mogelijk de grotere behoefte naar CO2) en naar wat ik ook begrijp de hogere geleidbaarheid van het water. Daarnaast zou ik juist liever gaan testen en daarop toevoegen (ik begrijp dat je dat uiteraard alsnog zou kunnen doen). Ik zie trouwens op de website van bijvoorbeeld aquariumbemesting dat een weekschema van micro's en macro's gelijk zou blijven bij verschillende Liters (dus 20 L = 120ml macro en 100L = 120ml macro p/w). Dat begrijp ik even niet...

@benvo: de tip om uit te gaan van startadviezen vind ik op zich niet verkeerd. Alleen vraag ik mij af waar de adviezen vandaan komen/op gebaseerd zijn. Waarom streef je dat dan na? Wat is de uitwerking ervan? Wanneer weet je dat je teveel of te weinig toevoegt (uiteraard kijken)?

@Cornelius: wederom dank voor de hulp. Daar heb ik zeker wel wat aan. Ik zie inderdaad dat je site ook wel een beetje weergeeft waarom ik in de knel raak. Streefwaardes lopen zo uiteen dat er eigenlijk geen exact bestaande streefwaarde is om aan te houden. Het enige waar je dan vanuit kan gaan is dat mijn bak qua planten niet heel erg veel nodig zal hebben. Het punt blijft ook wel dat je dus inderdaad niet alles kan meten en dan op het oog in de gaten zou moeten houden of je teveel of te weinig (bijv. sporenelement calcium toevoegt). Het lastige is dat ik niet getraind ben om hier goed naar te kijken en anderzijds om het goed te interpreteren.

Die bijgevoegde foto met verschillende waardes is erg interessant zeg! Ik ga er eens rustig voor de informatie zitten.

@jessicapilon: Ik vind het denk ik niet persé direct ernstig als er een keer tekorten zijn, zolang ik het dan maar leer te zien en het kan oplossen (niet persé ongedaan maken).

@Ronald_J: Dan houd je dus zoals ik het begrijp bij de sporenelementen Ijzer (en diens streefwaardes) aan als leidraad

@Lysia: Ik wil graag een wat simpele bak, waarbij ik een beetje ga leren wat de uitwerkingen zijn van verschillende dingen. Helaas heb ik niet iedere dag veel tijd om handelingen uit te voeren. Desondanks heb ik er wel affiniteit mee en vind ik het leuk om mij te verdiepen. Een bak waar planten in staan die het goed doen en waar de gesteldheid van de visjes zoveel mogelijk is gewaarborgd. Wat betreft het licht, zie eerste alinea.

Op zich vind ik de planten die nu in de bak staan een leuke combinatie. Er zal als de boel weer iets stabieler is wel nog iets meer bijkomen (eigenlijk wat er meer oorspronkelijk in stond).
Anubias is een langzaam groeier die wanneer ze in het licht staat een gemakkelijke prooi voor algen word. Eleocharis acicularis wil daarentegen juist veel licht en wil graag geplant op een zanderige, redelijk voedselrijke bodem. Maar realiseer je dat veel licht ook vraagt om een aanpassing van je CO2 level. Wil je dit niet kies dan een andere plant. Overigens is het altijd beter om vooraf te bezien wat de vraag van is planten is om tot een goede groei te komen. De adviezen die er op aquariumbemesting.nl staan zijn gebaseerd op ervaringen gemaakt met de te verkopen producten. Ik gebruik ze als startadviezen. De reden waarom ik dit doe is om door sturing en bijsturing tot een meest optimaal voedingsaanbod voor de groei van mijn planten te komen. Dat kan dus betekenen dat de advies dosering verhoogd maar ook wel dat deze verlaagd word. In elke bak kan dit weer anders zijn maar als beginpunt, zo blijkt uit mijn ervaring, blijken de doseringsadviezen nuttig.
 
Ohja, ik adviseer sterk om die carbo terug naar de winkel te brengen. Dat is behoorlijk irriterend spul en bestrijdt de algen, maar er zijn een aantal planten die daar niet goed door groeien.
Zoek maar eens in het forum op 'carbo'.
Je kunt voor ofwel géén CO2 toevoegen ofwel wél Co2 toevoegen (bioCo2 of met officieel CO2 systeem). Carbo is een noodgreep die je niet standaard moet willen.

Je kunt natuurlijk beginnen zonder CO2 en in je achterhoofd houden dat die mogelijkheid er is. Dan kun je als je je voeding op punt hebt en dan tóch niet die plantjes kunt houden die je wilt, altijd als nog toevoegen.
 
De planten die je genoemd hebt, zijn voor zover ik kan inschatten geen veeleisende (qua licht en voeding) planten. @Cornelius en @benvo zullen me wel corrigeren als ik iets over het hoofd gezien heb. Misschien eleocharis?
Dan kom je dus (als je lamp het niet heel erg slecht doet, waarschijnlijk heel ver met dat licht, met (bijvoorbeeld) mijn voedingsmethode, kleitabletten (voedingstabletten) voor de bodemvoeders en geen CO2.

Houd je er wel rekening mee dat heel veel planten van je lijstje er niet van houden met hun voeten in de bodem te staan? Met name de microsorums (geen uitzonderingen?) en de anubia's gaan waarschijnlijk rotten als je ze 'poot'. Deze planten halen hun voeding uit het water en hebben dus ook geen kleitabletten nodig.
Limnobium laevigatum houdt van veel voer, en bij tekorten zullen die dus het loodje leggen, hoewel ze het bij sommigen zonder duidelijke reden hoe dan ook niet doen.

Er zijn nog een aantal makkelijke planten, die waarschijnlijk voor jouw bak ook zeer geschikt kunnen zijn, maar ik geef dat even door naar de echt plantenkenners en alleen als jij het hen vraagt.
 

Terug
Bovenaan