Hoeveel schepjes Bassleer??


Peter E

Active member
Lid geworden
6 juni 2018
Berichten
35
Ik zit even te dubben met me voerschema voor de Vision 450.
Er zitten inmiddels de volgende vissen in:

14x Corydoras Panda
15x Kardinaal Tetra
8x Pterophyllum scalare blue (tussen de 6-10 cm breed)
1x Ancistrus dolichopterus

Ik heb 5 verschillende soorten Bassleer die we in de ochtend en middag 2 schepjes voeren.
In de avond krijgen ze dan nog één blokje diepvries voer variërend van soort..

Voor mijn gevoel is de Bassleer echt veel te weinig al zinkt dit voer zo ontzettend hard naar de bodem dat de maanvissen nou niet bijster veel hiervan kunnen opeten.
Heb het idee dat de Bassleer op het zand blijft liggen en voornamelijk door de overige vissen wordt gegeten.
Het diepvriesvoer schiet door de gehele bak waardoor dit wel altijd gewaardeerd wordt en volgens mij genoeg is..

Als richtlijn geeft Bassleer 1 schepje per voerronde maar dit is toch niet per vis? Dat lijkt mij echt extreem veel...
Heeft er iemand misschien richtlijnen voor hoeveel schepjes Bassleer er ongeveer gevoerd moet worden naast een blokje diepvriesvoer??

alvast bedankt!
 
Bassleer korrels zakken erg snel ja. Eigenlijk te snel vind ik.
Maar mijn maanvissen weten die korrels nog tussen het grind uit te krijgen.
Ik heb ook flakes van bassleer.

Maar ik zou toch minder soorten nemen. Want de basiskorrel blijft hetzelfde. Alleen wat extra toevoeging.

Je kunt dan beter ook nog een ander merk nemen.

Ik heb droogvoer van Bassleer, Hikari, Dennerle.

De vibra bites van Hikari vinden de manen echt geweldig!!

Dennerle is echt heel hoge kwaliteit. En belast het water nagenoeg niet.

Bassleer is erg krachtig voer. Als ik het te vaak geef, merk ik toch dat de waterkwaliteit wat achteruit gaat.

Ja hoeveel moet je geven? Meestal moet het voer in 5 minuten op zijn.
Is het eerder op, dan geef ik meer.

Ik geef meestal 2-3 theelepels per keer.
 
bedenk dat droogvoer, en zeker dat van bassleer een enorm hoge voedingswaarde heeft, diepvries als muggenlarven ed is voornamelijk water.
 
Ik vond op het internet deze info. Ik gebruik 30-50% wat ze daar aanbevelen. Ben ook zoekende. Visbestand jonge cichliden, mbunas.

F674CDC1-9896-4FA3-A5ED-593C486CA7F5.jpeg
 
Bassleer is erg krachtig voer. Als ik het te vaak geef, merk ik toch dat de waterkwaliteit wat achteruit gaat.
Wat gaat er dan scheef aan de waterkwaliteit?
 
2-3 theelepels met welke bezetting?
Heb op dit moment alle 5 potten open dus die moeten eigenlijk wel eerst op maar misschien is een merk geen gek idee..

Ik heb die aanbeveling van Bassleer ook wel gevonden maar dat zou betekenen dat ik per voerbeurt 8 schepjes moet doen en daarnaast nog een keer 15 voor de overige vissen. Dat lijkt mij toch echt extreem veel.. vandaar ook mijn vraag hoe andere mensen hierover denken.

Ik heb nog geen grote afwijkingen in de waterwaardes gezien maar misschien voer ik daar wel te weinig voor dan..
 
Ik heb een visbestand 15 vissen. De vissen zijn circa 7 cm. Volwassen moeten ze 10 cm zijn.
Ze krijgen 2 maal voer per dag. In de ochtend 2 scheppen en in de late middag 1 schep of een bassleer tablet.

Het voer is in een kleine halve minuut op. Tablet doen ze langer over.
In de LFS gaven ze aan rustig met droogvoer. Tweemaal daags en in een halve minuut op is prima.
Ik vind het voor mijn gevoel weinig. Aan de andere kant, ze groeien en zijn we mooi op kleur. Dus ik geef niet toe aan het gevoel van een extra schepje geven. Maar een advies betreffende het aantal schepjes is mij ook welkom.
 
2-3 theelepels met welke bezetting?
Heb op dit moment alle 5 potten open dus die moeten eigenlijk wel eerst op maar misschien is een merk geen gek idee..

Ik heb die aanbeveling van Bassleer ook wel gevonden maar dat zou betekenen dat ik per voerbeurt 8 schepjes moet doen en daarnaast nog een keer 15 voor de overige vissen. Dat lijkt mij toch echt extreem veel.. vandaar ook mijn vraag hoe andere mensen hierover denken.

Ik heb nog geen grote afwijkingen in de waterwaardes gezien maar misschien voer ik daar wel te weinig voor dan..
Ik heb 7 maanvissen, 25 diamantjes, stuk of 10 corydoras, ca 5 neons, 2 bijlzalmen, ancistrus, L018.
 
Onderstaande info van de aquainfo site. Een (heel) grof over de duim indicatie van de hoeveelheid droog visvoer per dag.

359674E9-06CF-40E6-9F6B-A8350A0F1179.png
 
blijft toch een lastig fenomeen om genoeg en niet teveel te voeren.. gezien het voer niet blijft drijven en vrij rapt zinkt vind ik het heel lastig om te beoordelen hoe snel de vissen al het voedsel opeten.. als het wordt meegenomen door de stroming vliegt het sowieso de hele bak door..

ik vind de droogvoer tabel wel interessant alleen krijg je dan weer de discussie wat is een normale bezetting en wat een zware bezetting..
als ik naar die van mij kijk denk ik er tussenin te zitten dus ga maar eens experimenteren met het voer wat op te schroeven richting de 6/8 schepjes per dag en dan te kijken wat dit met de waarde waardes gaat doen.

dank iig voor alle reacties
 
Ik heb de vraag voorgelegd voor mijn cichliden aan Catharina Verduijn (verduijn cichlids) hoeveel schepjes ik mijn vissen moet geven, te weten 15 mbunas. Foto van het bassleer schepje meegestuurd.

Antwoord, als ze nog jong en niet volgroeid zijn, 2 voerrondes per dag. In totaal per dag 4 schepjes. Dat zou dus neerkomen op circa 1/3 schepje per vis per dag

Als ze volwassen en volgroeid zijn 1 maal daags. In totaal per dag 2 schepjes. 1/6 schepje per vis….tja dan ligt het gevaar van teveel voeren op de loer

Daarnaast nog een beschrijving gekregen van visuele controle of de vissen te mager of te dik zijn maar dat gaat buiten dit draadje.
 

Terug
Bovenaan